Mercedes predstavil úplne nový elektrický ťahač, ktorý patrí medzi tie najlepšie na trhu, minimálne z pohľadu papierových špecifikácií.

V Amerike to bude silný konkurent pre Teslu Semi, no v rámci Európy bude jednoznačne dominovať. Novinka má veľmi zaujímavý dizajn, no aj napriek tomu, že je tento ťahač čisto elektrický, tak nevyzerá ako vesmírna loď. Dizajnový jazyk ťahačov s hviezdou je zachovaný a veľmi pekne ho dopĺňa veľká predná maska s mohutným LED denným svietením. Samozrejmosťou sú aj digitálne spätné zrkadlá, ktoré využívajú už aj mnohé konvenčné modely so spaľovacími motormi. Vyzerá to veľmi dobre.

Mercedes-Benz e-Actros 600

Pozrime sa však na technológie a parametre, ktoré táto novinka ponúka. Absolútne najdôležitejším faktom je 800-voltová elektrická architektúra a tri skutočne masívne LFP batérie (lítium-železo-fosfát) s celkovou kapacitou 621 kilowatthodín. Batérie dopujú dva elektromotory s trvalým výkonom 400 kW (536 ps), ktoré vedia krátkodobo dodať výkon až 600 kW. S motormi je nakombinovaná aj špeciálne upravená 4-stupňová prevodovka, ktorá je prispôsobená extrémnym záťažiam s ohľadom na ťažkú diaľkovú prepravu.  

Ako je to s nabíjaním? Aktuálne je k dispozícii CCS2 konektor, cez ktorý dokáže elektrický systém prijímať až 400 kW, no výrobca tvrdí, že tento model je plne pripravený aj na mega-wattové nabíjanie v rámci jednosmerného prúdu z kompatibilného zdroja (1MW). Ťahač môže byť dodatočne vybavený špeciálnym konektorom, ale až vtedy, keď bude reálne dostupná štandardizovaná technológia nabíjacieho systému MCS.

Mercedes-Benz e-Actros 600

Čo sa týka dojazdu, tak nový eActros 600 by mal na jedno nabitie s plnou záťažou (celková hmotnosť súpravy cca. 44 ton) prejsť až 500 kilometrov. Tzv. dennú vzdialenosť, čo je približne 1000 kilometrov, by mal zvládnuť s jedným medzi nabíjaním počas plánovanej pauzy.

Užitočné zaťaženie so štandardným návesom je klasických 22 ton a celková hmotnosť súpravy nesmie presiahnuť 44 ton. Z pohľadu podvozku budú v ponuke dve vyhotovenia – 6×2 s rázvorom osí kolies 4,6 metra a 4×2 s rázvorom osí kolies 4 metre. Samozrejmosťou je aj hydraulický a vzduchový systém so štandardnými vývodmi, aby mohli byť s týmto ťahačom použité rôzne návesy/prívesy, ako napr. sklápacie, posuvné podlahové, silonávesy a nepochybne aj chladiarenské návesy (ťahač ponúka vývod pre pripojené zariadenia s výkonom 20 až 90kW striedavého alebo jednosmerného prúdu).

Mercedes-Benz e-Actros 600

Okrem praktickej časti sa nezabudlo ani na vodiča a jeho komfort/bezpečnosť. Mercedes je známy pohodlnými a priestrannými kabínami a inak to nie je ani v tomto prípade. K dispozícii bude klasická kabína alebo GIGASPACE, teda vyššia kabína. Vo vnútri kabíny je zakomponovaných množstvo odkladacích priestorov, dve postele a relatívne klasické prevedenie prístrojového panelu, ktorý je rozdelený do dvoch častí, resp. displejov.

Nechýbajú ani rôzne asistenčné systémy, ako napr. autonómne aktívne brzdenie, monitorovanie diania okolo vozidla, adaptívny tempomat a mnohé ďalšie. Vodičov poteší aj inovovaný asistent aktívneho riadenia, ktorý spracúva informácie zo štyroch radarov s krátkym dosahom, jedného radaru s dlhým dosahom a 270° kamery v čelnom skle. Ak nestihne na nejaký podnet vodič včas reagovať, tak tento systém by mal zmierniť prípadné škody alebo úplne zamedziť vzniku kolízii.

  • Mercedes-Benz e-Actros 600

Mercedes je v tomto prípade štedrý aj čo sa záruky týka. Na celé vozidlo sa vzťahuje štandardná 12 mesačná záruka s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov. Na elektrickú sústavu vozidla sa vzťahuje 36 mesačná záruka alebo 360 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Na LFP batérie sa vzťahuje najdlhšia záruka, a to až 72 mesiacov alebo 720 000 kilometrov, prípadne 1800 nabíjacích cyklov, podľa toho, čo nastane skôr.

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Komentáre sú uzavreté