Technologická spoločnosť ZF predstavila na predvádzacej akcii Global Technology Day svoj vlastný systém tepelného riadenia pre elektromobily.

Prevádzka elektrického motora na palube konceptu od ZF
Prevádzka elektrického motora na palube konceptu od ZF

Nový systém ponúka nielen kompaktnejšiu konštrukciu pohonu, ale dokáže tiež zvýšiť dojazd vozidiel v zime až o tretinu. V kombinácii s optimalizovaným elektrickým hnacím ústrojenstvom pozostávajúcim z výkonovej elektroniky, motora a redukčnej prevodovky na báze 800 voltového karbidu kremíka nastavuje systém nové možnosti v oblasti kompaktnosti a hmotnosti. K vyššej účinnosti významne prispieva aj novo vyvinutý softvér hnacieho ústrojenstva.

Elektrický motor je aj v stavebnom stroji
Elektrický motor je aj v stavebnom stroji

Nové hnacie ústrojenstvo neobsahuje ťažké prvky vzácnych zemín a vďaka modulárnej konštrukcii ho môžu výrobcovia automobilov flexibilne využívať. Po predstavení konceptu v novembri minulého roka teraz spoločnosť ZF realizovala novú generáciu elektrického pohonu s tepelným riadením v demonštračnom vozidle a ukázala nám ho vo svojom sídle vo Friedrichshafene.

Vo vozidle boli komponenty elektrického hnacieho ústrojenstva optimalizované a spojené do uceleného systému. Pohonná jednotka má o 30 % nižšiu celkovú hmotnosť a spolu s tepelným riadením tak umožňuje dosiahnuť hustotu krútiaceho momentu 70 Nm na kilogram hmotnosti pohonu. To je špičková hodnota pre cestné osobné automobily, ktoré sú v súčasnej dobe na trhu k dispozícii.

Elektrický motor aj v nákladnom automobile
Elektrický motor aj v nákladnom automobile

S ohľadom na rastúcu rýchlosť a dynamiku zmien v automobilovom priemysle, spoločnosť ZF už niekoľko mesiacov optimalizuje svoju organizáciu: rozhodovacie cesty sa skrátia a procesy sa stanú pružnejšími. Príkladom je plne elektrický systém riadenia Steer-by-Wire, na ktorý spoločnosť ZF obdržala objednávky od zákazníkov zo všetkých hlavných svetových trhov. Podvozkový softvér cubiX alebo prvú generáciu 800-voltového elektrického pohonu budú v najbližších mesiacoch vo svojich vozidlách používať aj výrobcovia automobilov z Ázie, Európy a Ameriky.

Prevádza TherMaS priamo na palube koncepčného vozidla
Prevádza TherMaS priamo na palube koncepčného vozidla

ZF zjednocuje technológiu podvozkov na vytvorenie divízie Chassis Solutions Division

Popri elektromobilite sú produkty ZF by-wire, ako sieťovo prepojené a elektronicky riadené brzdové, riadiace a tlmiace systémy, príkladom druhej veľkej objemovej témy budúcnosti: podvozkových technológií. Spoločnosť ZF vďaka svojim skúsenostiam a know-how ovláda pozdĺžne, priečne a vertikálne riadenie vozidla a v sieťovo prepojených podvozkových komponentoch vidí veľký potenciál do budúcnosti. Na tomto pozadí spoločnosť ZF spája divízie pre technológie podvozkov osobných automobilov a technológie aktívnej bezpečnosti a vytvára novú a jedinečne komplexnú divíziu Chassis Solutions.

Otáčací mechanizmus vyvinutý v ZF napr. pre BMW i3
Otáčací mechanizmus vyvinutý v ZF napr. pre BMW i3

Nová jednotka združuje všetky odborné znalosti spoločnosti ZF v oblasti podvozkov, riadenia a bŕzd. „Divízia Chassis Solution ponúka všetky hardvérové komponenty potrebné na riadenie vertikálnej, pozdĺžnej a priečnej dynamiky vozidla – a tiež súvisiace sieťové prepojenie v podobe hardvéru a softvéru,“ vysvetlil na tlačovej konferencii Henzel Klein. CEO ZF. Spustenie novej divízie je plánované na január 2024.
V budúcnosti budú z vývoja a know-how tejto novej divízie ZF ťažiť všetky segmenty mobility – sektor úžitkových vozidiel aj priemyselné aplikácie.

Cieľom technologickej skupiny je využiť technológie na to, aby mobilita budúcnosti bola čistá, bezpečná, pohodlná a dostupná – pre všetkých, všade.

Zdroje: vlastné, ZF

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté