Mitsubishi L200 má jasnú a veľmi dobre hodnotenú minulosť, na ktorú úspešne nadväzuje prítomnosť so všetkým, čo k tomu patrí – pútavý vzhľad, technológie, možnosť rôznorodej konfigurácie a všestranná agilita v akomkoľvek prostredí.

Myslím si, že môžem s úplným kľudom a čistým svedomím napísať, že Mitsubishi L200 je ikonický pracant s veľmi epickým životopisom. Tento model môžete na našich cestách stretnúť celkom často, a teraz nemyslím len jeho najnovšiu verziu, ale aj tie staršie, čo je znakom trvácnosti a odolnosti. Verte, že 90% majiteľov týchto áut im dáva riadne zabrať v každodennom živote, či už v lese, na farme, stavbách a pod.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 sa jednoducho práce nebojí a za tým všetkým stoja nie písmenká, ani pekné reči, ale staršie a staré otrieskané, ošarpané, prerobené „eldvestovky“, ktoré aj napriek chybám krásy stále fungujú a robia majiteľom verného sluhu, ktorý vo výsledku nosí peniaze do firemnej/domácej kasy. A po dvoch aktívnych skúsenostiach si dovolím tvrdiť (na základe kvantovej fyziky a so súhlasom NASA 🙂 ), že veľmi podobne na tom bude aj nová, 6.generácia, ktorá okrem odolnosti, pracovnej schopnosti a výborným vlastnostiam v teréne ešte aj dobre vyzerá, takže sa s ňou nemusíte hanbiť vyraziť  ani do hlavného mesta – za účelom žiadania o dotácie na vašu farmársku, lesnú alebo živočíšnu činnosť 🙂 .

O čom je nová, 6.generácia Mitsubishi L200?

V prvom rade o mnohých vylepšeniach a novinkách, ktoré tu predtým neboli a často aj chýbali. Ak vám už pri pomyslení na túto novinku prekáža fakt, že sa o niečo málo znížil zdvihový objem motora a výkon – z 2.4-litra (133 kW/430 Nm) na 2.2, resp. 2.3-litra (110 kW / 400 Nm), tak vám môžem povedať, že nie je dôvod na paniku. Tento motor má sily dostatok a plnú korbu, na ktorú môžete naložiť až 1 tonu nákladu zvládne aj s prívesným vozíkom bez väčších ťažkostí (brzdený do 3000 kg). Toto auto nie je na pretekanie, ale na robotu, to si treba uvedomiť a uprednostniť reálne skúsenosti pred číslami v tabuľkách. Takže verte, výkon je v poriadku a ak sa vám to nezdá, treba zájsť k najbližšiemu dílerovi (nie trávy, ale vozidiel Mitsubishi) a vyskúšať si tento model na vlastnej koži.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Nová L200 vyzerá veľmi dobre a už na prvé jazdy v roku 2019, k tým sa ešte dostanem, som sa veľmi tešil. Prečo? Lebo nový model podstatne viac vynikne (recenziu predošlej generácie nájdete – TU) vďaka hranatej kabíne, vyššej kapote, prepracovanej maske, krásne spracovaným a úzkym LED svetlám s výbornou účinnosťou (osobne by som ich ešte doplnil o LED rampy, aby to bolo dokonalé) a celkovým postojom, ktorý je majestátnejší a jednoznačne reprezentatívnejší.

V interiéri nastali zmeny tiež, ale obávať sa netreba, všetko nájdete, lebo je to stále „staré“ dobré japonské Mitsubishi, ktoré má síce svojský prístup, no vo výsledku je všetko tak, ako má byť, resp. tak, aby to fungovalo v reálnych podmienkach, nie len na prezentácii. Ak si nasadíte hrubšie rukavice, lebo nakladáte drevo, tak s nimi pohodlne nastavíte aj klímu, stíšite rádio a prepnete pohon zo 4H na 4L (Easy Select 4WD), resp. 2H,4H,4HLc/4LLc, lebo toto je vrchol ponuky overeného pohonu s označením Super Select 4WD II. K tomu sa dostaneme nižšie.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Ešte ten interiér – modernizáciou prešla celá palubná doska, ktorá je prehľadnejšia a ponúka ešte lepší prístup k ovládacím prvkom. Výhľad z kabíny je slušný a oceniť musím aj kožené sedadlá, v ktorých som odsedel stovky kilometrov bez akejkoľvek výčitky. Pohodlné a vďaka koži ľahko udržiavateľné, čo je v prevažne pracovnom aute veľmi dôležitý aspekt. Vzadu je stará známa lavica (s možnosťou zdvihnutia a malým úložným priestorom) pre 3-osoby, ktorá neohúri brutálnou pohodlnosťou, ale ani neurazí. Miesta je v druhom tak akurát, čiže 2 dospelé osoby si sadnú fajn, tri (objemnejšie, ako ja) už s ťažkosťami. 3 staršie deti sú v pohode, ale 3 detské sedačky už nie.

Domnievam sa, že toto auto nebudete kupovať manželke na vozenie detí do/zo školy, takže pohoda. Ja som tie moje, presnejšie jedno, do školy predsa len nosil a bol to vždy zážitok (popravde, naša preľudnená „dedina“ je zážitkom každý deň). S parkovaním problém nie je, lebo kde iní svetlosťou podvozka a prejazdom končia, tam my s L200 začíname a robí nám to radosť 🙂 . Pick-up má svoje nevýhody, ale aj extrémne užitočné výhody v rámci terénu, ako aj bežného „civilného“ života.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Dobre, ešte sa posaďme dopredu, kde má šofér k dispozícii slušne optimalizované a priestranné operačné stredisko, čo je dôležitý bod každej misie. Spolujazdec na tom nie je o nič horšie, pohodlia a miesta má v rámci danej kategórie dostatok. Osobne by som si prial iba viac odkladacích priestorov na drobnosti a nedrobnosti, ako aj centrálny výduch ventilácie pre zadných pasažierov. Inak mi nechýbalo nič. Prístrojový panel je analógovo digitálny, dobre čitateľný a prehľadný, čo je v teréne dôležité. Ak chcete nastaviť niečo v informačno-multimediálnom systéme vozidla, tak na to využijete centrálny 7“ dotykový LCD displej, ktorý nemá extra grafiku, ale je tiež dobre čitateľný a prehľadný, pričom podporuje aplikácie Apple CarPlay a Android Auto, čo je super! A viete čo? Tlačidlo palubného počítača sa konečne presunulo na volant, hurá, to trvalo!

Technológie alebo ideme jazdiť? Keď už som pri displejoch, tak spomeniem najprv asistentov a potom sa spoločne vrhneme do blata a nástrah mestskej džungle. 6.generácia prináša nové asistenčné systémy (tie staršie sú samozrejmosťou – viac sa o nich dozviete TU). “Eldvestovke” pribudla slušná flotila noviniek – bezpečnostný systém prednostného brzdenia (BOS), elektronický systém rozdelenia brzdného účinku (EBD), systém signalizácie núdzového brzdenia (SSE), systém monitorovania a podpory udržiavania jazdného pruhu (LDW), systém aktívneho riadenia stability a trakcie (ASTC), asistent rozjazdu do kopca (HSA), systém stabilizácie prívesu (TSA) a proaktívne sledovanie okolia vozidla s núdzovým brzdením. Tieto systémy sa budú starať nielen o pohodu na akýchkoľvek cestách, ale hlavne o vašu bezpečnosť, a to je v dnešnej uponáhľanej dobe veľmi dôležité.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Ideme jazdiť? Poďme na to!

Pred praktickými dojmami si objasnime pár dôležitých faktov – Základom 6.generácie je nový motor s objemom 2.268 ccm (EURO 6d-temp), teda naftová “dvatrojka”, ktorá dosahuje výkon 110 kW (150 ps / 3500 rpm) a max. krútiaci moment 400 Nm (1750 až 2250 rpm) Turbom dopovaná nafta pracuje veľmi pekne, má primeraný zvukový prejav, výkon jej nechýba ani v ťažkom teréne a sily má v prevažnej väčšine situácií na rozdávanie. Veľkou novinkou 6.generácie je 6-stupňová automatická prevodovka (predošlý model mal 5-stupňový automat), a tiež modernizovaná 6-stupňová manuálna prevodovka. Manuál som skúšal na prvých jazdách v teréne – pracuje výborne – a nový automat som „mal v rukách“ tiež na prvých jazdách v teréne, ako aj počas redakčného testu. Prevodovka pracuje vo všetkých podmienkach veľmi dobre, na sťažnosti toho veľa nezvýšilo.

“16-ventilový radový štvorvalec (preplňovaný) s medzichladičom DOHC DI-D (4N14) + DPF + SCR potrebuje k splneniu emisných noriem aj prídavok AdBlue, ktoré má samostatnú nádrž v zadnej časti a kompletne vyhrievané rozvody – prívod k motorovej časti.”

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

V prípade podvozku sa zachovalo všetko podstatné a pridalo to, čo chýbalo. V praxi to znamená, že 6.generácia modelu L200 má rebrinový rám, ktorý má vyššiu torznú tuhosť, predná náprava dostala do vienka vyššiu tuhosť vinutých pružín, ako aj väčšie tlmiče. Na zadku zostali zachované listové pružiny, ktoré sú pevnejšie a je ich celkom 6 (predošlá generácia ich mala 5). Optimalizovaná bola aj ich tlmiaca sila, čo vo výsledku prináša lepšie jazdné vlastnosti a komfort. Update dostali aj predné brzdové kotúče, ktoré majú priemer 320 mm (iba pri verziách s 18” diskami). Zadok patrí stále klasickým bubnom (kvôli nenáročnosti a jednoduchosti).

Komfort podvozku? V teréne je to ako celok nezlomný mechanizmus, na ktorého schopnosti spomínam dodnes a v civile, teda na bežných cestách, nie je vynovený podvozok nijak otravný a nekomfortný, práve naopak. Tuhosť tam pochopiteľne cítiť, ale nie je to nič strašné, dá sa s tým pokojne a pohodlne cestovať. Hluk je tiež primeraný danej kategórii – v praxi neotravný. Na aute boli obuté zimné pneumatiky (265/60/R18), no osobne by som jednoznačne siahol po A/T alebo aj M/T gumách. Pamätajte, kvalitná guma robí v teréne veľmi veľa! Počas prvých jázd v teréne sme mali obuté M/T RockProof pneumatiky, ktoré boli v daných podmienkach nutnosťou – veď sa presvedčte sami – TU.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

K pohonu všetkých kolies, ktorý je skvelý, sa vracať nebudem – všetky informácie nájdete v našom staršom článku – TU. Teraz sa posadíme a vyrazíme na cesty, ako som to robil počas celého týždňa s týmto dominantným autom ja. Po jazdách na muránskej planine som už iba márne hľadal miesta, kde by som legálne a bezpečne preveril terénne schopnosti tohto modelu ešte viac, a tak som sa vybral na outdoorovú kávičku do vojenského obvodu Záhorie. Tu som sa do sýta vyjašil v piesku, trošku si pohupkal a presvedčil sa, že nie len blato, kamene a lesný porast, ale ani sypký piesok a duny nie sú pre „eldvestovku“ extra problémom. Jasné, zahrabať ju môžete, ale to sa musíte snažiť a jazdiť veľmi neopatrne, prípadne nemať na výber. Okrem jazdy som si L200 trošku pofotil, vypil kávu v krásnom prostredí a vychutnal pohodovú cestu domov. V bežnej mestskej premávke je „eldvestovka“ pružná a aj napriek jej veľkosti sa s ňou dobre manévruje, no vyžaduje to trošku skúseností alebo jednoznačne odporúčaný príplatok za 4 kamery, ktoré ponúkajú 360° okolo auta, čo oceníte nie len v meste, ale aj v teréne.

„Rozmery Double Cab: dĺžka – 5225 (Invite/+) / 5305 mm (Intense, Instyle), šírka – 1815 mm, výška – 1775 mm, rázvor – 3000 mm, svetlá výška – 205 mm, svetlá výška medzi nápravami – 235 mm, hmotnosť 2045/2110 kg, max. hmotnosť 3110 kg, hmotnosť brzdeného prívesu – do 3000 kg, polomer otáčania – 5.9 m.“

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Rozmery verzie DoubleCub jasne napovedajú, že nejde o Fiat 500, ale kus mohutného auta, ktoré vzbudzuje rešpekt. Ach, dobre sa na tento voz spomína, rád by som ho parkoval pred domom na dennej báze. Prax v bežných reáliách? Skvelá! Počas testovacieho týždňa som zabudol, že existujú spomaľovače, hlboké jamy a vlastne aj naše „špičkové“ cesty sa stali plne konzumovateľné. L200 je na naše cesty ako stvorená 🙂 .

Musím však priznať, že oproti konkurenčným vozidlám, napr. Ford Ranger, je L200 tuhšia, tvrdšia a subjektívne teda aj viac odolná v pracovnom nasadení. Spomínaná konkurencia je výborná, klamal by som, keby poviem, že nie, ale je viac „civilizovaná“. To je občas výhoda a inokedy nevýhoda. Aj počas jazdy v dunách a pieskoch som cítil, že L200 je drsnejší a ortodoxnejší pick-up, ktorý sa drží pravidla, že musí vydržať všetko, občas aj na úkor pohodlia na bežných cestách. Je to dobre? Myslím, že áno, lebo toto je pracovný nástroj, ktorý má vydržať nehostinné podmienky a zaobchádzanie.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Mám ešte jednu úsmevnú príhodu, ktorá podčiarkuje univerzálnosť týchto áut. V jeden pekný podvečer som sa vybral na nákup do nemenovaného obchodu, ktorý má na parkovisku závory, ako všetky modernejšie LIDL predajne 🙂 . Tieto závory nefungujú vždy podľa predstav a občas vás nechcú pustiť von – tak sa to stalo aj jednej rodinke v čase, kedy chcelo odísť z parkoviska viacero áut, vďaka čomu sa tvorila trošku nervózna kolóna. Vysoké obrubníky sú bežne nepriepustné, takže aj tá naleštená Q7 s veľkými kolesami na prevozných značkách si to najprv hrdo obhliadla a potom sa poslušne vrátila späť do rady, kde čakala, kým sa závora otvorí.

Medzi tým som si ja naložil nákup do L200 a s úsmevom mne vlastným doslova preskočil vysoké obrubníky ohraničujúce parkovisko a pokračoval v ceste domov. A toto je iba jedna „historka“, na všetky by sme si museli sadnúť k fľaši dobrého vína 🙂 . Autá plné výhod a zaujímavých možností, na ktoré prídete až v praxi.

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

„Rozmery korby Double Cab: dĺžka – 1520 mm, šírka – 1470 mm, výška – 475 mm, výška ložnej plochy nad zemou – 850 mm. Vlastnosti v teréne: max. bočný náklon – 45°, predný nájazdový uhol – 30°, zadný nájazdový uhol – 22°, prejazdový uhol – 24°.“

Btw., keď sme pri tom nákupe, všetko som dával buď na zadné sedadlá alebo deťom pod nohy, prípadne do príplatkových plastových boxov na korbe so zámkom. Tie sú trošku úzke a určené skôr na náradie a iné vybavenie – ich výhodou je možnosť jednoduchej demontáže a vyklápania. Osobne mi veľmi chýbala roleta, ktorá by bezpečne kryla korbu, prípadne hard-top, ktorý má svoje výhody, no mne sa až tak nepáči (potom to už nie je ten pravý pick-up tvar).

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Hodnotenie

Jednoducho a stručne – 6.generácia Mitsubishi L200 sa nestratí ani v meste, ani v ťažkom teréne. Je to taký veľmi odolný obojživelník (ideálne so šnorchlom), ktorý ponúka hodnotný bonus v podobe moderného a veľmi podareného dizajnu. Hrany hýbu svetom, priatelia 🙂 . Výhodou sú tiež jazdné vlastnosti v teréne, bohatá a hlavne reálne využiteľná výbava + asistenčné systémy, ako aj samotná história modelu, za ktorou stoja činy, nie slová a texty. Nevýhodou môže byť pre niektorých majiteľov tvrdší podvozok, stavaný skôr na prácu a záťaž ako vozenie sa po meste, prípadne špecifickejší/jednoduchší japonský interiér.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Motors Slovensko

Cena testovaného modelu: od 38 190 eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi L200 6.generácia: Prvé jazdy na Slovensku a hneď v extrémnom teréne! (fotogaléria)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu