Ak si myslíte, že je ideálne vlastniť nejaký 6-valec a k tomu elektromobil, aby ste vyvážili „uhlíkovú stopu“, tak pre vás máme jeden tip, pričom si úplne vystačíte s jedným autom. 

Tento počin sa dá z určitého a veľmi špecifického pohľadu odôvodniť, no vždy keď o tom budete počuť alebo túto novinku stretnete na cestách, tak sa opýtate, prečo?! RAM ukázal novinky na rok 2024/2025 a jednou z nich je aj model s označením RAMcharger, ktorý je v podstate klasický RAM s novými dizajnovým prvkami, ktoré budú viditeľné v rámci všetkých aktualizovaných modelov od roku 2024. Dizajn by sme však v tomto prípade vynechali a zameriame sa na pohonnú jednotku tohto modelu, resp. špecifický systém a informácie, ktoré sú o ňom známe. 

RAMcharger
RAMcharger

RAMcharger je sám o sebe taký oxymoron, nakoľko má byť ekologickým elektromobilom, no zároveň má integrovaný špeciálne vyvinutý 3,6-litrový 6-valec, ktorý je prepojený s palubným generátorom s výkonom 130 kW (spaľovací motor má k dispozícii 102-litrovú nádrž na benzín). Palubný generátor zásobuje batériu energiou v rôznych režimoch, pričom by nemalo nikdy dôjsť k situácii, že ostanete niekde „visieť s vybitou batériou“. Je dôležité vedieť, že toto nie je žiaden plug-in hybrid ani nič podobné, ale „čistý elektromobil“ s integrovaným spaľovacím generátorom, ktorý nie je nijako spojený s pohonom kolies, ide výlučne o výkonnú nabíjačku. 

RAM označuje tento model za „najlepší elektrický nákladný automobil“. My na to máme trošku iný pohľad, avšak názor treba rešpektovať.

Aby sme sa posunuli ďalej, tak je dôležité hlavne to, že tento model má integrované dva elektromotory – predný s výkonom 250kW (335 ps) a zadný s výkonom 238 kW (319 ps). Systém pohonu sa dá využiť a zapojiť rôznymi spôsobmi, pričom sa dá jednoducho prepnúť na čisto zadný pohon kvôli šetreniu energie a rovnako tak je možné využívať aj plnú 4-kolku s elektronickou uzávierkou zadného diferenciálu. Systémový výkon sústavy je 663 koní s maximálnym krútiacim momentom 834 Nm.

RAMcharger
RAMcharger

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by mal tento model zvládnuť za 4,4 sekundy a samotná 95-kilowatthodinová batéria má poskytnúť dojazd na úrovni 233 kilometrov. To je pochopiteľne málo, takýto kolos (hmotnosť ešte nie je známa) by mohol mať väčšiu batériu, no namiesto nej sa použil výkonný 6-valcový generátor, ktorý sa postará o to, že kombinovaný dojazd na jedno nabitie a tankovanie by mal dosahovať 1110 kilometrov.

Generátor sa dá využívať v rôznych režimoch, či už na dosiahnutie maximálneho výkonu, na nabíjanie batérie alebo na jej šetrenie do nízkoemisných zón. Samozrejmosťou je aj špecifický režim na ťahanie prívesu, s ktorým dokáže systém veľmi dobre pracovať. Tento model potiahne príves s max. hmotnosťou 6350 kilogramov, no samotná nosnosť vozidla je iba 1,2 tony, čo nie je oveľa viac ako ponúkajú bežné „malé“ európske pick-upy.

  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger
  • RAMcharger

95-kilowatthodinová batéria ponúka 400-voltové jednosmerné nabíjanie s výkonom až 145 kilowattov. V praxi by to malo znamenať nabíjanie rýchlosťou 80 km/10 min.

Dodajme, že RAMcharger stojí na platforme STLA Frame Stellantis, pričom samotná kvapalinou chladená batéria je umiestnená medzi hlavnými vetvami rámu (v strede) – bližšie k prednej časti vozidla. Palivová nádrž sa nachádza za batériou a zároveň stále pred zadným elektromotorom. Z pohľadu podvozku je samozrejmosťou aj prepracované vzduchové pruženie s piatimi režimami.

Čo si myslíte o tomto aute, dáva zmysel? 

Zdrojmotor1.com

Prečítajte si aj: 

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Komentáre sú uzavreté