Nešlo by o ťažbu v novom ložisku, ale o spracovanie hlušiny zo starých háld.
Francúzsky výrobca batérií Verkor, ktorý je partnerom spoločnosti Renault, podpísal s kanadskou spoločnosťou Euro Manganese, zaoberajúcou sa výrobou materiálov pre batérie, predbežnú zmluvu o zámere získať mangán na výrobu svojich autobatérií.
Dohoda sa týka predaja monohydrátu síranu manganičitého s vysokou čistotou z ložiska vo Chvaleticiach v Českej republike. Ak všetko pôjde podľa plánov, prvé dodávky by sa mali začať v roku 2027. Plánované sú na obdobie ôsmich rokov s možnosťou predĺženia.
Takmer pred rokom Verkor oznámil, že chce postaviť továreň na batérie vo francúzskom Dunkerque, len niečo vyše 100 kilometrov od klastra eMobility spoločnosti Renault Electricity v okolí závodov Douai, Maubeuge a Ruitz. Začiatok výroby novej továrne na batérie je naplánovaný na rok 2025.
Skupina Renault uzavrela strategické partnerstvo so spoločnosťou Verkor v roku 2020 krátko po jej založení. Renault a Verkor chcú spoločne vyvíjať a vyrábať vysoko výkonné batérie pre elektromobily Renault od segmentu C vyššie, ako aj pre modely Alpine.
Mangán chce spoločnosť Euro Manganese získavať zo starých háld hlušiny pri Chvaleticiach, ktoré tam zostali po ťažbe pyritu v bani fungujúcej v rokoch 1951 až 1975. Informuje o tom portál Seznamspray.cz s tým, že lokalita pri tomto českom mestečku je najväčším zdrojom mangánu v Európskej únii.
Z troch tamojších háld by sa podľa portálu iDnes.cz dalo ročne získať asi 50 000 ton vysoko čistého mangánu minimálne po dobu 25 rokov. Celkovo je však v haldách podľa Českej televízie až 23 miliónov ton tejto suroviny.
Mangán je svetlošedý krehký kov, ktorý sa využíva v hutníctve, ale aj pri výrobe hnojív či spomínaných batérií. Využívaný je aj v sklárstve.
Zdroje: Mn25.ca, Seznamspray.cz, iDnes.cz, Českej televízie, ilustračné foto
Prečítajte si tiež: