Spoločnosť BMW Group predstavila na CESe víziu digitálneho zážitku budúcnosti, ktorý sa odohráva vo vozidle aj v jeho okolí.

Vozidlo BMW i Vision Dee predstavuje štúdiu futuristického sedanu strednej triedy. Označenie Dee znamená Digital Emotional Experience (Digitálny emocionálny zážitok). Čo to konkrétne znamená? BMW Head-up displej sa natiahne na celú šírku čelného skla. Od roku 2025 sa táto inovácia stane dostupnou súčasťou modelového radu vozidiel NEUE KLASSE.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee

BMW zároveň zlepšilo využiteľnosť technológie na zmenu farby. Prvý raz sa predstavila na vozidle BMW iX Flow Featuring E Ink, kde ponúkala možnosť zmeny medzi čiernou a bielou farbou. Štúdia BMW i Vision Dee teraz predstavuje možnosť zmeny farby exteriéru v rámci palety 32 farieb.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee

So svojimi takmer ľudskými schopnosťami inteligencie dokáže vozidlo BMW i Vision Dee previesť vodiča nielen reálnymi situáciami na cestách, ale aj jeho digitálnym prostredím.

Päť krokov do sveta virtuálnej reality

Tzv. posúvač do zmiešanej reality BMW, v spojení s pokročilým BMW Head-up displejom, predstavuje digitálnu novinku a centrálny ovládací prvok štúdie BMW i Vision Dee. Využíva skryté ovládače na ovládacom paneli, pričom sa môžete rozhodnúť, koľko digitálneho obsahu si chcete zobraziť na BMW Head-up displeji. Výber v piatich krokoch siaha od analógových informácií o jazde, cez obsah z komunikačných systémov, premietanie rozšírenej reality, až po vstup do virtuálnych svetov. Na postupné potlačenie okolitej reality môžu poslúžiť aj zatmaviteľné okná. BMW i Vision Dee dokáže priniesť aj zážitok zo zmiešanej reality, ktorý zapojí rôzne zmysly bez používania ďalších nástrojov.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee

Pokročilý BMW Head-up displej od roku 2025

BMW i Vision Dee prinesie premietanie informácií na celú šírku čelného skla a na najväčšiu možnú plochu. Tá sa stane obrazovkou až po aktivovaní. Spoločnosť BMW Group tak odhaľuje obrovský potenciál projekčnej technológie a štúdia BMW i Vision Dee ukazuje, ako v budúcnosti možno pokročilý Head-up displej využiť na zobrazovanie a ovládanie. Štandardná produkčná verzia prvku BMW Head-up displej so zobrazovaním na celú šírku čelného skla sa od roku 2025 predstaví vo vozidlách z modelového radu vozidiel NEUE KLASSE.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee

Uvítacie animácie s hlasom a ikonami

Digitálny zážitok sa začína už na vonkajšej strane vozidla s na mieru upravenými uvítacími animáciami, ktoré spájajú grafické prvky, svetelné a zvukové efekty. Prirodzený jazyk slúži ako najjednoduchšia a najintuitívnejšia forma interakcie umožňujúca dokonalé porozumenie medzi ľuďmi a ich vozidlami. Svetlomety a uzatvorená ľadvinová maska chladiča BMW spoluvytvárajú na jednotnom podklade fygitálnu (spojenie fyzického a digitálneho) ikonu, čím vozidlu umožňujú vytvoriť rôzne výrazy tváre. To znamená, že BMW i Vision Dee dokáže ľudí osloviť a zároveň vizuálne vyjadriť nálady ako radosť, údiv, či súhlas. BMW i Vision Dee dokáže premietnuť vodičovho avatara priamo na bočné okno.

Svetová premiéra plnofarebnej technológie E Ink

BMW i Vision Dee, na rozdiel od minuloročného jednoduchého prepínanie medzi bielou a čiernou, teraz predvádza viacfarebný, plne variabilný a individuálne nastaviteľný exteriér. Na karosériu sa nanesie film v podobe ePaper od firmy E Ink, partnera spoločnosti BMW, čím vznikne táto magická prezentácia farieb. Paleta teraz obsahuje 32 farieb.

Povrch karosérie BMW i Vision Dee pokrýva 240 samostatne ovládateľných panelov E Ink. Vďaka tomu sa v priebehu sekundy môže na vozidle zobraziť a vymeniť takmer nekonečné množstvo vzorov. Proces laserového vyrezávania na vytvorenie filmu ako aj jeho elektronické ovládanie vzišli zo spoločného vývoja s firmou E Ink. Prispôsobenie technológie zakriveným povrchom vozidla a programovanie animácií vyvinuli konštruktéri spoločnosti BMW .

Reduktívny dizajn — vnútri aj vonku

Exteriér vozidla možno definovať ako klasický trojpriestorový sedan, ktorý tvorí základ značky BMW. Tradičné dizajnové prvky ako ľadvinová mriežka chladiča, dvojité okrúhle svetlomety a Hofmeisterov oblúk dostali nové stvárnenie, pričom fygitálne ikony nahradili analógové prvky. To dáva štúdii BMW i Vision Dee ľudský charakter.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee

V interiéri sa digitalizácia spája s minimalistickým využívaním materiálov, ovládačov a displejov, takže nič nerozptyľuje od digitálneho zážitku a nového pocitu z rozšírenej radosti z jazdy. Nekonvenčný dizajn volantu, so stredovými vertikálnymi ramenami, vytvára dotykové body, ktoré po priblížení, prípadne dotyku ožívajú a dajú sa ovládať pohybom palca. Tieto fygitálne dotykové plochy ovládajú výber obsahu premietaného na čelnom skle.

Zdroje: BMW, CES

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu