Aj taká prozaická a prehliadaná vec ako kilometrovníky pri cestách môže mať rôznu farbu a dizajn.

Pre vodičov sú všednou a často videnou záležitosťou, takže väčšina z nich im nevenuje bližšiu pozornosť a pri šoférovaní ich už vnímajú automaticky. Nazývajú sa rôzne – míľniky, pätníky či kilometrovníky, keďže kedysi označovali vzdialenosti na cestách.

Dnes je ich účel už iný a oficiálne sa nazývajú smerové stĺpiky. Podľa vyhlášky Ministerstva vnútra SR č. 30/2020 o dopravnom značení vymedzujú smerové vedenie cesty a jej šírku, prípadne čiastočnú voľnú šírku smerovo rozdelenej cesty.

Celé desaťročia boli šoféri zvyknutí, že cesty lemujú len biele plastové kilometrovníky s čiernym poľom, v ktorom je umiestnená dvojitá oranžová (červená) odrazka, resp. biela na opačnej strane. Nedávno sme si však na juhu stredného Slovenska všimli, že na niektorých cestách prvej a druhej triedy pribudli modré smerové stĺpiky. Ide o napríklad o komunikácie I/72 či II/526, kde takéto míľniky nikdy predtým neboli. Preto sme na Slovenskej správe ciest (SSC) zisťovali, čo označujú.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Upozornenie na námrazu

Hoci sa bežne nazývajú míľniky, pätníky či kilometrovníky, hovorkyňa SSC Lucia Karelová upozornila, že tento pojem neexistuje v žiadnej platnej legislatíve. „Smerové stĺpiky v modrom vyhotovení majú vo vyhláške č. 30/2020 číslo 711 a umiestňujú sa na vymedzenie voľnej šírky cesty na mostoch, priepustoch alebo na miestach so zvýšením nebezpečenstvom tvorby námrazy,“ objasnila hovorkyňa.

Ako vyplýva z danej vyhlášky, tieto stĺpiky upozorňujúce na námrazu môžu byť okrem kompletne modrého vyhotovenia aj biele s modrým poľom a modrou odrazkou. Prípustná je dokonca i kombinácia, keď sú na bielom stĺpiku dve polia, jedno čierne a druhé modré s modrou odrazkou.

Ďalšie podrobnosti sa dajú zistiť v dokumente Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR z roku 2017 s názvom Technické podmienky – Použitie smerových stĺpikov a odrážačov. Okrem presného vymedzenia veľkostí aj tvarov stĺpikov i odraziek a podrobných pravidiel ich umiestňovania sa tu dočítame, že modré stĺpiky sa okrem mostov a ich bezprostrednej blízkosti môžu osadiť aj v iných úsekoch ciest – ak tam vzniká možnosť častého výskytu námrazy.

Modré kilometrovníky sa pri cestách objavili len pred pár rokmi. Ako uvádza portál Auto.sme.sk, prvýkrát boli osadené na našich komunikáciách v rámci testovania Národnou diaľničnou spoločnosťou v roku 2014.

Z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že modré stĺpiky vodičovi hlavne v noci oveľa viac udrú do očí a ich odrazky vydávajú naozaj prenikavé tyrkysové svetlo. Z hľadiska bezpečnosti tak ide o správny krok.

Aj iné tvary a farby

Pozorní vodiči si možno všimli, že v súvislosti so spomínanou novou vyhláškou sa mierne zmenil dizajn klasických bielych kilometrovníkov, na ktoré sme boli zvyknutí celé desaťročia. Po novom majú namiesto dvoch oranžových či červených odraziek len jednu a pribudlo na nich aj akési „ucho“. Videli sme ich napríklad na hlavnom južnom ťahu I/16 pri Lučenci.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Nový dizajn smerových stĺpikov

V zahraničí, napríklad v Česku, sa môžu vodiči stretnúť aj s červenými míľnikmi. Tie podľa portálu Testyojetin.cz vymedzujú miesto, kde na asfaltovú cestu ústi nejaká účelová komunikácia, teda lesná či poľná cesta.

V minulosti kamenné či betónové

Článok môžeme zakončiť krátkou exkurziou do minulosti. Míľniky totiž nie sú moderný vynález, lemovali cesty už v staroveku. Pôvodne boli kamenné a pri troche šťastia a pozornosti môžeme tieto pätníky ešte aj dnes nájsť na niektorých miestach pri cestách.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Zabudnutý kamenný pätník pri ceste I/72

Neskôr ich vystriedali betónové kilometrovníky, ktoré sú dodnes typické hlavne pre železničné trate, ale bývali aj pri bežných cestách. Mohli mať štvorcový, obdĺžnikový či dokonca trojuholníkový pôdorys, avšak používali sa oveľa kratšie než kamenné, pretože ich plastoví nástupcovia boli lacnejší a ľahšie sa vyrábali.

Zdroj: Google Street View
Starý betónový kilometrovník s trojuholníkovým pôdorysom pri novom plastovom
Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Zdroj: vlastné, Auto.sme.sk, Testyojetin.cz

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu