Nový Lexus RX je prelomový v mnohých smeroch. Spolu s vlajkovým SUV značky debutuje na trhu aj množstvo moderných technológií. Jednou z najdôležitejších zmien oproti predchádzajúcej generácii modelu je použitie bipolárnej nikel-metal hydridovej (NiMH) batérie vo verziách RX 350h a RX 500h.

Nová batéria bola navrhnutá tak, aby zabezpečila výborné jazdné vlastnosti pri zachovaní nízkej spotreby paliva. Jednotlivé články boli nahradené bipolárnymi článkami, pričom na jednej strane kovového kolektora prúdu bola umiestnená katóda a na druhej strane anóda. To znížilo počet dielcov a umožnilo dosiahnutie kompaktnejšej štruktúry.

V porovnaní s batériou v súčasnom RX 450h má nová batéria menší počet článkov (216 namiesto 240), ale dosahuje podobné parametre. Články sú usporiadané v kompaktnejšom integrovanom celku, ktorý nahrádza predchádzajúce trojdielne usporiadanie. Jednoduchšia konštrukcia a väčšia plocha toku elektrického prúdu znamená menší vnútorný odpor batérie.

Znižuje spotrebu paliva

Výhodou novej bipolárnej nikel-metal batérie je vyššia hustota energie, a tým aj vyšší výkon oproti klasickým batériám, čo prispieva k lepšej dynamike auta. Vďaka jedinečnému dizajnu a menšiemu počtu dielcov má nižšiu hmotnosť a je menej vystavená teplotným zmenám. Táto batéria rýchlejšie dopĺňa energiu a umožňuje vozidlu jazdiť dlhší čas výlučne na elektrickú energiu, čím dosahuje veľmi nízku spotrebu paliva.

Batéria má účinný chladiaci systém a je inštalovaná pod zadnými sedadlami, takže neobmedzuje priestor v kabíne ani v kufri.

RX 350h a RX 500h s novou batériou

V RX 350h je nikel-metal hydridová batéria súčasťou hybridného systému s 2,5-litrovým motorom. Má kombinovaný výkon 250 k a dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, čo je porovnateľné so súčasným RX 450h a to pri nižších emisiách CO₂. Automobil spotrebuje v priemere 6,3 l/100 km paliva a vypúšťa od 142 g/km CO₂.

RX 500h je v histórii značky Lexus  prvý hybrid preplňovaný turbodúchadlom. Pohon variantu RX 500 zabezpečuje úplne nová hybridná architektúra ktorú tvorí 2,4-litrový preplňovaný zážihový motor so šesťstupňovou  prevodovkou, integrovaný predný motor a jednotka riadenia výkonu, hybridný akumulátor a kompaktná zadná e-náprava s výkonom 80 kW. Lexus RX 500h má výkon až 371 k/273 kW a krútiaci moment 550 Nm a zrýchlenie z nuly na stovku trvá 6,2 sekundy. Priemerná spotreba paliva je od 8 l/100 km.

Bipolárne nikel-metal hydridové batérie pre Lexus RX 350h a RX 500h vyrábajú v závodoch spoločnosti Ishihama a Kyowa.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu