Na prvú celodennú jazdu sme si vybrali presne to vozidlo, ktoré by sme si aj vybrali na kúpu. Škoda ENYAQ iV 80 má 82 kWh batériu so 150 kW motorom, mali sme ju v príťažlivej striebornej farbe a dobrej výbave, hoci bez projekcie vybraných informácií na čelné sklo.

V skutočnosti Škoda bude ponúkať ENYAQ iV na našom trhu tri rozličné kapacity batérie, päť výkonových stupňov motora od 109 kW do 220 kW a s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Podľa WLTP je maximálny dojazd vyše 500 km pre najvýkonnejšiu verziu. ENYAQ iV je momentálne jediný model na báze platformy MEB, ktorý sa nevyrába v Nemecku, ale priamo v Čechách.

Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Testovacia trasa

Testovali sme v Bratislave, ale aj zobrali sme ENYAQa aj na nabíjačku R1 Terminal pri Beladiciach, pokračovali sme smerom na Banskú Štiavnicu. Prešli sme asi 300 km, pritom bez zaradenia vyššieho rekuperačného režimu sme mali priemernú spotrebu okolo 21 kWh/100 km. Pritom sme jazdili sviežo, naplno sme využívali maximálne rýchlostné limity (plus menšie prekročenie na diaľnici). V meste sme pri zaradení rekuperačného režimu B klesli pod 20 kWh/100 km.

Volič prevodového stupňa Škoda ENYAQ. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Volič prevodového stupňa Škoda ENYAQ. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

ENYAQ iV je postavený na rovnakej platforme MEB, ako je to v rámci materského koncernu Volkswagen. Mali sme možnosť ho porovnať aj s VW iD.4 a ENYAQa považujeme za dizajnovo krajšieho. Rovnako je to auto rozmerovo priestranné a to pre posádku aj pre batožinu. Je to auto zo zadným náhonom, čo je zábavné. Batéria je uložená v spodnej časti auta a to znamená nízko postavené ťažisko. ENAYAQ iV odpor vzduchu Cx len 0,257. Maximálku sme namerali presne na hodnote 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h udáva výrobca na hodnote 8,6 sekundy. Potvrdzujeme, že vás ENYAQ doslova vtlačí do sedačky, ak mu šliapnete na pedál akcelerátora.

Dojazd

Dojazd pri našej trase nebol 500 km, skôr to ukazovalo na hodnotu okolo 400 km, čo je stále dosť na každodennú jazdu. Bolo jasné, že vozidlo má za sebou viacero novinárskych testov po celej Európe a tú ho určite nešetrili. Hodnotenie dojazdu tak odložíme do doby, keď budeme mať auto na týždeň budeme mať možnosť pracovať s batériou tak, ako keby bola naša.

Vo vnútri kabíny Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Vo vnútri kabíny Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Bezpečnosť

Počas jazdy sme však pocítili mimoriadny komfort vozenia. Skúšali sme na mokrých cestách aj prešmykovanie, ale len tak toto auto do šmyku nedostanete. Je tu dosť veľa technológií, ktoré zaistia vašu bezpečnosť. Z technológií je tu napr. asistent parkovania, výstraha pred kolíziou s cyklistom, dopnutie pásov pri hroziacej havárii, udržiavanie auta v jazdnom pruhu a pod.  Cítili sme sa celkovo veľmi bezpečne v tomto aute.

Vo vnútri kabíny Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Vo vnútri kabíny Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

O komfort sa postarali príjemné ergonomické sedadlá a takisto aj tkané koberce. Z hľadiska odkladacích priestorov je ENYAQ rekordérom, je ich naozaj veľa a niektoré sú rafinovane ukryté. Nechýbajú ani prvky SmartClever ako je napr. škrabka na ľad na okná. Mimochodom, ENAYQ sa dá aj predhriať pred jeho štartom a tak by ste teoreticky okná škrabať nemuseli.

Nabíjanie

Pri tomto jednodennom teste sme nabíjali len na nabíjačkách ZSE. Nabíjanie bolo v prípade hodnoty pod 60 % kapacity batérie rýchle – pohľad hodnoty z ukazovateľa na palubovke to boli 4 kilometre za jednu minútu nabíjania. Neskôr nad 80 % však intenzita nabíjania poklesla, v skutočnosti je dobre každé elektrické auto na rýchlonabíjačke nabíjať len do 80 %.

Nabíjanie Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Nabíjanie Škoda ENYAQ iV 80. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Ideálny spôsob nabíjania je potom domáca nabíjačka s výkonom 11 kW. Pomocou nej nabíjate auto naplno počas noci (zhruba za 6,5 hodinu) a celý deň môžete jazdiť a to veľmi ekonomicky. Nabíjanie z 230 V zásuvky je len krajný prípad a trvá príliš dlho (viac ako deň). Na rýchlonabíjačke 100 až 125 kW a viac je nabíjanie od 5 do 80 % hodové za hodinu až hodinu a pol. Pri tomto DC nabíjaní v optimálnom prípade nabijete batériu na vzdialenosť 100 km za dobu len 8 minút.

Batéria v ENYAQ iV 80 má 12 kusov modulov, každý z nich má 24 kusov Li-Ion článkov.

Technologická výbava

Už sme ju čiastočne spomenuli pri reišení otázky bezpečnosti. Ale okrem toho je tu bezdrôtová nabíjačka mobilného telefónu, prepojenie s mobilnou aplikáciou, podpora Apple CarPlay a Android Auto. Nezabudnite si USB-C – USB-C kábel, koncert Volkswagen používa už len USB-C porty vo všetkých vozidlách. Je tu veľký až 13 palcový informačný displej s výbornou kvalitou. Navyše tu môže byť aj head-up displej s rozšírenou realitou. Máte možnosť si nastavovať ambientné podsvietenie, tiež riešiť otázky obmedzenia nabíjacieho prúdu (ak je k dispozícii elektrická sieť so slabšou poistkou), nastaviť nezávislú klimatizáciu a pod.

Samotný infotaiment je o niečo komplikovanejší ale po chvíľke praxe sa v ňom dá vyznať. Je to tak moderné, že v podstate ani neviete, kedy aj auto vypnuté a kedy nie. Na toto si treba trochu zvyknúť.

Prvé vozidlá prídu k zákazníkom, ktorí si ho už objednali v najbližšej dobe, výrobca hovorí o jari 2021.

Základné parametre testovaného vozidla ENAYAQ 80 iV

  • Maximálny výkon motora: 150 kW
  • Maximálny krútiaci moment: 310 Nm
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/: 8,5 sekundy
  • Maximálna rýchlosť: 160 km/h
  • Pohon: zadná náprava
  • Dojazd podľa WLTP: 537 km

Tento článok ešte doplníme o video z testovacej jazdy, ktoré práve spracovávame

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu