Spoločnosť BMW Group spúšťa výrobu svojho modelu BMW iX5 Hydrogen. Výroba malej série vozidla na vodíkový pohon sa rozbieha v pilotnom závode v mníchovskom Výskumnom a inovačnom centre (FIZ). Vôbec prvé vozidlo Sports Activity Vehicle (SAV) s technológiou vodíkových palivových článkov už vo fáze vývoja ukončilo intenzívny program testovania v náročných podmienkach a od jari 2023 sa bude vo vybraných regiónoch používať na predstavenie lokálnej bezuhlíkovej mobility.

Vodíkový pohon v BMW
Vodíkový pohon v BMW

„Vodík je všestranný zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri postupe smerom ku klimatickej neutralite,“ hovorí Frank Weber, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za vývoj. „Sme si istí, že význam vodíka pre individuálnu mobilitu bude výrazne narastať, a preto považujeme kombináciu systémov elektrického pohonu z batérií a palivových článkov z dlhodobého hľadiska za rozumný prístup. Palivové články nepotrebujú žiadne kritické suroviny ako kobalt, lítium alebo nikel, takže investíciou do tohto typu pohonného systému posilňujeme aj geopolitickú stabilitu spoločnosti BMW Group. Naša testovacia flotila modelov BMW iX5 Hydrogen nám umožní získať nové a cenné poznatky a v momente, keď sa vodíkový ekosystém rozšíri, dokážeme našim klientom ponúknuť atraktívny sortiment produktov.“

Vodíkový pohon v BMW
Vodíkový pohon v BMW

Malá séria modelu BMW iX5 Hydrogen sa vyrába v pilotnom závode spoločnosti BMW Group nachádzajúcom sa v jej Výskumnom a inovačnom centre v Mníchove. Ide o medzistupeň medzi vývojom a výrobou, kde sa prvýkrát vyrába každý nový model každej zo značiek spoločnosti. V oddeleniach karosárne, montáže, modelárstva, v konštrukcii koncepčných vozidiel a v aditívnej výrobe tam pracuje okolo 900 ľudí. Každý z nich pracuje súčasne až na šiestich projektoch vozidiel a ich úlohou je zabezpečiť, aby boli produkt aj výrobný proces pripravené na sériovú výrobu. V prípade modelu BMW iX5 Hydrogen sa špecialisti na vodíkovú technológiu, vývoj vozidiel a počiatočnú montáž nových modelov intenzívne zameriavajú na integráciu špičkovej technológie pohonu a skladovania energie.

Vodíkový pohon v BMW
Vodíkový pohon v BMW

„Výroba modelu BMW iX5 Hydrogen a systémov palivových článkov vyvinutých automobilkou BMW dokazuje našu mimoriadnu flexibilitu a bezkonkurenčné know-how v oblasti malosériovej výroby,“ poznamenáva Milan Nedeljković, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za výrobu. „Ukazuje to, že sa už môžeme pochváliť potrebnými odbornými znalosťami na integráciu vodíkovej technológie ako ďalšieho typu pohonu do výrobného systému BMW iFACTORY.“

Závod spoločnosti BMW Group Spartanburg v USA dodáva základné vozidlá pre vodíkový model, ktorý stojí na platforme BMW X5. V karosárni pilotného závodu dostanú novú podlahovú skupinu, ktorá umožňuje umiestniť dve vodíkové nádrže: do stredového tunela a pod zadné sedadlá. Špeciálne pre tento model vyvinuté elektrické systémy s napätím 12 V a 400 V, vysokovýkonná batéria, elektromotor a palivový článok – všetky tieto časti sa montujú spolu s ostatnými štandardne zabudovanými komponentmi. Elektrický motor umiestnený v oblasti zadnej nápravy spolu s vysokovýkonnou batériou je produktom súčasnej piatej generácie technológie BMW eDrive, ktorá sa používa aj v plne elektrických a plug-in hybridných modeloch automobilky BMW. Systémy palivových článkov umiestnené pod kapotou modelu BMW iX5 Hydrogen sa od augusta tohto roku vyrábajú vo vlastnom špecializovanom centre automobilky BMW pre vodík v Garchingu severne od Mníchova.

Množstvo komponentov sa vyrába výhradne pre SAV na vodíkový pohon, vrátane niektorých vyrobených v Additive Manufacturing Campus. Ide o špecializované centrum spoločnosti BMW Group pre 3D tlač, ktoré je súčasťou pilotného závodu. BMW iX5 Hydrogen prejde všetkými bežnými fázami výroby, počnúc v karosárni, cez lakovňu a montáž, až po záverečnú kontrolu každého jednotlivého vozidla. Následne sa každé vozidlo podrobuje komplexnej prevádzkovej kontrole v testovacom centre spoločnosti BMW Group v Aschheime.

Vozidlo BMW iX5 Hydrogen spája výhody lokálne bezemisného pohonu s každodennou využiteľnosťou a so schopnosťami jazdy na dlhé vzdialenosti. Vďaka tomu je technológia vodíkových palivových článkov atraktívnou doplnkovou alternatívou k plne elektrickému pohonu na batérie. Zaujímavé je to najmä pre zákazníkov, ktorí uprednostňujú krátke zastávky na čerpanie paliva a dlhé dojazdy, ako aj pre regióny, ktorým ešte stále chýba primeraná nabíjacia infraštruktúra.

Zdroje: vlastné, BMW

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu