Výrobca sa chce sústrediť na nižšie úrovne samojazdiacich áut, pri ktorých nejde o plnú autonómnosť.

Automobilka Ford sa síce intenzívne angažuje v oblasti elektromobility, ale segmentu plne autonómnych vozidiel zrejme zatiaľ neverí. Svedčí o tom jej rozhodnutie nepokračovať vo vývoji plne samojazdiacich áut 4. úrovne. Namiesto toho sa Ford plánuje zamerať na zdokonaľovanie a zavádzanie samojazdiacich technológií úrovne 2 a 3 do svojich vozidiel. Spoločnosť o tom informovala v liste adresovanom americkému Národnému úradu pre bezpečnosť cestnej premávky, ktorý na Twitteri zverejnil David Shepardson.

Automobilka v ňom tvrdí, že cesta k plne autonómnym vozidlám vo veľkom meradle so ziskovým obchodným modelom bude dlhá. Spoločnosť Ford sa preto podľa slov jej predstaviteľov v súčasnosti rozhodla, že je rozumnejšie zamerať sa na bližšie technológie spomínaných úrovní 2 a 3, ktoré si nevyžadujú výnimku na testovanie od uvedeného úradu.

V každom prípade ide o zaujímavý postoj veľkej automobilky, pretože okrem vývoja elektrických vozidiel sú v súčasnosti druhou mantrou práve plne autonómne vozidlá. Avšak k spomínanému štvrtému stupňu autonómneho riadenia sa zatiaľ ani jeden výrobca nepriblížil.

Jednou z automobiliek, ktoré sa na túto oblasť najviac zameriavajú, je Tesla. Lenže aj jej systém Full Self-Driving je považovaný len za úroveň 2 a je skôr pokročilým asistenčným systémom, než skutočne autonómnym režimom. Tesle sa zároveň nepodarilo dodržať už viacero termínov uvedenia samojazdiacich áut, ktoré avizoval jej šéf Elon Musk. Podobné nenaplnené predpovede ale u neho nie sú nič výnimočné.

Autonómna jazda sa podľa vyspelosti príslušného systému delí na päť, respektíve šesť úrovní, ktoré zaviedla Society of Automotive Engineers, čo by sme mohli preložiť ako Spoločnosť automobilových konštruktérov.

Prvou je nultá úroveň, pri ktorej nie je žiadna automatizácia. Prvá úroveň znamená stále plné ovládania auta ľudským vodičom, ktorý ale môže mať k dispozícii rôzne asistenčné systémy. Tie ho však môžu iba upozorňovať, nesmú žiadnym spôsobom zasahovať do riadenia.

Pri druhom stupni už systém môže zasahovať do riadenia napríklad zmenou rýchlosti jazdy, vodič však musí všetko sledovať a mať ruky na volante. Tretí stupeň znamená podstatne väčšiu autonómiu vozidla, keď už prakticky jazdí samo a vodič nemusí držať ruky na volante, musí však dávať pozor a byť pripravený zareagovať a zasiahnuť v prípade neočakaných situácií.

Pri štvrtom stupni už ide o skutočne plne autonómne vozidlo a vodič nielenže nemusí mať ruky na volante, ale ani nemusí sledovať situáciu v premávke a nemusí dávať pozor na nepredvídané okolnosti. No a posledný, piaty stupeň už dokonca ani nevyžaduje prítomnosť vodiča a autonómne auto tohto najvyššieho stupňa dokonca nemusí mať ani volant.

Zdroje: Twitter.com,Wikipedia.org

Prečítajte si aj:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu