Vozidlo Nissan LEAF, s novou 30 kWh batériou sme si požičali, aby sme si reálne vyskúšali, ako je to už teraz žiť s elektromobilom. A to u nás, na Slovensku.

Používali sme ho ako hlavné vozidlo celý pracovný týždeň, najprv len v Bratislave, ale potom sme ho zobrali aj na vzdialenejšie miesta na Slovensku. Ako to dopadlo? Celkom dobre, je to fajn auto, úplne nový zážitok zo šoférovania. A veľa sme sa pri tomto teste naučili.

Čo má pod kapotou?

Nissan je výrobca, ktorý to myslí s elektromobilmi veľmi vážne. V predajni Nissan v Bratislave (Auto-Impex) nájdete rýchlonabíjačku a nabíjali sme si tu auto zadarmo. Verzia s 30 kWh batériou je nastupujúci model k vozidlu Nissan LEAF s 24 kWh batériu. Dojazd podľa výrobcu je na plne nabitú batériu až 250 km. Je to teoretický údaj, lebo jednak nie je rozumné batériu nabíjať na 100 % a okrem toho, aj tak miniete energiu aj na klimatizáciu, ohrev, svietenie a pod. Počítať tak môžete reálne s dojazdom okolo 190 km, a to v mestskej prevádzke.

Dizajnovo je to jednoznačne odvážne auto, ktoré sa nebojí experimentov. Modrá farba mu jednoznačne sekla

Dizajnovo je to jednoznačne odvážne auto, ktoré sa nebojí experimentov. Modrá farba mu jednoznačne sekla

Auto je stavané primárne do mesta. Používať ho napr. v Bratislave je veľmi vhodné – máte celkom bohatú infraštruktúru, ak nezaradíte režim ECO, tak máte zrýchlenie ako 3-litrové športiaky a na križovatke necháte všetkých za sebou.

Nissan LEAF je čisto elektrické auto, nemá výfuk, nie je tu ani kvapka benzínu alebo nafty. Pri prevádzke je veľmi tiché, a to ticho vás hneď prekvapí. Niečo ako zvuk motora po naštartovaní tu nemáte. Pri rozjazde budete počuť mierne zvuky, ako keď sedíte v trolejbuse. Pri cúvaní auto vydáva varovné zvuky, ktoré upozorňujú okoloidúcich na vašu prítomnosť a pohyb auta.

IT výbava

Tá je mimoriadne bohatá. Predovšetkým máte 4 kamery okolo auta a teda aj super pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Ďalej je tu navigácia, ktorá je prepojená s dojazdom a je schopná vám poradiť, kam zamieriť k najbližšej nabíjačke. Ďalej nasledujú funkcie NissanConnect, pomocou ktorých si budete môcť auto napr. na diaľku vyhriať alebo zistiť stav nabitia batérií. Použiť môžete tiež Bluetooth pripojenie s telefónom, handsfree telefonovanie či prehrávanie hudby zo smartfónu. Prehrávať môžete z iPodu alebo z USB kľúča. Centrom ovládania je 5,8-palcový dotykový displej.

Ovládací panel umožňuje napr. zablokovať nabíjaciu zásuvku, aby sa nedala vytiahnuť z auta

Ovládací panel umožňuje napr. zablokovať nabíjaciu zásuvku, aby sa nedala vytiahnuť z auta

Reprosústava bola od firmy Bose, pri šoférovaní len označuje smer jazdy – dopredu alebo dozadu. Špeciálny režim B funguje tak, že energiu rekuperuje – teda vracia do batérie napr. pri jazde z kopca alebo dobrzďovaní. Aj pri brzdení LEAF najprv brzdí motorom a rekuperáciou až potom mechanickými brzdami (pokiaľ to nie je núdzové brzdenie).

Nabíjanie batérií

To je rozhodujúci krok, ktorý zákonite prichádza s nákupom elektromobilu. Nissan LEAF má veľmi dobre pripravený systém nabíjania, otvor na pripojenie káblov je v prednej časti pod krytkou. Tá sa otvára tlačidlom vo vnútri, priestor je podsvietený a nachádzajú sa tu dve zásuvky. Jedna je určená na nabíjanie zo siete 230 V a môžete tak teda urobiť napr. u seba doma v garáži. Nabitie vybitej batérie (dojazd menej ako 28 km) na kapacitu 97 % trvalo v našom prípade 12,5 hodiny. Avšak nabitie na kapacitu 80 % je za 8 hodín a dojazd okolo 150 km s rezervou postačuje na mestskú prevádzku.

Niečo iné je rýchlonabíjačka. Tu nabijete auto za niečo viac ako pol hodinu do kapacity 90 %, akurát musíte k tejto nabíjačke cestovať. V Bratislave to nie je problém, pred predajňou Nissanu je okrem nabíjačky aj celkom rýchly internet, a tak sa auto stane na polhodinu vašou kanceláriou. A nabíjačky nájdete aj vo viacerých obchodných centrách alebo podzemných garážach. Nebudú vždy zadarmo, ale dobijete si, a to je rozhodujúce.

Takto sa nabíja Nissan LEAF v rýchlonabíjačke

Takto sa nabíja Nissan LEAF v rýchlonabíjačke

Diaľkové cesty s elektromobilom

Ak máte Nissan LEAF ako jediné auto, sem-tam ho použijete aj na cesty medzi mestami. Pokiaľ s tým nemáte skúsenosť, minimálne zo začiatku sa určite pri jazde nebudete nudiť. Aj keď sa vám to nezdá, nabíjačky na Slovensku sú. Väčšina z nich patrí firme greenway. Navigačný systém v Nissan LEAF vás k nim privedie, ale nie celom presne. Niekedy sú viditeľné a niekedy sú zastrčené v kúte a musíte sa pýtať domácich. Ideálne je keď sú rýchlonabíjačky niekde pri obchodnom centre, aby ste si mohli nakúpiť alebo najesť sa. A tiež treba vedieť, že nabíjanie v sieti greenway vôbec nie je zadarmo. Ale keď ste na cestách, radi zaplatíte, inú šancu ani nemáte. Rýchlosť s týmto automobilom na diaľnici by mala byť nižšia ako 130 km/h. Nissan LEAF ju bez problémov dosiahne, ale pri tejto rýchlosti sa dojazd výrazne skracuje. Ideálne je tak 110 km/h, pri ktorej je spotreba energie ešte rozumná.

Interiér auta sme mali v plnej výbave vrátane kožených sedačiek

Interiér auta sme mali v plnej výbave vrátane kožených sedačiek

Hlavné výhody elektromobilu

Jednoznačne sú to nízke prevádzkové náklady. Ak si budete nabíjať doma alebo na bezplatnej rýchlonabíjačke, tak zabudnete, koľko stojí benzín a nafta. Podobne aj náklady na údržbu elektromobilu sú nízke, nie je tu toľko filtrov ani mechanických prvkov ako v klasickom aute. Ďalej je tu pocit, že máte auto skutočne s nulovými emisiami. Výhodou je aj veľmi dobré zrýchlenie a vyrovnaný ťah motora v celom rozsahu otáčok 250 Nm od 0 ot/min).

Informačný systém poskytuje údaje o dojazde a tiež ako sa zníži napr. zaradením klimatizácie

Informačný systém poskytuje údaje o dojazde a tiež ako sa zníži napr. zaradením klimatizácie

Na druhej strane stojí obmedzený dojazd a u nás stále nedobudovaná infraštruktúra. Obe nevýhody sú však otázkou času, je jasné, že budúcnosť patrí elektromobilom.

Tak pre koho je toto auto?

Jednoznačne je to super auto pre človeka, ktorý sa pohybuje v rámci mesta. Ideálne je, ak má nablízku rýchlonabíjačku. Ale aj keď nemá, nočné nabíjanie doma v garáži je bezproblémové a postačuje. Nadobúdacie náklady sú vyššie, ale investícia sa vám veľmi rýchlo vráti na prevádzkových nákladoch. Nissan predáva aj nabíjačku na doma so 4-hodinovým nabitím batérie a tá stojí 1390 eur.

Ak by vláda k nákupu elektromobilu dala ďalšie výhody ako je príspevok na nákup, voľné parkovanie na verejných priestranstvách, možnosť pohybu v pruhoch pre autobusy a taxíky, bolo by to ešte lepšie. Ale aj takto je Nissan LEAF jasným ukazovateľom budúcnosti automobilov.

Výhodou je, že pri nabíjaní elektromobilu máte aj garantované parkovacie miesto

Výhodou je, že pri nabíjaní elektromobilu máte aj garantované parkovacie miesto

My sme s týmto autom urobili vyše 1000 km za týždeň a zvykli sme si na iný spôsob šoférovania. Vyžaduje to poznať systém rýchlonabíjačiek a niekedy sa aj prispôsobiť tomu, že chcete dôjsť do cieľa svojej cesty a teda, že nebudete prekračovať maximálne diaľničné rýchlosti, budete využívať rekuperáciu energie (tzv. režim B) a klimatizáciu budete púšťať ekonomicky. Nissan ponúka na toto auto 5 (24 kWh) alebo 8 ( 30 kWh) rokov záruku alebo 100 000 či 160 000 km.

Ceny: Nissan LEAF Visia 24 kWh – 29 050 EUR, Acenta 30 kWh – 33 760 EUR, Tekna 30 kWh – 36 160 EUR
Zapožičal: Auto-Impex

Tento článok vyšiel aj v tlačenom júnovom vydaní TOUCHIT č. 5/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu