Na IAA Mobility 2023 Mercedes ukázal Concept CLA Class Je to pohľad na sériovú podobu pripravovanej rodiny vozidiel, ktorá je vstupnou bránou do sveta Mercedes-Benz.

Concept CLA Class je predzvesťou úplne nového, plne elektrického segmentu vozidiel. Portfólio bude pozostávať zo štyroch nových modelov – štvordverového kupé, Shooting Brake a dvoch SUV. Concept CLA Class prichádza ako hypermiler s dojazdom viac ako 750 kilometrov podľa WLTP a spotrebou energie na úrovni 12 kWh/100 km.

Nový operačný systém „MB.OS“ pritom tvorí základ používateľského rozhrania a zážitku (UI/UX) prostredníctvom superobrazovky MBUX odvodenej od inovatívneho displeja vo VISION EQXX s pokročilou grafikou v reálnom čase. Concept CLA Class sa vyznačuje použitím trvalo udržateľných materiálov v celej svojej štruktúre a interiéri. Spektrum siaha od ocele s takmer nulovými a hliníka so zníženými emisiami CO2 až po trvalo udržateľnú výrobu a spracovanie kože či ozdobné prvky vyrobené z papiera.

Mercedes CLA
Mercedes CLA

Inžinieri mercedes napríklad maximalizovali efektivitu znížením strát v 800 voltovom systéme elektrického pohonného systému. Vyznačuje sa tiež inovatívnou chémiou článkov akumulátora, ako aj vysokou úrovňou integrácie akumulátora umožňujúcou vynikajúcu hustotu energie.

Concept CLA Class: prehľad hlavných bodov

#DefiningClass: stanovuje štandard pre lepší zážitok už od roku 1886

#MercedesModularArchitecture: flexibilná platforma predstavuje ďalší krok do elektrickej budúcnosti Mercedes-Benz.

#NextGenerationDrivetrain: pokročilé riešenia v oblasti efektivity vrátane meniča z karbidu kremíka a chémie článkov akumulátora s anódou z oxidu kremičitého pre vysokú hustotu energie. Pohonná jednotka z vlastného vývoja, ktorá poskytuje až 93-percentnú energetickú účinnosť od akumulátora po kolesá pri jazde na dlhé vzdialenosti.

#750km: nová úroveň efektivity s najlepším dojazdom vo svojej triede.

#Efficiency: elektrický „hypermiler“ (rekordér v spotrebe) je novým „jedno-litrovým vozidlom“ so spotrebou 12 kWh/100 km.

#Charging: 800 V konfigurácia umožňuje rýchle nabíjanie až do 400 kilometrov za 15 minút

#IconicElements: Progresívna nová interpretácia emotívnych, ikonických motívov definuje novú tvár vstupu do sveta značky Mercedes-Benz.

#Enlightening: kreatívne využitie LED osvetlenia a animácií ako signál elektrifikácie a digitalizácie.

#VISIONEQXX: poznatky z technologického programu definujúceho trendy

#MBOS: proprietárna architektúra chip-to-cloud s novou úrovňou personalizácie, bezpečnosti, pohodlia a automatizovaného jazdenia.

#MBUXSuperscreen: grafika v reálnom čase poháňaná Unity Game Engine, ktorá bola po prvý raz predstavená vo VISION EQXX, oživuje obrazovku

#ChildPresenceDetection: na MB.OS založená sieť pozostávajúca z viac ako 20 systémových rozhraní prináša bezpečnostný systém zameraný na predchádzanie tragickým nehodám

#Personalisation: používateľské rozhranie/používateľský zážitok poskytuje zážitok digitálneho luxusu prispôsobený presne vašim potrebám

Pohon detailnejšie

Synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 175 kW je spárovaný s dvojstupňovou prevodovkou. Výkonová elektronika zahŕňa riadenie motora a prevodovky v jedinom procesore a je vybavená meničom z karbidu kremíka. Vysoká energetická účinnosť je až 93 %.

Concept CLA Class ponúka aj pohľad do budúcnosti prepojenia elektrických vozidiel a energetickej siete. Obojsmerné nabíjanie ukazuje, ako sa otvára nový potenciál pre zákazníkov aj poskytovateľov energie. Po pripojení ku kompatibilnej obojsmernej nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom sa vozidlo stane akumulátorom energie, ktoré môže napríklad ukladať solárnu energiu na neskoršie použitie. Najdôležitejšie je, že môže slúžiť aj ako zdroj elektriny, a to buď ako vozidlo – domácnosť (Vehicle-to-Home; V2H) alebo vozidlo – elektrická sieť (Vehicle-to-Grid; V2G).

Mercedes CLA
Mercedes CLA

Jedným z príkladov V2H je poskytovanie záložného napájania v prípade výpadku elektriny, v domácnosti. Využitie V2G zahŕňa pomoc pri vyrovnávaní špičiek a poklesov v elektrickej sieti alebo dokonca obchodovanie so zelenou elektrinou na otvorenom trhu. Inteligentný systém obojsmerného nabíjania zaisťuje vo všetkých situáciách dostatočné nabitie vozidla v určených časoch odjazdu.

Prenos technológie zo štúdie VISION EQXX do Concept CLA Class

Bionické inžinierstvo bolo významnou súčasťou vývojového programu VISION EQXX. Názov Mercedes-Benz BioniCast sa vzťahuje na konštrukčné odliatky vyrobené podľa prírodných princípov.

MB.OS – digitálny základ pre Mercedes-Benz 

Mercedes-Benz vyvíja svoj vlastný operačný systém MB.OS. Táto proprietárna architektúra chip-to-cloud predstavuje nový prístup. Jadrom MB.OS je oddelenie hardvéru a softvéru, ako aj zrýchlenie a lepšie prispôsobenie vývoju softvéru.

Pripravovaná platforma MMA bude ako prvá pracovať výlučne na MB.OS. Concept CLA Class je ochutnávkou toho, čo to bude znamenať pre zákazníkov. Na zdôraznenie ústrednej úlohy, ktorú zohráva MB.OS pri formovaní zákazníckeho zážitku, ponúka interiér predvádzaného vozidla jeho pozoruhodnú vizualizáciu cez osvetlené okno. Komplexnú mnohostrannú architektúru tu reprezentuje jeden z jeho mnohých hardvérových komponentov, vysokovýkonný vodou chladený čip od NVIDIA. Toto partnerstvo pomôže vybaviť každé vozidlo postavené na platforme MMA superpočítačom. MB.OS využíva umelú inteligenciu a strojové učenie poháňané najnovšou generáciou čipov a systémov na čipoch (SoC) a je podporovaný pokročilými snímačmi a inteligentným cloudom Mercedes-Benz.

Mercedes CLA
Mercedes CLA

Pokročilá superobrazovka MBUX prináša novú úroveň personalizácie dosahovanú grafikou v reálnom čase

MB.OS spája pokročilú trojdisplejovú superobrazovku MBUX v rámci Concept CLA Class s okolitým svetlom a zvukom. Ambientné štýly s množstvom motívov pre všetky tri obrazovky ponúkajú ďalšiu úroveň prispôsobenia, zatiaľ čo virtuálny asistent podporuje používateľov informáciami a návrhmi.

Vďaka pokročilej grafike v reálnom čase poháňanej Unity Game Engine, rovnako ako v prípade VISION EQXX, superobrazovka MBUX ožíva. Združený prístroj sa prispôsobí potrebám používateľa vrátane úrovne asistencie vodiča. Inteligentný systém pritom komunikuje nielen s údajmi a do intuitívneho dialógu začleňuje tvary a svetlo. Vodič tak má jasný prehľad o všetkých relevantných informáciách bez toho, aby bol zahltený nepotrebným obsahom. Od dynamického virtuálneho kokpitu, ktorý pomáha optimalizovať štýl jazdy pre maximálny dojazd, až po 3D navigáciu s integrovanými informáciami o bodoch záujmu, má vodič k dispozícii všetko čo potrebuje a kedy to potrebuje.

Concept CLA Class na úrovni SAE-Level-2 vďaka LiDARu

Systémy automatizovaného jazdenia vo vozidlách založených na platforme MMA ponúknu asistenciu vodiča. Platforma MMA je predzvesťou rozsiahlej súpravy snímačov, ktorá udržuje vedúce postavenie značky Mercedes-Benz v tejto oblasti. Okrem viacerých kamier poskytujúcich pohľad na okolie, širokouhlý pohľad a telepohľad obsahuje základná súprava aj celý rad radarových a ultrazvukových senzorov.

Budúce aplikácie SAE 2 sú pripravené aj na použitie technológie snímania doplnenej o LiDAR, aby spĺňali napríklad náročné požiadavky komplexnosti a bezpečnosti mestskej premávky. Tieto snímače umožnia vybaviť svoje vozidlo širokou škálou funkcií SAE 2. Tie bude možné vylepšiť aktualizáciami vzduchom aj po kúpe vozidla. Znamená to tiež, že Mercedes-Benz bude môcť neustále vylepšovať existujúce systémy a sprístupňovať ich zákazníkom.

Pokročilý systém rozpoznávania prítomnosti osôb

Budúci systém je založený na sieti viac ako 20 systémových rozhraní. Aktivácia nastáva, keď sa zistí prítomnosť dieťaťa vo vozidle na základe jeho charakteristického vzoru dýchania. Na to určené senzory sú také citlivé, že dokážu dokonca detegovať jemné dýchanie spiaceho novorodenca. Kamery zároveň dokážu zistiť prítomnosť dospelej osoby, napríklad na sedadle spolujazdca. Ak systém zistí, že dieťa je v zaparkovanom vozidle samo, upozorní vodiča hneď po vypnutí motora. Ak vodič vystúpi a zamkne vozidlo, spustí sa proces eskalácie. Systém odosiela správy do inteligentného telefónu v pravidelných intervaloch za predpokladu, že vozidlo a smartfón sú prepojené s rovnakým účtom Mercedes me.

Systém zároveň monitoruje aj teplotu v interiéri vozidla. Ak prekročí kritický bod, spustí sa proces opatrení: blikanie vonkajšieho osvetlenia vozidla bude sprevádzať signálny tón. Signál navrhnutý tak, aby prilákal okoloidúcich k vozidlu, sa líši od prenikavého zvuku typického pre poplašný systém. Súčasne sa spustí klimatizácia auta, aby znížila teplotu v interiéri. V tomto okamihu sa varovné hlásenia odošlú aj na všetky chytré telefóny prepojené s rovnakým účtom Mercedes me ako vozidlo. Poslednou fázou eskalácie je notifikácia SOS call centra Mercedes-Benz a/alebo upozornenie záchrannej služby.

Bezpečnosť je najvyššou prioritou a dôraz sa kladie na prevenciu tragických nehôd, pričom systém je špeciálne nakonfigurovaný tak, aby sa zabránilo úmyselnému použitiu klimatizácie pri státí.

Zdroje: Mercedes

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté