BMW radu 3 ma sprevádzalo dlhé roky, a preto niet žiadneho divu, že som sa na test novej generácie G20 veľmi tešil. Radosť to bola ešte väčšia, keď sme na test dohodli model s označením 330i v prevedení M-Sport a s pohonom zadnej nápravy.  

Pod kapotou radový 6-valec, dostatočný výkon a krásny dizajn, čo viac si priať? Dobre, trošku som sa zasníval, tú prvú informáciu si musíme odpustiť! Pod aktuálnym označením 330i nehľadajte radový 6-valec, ale klasický 4-valec dopovaný turbínami, ktorý dosahuje výkon 190 kW (258 ps) a max. krútiaci moment 400 Nm. 6-valca je veľká škoda, jeho nádherný zvukový prejav a ťah v extrémne širokom spektre otáčok len tak ľahko niečím nenahradíte.

Emisie a rôzne „inteligentné“ nariadenia však nepustia a musíme sa zmieriť s tým, čo je. Takže tu máme 4-valec, ktorý nemá až tak pekný zvukový prejav, ale vďaka príjemne naladenému výfukovému systému s dvojicou reálnych koncoviek to nie je až tak zlé. Osobne mi trošku chýba aj ten „šepot kvetín“, ktorý vydáva 6-valec na voľnobehu. S BMW radu 3 som si odžil svoje, rukami mi prešlo množstvo modelov od verzie E30, pričom to boli vo väčšej miere 6-valce. Krásne to spomienky :).  

Dobre, história je preč, vráťme sa do reality – k siedmej generácii BMW radu 3. Ako som vyššie uviedol, testovaný model má výkon 258 koní, max. krútiaci moment 400 Nm a všetká sila je cez športovú automatickú prevodovku smerovaná na zadné kolesá. Nádhera! 8-stupňový športový automat od BMW je zárukou presnosti a rýchlosti, takže k tomu sa nejak extra vyjadrovať nebudem. StepTronic je jednoducho výborne nastavený.

Keďže ide o verziu M-Sport, tak nemôže chýbať ani variabilné športové riadenie a perfektný adaptívny M-podvozok. Táto kombinácia je zárukou radosti z jazdy, ktorú BMW stále sľubuje. Aj v tomto prípade musím iba súhlasiť. 258 koní katapultuje novú trojku z 0 na 100 km/h za približne 5,8 sekundy, čo na bežný sedan strednej triedy nie je vôbec zlé. Vlastnosti auta si môžete prispôsobovať vďaka viacerým režimom, nad ktorými sa trošku pozastavím. 

Pri testoch rôznych automobilov som zvyknutý na to, že zmena režimu jazdy je v 80% prípadoch veľmi nejasne badateľná – česť výnimkám. Väčšinou sa jemne pozmení nastavenie automatu a trošku stuhne riadenie, čo nie je veľkou zmenou, aj keď občas pomôže (najmä pri zaspatých automatoch). V tomto prípade som bol celkom prekvapený (viac ako pri predchádzajúcej generácii), nakoľko som pri zmene režimov pociťoval reálne zmeny. V režime Eco-Pro je trojka veľmi vláčna, reakcie na akcelerátor pudingové a celkovo je veľmi príjemná – ideálne na dlhšie trasy.

Prepnutie do režimu Comfort je citeľnou zmenou, kedy je auto síce stále neutrálne a pohodové, ale reakcie na akcelerátor už naberajú obrátky, predbiehanie je príjemnejšie a celkové nastavenie vozidla prijateľnejšie akčnejšej premávke – napr. v meste. Eco-Pro a mesto nejde veľmi dokopy. No a potom tu je režim Sport, ktorý mení celý dojem z auta. Okamžité reakcie na akcelerátor, tuhé riadenie (inak veľmi presné za každých okolností) a tvrdší podvozok – to všetko generuje skvelý pocit a možnosť sa s bežným sedanom veľmi pekne vyblázniť.  

Podvozok je klenot a jazdné vlastnosti sú presne také, ako som si predstavoval – aj vďaka optimálnemu rozloženiu hmotnosti 50:50. Nová trojka je skvelo ovládateľná, pekne čitateľná a veľa vám odpustí – vďaka asistenčným systémom. V bežnom šport nastavení vám dovolí ísť jemne bokom, pričom ju stále zvládate a jazda v zákrutách sa stáva extra zábavnou. Ak sa na to cítite a ste zručnejší, tak treba dlho podržať tlačidlo stabilizácie, kedy sa výraznejšie obmedzí zásah elektroniky do riadenia. Vtedy sa stáva trojka krásne pretáčavá a užijete si s ňou kopec srandy a zážitkov. Nie, toto nie je auto pre znudených ľudí, ktorí sa potrebujú presunúť z bodu A do bodu B! Toto je auto pre človeka, ktorý chce a vie využiť jeho potenciál a skvelé vlastnosti.  

„Testovaný model mal obuté štýlové 19“ disky s rozdielnymi rozmermi pneumatík (výborné Michelin Pilot Sport 4 S), čo je v prípade BMW bežný jav. Vpredu bol rozmer 224/40/R19 a vzadu 255/35/R19.  

Samozrejme, zväčša sa v „normálnom živote“ nejašíme, a preto je nutné spomenúť, že v režime Comfort je trojka veľmi príjemná a reálne komfortná. Od motora i podvozku krásne odhlučnená a veľmi pekne filtruje všetky nerovnosti. Citeľný kontakt s vozovkou zostáva, ale vo veľmi príjemnom obale. Buchot, vrzganie a podobné nedostatky vôbec nečakajte, ale to je hádam každému jasné. Napokon sa vám tento agregát v bežnej prevádzke odvďačí aj spotrebou, ktorá môže byť nižšia ako 7l/100km.

Počas jázd prevažne mestom to bolo 8 l/100km. Keď som mal svoje dni a mal som ich počas toho týždňa viac, tak som bezproblémov preskočil hranicu 11 a viac litrov na 100km. To je však úplne normálny jav. Motor, riadenie, podvozok = skvelá práca! Takto som si novú trojku predstavoval. Teraz som veľmi zvedavý aj na novú M3, ktorá by mala byť dostupná v dvoch verziách pohonu (xDrive/RWD), pričom by nemalo chýbať ani spojenie zadok + 6 stupňový manuál – označenie „PURE“.  

Teraz sa pozrime na exteriér a interiér. Nová generácia s označením G20 dostala veľmi prísny dizajn a naživo vyzerá extrémne dobre. Testovaná kombinácia je subjektívne tá najkrajšia: M-Sport + príplatková metalíza – Portimao Blue. Často vravím, že trojky mali vždy nadčasový dizajn a tu to platí na 100%.  

„Rozmery: dĺžka – 4709 mm / šírka – 1827 mm / výška – 1442 mm / rázvor – 2851 mm / svetlá výška – 135 mm“ 

Prednej časti dominujú úzke svetlomety, do ktorých jemne zachádza výbežok z objemného nárazníka, pričom sú už klasicky a podľa nového dizajnového jazyka BMW prepojené s ľadvinkami, teda maskou chladiča s aktívnymi lamelami. Tie sa starajú o to, aby bol za každých okolností zachovaný ideálny prívod vzduchu do „strojovne“. Za pohľad stojí aj prepracované denné svietenie, podľa ktorého okamžite spoznáte, že je to BMW. Ale to nie je všetko, azda najväčšou novinkou je v prípade svetelnej techniky možnosť priplatiť si za laserové svetlomety!

Táto novinka prichádza s novou generáciou G20, pričom som veľmi rád, že aj v tejto triede môžete mať adaptívne laserové svetlomety, čo nie je bežné! A ako pracujú v noci? Výborne a za každých okolností. Nádherný dosah a extra svietivosť robia z noci deň a ak často cestujete práve v noci, tak toto jednoznačne odporúčam. Samozrejmosťou je automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené a tieňovanie ostatných vozidiel v premávke Škoda, že nereagujú na silný svetelný odraz od dopravných značiek, ktorý by mohli tiež vykryť.  

Celá predná časť pôsobí masívne – viac ako v predchádzajúcej generácii. Precízne spracovaný a ostrý predok nadväzuje na nekonfliktný profil karosérie s jemnými prelismi, ktoré smerom k batožinovému priestoru naberajú zaujímavé kontúry a celok je zakončený pridvihnutou hranou veka batožinového priestoru. Svalnatý zadný nárazník je v spodnej časti doplnený o difúzor v kontrastnej farbe, ktorý umocňuje štruktúru M-Sport prevedenia. Pozornému oku neuniknú ani koncové svetlomety s nádhernou grafikou a „slim“ dizajnom.  

Z exteriéru hupneme rovno do interiéru, ktorý zodpovedá prevedeniu M-Sport. Základom sú perfektne spracované a tvarované sedadlá s príjemným bočným vedením, ktoré si viete v časti bedier prispôsobiť (dofúknuť) podľa potrieb. Potešila ma aj ich prijateľná šírka, kde sa moje hrubšie telo necítilo stiesnene. Sedák má nastaviteľný predok, takže si jeho dĺžku prispôsobí každý podľa potrieb. Posed je výborný a optimálnu polohu za skvelým „M“ volantom (s vyhrievaním) som si našiel takmer okamžite.

Ovládanie sedadiel je v elektrike a nechýba im ani vyhrievanie. Zadné sedadlá nezostávajú pasažierom nič dĺžne – majú príjemný tvar, posed je hlbší a celkové pohodlie je na slušnej úrovni. Počas testovacieho týždňa sa nikto nesťažoval a dokonca si dozadu dokážem sadnúť aj ja s výškou 2 metre. Nie je to ideálny posed, ale dá sa to v pohode zvládnuť. Menšie postavy majú dostatok priestoru pre kolená i nad hlavou.  

„Životný priestor bude v novej trojke zaujímavejší aj pre tých ľudí, ktorí tento model doposiaľ odsudzovali“ 

Samozrejmosťou sú ISO fix úchyty, lakťová opierka a vyhrievanie krajných pozícií. Cením aj to, že v tejto konfigurácii majú zadní pasažieri k dispozícii samostatnú zónu klimatizácie s plnohodnotným nastavením a dva USB-C porty na nabíjanie rôznych zariadení. Operadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo je ideál a touto informáciou sa dostávame do batožinového priestoru, ktorého veko je automaticky otvárateľné a celok má max. kapacitu 480 litrov, čo nie je úplne málo – obmedzením je iba menší nakladací otvor. Ak nepotrebujete vyslovene mega batožinový priestor, tak tento vám plnohodnotne poslúži – zmestí sa doňho slušná dávka nákladu. Osobne som tam s prehľadom vložil kočík, 2 cestovné tašky, príručný kufor a nákup. 

Interiér novej trojky prešiel komplexnou rekonštrukciou, ktorá množstvo vecí zmenila, ale orientácia na vodiča, výborný prehľad a intuitívne ovládanie zostalo zachované. Stredový tunel zostal stále dostatočne široký a nájdete v ňom zakomponované podstatné prvky nastavenia vozidla, ovládač multimediálneho systému iDrive a volič automatickej prevodovky. Všetky prvky sú koncentrované na jednom mieste (vedľa seba/za sebou), čím veľmi pekne vynikne špecifický hliníkový dekor, ktorý celý interiér skrášľuje. Samozrejmosťou je zdvojené ambientné podsvietenie a nový dizajn dostal aj panel 2-zónovej klimatizácie (celkovo sú dostupné 3 zóny + nezávislé chladenie), ktorý je minimalistický, ale prehľadný. Som rád, že sú stále k dispozícii fyzické tlačidlá! Čisto softvérové riešenie nie je ideálne. 

Nastavenie ventilácie vidíte na malom displeji medzi výduchmi a hneď nad týmto panelom si môžete všimnúť nový tvar a celkovo zmenené osadenie hlavného dotykového LCD displeja, ktorý má viac ako 10“, perfektnú grafiku a je dobre čitateľný za každých okolností. Dotykové ovládanie nevyužívam v žiadnom BMW takmer vôbec – ani tu!. Kruhový ovládač s presnou dotykovou plochou na písanie je plne dostačujúci a za príplatok môžete mať aj ovládanie vybraných funkcií gestami. V testovanom modely bola aj táto doplnková výbava a funguje bezproblémovo – využívam na úpravu hlasitosti a prepínanie skladieb.   

Na centrálny LCD displej nadväzuje plne digitálny prístrojový panel, ktorý je novinkou. Ponúka slušné rozlíšenie, dobrú čitateľnosť a grafickú integráciu navigácie, médií a pod. Zachovaný zostal aj prehľadný palubný počítač + množstvo rôznych informácií, ktoré máte priamo pred sebou. Ak pozdvihnete zrak vyššie, tak tam uvidíte tie najpodstatnejšie informácie na veľkom projekčnom Head-Up displeji. Zobrazovacích plôch je naozaj dostatok alebo nie? Ovládanie celého systému je mierne odlišné, ale stále intuitívne a rýchle, pričom zostali zachované aj všetky funkcie a natívne aplikácie v položke Connected Drive (počasie, správy a pod.)  

TOP Novinky  

Skvelým progresom novej generácie je nasadenie USB-C konektorov, ktoré nahradili staré USB-A konektory. Jeden však predsa len zostal, čo je rozumný krok. Druhou inováciou je viac možností v prostredí Connected Drive, kde pribudla položka Apple Car Play! KONEČNE! Na toto sme čakali tak dlho. A čo je ešte lepšie? Apple Car Play funguje bezdrôtovo – prostredníctvom Wi-Fi, takže úplne podľa predstáv. iPhone so systémom raz spárujete, povolíte Car Play a následne sa bude pripájať úplne automaticky. K tomuto perfektne sedí možnosť bezdrôtového nabíjania, takže káble môžete z auta vyhodiť. Nie nechajte si ich tam, ešte sa zídu :).  

Poslednou TOP novinkou je to, že BMW konečne sprístupnilo plnohodnotnú aplikáciu BMW Connected aj pre Slovenský trh. Táto aplikácia je zdarma (iOS/Andriod) a vidíte v nej všetky podstatné údaje o vašom vozidle, pričom ho môžete vzdialene otvárať/zatvárať, aktivovať svetlá/klaksón, nastaviť klimatizáciu a samozrejme aj vyhľadať jeho polohu. Aplikácia komunikuje aj s kalendárom a pripomienkami, takže už na žiadne stretnutie nebudete meškať, apka vás vždy upozorní, že je čas vyraziť. Údaje z kalendára si viete zobraziť aj priamo v aute – na centrálnom displeji. Na toto sme čakali veľmi dlho! Aj BMW má konečne plnohodnotnú konektivitu, ktorá je v dnešnej dobe nutnosťou.  

Na záver bežné multimédiá a pokročilé asistenčné systémy. Okrem USB-C portov a Wi-Fi zostal zachovaný aj Bluetooth a o plnohodnotný audio zážitok sa stará zostava reproduktorov Harman/Kardon, vrátane subwoofera. Nastavenie audia je skutočne výborné. Asistenčné systémy sú zastúpené v plnom rozsahu, ale prešli citeľnou modernizáciou. Hneď ako to bolo možné a bezpečné som vyskúšal systém vedenia vozidla v jazdnom pruhu v spojení s adaptívnym tempomatom – tu sa dá najlepšie poznať progres vývoja techniky (autonómnej jazdy). Táto dvojica pracuje podstatne lepšie ako v predošlej generácii. Je fajn to skúšať na diaľnici, ale tam to zväčša funguje dobre, pričom väčšina testov týchto technológií prebieha práve na rýchlostných cestách. Pre mňa to na diaľnici nie je až tak zaujímavé, nakoľko mi to neukáže úplnú funkčnosť – preto skúšam túto dvojicu systémov na okresných cestách, kde sa musí systém vedenia v jazdnom pruhu vysporiadať s rôznymi zákrutami, užšími cestami, vyblednutými čiarami a pod. 

Nová trojka to zvládla na výbornú, čo ma potešilo, pričom sa na tempomate dá prejsť aj cez mesto – stačí trošku cviku a ide to. Tejto dvojici sú nápomocné aj iné pokročilé systémy, vrátane proaktívneho sledovania okolia vozidla s automatickým brzdením, SOS volanie v prípade nehody, online asistencia, monitorovanie mŕtvych uhlov, modernizované sledovanie pozornosti vodiča, ale aj sledovanie dopravných značiek. V zahraničí, napr. v Rakúsku, vás systém upozorní aj na tabulu daj prednosť v jazde a stoj daj prednosť v jazde. Ak nereagujete a idete rýchlo, tak do toho zasiahne elektronika. Napokon nechýba ani perfektný parkovací asistent s viacerými kamerami a PDC senzormi v okolí auta. Kamerový systém v BMW patrí medzi tie najlepšie. 

Hodnotenie TOUCHIT 

Myslím, že všetko podstatné je uvedené vyššie. Nová trojka ma veľmi potešila a zlé vlastnosti sa na nej hľadajú veľmi ťažko. Jazdí podľa predstáv, je perfektne spracovaná, má krásny dizajn, ponúka všetky moderné asistenčné systémy a plnohodnotnú konektivitu. Tak čo jej mám vytknúť? Aha, niečo sa predsa len nájde! Nová trojka je síce skvelá, ale cena atakujúca 70 tisíc eur je trošku, teda viac ako trošku prehnaná. Hello, BMW, stále ide o strednú triedu! Dobre, aj tak je výborná a svoju cenu sa vám bude snažiť neustále vynahradzovať – radosťou 🙂  

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko 

Cena testovaného modelu: 69 539 Eur  

Prečítajte si aj:  

BMW X5 30d (M-Sport): Boss is back!

Značky:

Nechajte nám správu