Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je oficiálne na Slovensku a my sme sa boli pozrieť na to, čo ponúka a aké nastali zmeny oproti predošlej generácii.  

Ešte pred samotnými dojmami z prvých jázd je dobré vedieť, že Mitsubishi v Európe nekončí. Koncom uplynulého roka sa médiami tiahla informácia, že japonský výrobca v Európe končí, no na (nie len) naše potešenie tomu tak nie je. Končí jedine vývoj vozidiel pre EU, no to nič nemení na fakte, že sa k nám dostala aj táto skvelá novinka a ktovie, možno nás ešte Mitsubishi prekvapí aj inými zaujímavými modelmi. Dobrou správou je aj to, že Mitsubishi oprášilo a znovu otvorilo svetoznámu a úspešnú divíziu Ralliart, takže sa máme načo tešiť.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Tým najpodstatnejším faktom zostáva, že nové Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je na Slovensku a zákazníci sa majú načo tešiť! Osobne som sa na predstavenie a prvé jazdy veľmi tešil, lebo táto novinka je spojením dvoch áut: pôvodný Eclipse Cross + Outlander PHEV = Eclipse Cross PHEV. Outlandera som si po niekoľkých testoch obľúbil kvôli špecifickým prvkom, ktoré novinka znásobila, vylepšila, a to je ihneď poznať. Obe PHEV verzie patria do úzkej skupiny Plug-in hybridov, ktoré nie sú tzv. „tupé“, ale umožňujú vám „zapojiť sa do hry“, ktorej výsledkom je nie len trošku iný pohľad na svet plug-in hybridov, ale aj ekonomika prevádzky. Poďme na to!

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Určite ste si všimli, že toto auto má nie len novú techniku, ale aj dizajn, ktorý je síce čisto subjektívnou záležitosťou, no mne sa páči. Predošlý model mi nejako extra neimponoval a pozeral som sa naňho s prižmúreným okom. Toto je úplne iná káva. Má prepracovaný predok s prísnym pohľadom vďaka úzkym LED denný svietlám, ktoré dopĺňa spodný modul (stretávacie + hmlové LED svetlá). Ak sa nemýlim, tak v najvyššej výbave, ktorú som mal možnosť vyskúšať, patrí väčšina svetelnej techniky LEDkám. Základná výbava ponúka denné LED svietenie, no zostatok sú klasické halogény, svietiace cez šošovku.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Nový predok je veľmi podarený, pôsobí masívnym dojmom a chrómové doplnky mu dodávajú punc exkluzivity. Biela metalíza je na prvý pohľad zaujímavá, rovnako ako predné „lízatko“ v čiernej farbe s červeným akcentom. O nič horšie na tom nie je ani profil auta s výraznými prelismy, označením Plug-in hybrid EV a typicky sa zvažujúcou strechou, nakoľko je stále zachovaný koncept SUV kupé, ale s viacerými zmenami a vylepšeniami. Tie sú v zadnej časti okamžite poznateľné: (konečne) zmizlo delené sklo, ktoré nebolo šťastným riešením a nahradilo ho jedno veľké sklo (so stieračom – predchodca ho nemal) a efektným krídlom, ktoré predlžuje strechu vozidla. Okrem toho, že to vyzerá dobre sa podstatne zlepšil aj výhľad do zadnej časti vozidla.

Zmeny sa dotkli aj koncových svetlometov, ktoré majú prepracovanejší dizajn a celok zakončuje mohutný nárazník s karbónovým (imitácia) difúzorom + prelis 5 dverí odkazujúci na legendárne Pajero. Na záver tejto sekcie dodám, že samotná karoséria narástla až o 14 cm (10,5 cm zadok / 3,5 cm predok), čim sa navýšil objem batožinového priestoru – až na 471 litrov. Zvýšená bola aj torzná tuhosť karosérie kvôli väčšiemu zastúpeniu lepených/bodových spojov.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Priestor v kabíne zostal +/- rovnaký, takže vpredu môžete počítať s dostatkom priestoru v každom smere (aj objemné postavy) a vzadu sa budú cítiť najpohodlnejšie postavy s priemernou výškou a šírkou :). V druhom rade je miesto pre 3 osoby, no ideál budú 2. S mojim proporciami som cez limit, najmä z pohľadu výšky (2m), nakoľko si šúcham hlavu, ktorú plne nenarovnám a rovnako mám limit aj na kolenách – ten sa dá riešiť v závislosti na osadenstve. Inak je priestoru v kabíne dostatok. a cením aj vyhrievané zadné (krajné) sedadlá

Vo všeobecnosti je interiér podobný s predchodcom, no niekoľko dôležitých zmien poznať na prvý pohľad. Okamžite som si všimol lepší výhľad z kabíny a na prezentácii sa môj pocit potvrdil. Rovnako som sa potešil zachovaným veľkým spätným zrkadlám, ktoré poskytujú výborný výhľad za auta (Banalita? Nemyslím! Bol by som rád, ak by tieto základné prvky používali všetci šoféri v akomkoľvek aute). Okrem toho cením pohodlné kožené sedadlá s vyhrievaním a primeraným bočným vedením, ako aj celkový posed – pozíciu za volantom som si našiel veľmi rýchlo. Multifunkčný kožený volant si zachoval všetky ovládacie prvky + je vyhrievaný. Nepáči sa mi iba fakt, že Mitsubishi ponechalo ovládanie palubného počítača mimo volantu, to už mohli napraviť – ako v prípade modelu L200.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Zásadnými zmenami prešiel stredový tunel/stred palubnej dosky. Tunel dostal takmer rovnaké prvky ako ponúka Outlander PHEV 2-generácie, čiže elektronický ovládač smeru jazdy s prídavnými funkciami, volič režimov vozidla so samostatnými tlačidlami pre voľbu EV režimu a Save/Charge režimu. Tento celok je prehľadný a všetko sa naučíte ovládať veľmi rýchlo.

Touchpad z minulej generácie chýba, čo je dobrou správou :).  Palubná doska je rovnaká, akurát zmizol starší a menší LCD panel, ktorý nahradil nový 8“ dotykový displej s vynoveným systémom SDA. Samozrejmosťou je plná konektivita vrátane Apple CarPlay, Android Auto a natívnej navigácie s pokročilými funkciami. Počas prvej jazdy som si celkom užil aj prémiový audio systém s čistým výstupom, lebo samotné auto je dosť tiché (aj to sa zlepšilo), tak som si to vynahradil :).

V rámci redakčného testu sa zameriame na všetky technológie, no spomenúť musím, že asistenčné systémy majú slušné zastúpenie (sledovanie okolia vozidla s proaktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie dopravných značiek, adaptívny tempomat a s funkciou stop&go, monitorovanie okolia za vozidlom počas cúvania, pokročilí parkovací asistent + 4 kamery a PDC senzory v okolí auta atď.).

Zachovaná zostala aj možnosť využitia mobilnej aplikácie, ktorá ponúka prehľad o vozidle, ako aj možnosť nastaviť čas nabíjania alebo klimatizovania a pod. Prístrojový panel je analógový a prehľadný, pričom na ňom vidíte najdôležitejšie informácie o aute, z ktorých časť je premietaná na výsuvný head-up displej. V rámci komfortných prvkov sa mi páči ovládanie klimatizácie fyzickými tlačidlami a samozrejmosťou je bezkľúčový vstup a aktivácia vozidla.

Unikátna technika systému PHEV  

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je plug-in hybrid, ktorý sa správa viac ako elektromobil, čo je zámerom a rovnako aj unikátnym riešením v rámci konkurencie. Eclipse Cross PHEV má v strede vozidla, v podlahe, uloženú 13,8 kWh batériu, ktorá dopuje 2 elektromotory. Týmto riešením sa znížilo ťažisko + zlepšili jazdné vlastnosti, ktoré sú v rámci prvého dojmu veľmi dobré. Auto je komfortné, nekonfliktné, pekne filtruje nerovnosti, no v zákrutách nie je príliš plavné a dobre drží stopu. Jazdné vlastnosti podporuje aj výborné rozloženie hmotnosti  v pomere 55/45, ktoré pekne maskuje pohotovostnú hmotnosť vozidla presahujúcu 1900 kg.

Ako to celé funguje? Eclipse Cross PHEV je unikát v tom, že v rámci techniky ponúka 2 elektromotory (predný 60kw/137 Nm – zadný 70kW/195 Nn), výkonný 80 kW generátor a spaľovací 2,4-litrový benzínový motor MIVEC s výkonom 72 kW/193 Nm, ktorý pracuje v atkinsonovom režime. Systémový výkon je 138 kW. Prevodovka je 1-stupňová s fixným prevodom. Pýtate sa, prečo má spaľovací motor iba 72kW? V jednoduchosti – spaľovací agregát nie je nutné vytiahnuť na max. výkon, ale tak, aby pracoval čo najúčinnejšie za každých okolností.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Účinnosť je totiž najdôležitejší faktor, na ktorom si dal výrobca veľmi záležať. Ak bude chýbať spaľovaciemu motoru výkon, tak mu ho s vysokou účinnosťou dodajú elektromotory – kedykoľvek, lebo batérie nikdy nevybijete na 0%. 13,8 kWh batéria má podľa výrobcu poskytovať dojazd až 55 kilometrov (podľa WLTP), čo v rámci redakčného testu overím, no už teraz viem, že tento systém funguje veľmi dobre a keď ho využívate na plno, tak sa vám odvďačí priaznivou kombinovanou spotrebou. Tá je závislá predovšetkým od medzikusu za volantom 🙂.

Výhodou je aj to, že tento model je vďaka dvom elektromotorom 4-kolkou aj v čisto elektrickom režime, pričom je použitý vylepšený systém S-AWC, ktorý ponúka výbornú úroveň kontroly riadenia, zatáčania i brzdenia. Veľmi dobrá je aj agilita/pružnosť, pričom si môžete vybrať z 5 režimov nastavenia vozidla (Tarmac, gravel, snow, normal a eco). Systém pohonu pracuje veľmi dobre a konečne nemá problém s krížením náprav – predošlá generácia na krížení postála a nevedela sa bez pomoci pohnúť.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

V rámci prvých jázd som to musel vyskúšať a kríženie dopadlo veľmi dobre (v režime Gravel, ideálne je vypnúť aj trakčnú kontrolu). Pohon 4WD s 2 elektromotormi je k dispozícii s maximálnym výkonom batérie 80kW, a to až do rýchlosti 135 km/h. Zachovaný zostal aj režim Save, teda šetrenie energie alebo Charge, kedy sa prostredníctvom spaľovacieho motora/generátora nabíja batéria.

Eclipse Cross PHEV pracuje v 3 hlavných nastaveniach. EV režim: jazda na čistú elektrinu bez emisií, optimálna voľba pre nízke až stredné rýchlosti. Sériový hybridný režim: pri zrýchľovaní alebo zdolávaní kopcov slúži spaľovací motor na výrobu elektrickej energie, zatiaľ čo pohon vozidla zabezpečujú elektromotory. Paralelný hybridný režim: Pri jazde vysokou rýchlosťou, napr. pri predbiehaní iných vozidiel na diaľnici, je vozidlo poháňané spaľovacím motorom za asistencie elektromotorov.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Dôležité je vedieť aj to, že energia nie je získavaná iba nabíjaním (3 spôsobmi), ale aj účinnou rekuperáciou s 5 stupňami, ktorá podľa môjho názoru patrí medzi najprepracovanejšie a výborne sa s ňou pracuje (základom je B2, pričom veľkými pádlami pod volantom alebo voličom smeru jazdy môžete voliť od B0, teda plachtenie, až po B5 – najúčinnejšia rekuperácia). Ak sa toto naučíte využívať, tak budete nielen posielať prebytočnú energiu (zo všetkých 4 kolies) späť do batérie, ale rovnako ušetríte na brzdách, lebo ich nebudete toľko drať – stupeň B5 má citeľný brzdný účinok, pričom sa rozsvietia aj brzdové svetlá. Samotné nabíjanie je okrem rekuperácie riešené aj káblom, a to 3 spôsobmi: nabíjanie zo zásuvky 230V: 6 hodín, nabíjanie mennekes (klasický AC konektor): 4 hodiny, rýchlonabíjanie CHAdeMO: na 85% za 25 minút.

Mitsubishi tvrdí, že tento model zmení náš i váš pohľad na Plug-in hybrid

Zaujať chce technológiou V2H, s ktorou mám z časti osobné skúsenosti a je to veľmi praktické riešenie. Vďaka tejto technológii je možné využívať elektrickú energiu nie len na jazdu, ale ju „vytiahnuť“ aj z auta von a napájať rôzne elektrické zariadenia a dokonca aj celý dom.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

V batožinovom priestore je prítomná jedna veľká zásuvka s výkonom až 1500W, ktorá slúži ako zdroj energie pre rôzne zariadenia nie len v núdzových situáciách. Rovnako to mal aj Outlander PHEV, s ktorým som bol v Chorvátsku a vďaka tejto zásuvke sme mali kedykoľvek dostupnú energiu na nabíjanie všetkých zariadení + sme používali menší kávovar. Veľmi praktický doplnok. To ale nie je všetko. Ak máte správne zariadenie, tak môžete prostredníctvom CHAdeMO konektora a transformačnej jednotky ťahať von z auta, resp. z batérie až 10KWh a pripojiť v prípade núdze k energii celý dom alebo rôzne zariadenia počas práce v outdoore a pod.

Prvé dojmy: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Tento plug-in hybridný systém stále považujem za jeden z najlepších a najprepracovanejších na trhu, nakoľko vodiča vtiahne do hry – to auto nie je tupé, ale umožňuje vám interakciu. Samozrejme, viete jazdiť aj tak, že nemusíte nič „riešiť“, iba sadnúť a vyraziť. Mňa najviac baví práve tá interakcia, ako aj veľmi slušné jazdné vlastnosti, pohodlie a systém pohonu všetkých kolies S-AWC, ktorý vás dostane na rôzne miesta mimo bežných ciest. Okrem toho je prítomná aj užitočná technológia V2H, čo ocenia najmä aktívni ľudia so zmyslom pre praktické riešenia. Novinka sa podarila, má krásny dizajn, prepracovaný PHEV systém a v neposlednom rade aj celkom priaznivú cenu. Osobne mi chýba iba kráľovský priestor z modelu Outlander PHEV. Ale viete ako to je, je lepšie raz zažiť ako 100 krát počuť alebo čítať :).

Ceny môžete vidieť na obrázku nižšie a dostupnosť novinky je od 1.6.2021

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Mitsubishi CZ/SK

Fotogaléria – Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Prečítajte si aj:

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa: Vyberte sa kdekoľvek a kedykoľvek

Nechajte nám správu