Lexus spúšťa svoju novú revolúciu. Na svete je úplne nové luxusné SUV RX. Konkurenciou pre tento nový Lexusu sú luxusné modely od Mercedes-Benz, BMW alebo Volvo.

Celkové určenie

Pôvodný model RX vznikol v roku 1998 a dnes je etablovaný ako ťažiskový model značky Lexus. V Európe sa ho predalo 300-tisíc kusov. Predstavená piata generácia radu RX má ambíciu zaujať ešte viac.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Lexus RX500 pri slovenskej premiére

Jeho súčasťou je nová „vretenovitá karoséria“, ktorú sa podarilo dosiahnuť integráciou charakteristickej vretenovitej mriežky chladiča do celej prednej časti vozidla a je rozpoznateľná na prvý pohľad. Aj tu platí zásada „ruky na volante, oči na ceste“, je tu nový multimediálny systém Lexus Link Multimedia s palubným asistentom „Hej Lexus“, 14-palcový dotykový displej s diaľkovými funkciami, ktoré je možné ovládať pomocou mobilnej aplikácie Lexus Link.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Predná vretenovitá maska Lexus RX500

Základom je spoľahlivá platforma

Vylepšené jazdné vlastnosti a citlivosť sú založené na vývoji platformy GA-K, čo znamená vynikajúcu tuhosť karosérie a nízke uložené ťažisko.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

V Európe je RX dodávané s tromi elektrifikovanými pohonnými jednotkami. Základom ponuky značky v západnej Európe je model RX 450h+ (plug-in model). Hybridný elektrický Lexus RX 350h je alternatívou maloobjemových vznetových a zážihových motorov. Vrcholovým modelom je hybridný preplňovaný model RX 500h, ktorý sa dodáva so systémom riadenia hnacej sily DIRECT4.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Zadná časť Lexus RX500

Bezpečnosť nie je za príplatok

Vo výbave je tretia generácia bezpečnostného systému Lexus Safety System + s vylepšeným prednárazovým bezpečnostným systémom, proaktívnym asistentom jazdy a voliteľným rozšíreným bezpečnostným balíkom. Máte aj možnosť asistenčného systému bezpečného vystupovania z vozidla, ktorý v spojení so systémom elektronického otvárania dverí zabraňuje otvoreniu dverí do dráhy iných vozidiel alebo cyklistov blížiacich sa zozadu. Sú to najčastejšie nehody, ktorými takto predídete.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Kokpit Lexus RX500

Dizajn

Auto pôsobí na ceste impozantným dojmom a vyžaruje z neho mohutný výkonnostný potenciál. Dizajnéri prevzali tvar vretena z mriežky chladiča a vytvorili nový efekt vretena celej karosérie. Svetlomety sú celkom štíhle, rozchod predných kolies je širší o 15 mm.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

Hoci má nový Lexus RX rovnakú celkovú dĺžku ako predchádzajúci model, jeho kapota sa predĺžila, stĺpik čelného skla je viac posunutý dozadu a rázvor kolies sa predĺžil o 60 mm. Rozšírené sú zadné blatníky a 21-palcové kolesá dodávajú vozidlu charakter silnej trakcie a dynamiky.

Charakteristický efekt „plávajúcej strechy“ zostal z minulosti zachovaný pričom získal výraznejší trojrozmerný vzhľad. V ponuke je deväť farieb karosérie, vrátane novej medenej Sonic.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Dostatok miesta v zadnom kufri Lexus RX500

Osvetlenie

Štíhle svetlomety LED s tromi projektormi sú v ponuke v luxusnom stupni výbavy RX Luxury a spolu so systémom adaptívnych diaľkových svetiel (AHB) BladeScan pri výbave Luxury ako aj modeli F SPORT Performance. Ostatné verzie ponúkajú riešenie s jedným projektorom.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

V zadnej časti vozidla sú združené svetlá zasadené do svetelnej lišty v tvare písmena L s jednou šošovkou, ktorá sa tiahne po celej šírke vozidla.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Denné svietenie Lexus RX500

Dizajnové prvky F SPORT

Hybridný RX 500h sa uvádza na trh výlučne ako výkonný model F SPORT Performance s dodatočnými výkonnostnými konštrukčnými prvkami. Vyznačuje sa exkluzívnymi štýlovými prvkami v interiéri aj exteriéri. K prvkom exteriéru patria napr. špeciálne 21-palcové 10-lúčové disky kolies z ľahkých zliatin s matným čiernym povrchom, čierne pozdĺžne strešné nosiče a vonkajšie spätné zrkadlá a jednoliata mriežka chladiča so špeciálnym sieťovinovým vzorom s klavírnym čiernym lakovaním.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
F-Sport Lexus RX500

Vo vnútri ponúka model F SPORT prvky, ako je volant a radiaca páka potiahnuté perforovanou kožou, displej meracích prístrojov, hliníkové športové pedále a prvky obloženia, prahové lišty s označením F SPORT a športové predné sedadlá čalúnené v čiernej alebo červenej koži Dark Rose so semišovými vankúšmi.

Dizajn interiéru

V interiéri modelu RX je luxus vyjadrený jednoduchosťou. Tento prístup v duchu hesla “menej je niekedy viac” upúšťa od zbytočných detailov v prospech rozvážneho a moderného vzhľadu s jednoduchými, čistými a prehľadnými povrchmi bez zbytočností. Výsledným efektom takto rozvinutého dizajnu značky Lexus je bezprostredný pocit priestrannosti, pohody, kultivovanosti a pohodlia.

Zdroj: Lexus
Dizajn interiéru Lexus RX500h

Kabína si zachováva prvky, ktoré vyjadrujú luxus ručného remeselného spracovania Takumi a pôsobia na všetky zmysly. Dôsledná pozornosť sa venovala dokonca aj zvuku dverí pri zatváraní a otváraní.

Jednoduchosť nového dizajnu sa prejavuje v čistej a súvislej forme palubnej dosky, v ktorej je obsiahnutý kryt prístrojov, prístrojový panel a lišty dverí. Zavedením systému elektronickej západky dverí e-latch do vybavenia vozidla bolo možné posunúť vnútorné kľučky nižšie a vyrezať hornú časť panelov dverí, a vytvoriť tak prirodzené pokračovanie prístrojovej dosky.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Športové sedadlá Lexus RX500

Model RX je v ponuke s novou, väčšou panoramatickou strechou s otváracou prednou časťou. Aby bol zo zadných sedadiel čo najlepší výhľad, stredový rám má čo najtenší prierez bez toho, aby došlo k zníženiu bezpečnosti pri náraze.

Kokpit vodiča Tazuna

Motív jednoduchosti dopĺňa koncepciu kokpitu vodiča s označením Tazuna Znamená to racionálne rozmiestnenie a jednoduché používanie ovládacích prvkov a informačných zdrojov, aby sa vodič mohol plne sústrediť na vedenie vozidla.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

Koncepciu Tazuna vidno napríklad aj v takých prvkoch, ako je nový multimediálny systém: veľký 14-palcový dotykový displej a dostupnosť fyzických tlačidiel pre najčastejšie používané funkcie.

Väčšie zorné pole zabezpečuje špičkový výhľad, ktorý napomáha bezpečnejšej a pohodlnejšej jazde. Konštrukcia poskytuje viac priestoru pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách a lepší výhľad do strán i dopredu, čomu napomáha nižšia bočná línia karosérie a širšie zorné pole vodiča pred vozidlom.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Komfort pre cestujúcich vzadu

Zadný batožinový priestor sa kapacitou vyrovná predchádzajúcemu modelu RX, a to aj napriek tomu, že nový model má kratší zadný previs. Objem je 612 litrov so zadnými sedadlami vo vzpriamenej polohe. Pod palubnou doskou je ďalší priestor na uloženie náradia a menších predmetov a k dispozícii sú aj pozdĺžne strešné nosiče.

Čalúnenie a obloženie

Nový RX je prvým modelom značky Lexus, ktorý je v ponuke s čalúnením podobným koži, kde sa nepoužili žiadne živočíšne produkty. Nachádza sa na sedadlách, volante a radiacej páke v modeloch so stupňom výbavy Elegance a Business Edition.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

Opatrenia proti hluku a vibráciám

Prioritným cieľom vývoja nového modelu RX bolo vytvoriť kabínu, ktorá bude za každých okolností pohodlná a tichá. K jednotlivým konkrétnym cieľom patrilo dosiahnutie príjemného zvuku pri zatváraní dverí bez nežiadúceho hluku, zníženie dunenia pri voľnobehu hnacieho ústrojenstva a menší prenos hluku z vozovky, najmä pri zmene povrchu.

Odpruženie

Pri konštrukcii zavesenia kolies bolo cieľom podporiť dobrý pocit pri riadení, stabilitu a rovné držanie vozidla na vozovke, ktoré by neovplyvňovali vonkajšie rušivé vplyvy.

Nový systém vzpier MacPherson na predných kolesách je optimalizovaný tak, aby zaisťoval jazdný komfort a lineárnu odozvu na vstupy vodiča do riadenia s lepším tlmením nárazov a vibrácií na nerovnej vozovke.

Lexus RX500hZdroj: Lexus
Lexus RX500h

Systém adaptívneho variabilného odpruženia

Systém adaptívneho variabilného odpruženia (AVS), ktorý je súčasťou štandardnej výbavy luxusného stupňa Luxury a verzií F SPORT/F SPORT Performance, zabezpečuje nezávislé riadenie tlmenia na každom kolese. V porovnaní so systémom v súčasnom modeli RX sa zvýšil rozsah tlmiacej sily, takže systém AVS je účinný v ešte širšom rozsahu kvality povrchu a pri rôznych jazdných úkonoch.

Vodič si môže vybrať z dvoch režimov riadenia tlmiacej sily. Bežný režim „Normal“ poskytuje dobrú rovnováhu medzi odozvou riadenia a komfortom jazdy, zatiaľ čo v športovom režime „Sport“ má prednosť odozva riadenia a plynulosť jazdy s častejším používaním tvrdej/vysokej tlmiacej sily.

Pohonné jednotky a výkon

Rozšírenie modelového radu RX, do ktorého pribudol aj plne elektrický batériový model RZ 450e, oslovuje väčší počet zákazníkov a poskytuje im príležitosť vybrať si pre seba ideálnu elektrifikovanú možnosť.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Pohonná jednotka Lexus RX500

RX 500h: Revolučný výkonnostný hybrid s technológiu DIRECT4

  • 2,4-litrový hybridný turbomotor so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a technológiou pohonu DIRECT4
  • Výkon: 371 k (DIN)/273 kW
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,0 s
  • Emisie CO2: 182 – 189 g/km
  • Spotreba paliva: 8,2 – 8,5 l/100 km

Predný elektromotor je umiestnený medzi motorom a prevodovkou, čo umožňuje vysokú mieru flexibility pri dodávke výkonu a možnosť prevádzky vozidla v plne elektrickom režime (EV). Riadiaci systém hybridného pohonu automaticky prepína medzi paralelným a elektrickým režimom podľa jazdnej situácie. Kým výkon je na úrovni typickej pre vozidlo s 3,0-litrovým zážihovým motorom V6, hybridná sústava modelu RX 500h dokáže dosiahnuť približne o 20 % nižšiu spotrebu paliva.

Systém DIRECT4 sprostredkúva lepší pocit medzi vozovkou a volantom. Zaisťuje vyššiu stabilitu vozidla pri riadení a lepšiu jazdnú dynamiku vo vysokej rýchlosti.

Jeho výhody sa prejavujú v rôznych scenároch jazdy:

  • rozjazd – hnacia sila sa bezpečne prenáša na všetky štyri kolesá
  • jazda v priamom smere – vozidlo zostáva stabilné za každých okolností
  • vjazd do zákruty – zmena smeru je plynulá
  • prejazd zákrutou – riadenie poskytuje dobrú odozvu
  • zrýchlenie pri výjazde zo zákruty – vodič ľahko sleduje presnú dráhu vozidla
  • výjazd zo zákruty – sebaisté a priame zrýchlenie.

Multimediálny systém Lexus Link Multimedia

Nový modelový rad RX prináša pokročilé možnosti pripojenia. Nová konektivita ponúka najnovšiu multimediálnu technológiu, služby stáleho pripojenia „always connected“ a pohodlné aktualizácie bezdrôtovo.

Súčasťou štandardnej výbavy je 14-palcová dotyková obrazovka. Okrem antireflexnej obrazovky sú k dispozícii aj fyzické tlačidlá na prístup k najčastejšie používaným funkciám. Grafika sa zobrazuje vo vysokom rozlíšení. Procesor systému pracuje 3,6-krát rýchlejšie ako procesor v predchádzajúcom systéme.

Na východoeurópskych trhoch si zákazníci môžu vybrať 14-palcový dotykový displej bez navigácie. Modul dátovej komunikácie (DCM) vozidla zabezpečuje nepretržité pripojenie s prístupom k aktuálnym informáciám o dopravnej situácii, udalostiach na cestách, dopravných nehodách a stave vozovky.

Modul DCM umožňuje pohodlnú aktualizáciu softvéru multimediálnych a bezpečnostných systémov vozidla prostredníctvom bezdrôtového prenosu.

Audiosystém

Štandardným audiosystémom v novom rade RX je luxusná zostava s 12 reproduktormi, ktorá je vytvorená pre hladko rezonujúce vysoké tóny a bohaté, ostré nízke tóny. Súčasťou zostavy je 20 cm skriňový doplnkový basový reproduktor (subwoofer), ktorý je osadený v bočnej časti batožinového priestoru.

Zosilňovač umožňuje prehrávanie zdrojov zvuku s vysokým rozlíšením, ktoré obsahujú viac zvukových informácií ako štandardný kompaktný disk. Komprimované zdroje zvuku sa konvertujú tak, aby sa dosiahla kvalita prehrávania zodpovedajúca zvuku s vysokým rozlíšením.

Audiosystém s priestorovým zvukom Mark Levinson

Spoločnosť Mark Levinson, audio partner spoločnosti Lexus, vyrobila nový systém priestorového zvuku so sústavou 21 reproduktorov, ktorý je navrhnutý a vyrobený špeciálne pre model Lexus RX. Je optimalizovaný pre vnútornú architektúru tohto vozidla a zohľadňuje prenos každého druhu vonkajšieho hluku, k akému dochádza počas jazdy.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Multimediálna výbava Mark Levinson

Streamovanie zvuku

Multimediálny systém obsahuje novú funkciu streamovania zvuku prostredníctvom poskytovateľa služieb schváleného spoločnosťou Lexus. Po zriadení osobného účtu môžete streamovať hudbu podľa svojho výberu bez toho, aby ste sa museli prepojiť so svojím smartfónom.

Integrácia smartfónu

Súčasťou štandardnej výbavy je jednoduchá integrácia smartfónu – bezdrôtová pre systém Apple CarPlay a s káblovým pripojením pre systém Android Auto. K dispozícii je aj bezdrôtová nabíjacia stanica, ktorej nabíjací výkon je o 50 percent vyšší ako doposiaľ.

Pripojenia

Na prehrávanie zvuku vo vysokom rozlíšení slúži konektor typu USB-A, ktorý sa nachádza v prednej konzole a je osvetlený. Na prednej konzole sú dva nabíjacie konektory typu USB-C, dva na zadnom paneli konzoly a ďalší v skrini konzoly.

Moje nastavenia

Vozidlo je schopné uložiť obľúbené multimediálne nastavenia, ako sú napríklad zvukové či navigačné funkcie, až pre troch rôznych používateľov. Okrem toho je k dispozícii osobné nastavenie jazdnej polohy, osvetlenia kabíny, displeja meracích prístrojov a funkcií bezpečnostného systému Lexus Safety System +.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Lexus RX500

Aplikácia Lexus Link

Majitelia vozidiel RX môžu používať aplikáciu Lexus Link v smartfóne na množstvo funkcií, ako je napríklad zamykanie a odomykanie vozidla na diaľku. Pomocou aplikácie si tiež môžete aktivovať klimatizáciu. V hybridnom modeli RX 450h+ môže aplikácia Lexus Link pomôcť vodičovi naprogramovať nabíjanie a skontrolovať úroveň nabitia akumulátora.

Aplikácia Lexus Link sa dá použiť aj na organizovanie návštev za účelom servisných prehliadok a údržby vozidla a na sledovanie výkonu hybridného jazdného výkonu majiteľa.

Adaptívny tempomat

Vylepšenia sa dotkli aj adaptívneho tempomatu (ACC), ktorý teraz rýchlejšie rozpoznáva obmedzenie dopravy na trase a v spojení s vylepšeným asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu sleduje prirodzenejšiu dráhu vozidla v zákrutách.

Proaktívny asistent jazdy

Proaktívny asistent jazdy (PDA) zvyšuje bezpečnosť a znižuje záťaž vodiča pri jazde nižšou rýchlosťou v mestskej premávke. Poskytuje tri asistenčné funkcie: asistent predvídania prekážok, asistent pri riadení spomaľovania a asistent riadenia.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Lexus RX500

Asistent predvídania prekážok využíva prednú kameru vozidla a pomocou nej rozpozná nebezpečenstvo, ako sú chodci, ktorí sa chystajú prejsť cez cestu alebo kráčajú po okraji cesty, ďalej cyklisti a zaparkované vozidlá. Ak hrozí riziko zrážky, zabezpečí brzdenie a riadenie, aby sa vyhol prekážke, pričom bude udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu.

Lexus RX500Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Lexus RX500

Asistent pri riadení spomaľovania podporuje plynulé spomaľovanie vozidla, keď vodič zloží nohu z plynového pedála, napríklad keď sa približuje k inému vozidlu alebo k zákrute. Ak systém vyhodnotí, že bežné brzdenie motorom vozidlo dostatočne nespomalí, použije dodatočné konvenčné/rekuperačné brzdenie.

Systém sledovania vodiča

Systém sledovania vodiča využíva kameru umiestnenú nad volantom a pomocou nej nepretržite kontroluje stav vodiča, aby zistil, či sa nerozptyľuje alebo nestratil koncentráciu v dôsledku únavy alebo nevoľnosti. Ak vodič nereaguje na upozornenia, systém vozidlo pomaly zastaví a privolá pomoc.

Ceny modelu RX500h

Model RX500h F SPORT PERFORMANCE je v cene 94 900 eur, model TOP je za 99 900 eur. Tento model má panoramatické zobrazenie okolia vozidla, Diaľkovo ovládané parkovanie vozidla a je tu aj asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu novej generácie. Ďalej sú tu vyhrievané predné a zadné sedadlá, elektronicky sklopné zadné sedadlá, tiež je tu odvetrávanie predných a zadných sedadiel a elektronicky nastaviteľné zadné sedadlá. Vychutnať si môžete aj prémiový audiosystém Mark Levinson.

Zdroje: vlastné, Lexus

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu