Boli sme na špecializovanej konferencii, ktorá bola venovaná vodíkovému pohonu. Uskutočnila sa na v Bratislave a bola s medzinárodnou účasťou.

Vodík zmení veľa

S úvodným príhovorom predstúpil minister hospodárstva Richard Sulík a hovoril o tom, aká je budúcnosť tohto pohonu. Spomenul, že vodík je malá molekula, ktorá odovzdá energiu, spáli sa alebo oxiduje a pritom vzniká energia. Výhodou je to, že jediný odpadový produkt pritom je len čistá voda.

Vodík SulíkZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Richard Sulík počas úvodného predslovu ku konferencii

Je to tak veľmi účinná forma pohonu, ktorý dokáže výrazne znížiť CO2 v ovzduší. Vodíkový pohon je tak budúcnosťou. Problém je momentálne zelená výroba vodíka a jeho načerpanie do tlakových nádrží pod tlakom 700 barov.

Nové možnosti pri vodíkovom pohone

Na výrobu vodíka z vody je potrebné veľké množstvo elektrickej energie. Podľa Sulíka je však možné, že vodík nebudeme získavať reformovaním z vodnej pary a tiež hovoril o priamom spaľovaní vodíka v motore. Doteraz totiž vodíkový pohon funguje tak, že z vodíka sa v aute vyrobí elektrická energia a tá potom poháňa elektrické motory.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Vodíkový autobus zo Slovenska

Vodíková stratégia

Ako je známe, Ministerstvo hospodárstva predložilo na vládu minulý rok v lete vodíkovú stratégiu Slovenska a tá bola prijatá. Teraz je čas na to, premeniť túto stratégiu do konkrétností.

Richard Sulík spomenul aj to, že minulý rok sa uskutočnila špeciálna vodíková konferencia v Bratislave a minister Sulík bol prekvapený záujmom o vodík. Tiež spomenul výskumno-vývojovú činnosť na Technickej univerzite v Košiciach, kde sa pod vedením profesora Brestoviča podarilo objaviť spôsob ako využiť vodíkový pohon pod nižším tlakom. Mať totiž vodík uskladnený pod tlakom 700 barov v tlakových nádržiach (ako to má napr. Toyota Mirai) je pomerne drahé. V Košiciach sa venujú tzv. nízkotlakému skladovaniu vodíka a ich proces je úspešný. Vodík sa pritom uskladňuje na povrchu niektorých zlúčenín kovov. Nastupuje aj výroba palivových článkov v Bratislave. V Dubaji sme videli vodíkové auto, ktoré bolo vyvinuté v Matadore. Na Slovensku máme aj dvoch výrobcov autobusov s vodkovým pohonom, pričom jeden z nich je už homologizovaný a môže jazdiť po našich cestách.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Vodík sa zatiaľ ukladá v tlakových nádržiach pod tlakom 700 barov a cez batériu zásobuje energiou elektrický motor

Zatiaľ to ide pomaly

Ide to pomaly ale hýbe sa to – zhodnotil celý vývoj vodíkového pohonu Richard Sulík. Vodíková stratégia je napísaná, je čas pristúpiť k jej realizácii – zakončil svoj prejav minister hospodárstva. Je čas na akčný plán a zabezpečiť, aby sa na tento plán našli peniaze. Dôležité podľa Sulíka bude aj venovať sa normalizácii a plnička vodíkových áut musí byť len jedného typu. Pritom už existuje reálny plán ako premeniť lokomotívy s dieselovým pohonom na vodíkový.

Vodík musí byť na prevádzku lacnejší

Vodíkový pohon nebude mať zo začiatku komerčný úspech, to je jasné. Ochrana životného prostredia je síce fajn, ale ak to má mať význam, musí sa vodíkový pohon oplatiť aj finančne. Na prevádzku tak musí byť vodíkové auto lacnejšie ako dieselový pohon. Prvé realizácie by mali začať na jeseň tohto roka.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Zatiaľ potrebujeme kombinovať rôzne infraštruktúry pohonu

Hovorili sme aj so zástupcami BMW o tom, aké majú oni skúsenosti s vodíkovým pohonom. Zistili sme, že v Nemecku majú viac ako 100 čerpacích staníc po celej krajine a je už reálne žiť s vodíkovým autom. Zástupca BMW dokonca premýšľal, že by prišiel na túto konferenciu Mníchova do Bratislavy práve takýmto autom.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Rozloženie čerpacích staníc na vodík v západnej Európe

Hybrid so spaľovacím motorom nebude

Tiež sme dozvedeli, že zatiaľ sa neplánujú automobily, ktoré by kombinovali vodíkový a klasický spaľovací motor ako je to v prípade hybridov s elektrickým pohonom. Je ale možné, že budú existovať hybridné autá, ktoré kombinujú elektrický a vodíkový pohon.

BMW iX5 s vodíkovým pohonom

Toto auto sa zatiaľ nepredáva, ale pracovníci BMW ho dlhodobo testujú. Nemá preto ani predajnú cenu. Celkový výkon motora je 275 kW, tlakové nádrže sú pre tlak 700 barov a zmestí sa sem 6 kg stlačeného vodíka. Dojazd na plnú nádrž je zhruba 500 km. Maximálna rýchlosť je 190 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za menej ako 7 sekúnd. Hmotnosť auta s vodíkovým pohonom je porovnateľná s tým, čo poznáme z verzie zo spaľovacím motorom. Je celkom možné, že auto s vodíkovým pohonom bude vo finále stáť menej ako jeho náprotivok so spaľovacím motorom.

Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Parametre testovacieho auta BMW iX5 s vodíkovým pohonom

Zdroje: vlastné, Hydrogen Technologies in Transport

Prečítajte si tiež

Nechajte nám správu