Nové batériové elektrické SUV s označením RZ 450e je prvým elektromobilom, ktorý automobilka Lexus vyvinula úplne od základu.

LEXUS RZ 450eZdroj: Lexus
LEXUS RZ 450e

RZ je predovšetkým Lexus a zachováva si všetky prednosti z hľadiska výkonu a remeselného spracovania, ktoré sa s touto značkou spájajú. To vidno napríklad na vyspelej pohonnej sústave, ktorá ponúka voliteľné elektronické riadenie One Motion Grip s novým kormidlovým volantom a tiež nápravy e-Axle vpredu aj vzadu spolupracujúce s novým systémom Lexus DIRECT4, ktorý riadi prenos hnacieho momentu v rámci pohonu všetkých kolies. Výkonný lítiovo-iónový akumulátor je úplne zabudovaný do podvozka pod podlahou kabíny.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Svojou prevádzkou s nulovými emisiami pomôže model RZ automobilke Lexus na jej ceste k uhlíkovej neutralite a udržateľnej mobilite.

RZ predstavuje ďalší krok automobilky Lexus v rámci jej úsilia stať sa v západnej a strednej Európe do roku 2030 na 100 % značkou batériových elektromobilov. Prvé vozidlá sa k svojim majiteľom dostanú koncom roka 2022.

DIZAJN EXTERIÉRU

Dizajnom prednej časti sa RZ jednoznačne radí medzi batériové elektromobily. Neprítomnosť spaľovacieho motora priniesla nižšiu kapotu a menšie sacie otvory. Vretenovitá mriežka chladiča bola posledných desať rokov charakteristickým znakom vozidiel Lexus, v prípade modelu RZ však dostal tvar vretena aj tretí rozmer a použil sa na celú karosériu.

Robustná silueta

Bočný profil vozidla sa vyznačuje plynulou siluetou, ktorá vrcholí v zadnej časti. Ostrá predná časť vyvoláva dojem výkonu a pohybu, zatiaľ čo koncentrovaná zadná časť potvrdzuje u vozidla kvality SUV – pohodlný priestor a úžasné jazdné schopnosti.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Dizajn zadnej časti

Predĺžená svetelná lišta, ktorá sa tiahne po celej šírke vozidla, sa stala typickým dizajnovým prvkom vozidiel Lexus. V tomto prípade dostala ostrý, minimalistický vzhľad s čo možno najtenšou hornou a dolnou časťou, aby vyvolávala dojem jednoduchosti a precíznosti.

JAZDNÉ VLASTNOSTI

Lexus Driving Signature

Hlavným cieľom zaistiť charakteristický zážitok z jazdy Lexus Driving Signature. V rámci ďalších krokov sa podarilo maximálne zvýšiť prínos typických predností batériových elektromobilov, ako je rýchla odozva či vysoká presnosť.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Špeciálna platforma pre batériové elektromobily Lexus

Základom pre typický zážitok z jazdy Lexus Driving Signature sú charakteristické vlastnosti a kvalita novej platformy modelu RZ spoločne s optimálnym usporiadaním, nižšou hmotnosťou, optimálnym rozložením hmotnosti a celkovou tuhosťou batériového elektromobilu. To všetko dáva vodičovi sebaistotu, kontrolu a pohodlie.

Konštrukcia karosérie

E-platforma modelu RZ sa vyznačuje prirodzenou pevnosťou, pričom akumulátor je zabudovaný priamo do podvozka pod kabínou. To zároveň prispieva k zníženiu ťažiska vozidla a tým aj k lepšej vyváženosti, ovládateľnosti a odozve podvozka.

Potláčanie hluku a vibrácií

Hoci je batériový elektrický pohon menej hlučný, pri tichom chode zasa výraznejšie počuť hluk od vozovky a z okolia vozidla. Prioritou pre konštruktérov a dizajnérov modelu RZ sa preto stala snaha vytvoriť primerane tiché a pokojné prostredie v kabíne.

Konštruktéri okrem toho použili novú verziu systému aktívneho potláčania hluku, ktorý pomocou priestorového zvuku vysiela cez reproduktory audiosystému do kabíny frekvencie na potláčanie hluku.

Elektrická náprava e-Axle

RZ využíva nápravu e-Axle, ktorú automobilka Lexus prvýkrát zaviedla v modeli UX 300e. Ide o kompaktný, modulárny celok zložený z elektromotora, ozubeného prevodu a elektronickej riadiacej jednotky (ECU), umiestnený medzi hnanými kolesami. V modeli RZ sa používajú vpredu aj vzadu a v spolupráci so systémom ovládania pohonu všetkých kolies DIRECT4 (podrobnosti ďalej v texte) upravujú postoj vozidla, záber kolies a rozdeľovanie výkonu podľa jazdných podmienok.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Nápravy e-Axle sú tiché, efektívne a poskytujú presný výkon. Elektromotor vpredu produkuje výkon 150 kW a ten vzadu 80 kW, čo dáva celkový výstupný výkon 230 kW.

Prvé použitie nového ovládania pohonu všetkých kolies DIRECT4 automobilky Lexus

RZ je prvý sériový model vybavený novým systémom DIRECT4, ktorý spolupracuje s dvomi nápravami e-Axle. Technológia DIRECT 4, exkluzívne od automobilky Lexus, predstavuje inteligentný systém, ktorý neustále vyvažuje záber všetkých štyroch kolies, medzi ktoré automaticky a plynulo rozdeľuje hnaciu silu. Výsledkom je bezproblémový výkon a stabilné jazdné vlastnosti spolu s intuitívnym ovládaním, ktoré posilňuje pocit prepojenia medzi vodičom a strojom.

Rozdelenie hnacieho momentu medzi predné a zadné kolesá možno upraviť z 0 na 100, resp. zo 100 na 0 v priebehu milisekúnd – čo je rýchlejšie, než by dokázal akýkoľvek mechanický systém.

Vďaka lepšej komunikácii medzi vozovkou a volantom (resp. kormidlom) poskytuje systém DIRECT4 aj lepšiu odozvu riadenia.

Akumulátor, dojazd a účinnosť

RZ využíva lítiovo-iónový akumulátor pozostávajúci z 96 článkov s celkovým výkonom 71,4 kW. Celý sa nachádza pod kabínou a tvorí neoddeliteľnú súčasť platformy. Svojím umiestnením zároveň prispieva k zníženiu ťažiska vozidla.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Hlavný zreteľ sa kládol na životnosť akumulátora, najmä na očakávanú úroveň výkonnosti po 10 rokoch používania vozidla. Lexus očakáva, že si akumulátor modelu RZ v tomto časovom rámci uchová viac ako 90 % svojej kapacity, a to vďaka sérii opatrení na zaistenie kvality a výkonnosti, ktoré vychádzajú z dlhoročných skúseností automobilky Lexus s technológiami riadenia akumulátora.

Podrobné údaje o dojazde vozidla a časoch nabíjania akumulátora oznámi Lexus neskôr, očakáva však, že RZ ponúkne viac ako 400 km v kombinovanom cykle WLTP.

Na to, aby mohli vodiči naplno využiť potenciálny dojazd svojho vozidla, doplnil model RZ medzi voliteľné jazdné režimy aj režim dojazdu. Vychádza zo schopnosti režimu ECO ušetriť energiu a pridáva k tomu ďalšie úpravy niektorých nastavení vozidla: obmedzí sa rýchlosť, spustí sa iný program rozdeľovania výkonu a vypne sa systém klimatizácie.

Vďaka dôrazu na kľúčové aspekty vrátane optimalizácie hmotnosti vozidla, energie v akumulátore a jeho výkonnosti dosahuje model RZ cieľovú spotrebu menej ako 18 kilowattov na 100 prejdených kilometrov, čo z neho robí jeden z najúspornejších batériových elektromobilov na trhu.

One Motion Grip: celosvetovo prvý systém elektronického riadenia s kormidlom

Systém elektronického riadenia One Motion Grip je jednou z najvýznamnejších nových technológií, ktoré Lexus RZ ponúka. Nevyužíva žiadne mechanické spojenie ani stĺpik riadenia. Namiesto toho sa na odosielanie vstupných údajov od volantu ku kolesám využíva elektrické prepojenie. Výsledkom je okamžitá odozva a precíznejšie ovládanie riadenia.

Voliteľný systém One Motion Grip disponuje novým kormidlom („yoke“), ktoré nahrádza tradičný volant. Táto technológia vyžaduje od vodiča menej úsilia pri riadení. Kormidlo stačí otočiť len o 150 stupňov, aby sa dostalo zo strednej do krajnej polohy vľavo alebo vpravo, takže pri zatáčaní nie je potrebné prekladať ruky.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

ŽIVOT NA PALUBE

Dizajn interiéru a koncepcia Tazuna

Kokpit modelu RZ predstavuje novú vývojovú etapu koncepcie Tazuna. Ide o spojenie polohy vodiča za volantom a presného usporiadania prístrojov, ovládacích prvkov a displejov s cieľom vytvoriť priestor, kde ovládanie vozidla vyžaduje len drobné pohyby rúk a očí. Tento princíp sa inšpiruje jemnými pohybmi oprát, ktorými jazdec ovláda koňa – práve „opraty“ označuje v japončine výraz „Tazuna“.

Usporiadanie prístrojov, projekčného displeja a 14-palcového multimediálneho displeja prešlo optimalizáciou a prístrojová doska bola posadená nižšie s cieľom ešte vylepšiť líniu výhľadu vodiča smerom dopredu. Dizajnéri okrem toho interpretovali výkon batériového elektromobilu do čistej a minimalistickej pohody s menším počtom prvkov a ozdôb, napriek tomu stále za použitia vysokokvalitných materiálov. Na stredovej konzole nájdeme nový otočný ovládač elektronického radenia, v ktorom sa odráža jednoduchosť celkového dizajnu.

Pokročilé technológie

Automobilka Lexus predstavila s modeli RZ viacero pokročilých technológií zameraných na človeka, ktoré zvyšujú pohodlie a spríjemňujú pobyt vo vozidle, čím posilňujú ducha pohostinnosti Omotenaši.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Dve z nich sa vo vozidle Lexus objavujú prvýkrát: panoramatická strecha s možnosťou stmievania a špeciálnou vrstvou obmedzujúcou vyžarovanie tepla a systém sálavého vyhrievania kabíny.

Panoramatická strecha so stmievaním a tepelným štítom

Voliteľná panoramatická strecha dodáva kabíne dojem priestrannosti a svetlosti. Na skle sa nachádza vrstva s nízkym vyžarovaním, ktorá odráža infračervené žiarenie a obmedzuje sálavé teplo počas slnečných dní. V studenom počasí zasa pomáha udržiavať teplo vnútri kabíny. Strecha má navyše funkciu elektrického stmievania, ktorá umožňuje pomocou jednoduchého dotykového ovládača v okamihu prepnúť z priehľadného skla na nepriehľadné a zamedziť tak prieniku priameho slnečného svetla.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS
LEXUS RZ 450e

Vďaka tomu nie je až také potrebné udržiavať komfortnú teplotu pomocou klimatizácie ani netreba zaťahovať roletu, čo zasa šetrí hmotnosť – faktory, ktoré znižujú v modeli RZ spotrebu energie a pomáhajú zachovať dojazd vozidla.

Sálavé vyhrievanie

Vo výške kolien pred vodičom a spolujazdcom, pod stĺpikom riadenia a dolnou časťou prístrojovej dosky sa nachádzajú nové vykurovacie žiariče. Ako doplnok k vyhrievaniu sedadiel a volantu pomáhajú rýchlejšie vyhriať kabínu a pôsobia ako teplá prikrývka okolo nôh. Rovnako ako panoramatická strecha pomáhajú šetriť energiu, čím sa znižuje záťaž na systém klimatizácie.

Multimediálny systém

RZ má vo výbave novú multimediálnu platformu Lexus Link s rýchlejším, intuitívnejším ovládaním a vylepšenými funkciami v oblasti konektivity, efektívneho plánovania cesty a poskytovania informácií.

Súčasťou tohto systému, ktorý sa prvýkrát predstavil v novom modeli Lexus NX, je „stále zapnutá“ cloudová navigácia, ktorá využíva aktuálne informácie o dopravných udalostiach, nehodách a podmienkach cestnej premávky. Funkcia rozpoznávania hlasu rozumie a dokáže zareagovať na požiadavky vyslovované hovorovou rečou a vie rozpoznať povely aj spomedzi hluku na pozadí. Okrem toho vozidlo ponúka nový palubný asistent „Hey Lexus“ a možnosť integrácie smartfónu cez rozhranie Apple CarPlay a Android Auto.

LEXUS RZ 450eZdroj: LEXUS RZ 450e
LEXUS RZ 450e

Dátový komunikačný modul (DCM) vozidla umožňuje pohodlne aktualizovať alebo pridávať funkcie na diaľku bez toho, aby ste museli vozidlo prestať používať.

BEZPEČNOSŤ A ASISTENČNÉ SYSTÉMY VODIČA

Adaptívny tempomat a asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu vo vzájomnej spolupráci poskytujú vodičovi dodatočnú podporu pri nízkej rýchlosti, napríklad v pomalej premávke. Proaktívny jazdný asistent pomocou prednej kamery určuje uhol zákruty a na základe toho reguluje riadenie pred a počas prejazdu zákrutou.

Systém elektronickej západky s asistentom bezpečného vystupovania

RZ má vo výbave plynulý systém odblokovania dverí jedným dotykom s elektronickou západkou. V spolupráci so systémom sledovania slepého uhla zabezpečujú činnosť asistenta bezpečného vystupovania, ktorý automaticky zabráni otvoreniu dverí, ak zistí, že sa zozadu približujú iné vozidlá alebo cyklisti. Očakáva sa, že táto svetová novinka pomôže zabrániť 95 % nehôd v dôsledku otvorenia dverí.

K dispozícii je tiež digitálne vnútorné spätné zrkadlo. Poskytuje vodičovi jasný výhľad, ktorý neobmedzujú opierky hlavy ani batožina, ako aj lepšiu viditeľnosť v noci a za nepriaznivých poveternostných podmienok.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu