Čínske elektrické autá už dlhšiu dobu upchávajú európske prístavy, resp. ich výrobcovia využívajú ako odstavné parkoviská pre ich nadmerné zásoby elektromobilov.

Zástupcovia prístavov a lodných terminálov tento stav označili ako logistickú nočnú moru. Čínski výrobcovia elektromobilov sa snažia dostať na starý kontinent čo najviac áut a mať tak pokrytý aj budúci dopyt + mať v zásobe dostatok áut na distribúciu do ďalších lokalít. Toto nie je dobré riešenie a pociťujú to najmä prístavy v Belgicku (Antverpy, Bruggy) a Nemecku (Bremerhaven).

Čínske automobily
Čínske automobily

Niektorí zástupcovia čínskej strany hovoria o tom, že súčasťou problému je nedostatok logistického rámca. Automobily vyložené v európskych prístavoch a termináloch čakajú na odvoz, no vraj je ťažké zohnať dostatok nákladných áut, resp. logistických spoločností na ich odvoz a presun na konkrétne predajné miesta.

Vnútrozemská lodná doprava na európskych trhoch je (pre čínske elektrické autá) náročná“, povedal Cui Dongshu, generálny tajomník Čínskej asociácie osobných automobilov. Iný zdroj zas uviedol, že tento problém čiastočne spôsobila rezervácia mnohých nákladných vozidiel spoločnosťou Tesla.

Tieto správy nie sú pre čínske automobilky ideálne a prichádzajú v čase, keď sa čínski výrobcovia automobilov (BYD, SAIC, Great all Motors, Chery a pod.) snažia extrémne expandovať do zámoria, teda najmä do Európy a Južnej Ameriky. Jedným z hlavných dôvodov nadmerného vývozu je zásadný pokles dopytu po ich autách na domácom trhu, zatiaľ čo ich výrobná kapacita prudko stúpa.

Čínske automobily
Čínske automobily

Tento problém, okrem iného, riešila aj americká ministerka financií, Janet Yellenová, ktorá sa v Pekingu stretla s čínskymi predstaviteľmi, pričom vyjadrila obavy z nadmernej priemyselnej kapacity krajiny. Yellenová síce neoznámila žiadne dodatočné clá (pre dovoz na USA trh), ale uviedla, že rastúci negatívny presah Číny predstavuje významné riziko pre pracovníkov a podniky v USA a vo zvyšku sveta.

O týždeň neskôr čínsky minister obchodu, Wang Wentao, na summite v Paríži tieto obavy rázne poprel. Celý summit bol organizovaný pod jeho taktovkou a jeho hlavnou témou bolo „prehĺbenie praktickej spolupráce v priemysle elektrických vozidiel medzi Čínou a Európou“. Prítomní boli aj zástupcovia najväčších čínskych podnikov – BYD, SAIC, CATL a Geely. Wentao v záveru summitu dodal, že obvinenia z nadmernej kapacity sú nepodložené!

Podľa nás môže nastať zásadný problém až vtedy, ak sa zástupcovia a štáty EU nezobudia včas a na všetky riešenia bude neskoro. Európsky automobilový trh môže dostať fatálne K.O! Aký máte na tento fakt názor? Zaplavuje nás Čína ich automobilmi alebo je to ešte stále v únosnej forme?

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Komentáre sú uzavreté