Krásne slnečné počasie láka vysadnúť z áut, ale aj hromadnej dopravy. Riešenie je vo vlastnej ekologickej doprave. Takto pomáhame sebe zlepšiť kondíciu a zdravie a sčasti odľahčujeme už beztak prehustenú dopravu v mestách a obciach.

Verte, že na doprave to cítiť! A nadýchnuť sa čerstvého vzduchu je tiež fajn, však? Aktuálnym trendom je E-mobilita, ktorá sa týka množstva zariadení, vrátane elektromobilov. My sa v tomto článku zameriame na tie zariadenia, ktoré môže vlastniť a využívať takmer každý z nás. Sú to zväčša jednostopé dopravné prostriedky, ktoré sú relatívne dostupné a šikovné. Moderná doba prináša stále viac takýchto zariadení a je iba na vás, ktoré bude najviac vyhovovať vašim podmienkam a potrebám.

Moderné elektrodopravné prostriedky sú ideálne do mesta

Elektrobicykle

Nepochybným základom sú elektrobicykle, ktorých je na trhu obrovské množstvo. V ponuke sú šikovné mini elektrobicykle do mesta (aj skladacie), cestné/športové/horské bicykle a chýbať nesmú ani obľúbené zjazdové modely. Samozrejmosťou sú rôzne vyhotovenia pre dámy aj pánov a výkonnejšie alebo slabšie modely. Elektrobicykel pomáha dostať sa ľahšie do hôr, ľudom v meste uľahčí pohyb tým, že sa neunavia a nespotia, čo je počas pracovného dňa dôležité. Starším ľuďom to umožní opäť „osedlať“ bicykel a vyraziť na cesty, na ktoré by s klasickým bicyklom mohli zabudnúť.

Elektrokolobežky

Druhým najviac preferovaným e-dopravným prostriedkom sú elektrokolobežky, ktoré máme aj my veľmi radi – sú šikovné, ľahko ovládateľné a cenovo dostupné. Testovali sme už viacero modelov a stále nás táto kategória veľmi baví. Kolobežka je ideálna do mesta v spojení s hromadnou dopravou. Kratšie trasy, okolo 3 až 4 kilometrov, s ňou prejdete dva až trikrát rýchlejšie ako pešo, pričom ste stále na čerstvom vzduchu. Potrebujete ísť ďalej? Kolobežku zložíte, zoberiete do rúk a pokračujete hromadnou dopravou. Veľmi efektívne riešenie, ktoré sa nám osvedčilo. Väčšina kolobežiek má max. 10 kg, čo je prijateľná hmotnosť na prenášanie v ruke. Výhodou je aj to, že ak sa vám vybije batéria pred príchodom domov alebo do práce, tak môžete pokračovať svojpomocne – odrážaním. Bude to namáhavejšie, ale ide to.

ANTIK SmartCity L

Tento mesiac sme dlhodobo testovali elektrickú kolobežku SmartCity L od spoločnosti ANTIK. Tá je vyhotovená z hliníka, má predné LED svetlo a zadné brzdové svetlo. Z hľadiska rýchlosti prepínate medzi troma stupňami, garantujeme vám, že budete na 99 % používať najvyšší stupeň. Práve vtedy jazda na tejto kolobežke dostáva ten správny švung a užívate si ju. A to aj v miernom daždi. Nastavenie rýchlostného stupňa volíte na podsvietenom displeji, rýchlosť určujete pomocou páčky pri pravej ruke.

Kolobežka ANTIK SmartCity L je ideálnou alternatívou bicykla do mesta. Môžete ju ľahko kombinovať s hromadnou dopravou, je lacnejšia a rýchlejšie sa nabíja. Treba však počítať s nižšou rýchlosťou, ale môžete s ňou jazdiť aj po chodníkoch.

Brzdiť sa dá aj elektronicky, a to páčkou pri ľavej ruke. Efektívnejší spôsob brzdenia je pomocou mechanického princípu, keď stúpite na ohybnú časť podstavy nad zadným kolesom. V oboch prípadoch sa rozsvieti zadné brzdové svetlo.

Výkon použitého motora je 250 W, maximálna teoretická rýchlosť, do ktorej motor pomáha je 25 km/h. To sme však pri testoch s dospelým človekom nedosiahli. Na dostatočne dlhej ideálne rovnej trati bez kamienkov a za bezvetria sme dosiahli maximálnu rýchlosť 21 km/h. Kamienky budete pri tejto kolobežke cítiť, rovnako je to aj s nerovnosťami na chodníku. Kolieska použitého rozmeru sú skôr určené na asfalt ako na kocky.

ANTIK SmartCity L sa dá pohodlne sklopiť a preniesť

Maximálna nosnosť tejto kolobežky je 120 kg a hmotnosť 12 kg. Na prenášanie sa dá zložiť a my sme ju takto nosili napr. aj vo vlaku. Ideálne sa zmestí na hornú poličku pre batožiny.

Špecialitou je možnosť prepojenia kolobežky so smartfónom cez bluetooth pripojenie. Následne je možné prehrávať hudbu, my sme takto aj telefonovali počas jazdy. V skutočnosti tak máte hands-free súpravu na kolobežke.

Ako sa na tejto kolobežke jazdí? Veľmi príjemne, my sme skúšali dopravu na bratislavských uliciach, ale zobrali sme ju aj po Slovensku. Aby ste sa pohli, treba sa odraziť a od malej rýchlosti vám začne zaberať motor. Na rozdiel od elektrobicykla, kde sa využíva princíp asistencie a vy neustále pedálujete, na elekrokolobežke sa len veziete. Celý pohyb zabezpečuje motor a jeho batéria – tá je mimochodom od firmy LG a nie je vyberateľná.

Podstatné vlastnosti vidíte na displeji

Dojazd je zaujímavá otázka. Na displeji máte zobrazené viaceré údaje ako je rýchlosť, ale aj kapacita batérie. Tá po pridaní rýchlosti veľmi rýchlo klesne ale potom sa drží na ustálenej hodnote a po zastavení sa vráti na skutočnú hodnotu. My sme na jednu batériu prešli celkovú vzdialenosť okolo 6 km – to však ako jednotlivé segmenty, teda nie v kuse. Dá sa ísť aj ďalej, ale už budete kolobežke musieť pomáhať nohou. Nabíjanie celkom prázdnej batérie trvá 3 hodiny a 20 minút. Pri nabíjaní svieti kontrolka napájacieho zdroja s výstupom 4 A. Nabíjací konektor je celkom v spodnej časti, treba sa zohnúť.

Šikovný je podstavec pre túto kolobežku, ľahko ju tak odložíte. Existujú tri farebné verzie – okrem modrej je to aj červená a sivá. Skladanie je rýchle, na rozkladanie si treba zvyknúť. A ak používate túto kolobežku pravidelne, treba ju len občas umyť. To je vlastne celá údržba.

Ďalšie e-dopravné prostriedky

Ďalším zariadením v tomto segmente je stále obľúbenejší elektrický skateboard, ktorý je určený skôr pre mladšiu generáciu, ale do mesta je perfektný. Samozrejme, na toto už treba trošku viac skúseností, aby ste predišli úrazom. Moderné elektro skateboardy sú totiž veľmi výkonné a dosahujú rýchlosť až 40 km/h, čo nie je málo. Ak ste šikovní, tak počas špičky v meste predbehnete všetky autá, no bezpečnosť musí byť vždy prvoradá. Aj takéto zariadenia prešli našimi rukami alebo skôr nohami a verte, že v krásnom počasí taký skateboard oceníte viac ako klimatizované auto, v ktorom sedíte hodinu v zápche.

Špecifické e-dopravné prostriedky môžeme zakončiť rôznymi hoveboardmi, ktoré môžu byť dvojkolesové, jednokolesové, cestné a dokonca aj terénne. Toto je z pohľadu skúseností ešte vyšší level ako skateboard. Tu treba byť veľmi opatrí, ale keď sa s takýmto zariadením naučíte jazdiť, tak sa dostanete v rámci mesta všade a rýchlo. Tieto zariadenia sú relatívne skladné a v dnešnej dobe už také výkonné, že sa vyrovnávajú bicyklom a pod. Jednokolesové terénne elektro hoveboardy sme veľakrát obdivovali kvôli ich rýchlosti, prejazdnosti a skladnosti. Skutočne výborné stroje, ale pre začiatočníkov sú nebezpečné.

Kvalitná ochranná prilba je za každých okolností nutnosťou, na to netreba zabúdať. Dostatočné skúsenosti neznamenajú, že prilbu nepotrebujte!

Na čo netreba zabúdať?

Na akomkoľvek z vyššie uvedených zariadení, resp. dopravných prostriedkov musí byť prvoradá bezpečnosť – vaša, ale aj všetkých okolo vás. Ak na niečom neviem dobre jazdiť, tak trénujem na uzavretých plochách. Ak je nejaká trasa nebezpečná, tak neriskujem a prejdem ju pešo. Takto sa dá pokračovať ešte dlho, ale výsledkom musí byť iba jedna vec – vždy dbajme na bezpečnosť, zdravie je predsa prvoradé. Na 99 % z uvedených zariadení treba používať kvalitnú ochrannú prilbu, to je nutný základ. Ak ste úplní začiatočníci, tak využite aj iné ochranné doplnky, ktoré chránia chrbát a končatiny pred úrazmi. Stačí iba tak málo, aby ste boli vo väčšom bezpečí, pričom si aj samotnú jazdu viac užijete.

Na článku spolupracoval Miroslav Illéš.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu