Pokročilý výskum automobilky Toyota sa zaoberá zmenami v polohe ľudí počas využívania aktívnych asistenčných systémov.
Základom je systém Toyota THUMS (Total Human Model for Safety), ktorý bol predstavený v roku 1997 a aktuálne je k dispozícii v siedmej generácii. THUMS bol od predstavenia inovovaný tak, aby sa zaoberal predovšetkým zmenami v držaní ľudského tela pri používaní pokročilých asistenčných systémov, ktoré sú v moderných automobiloch bežným prvkom. THUMS je softvér, ktorý umožňuje počítačovú simuláciu a analýzu zranení v dôsledku nárazu vozidla. Na simuláciu scenárov nárazov využíva digitálne modely ľudí.

Toyota uviedla, že keď je napr. človek za volantom naklonený, tak jeho telo reaguje na sedadlá a zádržné systémy zásadne odlišne ako keď sedí opretý a pod. Pri sedení môže aj menšia zmena polohy viesť k výrazne odlišným účinkom v prípade nárazu, čo môže spôsobiť rôzne druhy nechcených zranení. Aktualizácie vo výskume umožňujú systému THUMS zohľadniť tieto zmeny a poskytnúť presnejšie predpovede zranení, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku nárazu. Vďaka tomuto výskumu by mohli byť na základe aktuálnej polohy šoféra nastavené aj bezpečnostné prvky, ktoré v prípade nárazu spôsobia čo najmenšiu ujmu na zdraví.
Najnovšia verzia programu THUMS ponúka presnejšie počítačové simulácie nárazov, ktoré pomáhajú pri vývoji účinnejších bezpečnostných opatrení, a to najmä v súvislosti s tým, že čoraz viac vozidiel je vybavených aktívnymi asistenčnými systémami. Program dokáže predpovedať vplyv nárazu v rôznych polohách na ľudské kosti, orgány a svaly + dokáže simulovať to, ako ľudia menia svoju polohu a ako pracujú svaly pri manévrovaní s vozidlom v núdzovej situácii, resp. keď sa aktivujú bezpečnostné systémy, ako je napr. automatické núdzové brzdenie, núdzové ovládanie riadenia a pod.

„Osobitnú pozornosť treba venovať tomu, aby panva zostala v čase nárazu v sedadle. Je to veľmi dôležité, aby sa predišlo „ponorkovému efektu“, keď sa cestujúci vysunie spod brušného pásu a riskuje poranenie brucha. Dobré uchytenie panvy pomáha obmedziť aj tlak na chrbticu, a tým predchádzať vážnym poraneniam chrbtice, uviedla Sabine Compigne, technická manažérka z oddelenia výskumu a vývoja bezpečnosti spoločnosti Toyota.“
Systém THUMS sa aktívne používa pri vývoji vozidiel Toyota a jeho princípy sa dajú uplatniť aj v iných oblastiach dopravy, ako sú napr. vlaky a letectvo. Skvelé je, že Toyota od roku 2021 poskytuje bezplatný prístup k svojmu know-how s cieľom pomôcť vybudovať spoločnosť s bezpečnejšou mobilitou. To sa cení!
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: