Na pozvanie spoločnosti BMW sme sa zúčastnili akcie pod názvom Sustainability 360°. Boli sme aj priamo vo výrobnom podniku, ktorý sa netradične nachádza priamo v Mníchove a jeho jediným spôsobom rozširovania je rast do výšky.

V tomto závode sa vyrába 4 modelov, pracuje tu viac ako 7000 ľudí a každých 65 sekúnd zíde z výrobnej linky jedno vozidlo. V tomto závode už bolo vyrobených viac ako 38 000 čisto elektrických vozidiel.

Názov akcie presne odpovedá tomu, akú stratégiu si spoločnosť stanovila pri výrobe vozidiel. Jej cieľom je dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Podstatná je pritom recyklácia surovín v zmysle obehového hospodárstva. To čo sa už raz použilo na výrobu auta, dá sa využiť aj na výrobu nového auta. Aspoň z veľkej časti sa to dá.

Výrobná linka BMW priamo v Mníchove

Do roku 2030 sa tak znížia emisie CO2 o 40 % na vozidlo v porovnaní s rokom 2019. Thomas Becker, vedúci oddelenia udržateľnosti a mobility v BMW Group nám k tomu na stretnutí povedal: „V priemere takmer 30 % vozidiel už dnes vyrábame z recyklovaných a opätovne použitých materiálov. V dlhodobejšom horizonte je cieľom prístupu Secondary First zvýšiť tento podiel na 50 %.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Thomas Becker pri prednáške o dôležitosti udržateľnosti pri výrobe vozidiel

360° prístup v celom hodnotovom reťazci

BMW Group dôsledne presadzuje elektrifikáciu celého svojho vozového parku. Do roku 2030 má byť minimálne každé druhé vozidlo predávané spoločnosťou BMW Group plne elektrické. Značky MINI a Rolls-Royce Motor Cars budú od začiatku roku 2030 ponúkať len plne elektrické vozidlá. To však pre udržateľnosť nestačí, musí to byť komplexný prístup k udržateľnosti od zdrojov až po recykláciu.

Zodpovedné získavanie surovín

S nárastom e-mobility sa do centra pozornosti dostávajú suroviny potrebné špeciálne pre komponenty e-pohonu. Konštrukčný princíp elektromotorov BMW eDrive súčasnej generácie eliminuje potrebu použitia materiálov vzácnych zemín v rotore. Spoločnosť teraz priamo nakupuje lítium a kobalt a dáva ich k dispozícii výrobcom batériových článkov.

Zelená oceľ

BMW Group už uzavrela s dodávateľmi zmluvy o využívaní 100 % ekologickej elektrickej energie. Patria sem aj dodávatelia hliníka a výrobcovia batériových článkov. Firma teraz získava hliník zo Spojených arabských emirátov, pričom využíva elektrinu vyrobenú zo slnečnej energie. Od roku 2024 sa budú aj všetky hliníkové liate disky pre BMW a MINI vyrábať len s využitím ekologickej elektrickej energie.

Sklady oceľových plechov
Sklady oceľových plechov pre výrobu automobilov

Od roku 2025 bude BMW nakupovať oceľ so zníženým obsahom CO2, pri výrobe ktorej sa nepoužívajú fosílne suroviny, ako napríklad uhlie, ale zemný plyn alebo vodík a ekologická elektrina. Tým sa emisie CO2 pri výrobe tejto ocele znížia až o 95 %.

Takto sa to má robiť: BMW i Vision Cicular

Na prezentácii sme si pozreli aj vozidlo BMW i Vision Circular, ktoré na minuloročnej výstave IAAA ukázalo, ako dôsledne možno navrhnúť vozidlo podľa zásad obehového hospodárstva. Okrem surovín na organickej báze využíva predovšetkým materiály, ktoré už raz prešli životným cyklom výrobku.

BMW i Vision Circular

Namiesto kompozitných materiálov a lepidiel sa v BMW i Vision Circular používajú predovšetkým monomateriály, ako aj šnúry, gombíky alebo rýchloupínacie prvky. To znamená, že jednotlivé komponenty sa dajú od seba ľahko oddeliť a recyklovať podľa typu, keď neskôr príde na rad ich recyklácia.

Recyklácia elektrickej batérie

Boli sme tiež v recyklačnom a demontážnom centre BMW (RDZ) v Unterschleißheime pri Mníchove. Tu sa každoročne recykluje až 10 000 vozidiel značiek BMW, MINI, Rolls-Royce a tiež motorky BMW Motorrad. Ich demontáž sa zameriava na identifikáciu opätovne použiteľných komponentov, ako aj materiálov vhodných na recykláciu. Konštruktéri a vývojoví inžinieri využívajú znalosti na optimalizáciu recyklovateľnosti nových modelov už od začiatku. Videli sme aj demontáž elektrickej batérie z vozidla BMNW i4. Jej hmotnosť je okolo 300 kg a z vozidla na stojane ju dá dole jeden pracovník asi za pol hodinu.

Takto sa odoberá batéria z vozidla BMW i4
Takto sa odoberá batéria z vozidla BMW i4

V skutočnosti je batéria prichytená niekoľkými silnými skrutkami a pripojená dvoma konektormi. Batéria obsahuje menšie monočlánky, ktoré sa dajú lokálne vymeniť. Takto sa dá aj zo staršej batérie vytvoriť znova použiteľný zdroj energie. Takto je možné dosiahnuť viac ako 90 % mieru recyklácie.

Rozobraté BMW, na základe čoho sa určí ako je možné recyklovať jednotlivé materiály

V Číne spoločný podnik BMW Brilliance Automotive (BBA) vytvoril uzavretý cyklus na opätovné využitie surovín niklu, lítia a kobaltu z vysokonapäťových batérií. Získané suroviny sa používajú pri výrobe nových batériových článkov pre BMW Group.

Menej CO2, odpadu a spotreby vody

Zásady obehového hospodárstva ovplyvňujú celé výrobné procesy. Výsledkom je, že približne 70 % oceľového odpadu z lisovní a zvyšky hliníka BMW opätovne využíva prostredníctvom priameho obehového hospodárstva. Napríklad v najväčšom európskom závode BMW Group v Dingolfingu sa v roku 2021 vyprodukovalo len približne 580 gramov zvyškového odpadu na jedno vyrobené vozidlo.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Takto bude vyzerať stratégia iFACTORY v BMW

Energetická účinnosť a šetrenie zdrojmi zlepšujú transformáciou na tzv. iFACTORY. Nový závod BMW Group v severozápadnej časti maďarského mesta Debrecín, kde sa budú od roku 2025 vyrábať modely „Neue Klasse“ je ukážkovým príkladom výroby vozidiel dôsledne zameranej na udržateľnosť a obehové hospodárstvo.

Zodpovednosť voči zamestnancom a spoločnosti

BMW podporuje aj iniciatívy svojich zamestnancov. Príkladom je projekt „PowerUp“, pri ktorom výkonný akumulačný blok pozostávajúci zo šiestich vysokonapäťových batérií z bývalých vývojových vozidiel uskladňuje solárnu energiu z fotovoltického systému a zásobuje tak školu v Južnej Afrike. Takto sa dá každý deň vyrobiť 36 kWh čistej elektrickej energie. To stačí pre približne 38 počítačov, 100 žiaroviek a vodné čerpadlo.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Dr. Roberto Rosseti pri zhrnutí stratégie trvalej udržateľnosti v BMW

Výsledkom stratégie BMW zameranej na udržateľnosť je tak predovšetkým zaistenie života na tejto planéte pre ďalšie generácie, ochrana životného prostredia a v celkom výsledku aj zníženie celkových nákladov na vlastníctvo vozidla.

Zdroje: vlastné, BMW

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu