O tom, ako si uľahčiť život s elektromobilom, sme hovorili vo videocaste s Luciou Čiškovou z firmy Business Lease Slovakia, Petrom Badíkom z Greenway a Petrom Kalmanom z firmy Greenlogy.

Počet elektromobilov na Slovensku neustále rastie, rozhodnutie o tom, že budete používať elektromobil si vyžaduje zmenu vášho správania. Ako nám povedal Peter Kalman z Greenlogy, elektrické auto je ideálne nabíjať doma s využitím tzv. zelenej energie z fotovoltických článkov nainštalovaných na streche domu. Samozrejme je možné využiť aj sieť elektrických nabíjačiek v rámci existujúcej infraštruktúry.

Účastníci videccastu: Peter Badík, Greenway, Ondrej Macko, TOUCHIT, Lucia Čišková, Busienss Lease, Peter Kalman, Greenlogy
Účastníci videocastu: Peter Badík, Greenway, Ondrej Macko, TOUCHIT, Lucia Čišková, Business Lease, Peter Kalman, Greenlogy

Viac plánovania a pokojnejšia jazda

Kúpa elektrického auta znamená, že vaše trasy budete viac plánovať. Moderné navigačné systémy v elektromobiloch vám presne ukážu, kde sa máte v prípade dlhšej trasy zastaviť, aby ste si vaše elektrické auto optimálne nabili a na akú kapacitu. Počíta sa pritom s tým, že efektívne nabíjanie batérie je v rozsahu od 10 do 80 % jej kapacity, pričom nabíjanie na rýchlonabíjačke pri kapacite batérie nad 80 % je už časovo neefektívne.

Ak chcete používať elektrické auto na pracovné účely, je vhodné, aby ste mali nabíjačku v práci a nabíjali ho popri parkovaní vtedy, keď plníte svoje úlohy v kancelárii. Aj keď idete potom na nákup, elektrické auto pripojíte na nabíjačku a nabíjate ho, ak je taká možnosť. Dnes sú už totiž elektrické nabíjačky bežnou súčasťou parkovísk pred nákupnými centrami.

Ak si na tento nový spôsob života s elektrickým autom zvyknete, nie je to pre vás obmedzujúce. Zároveň je pravda, že na Slovensku sú elektrické autá stále ešte niečo, čo okolití ľudia obdivujú.

Operatívny leasing

Lucia Čišková z Business Lease Slovakia hovorila o dodávaní aj elektrických vozidiel na operatívny leasing, a to predovšetkým pre firmy, ale už aj pre fyzické osoby. V tejto oblasti má Business Lease 25-ročné skúsenosti. Firma spolu so svojimi partnermi Greenway a Greenlogy tvorí konzorcium E-mobility ekosystém, ktorý predstavuje komplexné riešenie.

Rola Business Lease je v tom, že radí firmám, ako vhodne transformovať existujúci klasický fleet automobilov so spaľovacími motormi na elektromobily. V rámci poskytovaného operatívneho leasingu je výhodou to, že pri obstarávaní vozidla nepotrebujete žiadne disponibilné financie. Nemusíte teda platiť akontáciu a nech sa stane pri prevádzke s autom hocičo, o všetko sa postará práve leasingová spoločnosť.

To sa vzťahuje aj na záverečnú časť života elektromobilu, keď sa ho potrebujete zbaviť. Táto forma dopravy ako služby vám ako klientovi dáva pokoj pri zabezpečení a používaní vozidla. Máte istotu, že vždy zostanete mobilní, aj keď namiesto pôvodného auta dostanete náhradné vozidlo.

Nabíjanie elektrického auta

Peter Badík z Greenway nám vysvetlil, že nabíjanie elektrického auta sa dá realizovať rôznymi spôsobmi. Predpokladá sa, že až 80 % energie do elektrického auta sa dostane cez tzv. privátnu infraštruktúru – teda pri nabíjaní u vás doma ale napr. aj v práci na nabíjačkách, ktoré nie sú verejne prístupné. Elektrické auto sa tak má nabíjať hlavne vtedy, keď vám to vyhovuje.

Nemali by ste byť donútení nabíjať ho na verejných nabíjačkách s výnimkou prípadov, keď ste na dlhšej ceste. Väčšinu času by ste ho mali nabíjať vtedy, keď robíte niečo iné. Greenway v rámci vytváraného ekosystému s Business Lease a Greenlogy poskytuje infraštruktúru pre nabíjanie aj väčších fleetov.

Týka sa to zaistenia toho, aby v rámci firmy nabíjačky skutočne fungovali a zároveň, aby manažéri dopravy dostávali informácie o nabíjaní tak, ako to potrebujú na zaistenie plynulej dopravy. Greenway takto dodáva jednak elektróny (skutočnú energiu), ale aj príslušné dáta. Ak toto funguje, potom je prechod od fleetu vozidiel so spaľovacími motormi na elektromobily celkom jednoduchý.

Greenlogy vystupuje v rámci popisovaného ekosystému ako obchodník so zelenou energiou. Hlavným zákazníkom sú firmy alebo domácnosti, ktoré si zároveň aj vyrábajú energiu. Napr. majú na streche nainštalovanú fotovoltiku a pritom vznikajú určité prebytky elektrickej energie. Greenlogy poskytuje prostriedky na to, ako tieto prebytky zachytávať a kumulovať a neskôr ďalej využívať.

Výmena prebytkov za kredit

Greenlogy ponúkla svojim klientom, ako prvá na slovenskom trhu, aby si takto vzniknuté prebytky vymenili za kredit, a to v rámci nabíjacej siete Greenway. Klient to realizuje veľmi pohodlne napr. pomocou mobilnej aplikácie, ktorá mu vygeneruje kód. Ten následne použije v mobilnej aplikácii Greenway a premení ho na kredit, ktorý môže neskôr využiť na nabíjanie elektromobilu.

Pre firemných zákazníkov zaviedli tiež možnosť výkupu energetických prebytkov a zároveň tí, ktorí majú firemné flotily elektrických áut a využívajú produkty Greenway, majú možnosť až 100 % preplatenia nákladov za spotrebovanú elektrickú energiu v sieti Greenway. To motivuje zákazníkov, aby ďalej rozvíjali svoje možnosti získavania energie.

Čo to znamená zelená elektrina

Pána Petra Kalmana sme sa pýtali na to, čo to presne znamená 100 % zelená elektrická energia. Treba si pritom uvedomiť, že v zásuvke nebudete mať na 100 % zelenú energiu. Bude tam elektrická energia, ktorá vzniká rôznymi spôsobmi, vrátane výroby skutočne zeleným spôsobom. Treba si ale uvedomiť, že cez Greenlogy takto vašou časťou prispievate k tomu, aby sa čoraz viac elektrickej energie vyrábalo práve zeleným spôsobom.

Greenlogy pritom nakupuje energiu výhradne od výrobcov z obnoviteľných zdrojov. Dnes má v portfóliu okolo 1600 malých výrobcov energie, vrátane malých vodných elektrární, ale aj výrobcov s väčšími plochami fotovoltických článkov alebo elektrární na bioplyn.

Analýza súčasného stavu vo firme

Zástupkyne firmy Business Lease sme sa pýtali, ako vlastne postupovať, ak sa rozhodneme prejsť na elektrický fleet vozidiel v rámci firmy a využiť operatívny leasing. Dozvedeli sme sa, že firmy s centrálami v zahraničí už väčšinou dostávajú podnety na to, aby boli ekologickejší. Stačí potom postupovať pomocou formulára na webe Business Lease a firma má pre klientov pripravenú názornú prezentáciu ako aj prípadové štúdie.

Aby bolo všetko nastavené správne je však potrebné realizovať analýzu toho, čo dnes vo firme máte, aké sú požiadavky na dopravu a čo chcete vlastne dosiahnuť. Veľmi dôležitý krok je teda zmapovať vašu súčasnú flotilu.

Cez on-line nástroj sa pritom zisťuje, koľko máte vozidiel, koľko z toho je s motorom na benzín a na naftu, koľko zrealizujete v priemere kilometrov ročne a aké sú to jazdy (mesto, medzimesto, diaľkové trasy).

Akonáhle sú k dispozícii tieto údaje, spracujú sa pomocou špecializovaného skenovacieho nástroja a z neho sa zistí, ako by to mohlo s vaším budúcim fleetom vyzerať. Veľmi zjednodušene povedané, vodiči s nájazdom menej ako 15 000 kilometrov ročne, sú jasní adepti na využívanie čisto elektrického auta. Nájazd okolo 20 až 25 000 kilometrov ročne znamená, že sa môže využiť čisto elektrické auto, ale už sa to začína preklápať aj do plug-in hybridného auta. Vodiči, ktorí jazdia nad 50 000 km ročne môžu zostať pri aute so spaľovacím motorom. Toto ale treba brať ako veľmi orientačné zhodnotenie stavu, každá situácia je unikátna a treba ju detailne analyzovať.

Uzavretie ekosystému

Ak firma urobí výsledné rozhodnutie o budúcom fleete, Business Lease pristúpi k objednávaniu vozidiel na operatívny leasing a partneri v rámci ekosystému sa následne postarajú o nabíjanie áut s elektrickým pohonom.

Business Lease má dnes okolo 800 klientov a väčšinu tvorí malý a stredný segment firiem. Pritom s mobilnou aplikáciou Greenway môžete využiť aj národný a nadnárodný roaming a nabíjať svoje vozidlo aj v sieti iných poskytovateľov. Fleet manažér má v ruke jediný nástroj, ktorým vodiči môžu pohodlne nabíjať svoje vozidlá. Greenway sa pritom hlavne pri väčších fleetoch snaží o čo najjednoduchšie manažovanie väčšieho počtu vozidiel.

Podpora štátnej elektromobility

Na záver sme sa zúčastnených pýtali aj na štátnu podporu pri používaní elektrických vozidiel. Výhody sú zatiaľ zvýhodnená cestná daň a registračné náklady pre autá s elektrickým a hybridným vozidlom. Dotácie na nákup nového elektrického alebo hybridného vozidla aktuálne neexistujú.

Existuje však podpora v podobe výziev na budovanie elektrickej infraštruktúry pre obce a pre právnické osoby. Zatiaľ to ale nie je celkom uzavreté a čakáme na dokončenie tohto procesu. Nedávne výjazdové rokovanie vlády v Košiciach bolo pritom aj o podpore elektromobility, a to napr. v podobe nulového poplatku za využívanie diaľnic na Slovensku alebo podpory pri nákupe wallboxov. Ako to ale býva na Slovensku zvykom, je pomerne dlhá cesta, pokým sa tieto úvahy dostanú do reálnej praxe. Situáciu budeme samozrejme podrobne sledovať.

Zdroje: vlastné, Business Lease, Greenway, Greenlogy

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté