Citroën to vymyslel dobre, k názvu C5 pridal slovíčko Aircross a je z toho vlastne iné auto ako doteraz. C5 Aircross je síce prednokolka, ale poradí si aj s náročnejším terénom, pri ktorom ako keby plával na vzduchovom vankúši. Má totiž špeciálne pruženie, ktoré takmer vylučuje, aby ste pocítili náraz na krajnú polohu tlmičov. Pozrite si detaily aj v našom videu.

Na prvý pohľad si všimnete, že je to fakt obrovské auto. Dojem posilňujú aj zadné svetlá v 3D dizajne a vpredu masívna maska chladiča s FullLED svietením. Ocenili sme automatické prepínanie tlmené/diaľkové svetlá. Mali sme vyhotovenie so zvýraznenými časťami karosérie a to ďalej posilňuje sebavedomie tohoto vozidla.

Pri bližšom pohľade si všimnete, že niektoré nasávacie otvory sú robené len na dizajn a v skutočnosti sú zaslepené. Tiež je takto vyriešený falošný dvojitý výfuk. Ale vyzerá to dobre …

Naopak za praktické považujeme pružné plastové lišty okolo dverí. Na parkovisku vás tak z vedľajšieho auta len tak neobijú, resp. nemáte hneď škrabance po celých dverách. Miesta vzadu je dosť, páčila sa nám aj výbava pre cestujúcich vzadu – výduchy klimatizácie a USB porty na nabíjanie mobilných zariadení. Batožinový priestor má od 580 až 720 litrov. Spomenutú vyššiu hodnotu objemu dosiahnete pri zložení dvojitej podlahy zadného kufra do spodnej polohy a posunutí zadných sedačiek dopredu. Zadné sedadlá sa pritom dajú posúvať individuálne. V spodnej časti kufra nájdete aj dojazdové koleso a súpravu na jeho vymieňanie.

Motorizácia a jazdné režimy

Pri výbere motorov máte na výber benzín PureTech – objem 1,6 litra s výkonom 180 koní a objem 1,2 litra s výkonom 130 koní. Alebo stále veríte „dízlu“ a potom si vyberáte z BlueHDi s objemom 2,0 litra s výkonom 180 koní alebo objem 1,5 litra s výkonom 130 koní.

Otočným ovládačom na palubnej doske potom volíte jazdné režimy  – napr. jazda na piesku, snehu, v blate alebo vypnutie ESP. K tomu je pomocou tlačidlom možno zvoliť režim Sport alebo schádzanie auta z kopca.

Tlmenie s progresívnymi hydraulickými dorazmi

Zaujímavé je spomenuté pruženie  s tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Ako to funguje? Klasické tlmiče sa správajú počas celého zdvihu rovnako, teda je tu rovnaká tlmiaca sila od hornej až po spodnú polohu zdvihu. Rovnako je to aj pri stlačení tlmiča.

Tlmiče v C5 Aircross s progresívnymi hydraulickými dorazmi pracujú na mechanickom princípe. Od klasických tlmičov sa líšia tým, že pracujú inak v strednom rozsahu, kde je pruženie je mäkšie, lepšie sa filtrujú nerovnosti, jazda je tak pohodlnejšia. Avšak smerom k hornej a k dolnej krajnej polohe sa postupne (progresívne) pritvrdzujú až tak, že inak bežné buchnutie dorazov je prakticky vylúčene. Samozrejme, pri naozaj veľkej jame alebo „zoskočení“ z veľkej prekážky môžete počuť úder kolesa, no spracovanie tejto situácie je evidentne lepšie v porovnaní s klasickým mechanickym dorazom. Toto sme si vyskúšali v praxi a funguje to. Jazda je naozaj plynulá, pri vysokej rýchlosti vám však auto môže na nerovnostiach začať plávať. Takže so všetkým radšej opatrne.

Svetlá výška Citroën C5 Aircross je 230 mm a to znamená, že prejdete aj väčšie terénne nerovnosti.

Technologická výbava

Pri cúvaní máte aj priestorový pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Tiež je tu viditeľná signalizácia auta v mŕtvom uhle. Vyskúšali sme funkciu Android Auto a Apple CarPlay. Android Auto zatiaľ na Slovensku oficiálne podporovaný nie je, ale inštalačný balíček sa samozrejme dá stiahnuť a používať. Apple CarPlay funguje bez obmedzenia. Pripočítajte ešte systém na udržiavanie auta v jazdnom pruhu (výhodné napr. pri bočnom vetre) a pri tempomate sme si pochvaľovali podporu pri jazde preplneným mestom. Použitý adaptívny tempomat automaticky udržiava rýchlosť vozidla na vami nastavenej hodnote, pričom systém udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami. Tempomat automaticky potom reguluje zrýchľovanie a spomaľovanie vozidla.

Pomocou funkcie Stop systém riadi brzdenie až do úplného zastavenia vozidla. Keď sa potom premávka pohne, auto sa samo opätovne rozbehne. Po zabrzdení C5 Aircross s automatickou prevodovkou sa motor po 3 sekundách od zastavenia aj vypne. Stlačením tlačidla alebo pedálu akcelerátora sa opäť naštartujete. Ak auto stojí po automatickom zastavení a vypnutí motora zhruba 5 minút, automaticky sa zatiahne aj elektrická parkovacia brzda.

Veľmi šikovné je aj bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu a príslušný odkladací priestor je dosť veľký aj pre telefóny s veľkým displejom. A špecialita od Citroënu – CONNECTED CAM – širokouhlá HD kamera, pevne zabudovaná vo vozidle. Spomeňme ešte systém rozšíreného rozpoznávania dopravného značenia, ďalej Connect box (lokalizovaná asistencia a núdzové volanie záchranných zložiek v prípade nehody, lokalizácia vozidla pre potreby sledovania firemného parku) a pod.

Viac o Citroën Connected Cam

VIDEO TOUCHIT: Citröen C3 a jeho ConnectedCAM. Ako sa dá zdokumentovať jazda a zdieľať s priateľmi?

 

Cena testovaného vozidla C5 Aircross bola 32 340 eur, bola tu ale bohatá doplnková výbava. Základná cena pre Citroën C5 Aircross je 19 990 eur.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu