Ak prepravujete tovar predovšetkým v rámci mesta a máte potrebu byť ekologickejší, tak tento elektrifikovaný model od Fordu by sa vám mohol páčiť.

Ford Transit Custom ako taký nie je žiadnou novinkou a s radosťou ho využívajú tisíce zákazníkov po celom Slovensku, no v drvivej väčšine s naftovým agregátom. Viete však, že tento model je dostupný aj ako Plug-in Hybrid? Ja som mal na test pracovnú verziu „VAN“, ktorá ponúka tri miesta na sedenie + veľmi slušný nákladný priestor s objemom 6m3.

V praxi to znamená, že sa sem vojdú tri euro-palety, pričom je možné nakladať z boku alebo zozadu cez dvojkrídlové dvere. Dôležitým faktom je aj to, že tento model si aj napriek relatívne ťažkým batériám v podlahe zachoval užitočné zaťaženie na úrovni 1-tony, čo určite oceníte.

Špecifikom modelu Transit Custom PHEV je, pochopiteľne, pohon. Tento model ponúka sériový hybridný systém, čo v jednoduchom preklade znamená, že o pohon sa vždy stará iba elektromotor s výkonom 93kW a max. krútiacim momentom 355 Nm, pričom spaľovací benzínový motor (1-litrový 3-valec EcoBoost) s generátorom slúži výhradne na nabíjanie 13,6 kWh batérie v podlahe vozidla.

Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
Ford Transit Custom PHEV

Prevodovka je tzv. bezstupňová a nechýba ani viacero režimov nastavenia vozidla, pričom všetky riešia iba to, kedy a akým spôsobom sa batéria nabíja spaľovacím motorom/generátorom alebo či chcete jazdiť výhradne na elektromotor, bez aktivovaného dobíjania. Je to špecifický, no dobre fungujúci systém s dlhou životnosťou, nakoľko benzínový motor slúži výhradne ako generátor energie – bez extra ohľadu na zaťaženie vozidla.

Táto pohonná sústava ponúka aj dva režimy rekuperácie, čiže prebytočná energia neuniká, ale sa vracia späť do batérie, pričom v rámci silnejšieho režimu šetríte aj brzdy, čo je v rámci elektromobilov bežné, no treba to spomenúť. Výhodou výhradne elektrického pohonu je pružnosť a okamžitý prejav výkonu – kedykoľvek po zatlačení akcelerátora a bez omeškania. Ani po naložení nie je auto nejako lenivé, no treba dodať, že je orientované skôr na silu ako rýchlosť. V rámci podvozku ide o klasickú dodávku, ktorá je najkomfortnejšia po určitom zaťažení.

Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
Ford Transit Custom PHEV

lítium-iónová batéria v podlahe vozidla je chladená kvapalinou a v bežnej praxi sa reálny dojazd na jedno nabitie pohybuje v okolí 45 kilometrov – veľa záleží od okolností a poveternostných podmienok. Ak auto plne zaťažíte, tak sa čistý e-dojazd znižuje o 5 až 10 kilometrov, no stále máte k dispozícii spaľovací generátor alebo možnosť klasického nabíjania. Nabíjanie generátorom, teda spaľovacím motorom, nie je zadarmo, ale to určite viete. V bežnom mestskom režime, trošku uponáhľanom, viete jazdiť za približne 5l/100km.

Avšak, vďaka špecifickému systému pohonu nie ste obmedzovaní iba na mesto a dajú sa zdolávať aj dlhšie vzdialenosti, no tým sa zvyšuje aj spotreba generátora, ktorý pýta na okresných cestách viac ako 8l/100km a na diaľnici (max. rýchlosť obmedzená na 130km/h) výrazne nad 11l/100km, čo už nie je úplne ekonomické, ale možnosť tu je, čo sa počíta. Celkový dojazd, bez nutnosti externého nabíjania alebo tankovania paliva dosahuje približne 450 až 500km

Na rovinu – tento model je určený predovšetkým do mesta a na kratšie vzdialenosti, ideálne pre kuriérske služby, na rozvoz potravín, jedál, liečiv atď. V ideálnom režime ho máte v priebehu noci na nabíjačke a ráno vyrážate na rozvoz s plnou batériou, pričom si v prípade potreby zvýšenia dojazdu pomáhate generátorom. Tento model je ideálny do veľkomiest s bez-emisnými zónami, ktoré sa dajú v systéme aj prednastaviť, pričom sa auto po vjazde do takejto zóny automaticky prepne do výlučne elektrického režimu a deaktivuje generátor.

Samotné nabíjanie nie je závratne rýchle, takže ak nemáte počas dňa viachodinový prestoj, tak je asi zbytočné ho aj pripájať. Tento Plug-in Hybrid je možné nabíjať zrýchlene za približne 3 hodiny (240V/16A alebo 32A), prípadne v klasickom režime s prúdom 10A za približne 4,5 až 5 hodín. V rámci nabíjania cením umiestnenie nabíjacieho konektoru v ľavom predom rohu vozidla.

Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
Ford Transit Custom PHEV

Z pohľadu dizajnu je to klasický Ford Transit Custom s vydareným dizajnom, ktorý ponúka LED denné svietenie, no stretávacie svetlá sú klasické halogény s projektormi. Interiér je takmer totožný s „civilnou“ verziou. Ponúka slušný a celkom pohodlný posed za volantom aj pre vyššie osoby a veľmi dobrý výhľad z kabíny. Každý aktívny šofér ocení aj množstvo odkladacích priestorov v rámci celej kabíny, čo je veľmi dôležité, ako aj priestor pod dvoj-sedadlom na pravej strane, kde môžu byť napr. nabíjacie káble a pod. Z pohľadu technológií je tu základ, čo je pre tento typ vozidla typické. Trošku mi chýbali iba údaje o spotrebe el. energie a pod. Toto má absolútnu absenciu, čo je celkom zaujímavé.

V strede palubnej dosky sa nachádza veľký dotykový LCD displej so systémom Ford Sync3, ktorému sekunduje analógový prístrojový panel s pridruženým ovládaním na volante. Informačno-multimediálny systém je slušne vybavený, pričom ponúka podporu Apple CarPlay a Android Auto, ako aj natívnu podporu služieb FordPass Connect s možnosťou prepojenia s mobilnou aplikáciou.

V rámci tejto funkcie získate vzdialený prehľad o aute, ako aj informácie o nadchádzajúcom servise a pod. V rámci konektivity a multimédií je samozrejmosťou Bluetooth + Wi-Fi. Každé moderné auto, aj pracovné, ponúka aspoň základné asistenčné systémy a Ford nie je výnimkou, takže môžete počítať so základným sledovaním okolia vozidla, parkovacími senzormi, tempomatom a pod. Celkom ma prekvapilo, že auto poháňané výhradne elektromotorom sa aktivuje klasickým kľúčom :). Na záver ešte dodám, že cením aj vyhrievané sedadlá + vyhrievané čelné sklo.

Tento model má jednoznačne svoje opodstatnenie a miesto na trhu, pričom ide prvý Plug-in Hybrid v tejto kategórii, no musíte si to dobre prepočítať, aby sa vám vrátili trošku zvýšené obstarávacie náklady, teda suma presahujúca 40 000 eur.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Cena: od 44 000 eur

Fotogaléria

  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Transit Custom PHEVZdroj: Miroslav Illéš

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu