Počas veľkonočného obdobia sa na cesty dostáva oveľa viac vodičov a niektorí majú aj menej skúseností. Hlavný nápor sa tradične očakáva počas Zeleného štvrtka v popoludňajších hodinách a potom počas Veľkonočného pondelka.

Je tak na mieste venovať premávke zvýšenú pozornosť a nielen počas sviatkov, ale aj po nich. NDS napr. v utorok po sviatkoch zaznamenala na bratislavskej D1 až o 29 % vozidiel viac ako bežne počas roka. Podobný nárast sa očakáva na celom Slovensku.

Diaľničná patrola účinne pomôže

Diaľničná patrola je bezplatná služba od Národnej diaľničnej spoločnosti. Funguje nepretržite, v režime 24/7 a jej cieľom je zvýšenie bezpečnosti na diaľniciach. Ak sa ocitnete v núdzi, diaľničnú patrolu si môžete aj počas veľkonočných sviatkov privolať jednoducho – ideálne cez mobilnú aplikáciu ViaRest, o ktorej sa dočítate nižšie v článku, alebo telefonicky na bezplatnom telefónnom čísle 0800 100 007.

Diaľničná patrola
Diaľničná patrola

Rovnako vám odporúčame, aby ste si skontrolovali, že máte zakúpenú elektronickú diaľničnú známku. Elektronickú diaľničnú známku si kupujte cez webstránku www.eznamka.sk, prípadne mobilnú aplikáciu eznamka, na čerpacích staniciach alebo informačno-predajných miestach na diaľničných hraničných priechodoch. Iné predajné kanály vám neodporúčame.

Diaľnice na Slovensku čakajú výrazné opravy

Na Slovensku je viacero diaľničných úsekov, ktoré treba vyriešiť. Jednou zo strategických križovatiek je aj prepojenie D1 na D4. Práce na tejto križovatke aktuálne vstupujú do realizačnej fázy. Po ich finalizácii sa významným spôsobom zefektívni doprava v hlavnom meste, ale aj celom regióne.

Prepojenie D1 a D4 pri Triblavine

Zvýši sa totiž dopravný komfort, bezpečnosť aj plynulosť dopravy, a to hlavne pre vozidlá, ktoré smerujú napr. do Viedne či do Českej republiky. Prepojenie D1 a D4 pritom výrazne odbremení diaľnicu, ktorá prechádza priamo cez Bratislavu. V našom hlavnom meste sa takto zníži hluk aj znečistenie ovzdušia.

Práce na prepojení D1 a D4
Práce na prepojení D1 a D4

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, Július Mihálik, nám k tomu povedal: „Nielen motoristická verejnosť dlhodobo a plným právom požaduje dokončenie tejto kľúčovej investície. Preto križovatka D1/D4 patrí medzi naše najväčšie priority. V najbližších dňoch sa tak posúvame do ďalšej etapy.“ 

Zmena dopravy

Tieto práce prirodzene ovplyvnia dopravu, a to práve v najbližších dňoch a dôjde aj k jej úprave. Už 12. marca 2024 bude uzatvorený most nad D1, ktorý spája cestu I/61 s Čiernou Vodou, miestnou časťou Chorvátskeho Grobu. Diaľničiari na tomto úseku budú vykonávať frézovanie asfaltového krytu vozovky. Tento most sa definitívne odstráni v dňoch 16. a 17. marca. Demolačné práce si vyžiadajú uzatvorenie úseku diaľnice D1 počas nastávajúceho víkendu.

Podľa informácie z NDS je samotné uzatvorenie daného úseku diaľnice naplánované počas nočných hodín zo soboty na nedeľu. Úsek D1 sa uzatvorí v sobotu 16. marca 2024 o 22:00 avšak už od 21. hodiny budú prebiehať prípravné práce, ktoré môžu ovplyvniť dopravu. Ak teda môžete, vyhnite sa tomuto úseku už od 21 hodiny. Všetko je naplánované tak, aby sa práce s búraním mostu ukončili v nedeľu o 12. hodine.

Zbúranie starého mosta naštartuje ďalšie práce. Počet jazdných pruhov tomto úseku D1 zostane rovnaký, ale jazdné pruhy budú o niečo užšie. Aj preto sa tu zníži maximálna povolená rýchlosť. Pokiaľ bude počasie priať, s týmito prácami sa začne hneď po zbúraní starého mosta, a to zo strany od Čiernej Vody.

Je samozrejmé, že pri takýchto prácach treba počítať so zdržaním, a to hlavne v čase rannej a popoludňajšej špičky. V tejto dobe budú práce prebiehať v smere Bratislava – Žilina medzi 13,6 a 16,25 kilometrom a v opačnom smere to bude medzi 17,2 a 13,9 kilometrom.

Po tomto krátkodobom obmedzení komfortu získame ako vodiči dlhodobo rýchlejšiu a bezpečnejšiu trasu. Ako sme sa dozvedeli, NDS sa na tieto práce starostlivo pripravila, posilnila kapacity diaľničných patrol a tiež bude lepšia dostupnosť odťahových služieb.

Alternatívne trasy pri spojenie D1 a D4
Alternatívne trasy pre spojenie D1 a D4

Pomôže aplikácia ViaRest

V tejto súvislosti upozorňujeme aj na aplikáciu ViaRest, ktorá umožní privolať pomoc veľmi pohodlne. Aplikácia ViaRest je pritom plnohodnotnou náhradou za aplikáciu Pomoc na diaľnici a bude obsahovať aj veľa ďalších služieb súvisiacich aj s parkovaním. Pri privolaní pomoci je výhodou, že aplikácia určí konkrétne miesto, kde sa nachádzate.

Oprava mostu v spojení D1 a R1 v dvoch etapách

Ďalšie práce, ktoré pripravuje NDS, súvisia s dopravnou operáciou pri Trnave. Konkrétne v mieste križovania diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Toto spojenie je už po životnosti a premostenie na križovatke autostrád teraz čaká komplexná oprava.

Stavebné práce budú vykonávané aj v noci, a to 7 dní v týždni. NDS najskôr opraví most v smere z Nitry do Trnavy. Aby bol dopad na plynulosť dopravy čo najmenší, práce sú rozdelené do dvoch etáp.

Počas prvej etapy sa bude opravovať vonkajšia časť mosta. Doprava na moste zostane zachovaná v dvoch jazdných pruhoch pri stredovej rímse. Uzavretý však bude pripájací pruh z diaľnice D1 na R1 v smere Bratislava – Trnava. Preto bude doprava z D1 smerujúca do Trnavy presmerovaná po R1 v smere na Nitru. V križovatke Vlčkovce navedie obchádzková trasa osobné vozidlá ponad R1 späť na smer do Trnavy. Pre nákladné vozidlá smerujúce do Trnavy sa začne obchádzková trasa v križovatke Senec, východ a povedie po ceste I/61 v smere do Trnavy.

Počas druhej etapy sa bude opravovať vnútorná časť mosta. Vtedy môžete využiť dva opravené jazdné pruhy na vonkajšej časti. Zachované ostane aj odbočenie z R1 na D1 v smere Nitra – Bratislava. Uzavreté však bude pripojenie z diaľnice D1 na R1 v smere Bratislava – Trnava. Doprava bude vedená po pôvodnej obchádzkovej trase cez križovatku Vlčkovce. Pre nákladné vozidlá idúce do Trnavy zostane zachovaná vyššie spomenutá obchádzka riešená cez križovatku Senec, východ.

Závisí to aj od nás

Na tom, ako to bude celé prebiehať, budeme mať zásluhu hlavne aj my vodiči. Riešením plynulej a bezpečnej jazdy je ohľaduplnosť, zvýšená pozornosť v zúžených pruhoch a tiež častejšie využívanie alternatívnych trás. To zásadným spôsobom dokáže zvýšiť plynulosť dopravy počas týchto prác.

Zdroje: NDS, vlastné

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté