Len dva a pol mesiaca po svetovej premiére dokázala nová motorka BMW R 1300 GS v Južnej Amerike svoje vynikajúce terénne schopnosti a robustnosť.

Od 6. do 7. decembra 2023, od úrovne mora až na vrchol Nevado Ojos del Salado. S výškou 6 893 metrov nad morom ide o najvyššiu aktívnu sopku na svete. Flotila plne vybavených modelov BMW R 1300 GS sa za necelých 24 hodín dostala do výšky viac ako 6 000 metrov.

BMW R 1300 GS
BMW R 1300 GS

Stúpanie, ktoré je pre jazdcov, motocykle a pneumatiky veľmi náročné, vyvrcholilo v notoricky známom Skalnom kanáli na severnom úbočí Nevado Ojos del Salado, kde expedícia vystúpila do výšky 6 006 metrov za 19 hodín a 22 minút, aby dosiahla maximálnu nadmorskú výšku 6 027 metrov.

Kulisu expedície, ktorá predstavuje extrémnu výzvu pre človeka i stroj, tvorilo pohorie Circuito de los Seis Miles v čilskej púšti Atacama. Ide o najvyššie položený reťazec aktívnych sopiek na svete, ku ktorému patrí aj Nevado Ojos del Salado. Štyri štandardné modely BMW R 1300 GS sa na výstup na Nevado Ojos Del Salado vydali 6. decembra o 15.00 miestneho času z Bahia Inglesa, mesta neďaleko prístavu Caldera v Tichom oceáne v regióne Atacama.

Medzinárodný tím jazdcov

Do cieľa napokon dorazili 7. decembra o 10.22 h miestneho času. Modely BMW R 1300 GS obuté pneumatikami Metzeler Karoo 4 štartovali z úrovne mora na pobreží Tichého oceánu. Nasledoval výstup cez púšť Atacama na Circuito de los Seis Miles a nakoniec na svahy Nevado Ojos del Salado na hranici medzi Argentínou a Čile. Na motocykloch BMW R 1300 GS jazdili Christof Lischka, manažér vývoja divízie BMW Motorrad, Salvatore Pennisi, testovací a technický riaditeľ spoločnosti Metzeler, Michele Pradelli, taliansky šampión v extrémnom endure a testovací jazdec talianskeho časopisu InMoto, ako aj Karsten Schwers, testovací jazdec a novinár z nemeckého časopisu MOTORRAD.

BMW R 1300 GS
BMW R 1300 GS

K unikátom tejto expedície patrilo aj rozhodnutie podniknúť ju so štandardnými motocyklami a štandardnými pneumatikami. Treba tiež poznamenať, že tento výsledok dosiahli jazdci s 19″ prednými a 17″ zadnými pneumatikami, čo ukazuje nový rozmer vo svete dobrodružnej jazdy.

BMW R 1300 GS s terénnymi pneumatikami

Nový model BMW R 1300 GS vychádza z výroby so štandardne montovanými pneumatikami Metzeler Tourance Next 2. Pre špeciálne použitie v teréne si jazdci môžu zvoliť pneumatiky Metzeler Karoo 4, ktoré sa dostali k slovu aj na tejto expedícii. S pneumatikami Metzeler Karoo 4 ponúka BMW R 1300 GS ešte lepšie jazdné vlastnosti v teréne, aj na dobrodružných túrach. Viacúčelové pneumatiky ponúkajú príkladnú trakciu v teréne a možno ich použiť na všetkom, od piesočnatých, alebo púštnych tratí, až po najhlbšie blato. Dokonale fungujú na ceste aj v teréne a príkladne spolupracujú s pokročilými asistenčnými systémami pre jazdcov zabudovanými do nového modelu BMW R 1300 GS.

BMW R 1300 GS
BMW R 1300 GS

Výzva pre človeka a stroj

Výstup na Nevado Ojos del Salado predstavuje extrémnu výzvu pre človeka aj stroj. Od účastníkov expedície sa vyžaduje značná fyzická a psychická kondícia a odolnosť. Koniec-koncov, výstup absolvovali za menej ako 24 hodín. Účastníci sa navyše dostali do prostredia vo výške nad 5 000 metrov nad morom, ktoré je pre človeka nehostinné. Teploty dosahovali iba mrazivých okolo -10 °C cez deň a -20 °C v noci, pričom jazdci aj stroje sa museli vyrovnať aj s nízkym obsahom kyslíka v ovzduší.

Nevyhnutná bola preto dlhodobá príprava a predchádzajúca aklimatizácia v regióne. V dňoch pred expedíciou vzniklo niekoľko základných táborov v rôznych nadmorských výškach a nechýbala ani simulácia na Etne na Sicílii, najvyššej aktívnej sopke v Európe. Súčasť prípravy účastníkov expedície tvorili aj špecifické lekárske testy a kontroly na univerzite v Enne v spolupráci so zdravotníckymi zariadeniami provincie Enna.

V nadmorskej výške viac ako 5 000 metrov nad morom kladie studený vzduch s nízkym tlakom mimoriadne vysoké nároky na elektronické riadenie prípravy a dodávky zmesi vzduchu a paliva do motora typu boxer, ale aj na všetky ostatné komponenty nového motocykla BMW R 1300 GS. Pestrý terén s kamenistými koľajami, nespevnenými cestami, nekonečnými piesočnatými plochami a miestami aj ľadom a snehom poriadne preveril podvozok aj pneumatiky.

„Som rád, že sme sa s novým motocyklom R 1300 GS dokázali zhostiť tejto výzvy a výborne sme ju zvládli. Na takýchto dobrodružných jazdách preukázal nový model GS svoje skvelé terénne schopnosti obsiahnuté už v štandardnej výbave a ukázal, čo dokáže v extrémnych situáciách,“ uzatvára Christof Lischka.

Zdroj: BMW

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté