Na pozvanie spoločnosti ZF sme sa zúčastnili Globálneho technologického dňa v centrále tejto firmy, v meste Friedrichshafen.

Koncept ZF v porovnaní s vozidlami Mercedes a BMW s komponentami od ZFZdroj: TOUCHIT.sk
Koncept ZF v porovnaní s vozidlami Mercedes a BMW s komponentami od ZF

Videli sme tak koncepčné elektrické vozidlo EVbeat, ktoré je navrhnuté s ohľadom na kompaktnosť, nízku hmotnosť a maximálnu účinnosť v reálnej prevádzke. V tomto vozidle boli optimalizované komponenty e-pohonu a spojené do uceleného systému. Patrí medzi ne ľahké a ultrakompaktné hnacie ústrojenstvo s hmotnosťou 74 kg s hustotou krútiaceho momentu 70 Nm/kg, holistický tepelný manažment a softvér hnacieho ústrojenstva prepojený do cloudu . Pri nízkych teplotách okolo bodu mrazu sa dojazd v reálnej prevádzke zvyšuje až o tretinu v porovnaní so súčasnou technológiou.

Spoločnosť ZF má svoje pobočky aj na Slovensku – konkrétne je to v Trnave, v Leviciach, ale aj v Detve, v Komárne, v Šahách a v Novom Meste nad Váhom. Jadrom firemnej technológie je udržateľná mobilita.

Nový koncept ZF predstavil na tlačovej konferencii vo Fridrichshafene predstavil CEO ZF Group Holger KleinZdroj: TOUCHIT.sk
Nový koncept ZF predstavil na tlačovej konferencii vo Fridrichshafene predstavil CEO ZF Group Holger Klein

ZF ju prezentovalo práve na budúcich komponentoch elektrického pohonu, ktoré sú spojené do efektívneho celkového systému. Koncepčné vozidlo ZF EVbeat vychádza z vozidla Porsche Taycan. Cieľom bolo vytvoriť jeho pohon čo najkompaktnejší a najľahší pri zachovaní vysokej jazdnej dynamiky a zvýšení efektivity v reálnej prevádzke. Vozidlo je špičkou pri hustote krútiaceho momentu, keď sa porovná s so súčasnými elektropohonmi pre osobné automobily. Elektromotor pritom pracuje bez ťažkých prvkov vzácnych zemín a systém tepelného riadenia nepoužíva chladivo na báze fluóru. Zníženie počtu komponentov a celkové zníženie hmotnosti systému o jednu tretinu pri elektrickom pohone a systéme tepelného riadenia prispieva k väčšej udržateľnosti dvojnásobne – ako pri výrobe, tak pri prevádzke.

EVSys800: ultrakompaktný a ľahký 800 voltový pohon

EVSys800 je modulárny 800 voltový pohon a skladá sa z výkonovej elektroniky z karbidu kremíka, elektromotora a redukčnej prevodovky. Napriek kompaktnej konštrukcii a nízkej hmotnosti EVbeat nešetrí na výkone: Koncepčné vozidlo má na zadnej náprave k dispozícii maximálny krútiaci moment až 5200 Nm – a to pri unikátne vysokej hustote krútiaceho momentu pre osobné automobily s povolením na prevádzku na pozemných komunikáciách s hodnotou 70 Nm na kilogram. Trvalý a špičkový výkon elektromotora je 206, resp. 275 kW. ZF tak dosahuje trvalý výkon približne 75 % špičkového výkonu.

Kompaktný elektrický motor ZF EVSys800V
Kompaktný elektrický motor ZF EVSys800V

Čo sa týka rozmerov, pohon ušetrí 50 milimetrov na šírke vďaka kompaktnej redukčnej prevodovke a technológii „opleteného vinutia“ elektromotora patentovanej spoločnosťou ZF. To umožňuje priestorovo úspornú, súosú inštaláciu na hnaciu nápravu.

S celkovou hmotností 74 kg je pohon EVSys800, normovaný na rovnaký výkon ako najnovší pohon ZF rady 800 V, približne o 40 kg ľahší a významne tak prispieva k úspore hmotnosťou koncepčného vozidla.

Motor s najvyššou hustotou krútiaceho momentuZdroj: TOUCHIT.sk
Motor s najvyššou hustotou krútiaceho momentu

Na chladenie necháva ZF prúdiť olej priamo okolo medených tyčí – presne v mieste, kde sa počas prevádzky vytvára najviac tepla. Takto vysoko účinné chladenie výrazne zvyšuje výkon pri rovnakej hmotnosti.

Menič elektrického pohonu bol zásadne prepracovaný. Všetky základné komponenty boli zásadne prepracované. V každej z oblastí elektromagnetickej kompatibility, výkonových modulov a kondenzátorov sa dosiahli významné zlepšenia z hľadiska inštalačného priestoru, hmotnosti a udržateľnosti.

Komponenty elektrického pohonu ZFZdroj: TOUCHIT.sk
Komponenty elektrického pohonu ZF

Tepelné riadenie: Efektívna regulácia teploty hnacieho ústrojenstva a celého vozidla

Regulácia teploty vozidla môže v zime predstavovať značnú časť jeho energetickej náročnosti, ktorá sa môže pohybovať medzi tromi a šiestimi kW, najmä pri vykurovaní. Príjemný chlad v lete a teplo v zime sú pre cestujúcich hlavnými faktormi pohodlia. Správna teplota je tiež zásadným faktorom pre výkon elektromotora, výkonovej elektroniky a akumulátora.

Inverter ZF novej generácie
Inverter ZF novej generácie

Prvý centrálny systém tepelného manažmentu (TherMaS) vyvinutý spoločnosťou ZF pre elektromobily je integrovaný do koncepčného vozidla EVbeat. Systém TherMaS využíva centrálnu jednotku a inteligentný softvér na riadenie všetkých tepelných procesov pre hnacie ústrojenstvo a priestor pre cestujúcich. Nová konštrukcia výrazne znižuje nároky na priestor a hmotnosť v porovnaní s predchádzajúcimi prístupmi k chladeniu a vykurovaniu elektromobilov.

Modul ZF TherMaSZdroj: TOUCHIT.sk
Modul ZF TherMaS

Tepelné čerpadlo na báze propánu s napätím 800 V tiež vyžaduje výrazne menej energie. Pretože je kompaktný a konštrukčne jednoduché, je možné ho ľahko integrovať do vozidiel.

Vďaka tomuto celkovému tepelnému manažmentu sa dojazd vozidla EVbeat v náročnej zimnej prevádzke zvyšuje až o tretinu. Výrazne lepší chladiaci výkon umožňuje vyšší trvalý výkon e-stroja.

Pohonný softvér: efektívne prepojenie pohonu vozidiel a cloud

Spoločnosť ZF vyvinula vlastný softvér hnacieho ústrojenstva, ktorý prepája všetky systémy vozidla navzájom a vytvára spojenie s cloudom ZF.

Softvér hnacieho ústrojenstva ZF dokáže predvídať optimálne prevádzkové body na základe jednotlivých jazdných profilov a podľa toho systém pripraviť. „Učí sa“ správanie vodičov a dokáže predvídať pravdepodobnosť jednotlivých jazdných profilov prostredníctvom cloudovej služby založenej na umelej inteligencii. Napríklad pri detekcii krátkych vzdialeností sa zníži výkon klimatizácie a chladenia systému.

Na tomto základe môže asistenčný systém vodičom tiež priamo radiť, ako efektívne využívať elektromobil. Zobrazuje sa napríklad efektívne zrýchľovanie a spomaľovanie a optimalizovaná maximálna rýchlosť. To je obzvlášť cenné, pokiaľ ide o výpočet presného a praktického dojazdu pred jazdou, ktorý je potom spoľahlivo dodržaný.

Zdroje: ZF, vlastné

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté