Francúzka automobilka (pod záštitou skupiny Stellantis) spravila veľký krok vpred a predstavila prvú komerčne dostupnú dodávku s vodíkovými palivovými článkami, ktorá má zaujímavejší dojazd ako rovnaký model na čistú elektrinu.

Pohonné ústrojenstvo je identické s plne elektrickým Peugeotom E-Expert, avšak namiesto veľkej 75 kWh batérie má menšiu 10,5 kWh batériu a nádrže na 4,4 kg vodíka (umiestnené v podlahe vozidla).

Peugeot E-Expert Hydrogen
Peugeot E-Expert Hydrogen

S plnou náplňou vodíka má novinka dojazd 400 km (WLTP), čo je viac ako ponúka čisto elektrická verzia s dojazdom okolo 300 km. Absolútnou výhodou je dopĺňanie paliva, ktoré trvá približne 3 minúty – horšie je to však s dostupnosťou vodíkových čerpacích staníc. Okrem toho je možné integrovanú batériu nabíjať aj palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW. Dojazd na batériu, bez vodíka, by sa mal pohybovať v okolí 50 km, takže nabíjanie je skôr núdzová záležitosť.

Elektromotor ponúka výkon 136 koní a max. krútiaci moment 260 Nm. Užitočné zaťaženie tohoto modelu je 1100 kilogramov, takže praktickosť neutrpela žiadnu ujmu. Výrobca poznamenáva, že pri bežnej prevádzke sa dodávka spolieha na energiu uloženú v batérii. Palivový článok sa aktivuje až pri výraznejšom zaťažení, resp. prudkom zrýchlení alebo pri stúpaní do kopca, aby dodával dostatok energie. Samozrejmosťou je aj rekuperačné brzdenie, ktorým sa vracia energia späť do batérie.  

Peugeot E-Expert Hydrogen
Peugeot E-Expert Hydrogen

Peugeot tiež dodal, že všetok vodík používaný na pohon tohto auta bude pochádzať z Francúzska, no vôbec nie je jasné, kde bude dostupný. Novinka sa v základe vyrába vo Francúzsku a následne sa odosiela do Rüsselsheimu v Nemecku (domovského sídla automobilky Opel), kde sa prerába na vodíkový pohon.

Predaj tohto modelu sa mal začať už koncom uplynulého roka, no v skutočnosti ešte stále nie je v predaji – ten sa však má už onedlho spustiť. Prvé novinárske jazdy v zahraničí už prebehli a dojmy zúčastnených sú veľmi dobré. Sme zvedaví, či bude tento model niekedy dostupný aj na Slovensku (…no, ale kde budeme tankovať ten francúzsky vodík?)  

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu