Kuriéri sa stali v dobe koronakrízy hlavným spojením medzi e-shopmi a zákazníkmi. Na tom, ako kvalitne doručí kuriér zásielku pritom veľa závisí, či si od rovnakého e-shopu objednáte tovar znovu.

Investícia do inovácií

Slovak Parcel Service je najväčšou kuriérskou spoločnosťou na Slovensku a o tom, ako fungujú kuriéri, sme sa rozprávali v našej redakcii s pánom Jánom Ťurekom, konateľom spoločnosti SPS.

Spoločnosť SPS investovala do inovácií až 7 miliónov eur a investície smerovali najmä do moderných inteligentných triediacich liniek v Žiline a v Bratislave. Obe linky sú dnes postavené na najmodernejšej technológii triedenia zásielok a dokážu svoju kapacitu voči minulosti viac ako zdvojnásobiť.

Konkrétne to predstavuje až 5500 balíkov za hodinu v Žiline a až 10 000 balíkov za hodinu v Bratislave. Je to nevyhnutné, nápor na kuriérov je nielen na konci roka, ale po celý rok.

Moderná riediaca linka v SPS
Moderná triediaca linka v SPS

Ako na to?

Zvýšenie kapacity sa dosiahlo tým, že po vyložení balíka na linku ho táto sama zatriedi na požadovaný smer k zákazníkovi. Balík sa pritom pohybuje rýchlosťou až 2,6 m/s. Úplne je tu odstránená potreba ľudského zásahu a tým sa eliminujú aj ľudské chyby.

Ďalšie vylepšenie spočíva aj v inštalácii dynamickej váhy. Táto je schopná presne odvážiť balík, ktorý sa pohybuje rýchlosťou 1,5 metra za sekundu. S tým súvisí aj osadenie nového päť-stranového skenera, ktorý dokáže za jednu sekundu oskenovať balík zo všetkých strán. To všetko umožní spracovať väčšie množstvo zásielok.

Veľmi dôležitá je aj investícia SPS do biometrického podpisu alebo do elektronického príjmového dokladu. To výrazne urýchľuje napr. obnovovanie zmlúv medzi telekomunikačnými operátormi a zákazníkmi. Ján Ťurek pritom počíta s tým, že dopyt po kuriérskych službách bude aj naďalej rásť a zákazníci naďalej budú uprednostňovať online nakupovanie s doručením pomocou kuriérov.

Dynamická váha
Dynamická váha

Pohodlné doručenie aj vtedy, keď nie ste doma

Ak nie ste doma, je pohodlnejšie si nechať doručiť balík na miesto, odkiaľ si ho kedykoľvek vyzdvihnete. Stačí na to len mobilný telefón. Spoločnosť Slovak Parcel Service sa nedávno spojila s Alzou a výsledkom je vylepšená infraštruktúra výdajných miest. Ako výdajné miesta pre zásielky sa dajú používať už aj AlzaBoxy.

To je veľké zlepšenie pre zákazníkov, ktorí si chcú prevziať balík sami. Slovak Parcel Service má aktuálne vyše 350 Parcel Shopov a vďaka tomuto spojeniu sa toto číslo výrazne zvýši na vyše 900 výdajných miest. Počet AlzaBoxov dnes presahuje 1500 miest, z toho na Slovensku ich je 440. Cieľom je vybudovať do polovice roka 2022 až 3000 AlzaBoxov. Aktuálna doručovacia kapacita SPS cez takéto výdajné miesta na Slovensku je tak vyše 1,2 milióna balíkov za mesiac.

Môžete si vybrať - doručenie domov alebo do výdajného miesta
Môžete si vybrať – doručenie domov alebo do výdajného miesta

Ekológia a japonské čerešne

SPS sa navyše usiluje o zníženie ekologickej stopy pri doručovaní balíkov. Práve preto sa v trenčianskom a trnavskom areáli budujú aj nabíjacie stanice pre elektromobily. Tieto nabíjacie stanice pritom môžu využívať tiež samotní zákazníci, pokým budú čakať na zásielku. Trend k dodávke balíkov pomocou elektrických automobilov je evidentný a nezastaviteľný.

Ďalší prejav ekologického myslenia firmy SPS je aj v tom, že v obci Budimír firma vysadila 32 japonských čerešní. V Budimíre na východe Slovenska je pritom jeden z dôležitých uzlov v infraštruktúre SPS. Slovak Parcel Service totiž práve tu postavil v roku 2010 svoje regionálne distribučné centrum, v ktorom pracuje vyše 120 pracovníkov – aj to bol dôvod, prečo sa s výsadbou stromov začalo práve tu.

Vďaka atraktívnemu vzhľadu sakúr sa Budimír stane zaujímavou lokalitou aj pre ľudí zo širokého regiónu. Firma takto aspoň čiastočne kompenzuje aktuálnu uhlíkovú stopu. V čase klimatickej krízy je výsadba stromov nevyhnutná, keďže pomáhajú produkovať kyslík a absorbujú oxid uhličitý.

Ján Ťurek, konateľ SPS
Ján Ťurek, konateľ SPS

Zdroje: vlastné, SPS

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu