Mercedes predstavil úplne nový elektrický ťahač, ktorý patrí medzi tie najlepšie na trhu, minimálne z pohľadu papierových špecifikácií.
V Amerike to bude silný konkurent pre Teslu Semi, no v rámci Európy bude jednoznačne dominovať. Novinka má veľmi zaujímavý dizajn, no aj napriek tomu, že je tento ťahač čisto elektrický, tak nevyzerá ako vesmírna loď. Dizajnový jazyk ťahačov s hviezdou je zachovaný a veľmi pekne ho dopĺňa veľká predná maska s mohutným LED denným svietením. Samozrejmosťou sú aj digitálne spätné zrkadlá, ktoré využívajú už aj mnohé konvenčné modely so spaľovacími motormi. Vyzerá to veľmi dobre.

Pozrime sa však na technológie a parametre, ktoré táto novinka ponúka. Absolútne najdôležitejším faktom je 800-voltová elektrická architektúra a tri skutočne masívne LFP batérie (lítium-železo-fosfát) s celkovou kapacitou 621 kilowatthodín. Batérie dopujú dva elektromotory s trvalým výkonom 400 kW (536 ps), ktoré vedia krátkodobo dodať výkon až 600 kW. S motormi je nakombinovaná aj špeciálne upravená 4-stupňová prevodovka, ktorá je prispôsobená extrémnym záťažiam s ohľadom na ťažkú diaľkovú prepravu.
Ako je to s nabíjaním? Aktuálne je k dispozícii CCS2 konektor, cez ktorý dokáže elektrický systém prijímať až 400 kW, no výrobca tvrdí, že tento model je plne pripravený aj na mega-wattové nabíjanie v rámci jednosmerného prúdu z kompatibilného zdroja (1MW). Ťahač môže byť dodatočne vybavený špeciálnym konektorom, ale až vtedy, keď bude reálne dostupná štandardizovaná technológia nabíjacieho systému MCS.

Čo sa týka dojazdu, tak nový eActros 600 by mal na jedno nabitie s plnou záťažou (celková hmotnosť súpravy cca. 44 ton) prejsť až 500 kilometrov. Tzv. dennú vzdialenosť, čo je približne 1000 kilometrov, by mal zvládnuť s jedným medzi nabíjaním počas plánovanej pauzy.
Užitočné zaťaženie so štandardným návesom je klasických 22 ton a celková hmotnosť súpravy nesmie presiahnuť 44 ton. Z pohľadu podvozku budú v ponuke dve vyhotovenia – 6×2 s rázvorom osí kolies 4,6 metra a 4×2 s rázvorom osí kolies 4 metre. Samozrejmosťou je aj hydraulický a vzduchový systém so štandardnými vývodmi, aby mohli byť s týmto ťahačom použité rôzne návesy/prívesy, ako napr. sklápacie, posuvné podlahové, silonávesy a nepochybne aj chladiarenské návesy (ťahač ponúka vývod pre pripojené zariadenia s výkonom 20 až 90kW striedavého alebo jednosmerného prúdu).

Okrem praktickej časti sa nezabudlo ani na vodiča a jeho komfort/bezpečnosť. Mercedes je známy pohodlnými a priestrannými kabínami a inak to nie je ani v tomto prípade. K dispozícii bude klasická kabína alebo GIGASPACE, teda vyššia kabína. Vo vnútri kabíny je zakomponovaných množstvo odkladacích priestorov, dve postele a relatívne klasické prevedenie prístrojového panelu, ktorý je rozdelený do dvoch častí, resp. displejov.
Nechýbajú ani rôzne asistenčné systémy, ako napr. autonómne aktívne brzdenie, monitorovanie diania okolo vozidla, adaptívny tempomat a mnohé ďalšie. Vodičov poteší aj inovovaný asistent aktívneho riadenia, ktorý spracúva informácie zo štyroch radarov s krátkym dosahom, jedného radaru s dlhým dosahom a 270° kamery v čelnom skle. Ak nestihne na nejaký podnet vodič včas reagovať, tak tento systém by mal zmierniť prípadné škody alebo úplne zamedziť vzniku kolízii.
Mercedes je v tomto prípade štedrý aj čo sa záruky týka. Na celé vozidlo sa vzťahuje štandardná 12 mesačná záruka s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov. Na elektrickú sústavu vozidla sa vzťahuje 36 mesačná záruka alebo 360 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Na LFP batérie sa vzťahuje najdlhšia záruka, a to až 72 mesiacov alebo 720 000 kilometrov, prípadne 1800 nabíjacích cyklov, podľa toho, čo nastane skôr.
Zdroj: insideevs.com
Prečítajte si aj: