V uplynulom týždni sme sa zúčastnili statického predstavenia novej Toyoty Prius PHEV 5.generácie v rámci Slovenska, pričom sme sa dozvedeli všetky dôležité takty o tejto legende v úplne novom šate.

Prezentácia sa konala v príjemnom a peknom prostredí vinárstva Elesko, kde sa veľmi radi vraciame. V rovnako príjemnom duchu sme prežili aj celý večer v spoločnosti novinárskych kolegov a zástupcov značky Toyota. A teraz sa pozrime na legendu!

  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT

Áno, Prius je legendou, a to bez ohľadu na to, či sa to niekomu páči alebo nie. Úplne prvý hybridný Prius sa začal vyrábať v roku 1997 a odvtedy prešiel skutočný kus cesty a technologického vývoja. Druhá a zároveň najúspešnejšia generácia prišla na trh v roku 2003. Tretia generácia sa k nám dostala v roku 2009 a zaujímavosťou je, že to bolo prvé PHEV v Európe. Štvrtá generácia prišla s platformou TNGA, no zároveň aj útlmom v rámci tohto modelu. Odvtedy sa s modelom Prius nič zásadné neudialo a posledné roky sa čakalo na novú, sviežu generáciu, ktorá posunie tento model výrazne ďalej.

Čas pre novú generáciu nastal a minimálne z pohľadu dizajnu ide o revolúciu. Tento model nebol nikdy nejako extra pekný a už vôbec nie príťažlivý pre oči, no 5.generácia to úplne zmenila. Samozrejme, aj technologicky sa tento model zásadne posunul, no v tomto prípade je to štandardná evolúcia. Dizajn novej generácie pôsobí veľmi elegantne, miestami športovo a zároveň minimalisticky. Predná časť je príkladom uhladeného futuristického dizajnu s krásnymi úzkymi LED svetlometmi (základ Full LED, za príplatok Matrix LED s tieňovaním) a výraznou papuľou v spodnej časti nárazníku, ktorá sa farebne líši v závislosti od výbavy.

Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Toyota Prius 5.generácie

V nárazníku je integrovaná aj aktívna lamela, ktorá manažuje optimálny prívod vzduchu podľa potreby systému. Z profilu je nová generácia poňatá veľmi čistým a uhladením dizajnom, ktorý prerušujú iba kľučky predných dverí – zadné dvere majú kľučky zapracované vyššie a disponujú mikrospínačom. Veľmi dôležitou zmenou v rámci profilu a celej karosérie je presun najvyššieho bodu auta z pred „B“ stĺpika za „B“ stĺpik, čím sa celok pekne uhladil a pôsobí športovejším dojmom. Súhlasíme s prezentačným prirovnaním, že ponúka emotívny dizajn kupé modelov.

Aj zadná časť je od základu prekopaná – kufrové dvere nemajú delené sklo, ale iba jeden celistvý kus, ktorý schádza až k hrane piatych dverí. Dominantou tejto časti sú koncové LED svetlomety s vydareným dizajnom, ktorý sa naplno ukáže až vo vyšších výbavách, kde svieti celá horizontálna línia. V základe to však tiež nie je zlé, nakoľko ide stále o LED svetlá, akurát svietia iba krajné pozície.

Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Toyota Prius 5.generácie

Dizajnéri so zadnými svetlami trošku špekulovali a napr. parkovacie svetlá posunuli dole, mimo zónu hlavnej línie svetiel, rovnako aj odrazové/pozičné svetlá majú svoj vlastný priestor. Nový Prius stojí v základe na 17“ zliatinových diskoch (pneumatiky 195/60 R17) s celoplošnými krytmi kvôli lepšej aerodynamike. Vo vyššej výbave (Prestige a Executive), resp. za doplatok môžete mať pekné 19“ disky (pneumatiky 195/50 R19), ktoré efektivitu trošku zhoršia, no auto na nich vyzerá zásadne lepšie.

V interiéri je Toyota Prius 5.generácie rovnako redizajnovaná a veľmi elegantne vyhotovená, pričom sa nám páčilo prihliadnutie dizajnérov i na praktickú stránku, ktorú zastupujú viaceré odkladacie priestory. Posed za volantom a pod. náležitosti nebudeme rozoberať detailne, keďže išlo o statickú prezentáciu, no aj napriek mojej výške (2 metre) sa mi v novinke sedelo dobre a dokonca si za mňa relatívne pohodlne sadol aj kolega s výškou okolo 180cm.

  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT

Jediným problémom bola zvažujúca sa strecha, kvôli ktorej sa nenarovnal a hlava musela bokom, čo nie je príjemné, ale nohy a pod. mali priestoru dostatok. Praktické zmeny nastali aj v batožinovom priestore, ktorý je oproti predošlej generácie väčší o 33 litrov – celkovo ponúka 284 litrov. V číslach to nie je veľa, no v praxi je dobre vypracovaný, čiže sa tam zmení dostatok batožiny alebo denného „equipmentu“.

Vráťme sa dopredu – vodič má k dispozícii dva displeje, teda kompaktný 7“ prístrojový panel, ktorý zobrazuje najpodstatnejšie údaje o vozidle a je v optimálnom zornom poli, takže dokáže nahradiť aj funkciu Head-Up displeja. Druhý, 12,3“ displej je v strede palubnej dosky, kde má používateľ k dispozícii podrobné informácie o aute, fungovaní PHEV systému, efektivite, batérii a pod.

  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT

Samozrejmosťou sú komplexné multimédiá a konektivita – Smart Connected / Toyota Connected. Prítomná je aj funkcia prepojenia automobilu s mobilnou aplikáciou, ktorá ponúka možnosť ovládania jednotlivých prvkov vozidla na diaľku a komplexný prehľad o stave vozidla. Plne vybavená aplikácia je síce platená, no po kúpe vozidla ju môžete využívať 4 roky bezplatne.  

Dodajme, že v rámci hlavného multimediálneho displeja sa spravujú aj pokročilé asistenčné a parkovacie systémy, ktorých je stále viac a pracujú precíznejšie. Medzi novinky patrí prepracovaný systém kontroly zadný sedadiel s prepojením na aplikáciu, aktívne vedenie vozidla v pruhu s funkciou núdzového zastavenia automobilu, inteligentný rýchlostný asistent a pod. Všetky novinky nájdete v galérii nižšie.

  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko

V dnešnej dobe jednoznačne poteší aj prítomnosť technológie nanoex, teda filtračného systému, ktorý do kabíny prepúšťa perfektne prefiltrovaný vzduch, zbavený alergénov, baktérií, plesní a vírusov. Oproti predošlej generácii dokáže spracovať až 4,8 bilióna hydroxylových radikálov za sekundu, čo je 10x viac ako ponúkala predošlá gen. tohto systému z roku 2016.

Prius prichádza so solárnou strechou!

Solárnu strechu by malo mať asi každé auto, ktoré disponuje čo i len čiastočným elektrickým pohonom, no nie je to tak, škoda… Avšak, Toyota si uvedomila význam a výhody tohto prvku, s ktorým prichádza ako prvá do Európy v rámci kategórie PHEV vozidiel. Solárna strecha dokáže nabiť dodatočných 8,7 kilometra denne a rovnako tak poskytuje kumulované cykly nabíjania. Skvelá vec, ktorú by sme veľmi radi videli aj na iných autách rôznych automobiliek. Dodajme, že Prius má solárnu strechu iba v najvyššej výbave Executive (do nižších výbav sa nedá priplatiť).

Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
Toyota Prius 5.generácie

PHEV 5.generácie

To najdôležitejšie sa odohráva pod kapotou, kde pracuje plug-in hybridný systém najnovšej 5.generácie. Ten ponúka oproti predchodcovi zásadné výhody a hlavne extrémny nárast výkonu o viac ako 100 koní. Základom tejto „e-stavebnice“ je 2-litrový benzínový 4-valec s výkonom 112 kW/190 Nm, ktorý je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 120 kW. O prenos sily na predné kolesá sa stará e-CVT prevodovka s plynule meniteľným prevodom. Systémový výkon je 164 kW (223ps), čo je na relatívne kompaktné auto viac než dosť. Hovorí za to aj čas zrýchlenia z 0 na 100 km za 6,7 sekundy! Slušné, však?

Nemenej dôležitá je aj batéria pod zadnými sedadlami, ktorá má kapacitu 13,6 kWh. Palubná nabíjačka ju dokáže nabíjať max. rýchlosťou 3,3 kWh za hodinu, čo je kompromis medzi cenou a komfortom. Baterku by ste mali nabiť v akýchkoľvek podmienkach za približne 6 hodín (štandardná zásuvka). Ak máte Wallbox, tak sa čas nabíjania skráti na 4 hodiny. EV dojazd je podľa výrobcu viac ako 86 kilometrov v rámci mesta, čo znie celkom lákavo. V praxi sa tak bude dať nový Prius využívať v meste ako čistý elektromobil v na dlhších trasách ako efektívny hybrid.

Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
Toyota Prius 5.generácie

Samozrejme, extra dôležité je počas jazdy využívať aj systém rekuperácie, teda vracať prebytočnú energiu späť do baterky, v čom bude nápomocný nový „B“ mód s tromi úrovňami, pričom v tej najvyššej sa dá auto používať ako jednopedálové. Okrem toho sú už tradične prítomné aj viaceré jazdné režimy a režimy vozidla (Sport, Normal, Eco). Dôležitou informáciou z pohľadu efektivity je prítomnosť tepelného čerpadla, ktoré optimalizuje účinnosť v chladných mesiacoch.

Ceny a dostupnosť

Toyota Prius 5.generácie nebude zadarmo, no z pohľadu konkurencie a efektivity má prijateľnú cenu. Základ v prevedení Comfort má cenu bez príplatkov –  44 990 eur. Obľúbená stredná cesta v podobe modelu Prestige má cenu bez príplatkov – 46 990 eur. Najvyššia možná výbava so solárnou strechou, teda model Executive prichádza s cenou 52 290 eur. Predobjednávky sú, samozrejme, aktívne.

  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko
  • Toyota Prius 5.generácieZdroj: Toyota Slovensko

Na záver iba toľko, že ako celok na nás nový Prius 5.generácie urobil dojem, predovšetkým z pohľadu dizajnu, ako aj nových technológií, ktoré budú nápomocné všetkým používateľom. Avšak, až praktický redakčný test nám uzatvorí aktuálne pocity do výsledného balíka faktov. Tešíme sa na to!

Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme spoločnosti: Toyota Slovensko

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu