Nedávno sme mali možnosť sa na niekoľko hodín posadiť za volant exkluzívnej novinky z dielne Mercedesu, ktorá vás katapultuje do inej dimenzie luxusných SUV.

Mercedes má v portfóliu viacero elektrických modelov, ktoré sú odvodené, resp. nadväzujú na konvenčné modely so spaľovacími motormi. Aktuálne do tohto portfólia pribudla exkluzívna novinka, ktorá je odvodená od modelu GLS, ciže najväčšieho SUV od tejto automobilky. EQS SUV je plné elektrické sedem miestne SUV, ktoré je dostupné vo viacerých prevedeniach, či už z pohľadu výkonu alebo výbavy. Treba však napísať, že toto je extra trieda, ktorá má čo ponúknuť, no zároveň aj niečo stojí (cena testovaných modelov sa pohybovala od 150 000 do takmer 190 000 eur).

Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
Mercedes Benz EQS SUV

Pri pohľade na exteriér ide o zaužívaný dizajnérsky jazyk, ktorý je, samozrejme, v prípade každého modelu inak „okorenený“ a dotvorený, no bez problémov viete rozpoznať, že ide o elektrický mercedes novej generácie. Každý jeden tvar, každá linka i prelis dáva zmysel nielen očiam, ale predovšetkým aerodynamike, ktorá je aj v tomto prípade na veľmi vysokej úrovni. Koeficient odporu vzduchu je iba 0,20 (v aerodynamicky najlepšej konfigurácii). Pre tak veľké, mohutné a hlavne elektrické auto je tento údaj veľmi dôležitý, nakoľko má zásadný vplyv na spotrebu. Zotrvajme však ešte chvíľku v dizajnovom okienku, v ktorom musíme spomenúť aj to, že EQS SUV dokáže svoj vzhľad radikálnym spôsobom meniť s ohľadom na výbavu, ktorú si zákazník objedná. Ladné oblé tvary môžu veľmi pekne doplniť agresívnejšie tvarované nárazníky v športových prevedeniach, napr. AMG Line, ktoré dokážu tento model pekne okoreniť i skrášliť.

Základné prevedenie nie je z nášho pohľadu extra ohurujúce a rovnako sa to týka aj interiéru. Ak to má byť TOP, tak to musí zabolieť aj bankový účet. Profil auta zaujme jemne klesajúcou líniou strechy s predĺžením nad zadné sklo (detail predĺženia je vždy v čiernom prevedení), pričom spodná línia okien sa smerom k zadnej časti mierne zdvíha ponad zadný blatník. Touto dizajnérskou hračkou a jemným zúžením zadnej časti kabíny vyniknú oba lemy blatníkov, ktoré sú široké a pôsobia dominantne. Spomenúť treba aj svetlá, ktoré majú v zadnej časti dizajn 3D špirály a sú tradične prepojené linkou cez kufor. Predné LED svetlomety sú určite špičkové, no preveriť sme ich nemohli, nakoľko sme nejazdili v noci. A nezabúdajme, že kolesá robia auto a v tomto prípade tomu nebolo inak. Prevažná väčšina testovacích áut mala obuté 22“ disky v rôznych dizajnoch.

Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
Mercedes Benz EQS SUV

„Vo výbave sa objavili aj nové prvky, ako napr. veľmi elegantný drevený obklad s otvorenými pórmi, v ktorom sú nalisované malé hviezdičky. Vyzerá to výborne a drevo je na dotyk veľmi príjemné. Rovnako tak treba spomenúť aj nový zvukový zážitok, ktorý reaguje na aktuálnu situáciu, resp. štýl jazdy a interakcie šoféra, podľa čoho sa prispôsobuje a zvýrazňuje dané momenty.“

Najviac času sme strávili v interiéri, tak sa naňho pozrime. Prevažná väčšina testovacích modelov bola vybavená nadštandardne, takže nechýbal legendárny hyper-screen (3 horizontálne uložené obrazovky) s vysokým rozlíšením a systémom MBUX, ktorý pracuje perfektne a logicky bez akýchkoľvek problémov a zásadných váhaní. Rovnako sa to týka aj ponuky množstva asistenčných systémov, ktoré neustále kontrolujú automobil i vás, aby bolo všetko v maximálnom poriadku. Netreba asi veľmi rozoberať, že pokročilé asistenčné systémy od mercedesu patria k automobilovej špičke.

Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
Mercedes Benz EQS SUV

Tri obrovské obrazovky berú vodičovi trošku pozornosti, no dá sa na to zvyknúť. Napomáha tomu aj fakt, že vodič má k dispozícii okrem prístrojového panelu aj obrovský projekčný head-up displej so všetkými informáciami o vozidle. Aj napriek množstvu displejov, ktoré môžu pôsobiť odstrašujúco musíme povedať, že ovládanie celého systému je skutočne intuitívne. Všetko ovládate dotykom, no zopár prvkov zostalo aj v mohutnej stredovej konzole, ktorá ponúka aj priestranné odkladacie priestory. S minimom externých ovládacích prvkov je prevedenie interiéru veľmi minimalistické, no aj napriek tomu svieže a moderné. Dobrý pocit spraví aj dokonalé ambientné podsvietenie interiéru a kvalitná muzika v prevedení špičkovej audio zostavy od Burmester.

Posed za volantom v takto veľkom aute asi ani nemôže byť zlý, však? Aj osoby s extra proporciami sa tu budú cítiť veľmi pohodlne, či už prejdete 1 alebo 1000 kilometrov. Skutočne pohodlné sedadlá, ktoré vás prekvapia dokonalým komfortnom, či už za volantom, vedľa neho alebo vzadu. Samozrejmosťou je plne elektrické ovládanie, vyhrievanie a vetranie všetkých sedadiel. Nevyhovoval nám iba výhľad z pozície šoféra cez „A“ stĺpik, ktorý je extra široký.

Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
Mercedes Benz EQS SUV

Presunutím sa do druhého radu nestrácate žiadne pohodlie, práve naopak, môžete veľmi komfortne relaxovať a užívať si cestu plnými dúškami – či už to bude pozeranie na krajinu alebo do veľkej obrazovky, ktorá je súčasťou operadla predného sedadla. Aj vzadu si tak môžete pozrieť napr. smer jazdy, mapu, nastaviť si vlastnú hudbu, teplotu alebo si jednoducho pozriete film. Tu toho veľa riešiť netreba, stačí nasadnúť a nechať sa rozmaznávať týmito vymoženosťami. Vyššie výbavy majú v druhom rade lakťovú opierku s tabletom, s ktorým sa dajú ovládať rôzne komfortné a multimediálne funkcie vozidla.

Nezabúdajme však, že EQS je sedem miestne SUV, takže sa z druhého radu presunieme aj do tretieho, kde nájdeme dve plnohodnotné sedadlá a relatívne fajn priestor. Pre objemnejšie osoby to nie je, no menší ľudia, ideálne deti tu problém mať asi nebudú. Ak opomenieme príplatkový tretí rad, tak je tu ešte jeden zaujímavý údaj, ktorým je objem batožinového priestoru – až 645 litrov! Obrovský kufor, ktorý môžete ešte prispôsobiť a zväčšiť na 888 až 2100 litrov.

Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
Mercedes Benz EQS SUV

Na záver sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu, čím sú pocity z jazdy a pohonné ústrojenstvo. Novinka je dostupná vo viacerých prevedeniach, ktoré sa líšia pohonom a výkonom: EQS 450+ (265 kW/568 Nm), EQS 450 4matic (265 kW/800 Nm), EQS 500 4matic (330 kW/828 Nm) a EQS 580 4matic (400kW / 858 Nm). My sme jazdili v drvivej väčšine vo verzii EQS 580 4matic, ktorá vás dokáže katapultovať z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Prvé dojmy z jazdy boli výborné a prekvapilo nás najmä to, ako efektívne vie tak veľké a ťažké auto skryť svoje proporcie. Ovládateľnosť je skvelá!

Rovnako tak aj manévrovanie v užších priestoroch a pod. je vďaka riadenej zadnej náprave hračkou. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje 4,5° a alternatívne to môže byť až 10° – polomer otáčania je tak neuveriteľných 11,9 resp. 11 metrov. Čo sa týka podvozku, tak ten je už od základnej verzie vzduchový, takže je zabezpečený max. komfort na všetkých cestách/nerovnostiach a nepochybne aj vysoká stabilita vozidla. S EQS SUV vie byť aj zábava, stačí sa do toho trošku oprieť a využiť výkonnostný potenciál tohto modelu, podvozok ho zvláda s prehľadom a brzdy sa tiež nezľaknú. Áno, bude to mať zásadný vplyv na spotrebu a dojazd, no s tým sa počíta.

  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT
  • Mercedes Benz EQS SUVZdroj: Miroslav Illéš / TouchIT

Keď sme už pri spotrebe, tak je dôležité vedieť, že tento model má v podlahe uloženú trakčnú batériu v modulárnej kostre s využiteľnou kapacitou až 108,4 kWh. Podľa výrobcu by mala táto batéria poskytnúť dojazd od 507 do 660 km (WLTP). Spotreba bola počas prvých jázd vyššia ako udáva výrobca (20 až 24 kWh/100km), no nejazdili sme úsporne, takže sa k tomu vyjadríme až v redakčnom teste, aby to bolo relevantné. Jednoznačne však treba vedieť, že i keď rýchlo miniete, tak aj rýchlo doplníte. Obrovskú batériu je možné nabíjať max. výkonom 200 kW, takže za 31 minút napumpujete optimálne vyhriatu batériu z 10 na 80%. Nabíjať však môžete aj doma, základnou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW (10 hodín) alebo 22 kW palubnou nabíjačkou za príplatok (5 hodín). Prvé dojmy sú výborné, ale na obšírnejšie hodnotenie nestačia, takže sa už teraz tešíme na test tejto elektrickej super luxusnej lokomotívy.

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Mercedes Benz Slovensko

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu