Minister dopravy odpovedal na otázky novinárov a verejnosti.

Prípadná výstavba nových úsekov rýchlostnej cesty R2 s tunelom Soroška a dobudovanie druhej rúry tunela Branisko boli dve z tém, ktorých sa týkali otázky novinárov i verejnosti počas ostatnej relácie LIVE: Opýtajte sa ministra. Ide o diskusiu so šéfom rezortu dopravy Andrejom Doležalom, ktorú Ministerstvo dopravy SR pravidelne streamuje na sociálnych sieťach.

Realizácia tunela Soroška sa vzďaľuje

Doležal sa najprv vyjadril k tunelu Soroška, na ktorý už bol pred pár rokmi vyhlásený tender. Po zmene vlády bol ale zrušený. „My sme tam vtedy zrušili verejné obstarávanie, lebo nebolo dobre pripravené a neboli na to peniaze. Zároveň som povedal, že budeme pokračovať podľa harmonogramu a priorít. Ja by som veľmi rád staval ako minister dopravy všade a všetko, ale na južnom ťahu smerom do Košíc nie sú také dopravné intenzity ako v iných častiach,“ povedal Doležal.

Soroška, ktorá má byť súčasťou východnej vety R2 medzi Zvolenom a Košicami, podľa neho ťažko bude vyššia priority ako D3 či dokončenie D1. „Môžeme pokračovať v príprave tunela Soroška tam, kam nás pustí Útvar hodnoty za peniaze. Pri otvorení úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce som povedal, že nevidím reálne začiatok realizácie akéhokoľvek projektu na južnej trase R2 od Lučenca do Košíc najbližších desať rokov,“ zopakoval minister.

Štát podľa neho stavia tam, kde je to viac potrebné, napríklad diaľnicu D3 na Kysuciach, kde doprava kolabuje, či diaľnicu D1, kde nie je dokončený úsek Turany – Hubová.

Preložené do bežnej reči to znamená, že Soroška nebude postavená ešte veľmi dlhý čas, zrejme celé desaťročia. Ak totiž oficiálny predstaviteľ štátu hovorí o minimálne desiatich rokoch, s veľkou pravdepodobnosťou pôjde o podstatne dlhší časový úsek. Podobne boli v minulosti posúvané aj termíny výstavby iných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest a len málokedy sa podarilo dodržať stanovené termíny.

V prípade Sorošky ide navyše o finančne mimoriadne náročný úsek, kde treba vybudovať 4,2 kilometra dlhý tunel v zložitom krasovom území v Národnom parku Slovenský kras. Predpokladaná hodnota zákazky na celý príslušný 14,2 kilometrový úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou bola v roku 2019 zhruba 243 miliónov, ako informoval napríklad portál Sobotnik.sk. V súčasnosti, po razantnom zdražení stavebných materiálov, to bude určite nezanedbateľne viac.

R2 stagnuje aj na západe

Minister sa vyjadril tiež k západnej vetve R2 medzi Prievidzou a Trenčínom. Z celej jej plánovanej dĺžky je zatiaľ vybudovaný len obchvat Bánoviec nad Bebravou, aj to iba v polovičnom profile. Otázka jedného diváka smerovala na časový harmonogram výstavby tejto vetvy R2, ku ktorému sa ale Doležal priamo nevyjadril.

Z jeho ostatných vyjadrení však vyplýva, že západnú časť R2 čaká podobný osud ako východnú – teda štát uprednostní iné, podľa neho dôležitejšie úseky.

Nemôže byť všetko priorita. Nebudeme sľubovať to, čo sa nedá splniť. Rád by som chodil po regiónoch a hovoril, že bude obchvat Prievidze, aj Soroška bude, aj R4 a D1 na Zemplíne,“ skonštatoval minister, podľa ktorého sa v minulosti takto sľubovala výstavba kade-tade, ale on chce budovať na základe stanoveného harmonogramu.

Bude mať Branisko druhú rúru?

Jedna z ďalších otázok smerovala na prípadné vybudovanie druhej rúry tunela Branisko, ktorý je súčasťou severnej časti diaľnice D1. V súčasnosti má iba jednu rúru, v ktorej je obojsmerná premávka. Podľa ministra je potrebná aj druhá rúra, keďže diaľnica D1 patrí do základnej transeurópskej siete.

Nateraz, aj podľa vyjadrení Útvaru hodnoty za peniaze, tam teraz nie je dopravná intenzita taká vysoká, aby sme tú rúru potrebovali hneď teraz. Na druhej strane sú aj iné kritériá, ako napríklad bezpečnosť,“ podotkol minister. Spomenul tiež, že existujúca rúra Braniska si bude žiadať v najbližších rokoch rekonštrukciu, čo takisto nahráva v prospech budovania druhej rúry.

Priamo na otázku ale napriek tomu neodpovedal, iba avizoval, že na túto stavbu bude potrebné najskôr vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.

Zdroj: LIVE: Opýtajte sa ministra

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu