Ferrari sa vydaril návrat vo veľkom štýle.

Tradičné 24-hodinové preteky na osemkilometrovom okruhu vo francúzskom Le Mans majú už sto rokov, keďže prvýkrát sa konali v roku 1923. Jubilejný ročník sa v najvyššej triede podarilo vyhrať automobilke Ferrari, pričom na tomto ikonickom podujatí zvíťazila po 50 rokoch, keď v Le Mans neštartovala.

Hoci sa prvé preteky v Le Mans konali pred sto rokmi, v skutočnosti ich bolo odjazdených len 91, pretože niektoré ročníky sa nekonali pre vojnu a iné prekážky. Počas nich dominovali hlavne autá značky Porsche, celkovo 19-krát. Ferrari boli silné hlavne v 50. rokoch a prvej polovici 60. rokov 20. storočia. Konkrétne od roku 1949 do roku 1964 získala značka deväť víťazstiev, pričom v rokoch 1960 – 1965 šlo o neprerušenú sériu. Rok 1965 však zároveň pre značku znamenal posledný triumf a v roku 1973 automobilka rozhodla plne zamerať na Formulu 1 a známe vytrvalostné preteky opustila.

Dôvodom na návrat bolo okrem iného zavedenenie novej triedy Hypercars. Určená je pre pretekárske prototypy s uzavretým kokpitom, pochopiteľne, veľmi rýchle a drahé. Nová trieda okrem Ferrari opätovne do Le Mans prilákala aj ďalšie značky, ako Peugeot, Porsche a Cadillac.

Preteky tohto roku zdramatizoval dážď, ale chlieb sa napokon lámal v záverečných šiestich hodinách, keď sme sa dočkali napínavých súbojov dvoch vozidiel – Toyoty č. 8 a Ferrari č. 51, ktoré si opakovane vymieňali vedenie. Preteky boli skutočne tesné, až kým necelé dve hodiny pred koncom Toyota nedostala šmyk a dostala sa do kontaktu s bariérou. Síce sa jej podarilo dostať do depa, ale dovtedajší náskok Ferrari sa zvýšil z 15 sekúnd na viac ako tri minúty a bolo vymaľované.

Teda, celkom nie, pretože Ferrari sa o víťazstvo v samom závere mohlo pripraviť samo. Po poslednej plánovanej zastávke necelú polhodinu pred koncom totiž nechcelo naštartovať. Napokon sa mu to ale podarilo a víťazstvu s náskokom necelých 82 sekúnd v napínavých pretekoch už nič nebránilo.

Monopost Ferrari AF Corse 499P riadila trojica pilotov Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi. Víťazstvom sa im podarilo ukončiť šnúru piatich víťazstiev Toyoty.

Zdroj: ArsTechnica.com, Wikipedia.org

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu