Začiatkom marca sme testovali novú generáciu obľúbeného SAV od spoločnosti BMW, ktoré sa natoľko zmenilo, že si ho mnohí ľudia a fanúšikovia značky mýlia s väčším súrodencom – BMW X5

3. generácia X3 (označenie G01) je krajšia, mohutnejšia, ľahšia, o niečo väčšia a hlavne modernejšia. Ešte musím dodať, že je aj hravá, a to aj s 2-litrom pod prednou kapotou. Superlatívmi ťažko šetriť, nakoľko sa táto generácia skutočne podarila. Samozrejme, nájdu sa aj nedostatky. Verzia testovaného modelu je – xLine, čomu prislúchajú viaceré doplnky. Už na začiatku musím prezradiť, že budúci majitelia novinky budú viac než spokojní.

„Historické okienko – prvá generácia X3 (E83) bola predstavená v roku 2003 a pre automobilku BMW bol tento model veľmi dôležitý, čo sa dodnes nezmenilo. Veľmi dôležitým faktom je aj to, že v prvej generácii X3 mal svetovú premiéru aj elektronicky riadený pohon všetkých kolies – xDrive. Jeho základom (zjednodušene) bolo pripájať k zadnej poháňanej náprave aj pohon predných kolies.“

 Zmeny a novinky oproti predchodcom – Nový dizajn, nové materiály a úplne iný dojem

Nová X3 je takmer z každej stránky a z každého pohľadu iná. Niektoré črty predchodcu si zanechala, ale je ich skutočne málo. Asi najvýraznejšou črtou všetkých modelov X3 je spodná línia, resp. lišta okien, ktorá v zadnej časti rázne vystupuje nahor. Oproti predchodcovi je dlhšia o 56 mm, širšia o 7 mm, nižšia o 37 mm a ľahšia o 50 kg (v závislosti od výbavy). Zväčšený je aj rázvor, a to o 54 mm. 3. generácia (G01) je postavená na novej platforme, ktorá je určená pre väčšie modely s pozdĺžnym uložením motora – CLAR (Cluster Architecture). Na rovnakej platforme je postavené aj BMW radu 5 (G30), 6 GT (G32), ale aj BMW radu 7 (G11/G12). Dodajme, že nová X3 má oproti iným G-modelom prednú nápravu so samostatnými spodnými ramenami a vzperami MacPherson.

„X3 nás presvedčila, že BMW zamestnáva špičkových inžinierov a dizajnérov, ktorí rozmýšľajú nie len esteticky, ale aj prakticky.“

Dizajn, karoséria a batožinový priestor  

Je zrejmé, že dizajn sa nebude páčiť každému, ale počas testu sme sa presvedčili o tom, že tento model dokáže viac než zaujať. Tretia generácia dospela, má nebojácny postoj a konkurentom dáva jasne najavo, kde je ich miesto. Nový dizajn, nové materiály, nové riešenia – 3. generácia je takmer vo všetkom iná. A to, že patrí do rodiny „X“ dáva najavo skutočne všade.

Emblém „X“ sa nachádza na lištách prahov, B-stĺpiku, vo výplniach dverí, a taktiež na stredovej konzole. Svojim výzorom a celkovým postojom si zachováva príslušnosť k novej generácii vozidiel BMW. Malou odlišnosťou je to, že maska chladiča (ľadvinky) je od svetlometov oddelená. Taktiež má iný rozmer a už na prvý pohľad je gigantická, čo opticky zvýrazňuje celý predok. Samozrejmosťou je aktívny termomanažment vykurovania a chladenia – aktívne lamely v maske chladiča.

„Testovaná X3 je na prvý pohľad fádne biela, ale ak pozriete lepšie, tak je jasne vidieť, že má o niečo iný odtieň a perleť. Farba Mineralweiss je dostupná v doplnkovej výbave za 920 eur.“ 

Dizajnéri sa s karosériou a jej rôznorodými prelismy vyhrali do sýtosti. Všetky línie dávajú zmysel a celý zovňajšok pôsobí veľmi elegantne. Do toho sú zakomponované LED svetlomety s úplne novým dizajnom a výbornou svetelnou technikou. Páči sa mi línia strechy, ktorá v zadnej časti elegantne klesá a zakončená je spojlerom s dvojitým lakovaním. Zadná, ako aj predná časť je podľa mnohých názorov, vrátane toho môjho, vyhotovená s puncom elegancie a účelovosti.

Pri jazde v teréne som ocenil pomerne krátke previsy karosérie (nájazdový uhol: 25,7°, odjazdový uhol 22,6°, prejazdový uhol 19,4°, max. brodivosť 500 mm), a tiež čiastočné prekrytie prahov. K tomu však mám výhrady, nakoľko minimálne od verzie xLine som čakal, že prekrytie bude úplné. Po jazde v teréne boli prahy špinavé aj pod prekrytím, čo sa nebude páčiť vašim nohaviciam a už vôbec nie manželke J. Verzia xLine má zvýraznenú prednú spodnú časť, zadný difúzor, ale aj spodné lišty dverí. O niečo výraznejšie oplastovanie je poznať na prvý pohľad, a preto si ani jedno modelové vyhotovenie nespletiete. Každé je niečím špecifické – xLine, Luxury Line, a M Sport Packet.

Rozmery: dĺžka: 4708 mm, šírka: 1891 mm, výška: 1676 mm, rázvor: 2864 mm, svetlá výška: 204 mm, hmotnosť: 1750 kg

Po nahliadnutí do interiéru okamžite zistíte, že toto nie je tá klasická X-trojka. Všade sú použité prémiové materiály a kvalita vyhotovenia je v danej triede na vysokej úrovni. V interiéri vyniknú pozdĺžne brúsené hliníkové lišty – Pearl Chrome (+ 145 eur) a občas na vás vykukne aj klavírny lak. Palubná doska vyzerá ako by bola prešívaná kožou, ale nie je tomu tak. Je to imitácia z mäkčeného plastu, ale vyzerá dobre. Praktické rozloženie ovládačov a orientácia celého systému na vodiča je pre BMW synonymom a verím, že to tak ostane navždy, teda pokiaľ budú šoférovať ľudia.

BMW pred časom vymenilo aj dodávateľa kože, čo je poznať min. na sedadlách. Koža je jemnejšia a mala by byť aj odolnejšia. V testovanom vozidle boli športové sedadlá v krásnej hnedej koži s dekoratívnym prešívaním – Vernasca Cognac (+ 1406 eur). Sedadlá sú pohodlné aj pri dlhšom cestovaní a z auta sme ani raz nevystúpili vyslovene unavení. Predné sedadlá sú plne elektrické, vodičove aj s pamäťou – 2 polohy. Páči sa mi celkový posed, ergonomický tvar a výraznejšie bočné vedenie s dofukovaním v bedrovej, resp. chrbtovej časti.

Zadné sedadlá sú na tom podobne, ale pohodlne sa budú cítiť iba pasažieri strednej postavy. Vyšší a objemnejší pasažieri budú mať menej miesta nad hlavou a pred kolenami. Ak si objednáte príplatkovú panoramatickú strechu, tak bude strop ešte o niečo nižší. X3 je 5-miestna, ale ak chcete zachovať maximálnu dávku komfortu, tak iba 4-miestna. Na krajných sedadlách nechýbajú isofix úchyty a možnosť polohovania operadla. Nastavenie je za pomoci páčky pri dverách, čo je praktické.

Z komfortných prvkov nechýba vyhrievanie sedadiel (predných + zadných krajných), a tiež vyhrievanie príplatkové M volantu, ktorý fantasticky padne do rúk (+ 207 eur). Vyhrievanie môže byť aktivované aj automaticky – podľa aktuálnej teploty. Kruh uzatvára balík Ambient Air, teda integrované vône s nastavením intenzity (+ 331 eur), ambientné podsvietenie interiéru s možnosťou zmeny farby a galvanizované ovládače (zvýšenie odolnosti a lesku + 155 eur). Počas jazdy som ocenil výborné odhlučnenie kabíny, na čom majú zásluhu aj akustické sklá. Predné akustické sklo je v základe, bočné sú za príplatok.

Batožinový priestor má zachovanú kapacitu – 550 L. Po sklopení operadiel v druhom rade (delenie 40:20:40) získate objem s kapacitou 1600 L. Operadlá sú sklápateľné z kufrovej časti a majú spomalený chod, aby sa predišlo nehodám. Batožinový priestor obsahuje viacero praktických prvkov – koľajnice s posuvným okom, výsuvné háčiky na tašky a 12V zásuvku. Pod podlahou sa nachádza ďalší priestor na odkladanie menších predmetov. Podlaha, ktorá delí hlavnú časť od tej spodnej, obsahuje plynovú vzperu a drží samostatne, čo chválime.

Samozrejmosťou je krycia roleta, ako aj bezpečnostná sieť. Obe sa dajú skryť pod kryt do podlahy. Veko batožinového priestoru je ovládané automaticky – tlačidlom na veku, tlačidlom pri šoférovi alebo podkopnutím nohou. X3 je z pohľadu priestoru dostatočne veľké vozidlo pre bežnú rodinu, ale! Opäť platí, že kvôli dizajnu a aerodynamike trpí kufor, ktorý je pomerne nízky. Napr. pri nakladaní väčšieho kočíku s vaničkou to môže byť problém.

Komfortná výbava

Testovaná X3 obsahovala všetko podstatné, od vyhrievania všetkých sedadiel, až po 3-zónovú automatickú klimatizáciu (2-zóny vpredu / 1-zóna vzadu). Na zadných oknách sú manuálne vysúvateľné sieťky, vnútorné spätné zrkadlo má funkciu automatického stmavenia a nechýbajú ani automaticky sklápateľné spätné zrkadlá. 12V zásuvky sú celkom tri – vpredu, vzadu a v kufri. Pasažieri v zadnej časti by určite ocenili aj menič napätia (230 V zásuvku) a aspoň 2 USB vstupy, ktoré majú absenciu.

Počas testu som ocenil dostatočné množstvo odkladacích priestorov a pohodlnú lakťovú opierku. Medzi bežné prvky patrí elektrické ovládanie všetkých okien, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, kontrola tlaku v pneumatikách a komfortný prístup (bezkľúčové – otváranie, zatváranie, štartovanie). Nechýba ani vonkajšie podsvietenie kľučiek a priestoru pri aute, aby ste vedeli kam stúpite. Svetlo na efektný pásikový lúč a vychádza z prahov.

Praktickým doplnkom je bezdrôtová Qi nabíjačka v stredovej konzole, kde nabíja nie len telefón, ale aj kľúč od auta. Áno, kľúčik s displejom má už aj nová X3. Na kľúči vidíte všetky podstatné informácie o aute, či sú zatvorené okná, dvere a aký je stav palivovej nádrže. Vo výbave bola aj nezávislá klimatizácia a vykurovanie, ktoré je možné pomocou tohoto kľúča vzdialene aktivovať alebo naplánovať rôzne dni a časy, kedy sa má spúšťať. Za toto sa priplatiť oplatí, oceníte to v lete i v zime. Oproti vyšším modelovým radom má absenciu funkcia automatického vyparkovania bez šoféra.

Pred vodičom dominuje 12,3“-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý vyniká výbornou grafikou a dobrou čitateľnosťou. Okrem budíkov sa tu zobrazujú všetky podstatné informácie o vozidle, jazde, asistenčných systémoch a navigácii. Pri zmene jazdného režimu sa mení celá grafika do prednastavených profilov. Nevýhodou je, že aj keď je plne grafický, tak nie je konfigurovateľný a nedá sa na ňom zobraziť napr. celá mapa navigácie. Namiesto toho je prítomný obrovský head-up displej, ale i tak by sme túto možnosť privítali.

Head-up displej je od základu vynovený, ponúka diametrálne väčšiu zobrazovaciu plochu a je plne farebný. Viditeľnosť je nadštandardná, pričom zobrazuje všetky údaje o jazde, aktívnych systémoch, navigácii, médiách a pod. Samozrejmosťou je nastavenie polohy zobrazenia a jasu. Komfortnú zónu ukončíme multifunkčným volantom, ktorý obsahuje všetky podstatné prvky (asistenčné systémy/multimédiá). Vymenili by sme iba ovládanie hlasitosti z pravej strany na ľavú. 

Adaptívne LED svetlomety

Rukami dizajnérov prešla aj svetelná technika. Vpredu sú príplatkové – adaptívne Full LED svetlomety, ktoré majú zmodernizovanú grafiku. Nechýba im ani denné svietenie („angeleyes“) v tvare hexagonu. Adaptívne LED svetlomety niečo stoja, ale oplatí sa do nich investovať. Ak jazdíte veľa a hlavne večer, určite oceníte ich vysokú svietivosť, dosah, automatické prepínanie (stretávacie/diaľkové), natáčanie do zákrut a vykresľovanie/vyrezávanie vozidiel oproti vám alebo pred vami.

Jednotlivé LED segmenty riadi elektronika, ktorá dostáva informácie z kamier a senzorov, pričom dokáže účinne a veľmi rýchlo reagovať na aktuálnu situáciu. Nočné jazdy ma presvedčili o tom, že tieto svetlá patria k jedným z najlepších v danej triede. Pod hlavnými svetlometmi sa nachádzajú hmlové LED svetlá s funkciou prisvietenia zákrut. Zadné obrysové svetlá sú tiež inovované a zaujali ma svojim svetelným podpisom. Ich svietivosť je výborná.

Motor, prevodovka a spotreba 

Pri preberaní vozidla som bol opäť skeptický, nakoľko som „vyfasoval“ štvorvalcovú verziu – 2.0d xDrive. Viem, že 6-valcový (naftový) 3-liter je v X3 famózny, nakoľko som ho už predtým skúšal, ale! Po pár dňoch som si uvedomil, že dvakrát preplňovaný naftový 2-liter má dostatočnú silu, dynamiku, a tiež slušnú spotrebu. Bežný majiteľ X-trojky bude s touto motorizáciou nadmieru spokojný. 6-valec môže byť riešením pre náročnejších používateľov, ktorí potrebujú flexibilnú motorizáciu, s ktorou nebude problém potiahnuť ani viac ako 2-tonový príves.

Srdcom testovanej X3 je naftový 4-valec s objemom 2-litre (1995 cm3), ktorý je dopovaný dvomi turbami. Výkon motora je 140 kW (190 ps) s max. krútiacim momentom 400 Nm (od 1750 rpm). X3 má elektronicky riadený menič krútiaceho momentu (vektorovanie), vďaka čomu môže byť krútiaci moment smerovaný na akékoľvek koleso, presne podľa aktuálnej potreby. Motor je spriahnutý s 8-stupňovovu automatickou prevodovkou Steptronic (ZF), ktorá pracuje fantasticky a veľmi predvídavo. Páčila sa mi jej odozva na štýl jazdy, na ktorý sa dokáže v okamžiku adaptovať. V ponuke je aj niekoľko jazdných režimov (EcoPro, Comfort, Sport, Adpaptive), podľa ktorých sa správanie prevodovky upravuje.

„Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 8 sek, max. rýchlosť 213 km/h.“

EcoPro je režim zameraný na komfortnú jazdu a čo najnižšiu spotrebu paliva, pričom naplno využíva balík doplnkov – Efficient Dynamics. Reakcie akcelerátora sú pomalšie, auto sa snaží viac plachtiť a naplno sa využíva „obľúbená“ funkcia Start&Stop. Našťastie sa dá vypnúť. Pri brzdení auto rekuperuje a vracia energiu batérii, ktorá nemusí byť neustále dobíjaná alternátorom. EcoPro režim mení aj dizajn a farbu prístrojového panelu. V spodnej časti vidíte bonusové kilometre, ktoré ste získali navyše k bežnému dojazdu efektívnou jazdou. V informačnom systéme sa nachádza aj tabuľka, kde je neustále vyhodnocovaný spôsob jazdy.

V režime Comfort je nastavenie vozidla neutrálne a meniť sa začína až v režime Sport. Tu nastáva výrazná zmena reakcií na akcelerátor, podvozok má tuhšie nastavenie a prevodovka reaguje rýchlejšie, pričom púšťa motor do vyšších otáčok. Posledný režim, Adaptive, sleduje spôsob vašej jazdy, pričom automaticky prispôsobuje viaceré vlastnosti vozidla podľa toho, ako jazdíte. Na záver iba toľko, že aj táto motorizácia vám v takmer 2-tonovom aute ponúkne dostatok pružnosti, agility a zábavy.

Priemerná spotreba počas testu vychádzala na – 7,4L/100 km. Jazdil som po diaľniciach, okresných cestách, poľných cestách a občas v ľahkom teréne, pričom som sa nesnažili ísť vyslovene na spotrebu. Absolvoval som aj testovací okruh zameraný na spotrebu, kde som dokázal úspornou jazdou spraviť spotrebu – 6,2L/100 km. Výrobcom udávanú spotrebu (5 až 5,4L) sa mi nepodarilo dosiahnuť, ale obe hodnoty sú pre dané vozidlo nadmieru uspokojivé. Dodám, že pri max. diaľničnej rýchlosti sa otáčky motora nedostanú (8 prevodový stupeň) nad hodnotu 2-tisíc.

Adaptívny podvozok a pohon všetkých kolies – xDrive

Je X3 hravá? Samozrejme! Vyskúšal som to niekoľkokrát a môžem potvrdiť, že stále je to staré dobré BMW, ktoré vám robí radosť z jazdy. Keď chcete, tak je krásne pretáčavé. Adaptívny podvozok (elektronická regulácia tlmičov – EDC) umožňuje ideálne prispôsobovať charakteristiku tlmenia v každej situácii. V základnom režime (Comfort, EcoPro) je podvozok maximálne pohodlný a efektívne eliminuje nerovnosti na vozovke, ktorých je viac než dosť. Pri prejdení väčšej priečnej nerovnosti sa do karosérie neprenáša výrazný buchot – podvozok tieto rázy okamžite pohltí, čo oceníte na nekvalitných cestách.

V režime Sport podvozok stuhne a s vozidlom sa dá jazdiť podstatnejšie dynamickejšie. V zákrutách vás dobre podrží, ale výšku auta ani zákony fyziky neoklamete. To ani netreba, X3 v tejto verzii nie je žiaden pretekár. S podvozkom je výborne zosúladené riadenie, ktoré je presné a na reakcie šoféra reaguje ukážkovo. V ponuke je aj variabilné športové riadenie, ktoré pochádza z modelu X3 M40i.

Inteligentný pohon všetkých kolies – xDrive, je dobre známy a svoju prácu odvádza výborne. X3 som zobral aj do terénu, kde som sa presvedčil o jej multifunkčnosti. Problém jej nerobí blato (limitom sú iba pneumatiky) ani kríženie náprav. Výhodou sú krátke previsy karosérie, ale aj svetlá výška na úrovni 204 mm. V základe je pohon náprav prerozdelený – 60% zadok / 40 % predok. V režime šport, s vypnutým stabilizačným systémom, posiela xDrive drvivú väčšinu výkonu na zadnú nápravu a z X3 sa stáva veľmi zábavná hračka. Hmotnosť vozidla je rozdelená v ideálnom pomere – 50:50. Na tom majú zásluhu odľahčené materiály a uloženie motora. Vozidlo malo obuté 19“-palcové disky so zimnými pneumatikami Pirelli Sottozero 3.

Asistenčné systémy

Bezpečnosť, ale i pohodlie za volantom je nutnosť, ktorú v danej triede požadujeme. Základ tvorí aktívne vedenie v jazdnom pruhu, v kombinácii s adaptívnym tempomatom. Toto funguje pomerne dobre a pokiaľ kamery vidia čiary, tak je navádzanie bezproblémové. Adaptívny tempomat obsahuje všetky prvky – nastavenie vzdialenosti, rýchlosti, ale aj obmedzenie rýchlosti. Páči sa mi aj súčinnosť s navigačným systémom. Auto vie po zadaní trasy prejsť so zapnutým tempomatom aj cez kruhový objazd. Pochváliť musím aj vyhrievaný radar, ktorý pracuje za každých podmienok.

Dôležitým prvkom je aj – Intelligent Safety. Tento systém zoskupuje viaceré funkcie – výstraha pred osobami, opustenie jazdného pruhu so zásahom do riadenia, neopatrné vybočovanie so zásahom do riadenia, výstraha pred bočnou kolíziou a prednosť v jazde. Nechýba ani asistent kontroly pozornosti vodiča. Po aktivácii a individuálnom nastavení ste na všetko upozorňovaní akusticky, vizuálne, a tiež fyzicky.

Samozrejmosťou je parkovací asistent s možnosťou automatického parkovania (za prípatok), ktoré je rýchle a presné. Iba raz sa tento asistent pomýlil, ale chyba bola v nedostatočnej viditeľnosti čiar. Parkovací asistent spolupracuje s množstvom PDC senzorov a kamerovým systémom, ktorý sa skladá zo 4 širokouhlých kamier. Kamery vytvárajú 360° panoramatický pohľad okolo auta. Ich rozlíšenie je špičkové a auto si môžete zobraziť z každej strany – dotykom alebo gestami. Za kamerový systém si BMW zaslúži veľkú pochvalu. Mám však jednu výčitku. Kamery by mohli byť zasúvacie, aby sa pri zlom počasí nešpinili. V teréne oceníte Hill-Holder, a tiež asistenta jazdy z kopca (HDC). Asistenčné systémy uzatvára BMW Teleservice a Emergency Call, ktoré pracujú nezávisle na tom, či je pripojený telefón alebo nie.

Informačno-multimediálny systém + aplikácia BMW Connected

Základom je 10,2“-palcový dotykový displej s výborným rozlíšením a dobrou čitateľnosťou za akýchkoľvek podmienok. Celý systém je možné ovládať cez dotykový displej, kruhovým ovládačom s integrovaným touchpadom alebo z časti gestami. Opäť musím pochváliť skvele zostavený systém iDrive a jeho jednoduché a prehľadné ovládanie. V tomto smere patrí k špičke. iDrive zoskupuje všetky komfortné, bezpečnostné a multimediálne nastavenia.

Zaujala ma prítomnosť klasickej CD mechaniky, ale aj audio systém Harman-Kardon, ktorý je veľmi dobre zostavený. Samozrejmosťou je USB-A vstup na pripojenie telefónu (nabíjanie + multimédiá) alebo USB kľúča s audio súbormi. Nepáči sa mi absencia aplikácií Apple CarPlayAndroid Auto, čo považujem za dobrý základ každého moderného vozidla. Connected Drive ponúka bežné aplikácie – správy, počasie alebo online vyhľadávanie. Do príplatkovej výbavy patrí navigačný systém Profesional, ktorý dobre funguje a integruje aj aktuálne informácie o doprave.

Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita a možnosť zdieľania internetu zo smartfónu do vozidla. Po pripojení smartfónu je možné využívať aj hlasových asistentov, napr. Siri od Apple. K dispozícii je aj aplikácia BMW Connected, ktorá ponúka základné informácie o vozidle – stav palivovej nádrže, dojazd a celkový nájazd kilometrov. Pomocou tejto aplikácie je možné vo vozidle využívať aj hudobnú službu Spotify. BMW má v ponuke aj druhú aplikáciu, ktorá je prepracovaná a ponúka široké spektrum možností a nastavení vozidla priamo zo smartfónu. Má však jednu nevýhodu – nie je dostupná na našom území. Či bude táto aplikácia niekedy dostupná aj u nás nie je známe, ale určite by sme sa potešili.

Hodnotenie TOUCHIT

3. generácia BMW X3 (G01) dospela, má osobitý charakter, je praktická a stále hravá, čo ocenia mnohí potencionálni záujemcovia. Test bol opäť o zábave a radosti z jazdy, ktorú ponúka aj táto trieda s naftovým 2-litrom. S motorom, prevodovkou a správaním vozidla som bol maximálne spokojný, pričom som ocenil výbornú agilitu a ovládateľnosť a akomkoľvek prostredí. Nová X3 je stále multifunkčná, praktická a nezaostáva ani v elegancii. Veď toto je najkrajšia X3 všetkých čias a od prvej generácie spravili v BMW obrovský kus práce. Samozrejmosťou sú aj menšie nedostatky, ktoré ak veľmi chcete nájdete, ale nie je ich tak veľa a nie sú tak podstatné, aby ovplyvnili pozitívne hodnotenie.

Cena testovaného modelu: 75 525 eur s dph (vrátane doplnkovej výbavy)

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Group Slovensko

Galéria BMW X3 2.0d xLine (G01)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu