Ak nemáte záujem o tradičné MPV, ale potrebujete multifunkčné auto pre početnejšiu rodinu a biznis, ktoré chcete využívať aj ako „daily car“, tak ste na správnom mieste. Okrem toho dostanete aj slušnú dávku technológií a variabilný interiér, ktorý je v tomto prípade nutnosťou. Toto všetko a ešte o niečo viac ponúka modernizovaný Ford Tourneo Custom, ktorý považujem za veľmi vydarené auto (nazvime ho VAN), a to aj napriek tomu, že má viaceré nedostatky.

Za vydarený model ho považujem z viacerých dôvodov – tým hlavným je, že už s jeho prvou generáciou mám dobré a dlhodobé skúsenosti. V jeho spoločnosti som strávil veľa času, a tak som sa na zmeny v druhej generácii veľmi tešil. Osobne poznám viacerých majiteľov tohoto modelu, ktorí sú s jeho schopnosťami spokojní, pričom ho využívajú nie len v rámci súkromia, ale hlavne v biznise – preprava ľudí. Ford Tourneo Custom má oproti (nemeckej) konkurencii zásadnú výhodu aj v cene. Poďme ho rozobrať do detailu!

Auto (verzia L2)

Dizajn príliš rozoberať nebudem, ten je subjektívnou záležitosťou a každý v ňom vidí svoje pozitíva a negatíva. Je však dobré vedieť, že od predošlej generácie sa nový model diametrálne nezmenil. Rozdiely vidieť na prvý pohľad, ale podstata a charakter tohto modelu zostal zachovaný. V prednej časti je najväčšou zmenou nová maska, ktorá korešponduje s aktuálnym dizajnovým jazykom automobilky Ford a musím uznať, že v chrómovom prevedení vyzerá veľmi dobre – dodáva mu štýl. Po bokoch masky sú mohutné svetlá so zmenenou grafikou, pričom nechýba ani zaujímavý svetelný podpis denného LED svietenia, ktoré určite neprehliadnete. Trošku ma prekvapilo, že Ford do inovovaného modelu neintegroval LED svetlomety, ale zostal verný Bi-Xenónom, ktoré síce svietia výborne (stretávacie aj diaľkové), ale predsa len je LED technológia značne ďalej. Snáď v ďalšej generácii. Prítomné sú aj hmlové svetlomety s funkciou prisvietenia zákrut. Koncové svetlomety zostali takmer nezmenené.

Profil karosérie je verný predchodcovi, čo je dobre, ale má to aj svoje nevýhody. Základom sú masívne predné dvere, ktoré dopĺňajú obrovské posuvné dvere v strede karosérie (z oboch strán). Posuvné dvere sú praktické a v tomto prípade aj nutnosťou, ale majú značnú váhu, takže deti a útlejšie ženy s nimi budú občas bojovať. Zachovaný zostal aj vonkajší schodík pod prahom, vďaka čomu sa do zadnej časti lepšie nastupuje. Z profilu vyzerá tento model veľmi dobre, začo môže hlavne celistvá horná polovica, ktorá je takmer celá presklená. Aby bol dosiahnutý oku lahodný celok, tak medzi prednými a zadnými oknami je na „B“ stĺpiku nalepená čierna fólia. Orientácia na dizajn má nevýhodu v tom, že zadní pasažieri majú k dispozícii iba malé krídlové okienka. Z toho vyplýva, že posádka v 2 a 3 rade sa musí spoliehať iba na klimatizáciu, čo nie je ideálne. Zadná časť zostala takmer nezmenená – stále sú prítomné obrovské kufrové dvere, ktoré sa vďaka silným plynovým vzperám otvárajú veľmi ľahko. Po otvorení môžu slúžiť ako strieška pri rôznych aktivitách, napr. v kempe, na rybačke a pod.

Teraz nahliadneme do interiéru, ktorý prešiel viditeľnou a hlavne praktickou modernizáciou. Tieto zmeny potreboval Ford Tourneo Custom ako soľ! Pôvodný interiér bol fajn, ale chýbalo mu viac odkladacích priestorov, pričom miesta bolo dosť – nevyužitého. Teraz je to presne tak, ako to má byť. Už letmým pohľadom na palubnú dosku zaregistrujete jej nový dizajn a viacero praktických riešení. Základným prvkom je stred palubovky, kde sa nachádza veľký 8“ LCD displej, pod ktorým sa nachádzajú fyzické tlačidlá na ovládanie multimédií a následne panel klimatizácie. Klimatizácia je 2-zónová, jedna zóna patrí prednej časti a druhá zadnej. Nechýbajú ani vyhrievané predné sedadlá a vyhrievané čelné sklo, čo je v zime neoceniteľným pomocníkom. Strednú časť palubovky zakončuje vyčnievajúci „pult“, v ktorom je zakomponovaný volič automatickej prevodovky a krytý odkladací priestor na poháre alebo iné drobnosti. Výborne tu držia mobilné telefóny. Tesne nad týmto priestorom je hlavný USB-A port (nabíjací/dátový) a 12V zásuvka.

Modernizovaná palubovka ponúka aj dva otváracie priečinky pod čelný sklom a jeden klasický pred spolujazdcom. Okrem toho sú prítomné ešte 4 držiaky na fľašky a nápoje v rôznych veľkostiach. Takto si predstavujem praktický interiér. Nezabúdam ani na výplne predných dverí, ktoré ponúkajú ďalšiu dávku odkladacích priestorov v rôznych veľkostiach. Dvojica zadných posuvných dverí neponúka žiadny odkladací priestor, čo je dané ich konštrukciou. Namiesto toho nájdete pár priečinkov na nápoje a drobnosti v bočnej výplni vozidla. Z pohľadu šoféra nemám takmer žiadne výhrady. Oceňujem vyšší posed a tým pádom aj výborný výhľad z vozidla na každú stranu. Ovládacie prvky sú rozložené optimálne a aj keď nie je palubovka orientovaná priamo na vodiča, tak všetko je na dosah ruky. 

Sedenie vs. pohodlie vs. variabilita interiéru – Ford Tourneo Custom je hlavne o pridanej hodnote, ktorú má majiteľovi a posádke ponúkať. To sa mu z pohľadu sedenia, resp. vyhotovenia sedadiel darí dlhodobo. Už predošlá generácia mala veľmi dobre spracované sedadlá, na ktorých sa dali bez ujmy na zdraví presedieť stovky kilometrov. Inak tomu nie je ani v tomto prípade. Predné sedadlá sú iba dve, čo je ideálna konfigurácia, nakoľko má šofér, ale aj spolujazdec plnohodnotné sedadlo s dobrým rozsahom nastavenia, čo je dôležité. Chýbať nesmú ani lakťové opierky a dostatok priestoru z každej strany. Bočné vedenie sedadiel je plytké, ale v tomto prípade je to jedno, základom je pohodlie. Prial by som však, ak by boli predné sedadlá otáčacie, čo by sa dalo využiť pri kempovaní a pod. (viem, nie je to karavan, ale bolo by to fajn).

Spredu sa presunieme dozadu, kde je v dvoch radoch ďalších 6 samostatných sedadiel. Tie sa dajú otáčať (nie na platforme, treba ich vybrať a otočiť) podľa potreby, ale musia sadnúť do predurčených pozícií, takže ich prehadzovanie je slušná hádanka a zároveň silové cvičenie. Vyhotovenie sedadiel je veľmi dobré – sťažovať sa pravdepodobne nebudete ani počas dlhej cesty na dovolenku. Stredné sedadlá majú plastovú zadnú časť operadla, ktorá po sklopení slúži ako odkladací priestor na nápoje a iné veci – veľká lakťová opierka. Krajné sedadlá disponujú aj ISOfix úchytmi. Mohutná konštrukcia každého sedadla zaručuje vysokú bezpečnosť, ale z pohľadu váhy, resp. manipulácie s týmito sedadlami to nie je ideálne.

Ford sa nepoučil a systém uchytenia a vyberania sedadiel zostal rovnaký, ako mal predchodca. Každá pozícia má svoje drážky, takže sedadlá nie sú posuvné a ich vyberanie je často zložité, nakoľko sú veľmi ťažké. Ideálne by boli koľajnice pozdĺž celej zadnej časti, v ktorých by boli sedadlá ukotvené a dalo by sa s nimi krásne pracovať. Aj rýchle zväčšovanie priestoru by bolo efektívnejšie. V aktuálnom vyhotovení je nutné kvôli zväčšeniu manipulačného/batožinového priestoru sklopiť operadlá alebo vybrať jednotlivé sedadlá. Podľa toho sa odvíja aj kapacita batožinového priestoru. Spomenúť treba aj množstvo USB-A nabíjacích portov v celej zadnej časti, vďaka čomu bude mať každý pasažier svoje zariadenie vždy nabité – okrem toho sú prítomné aj 12V zásuvky. Absenciu mala iba 230V zásuvka, resp. menič napätia, ale za príplatok je k dispozícii. Páčili sa mi aj na mieru vyrobené gumené rohože, ktoré budú počas zimných mesiacov nutnosťou.

Pri pohľade do batožinového priestoru, ak sa to tak dá nazvať, nakoľko celá zadná časť sa dá označiť za batožinový priestor, je vidieť, že toto nie je žiadne MPV, ale poriadne auto, kde sa naložíte všetko, čo budete potrebovať. Presné čísla nie sú známe, ale môžete si byť istí, že priestor vám chýbať nebude. Ak aj áno, tak vyhodíte zadný rad sedadiel na okrem 5 osôb zoberiete aj niekoľko bicyklov + batožinu. Výhodou sú aj obrovské zadné dvere, ktoré môžu slúžiť ako dočasná strieška počas rôznych aktivít. Resumé sekcie –  interiér prešiel potrebnými zmenami, ktoré sú výborné, ale zostalo aj veľa pôvodných neduhov, ktoré by mohol výrobca v nasledujúcej generácii odstrániť.

Testovaný model mal pod prednou kapotou nízko uložený 2-litrový naftový 4-valec (2.0 TDCi) s výkonom 125 kW (170 ps) a max. krútiacim momentom 405 Nm. Motor bol spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou manuálneho radenia –  tlačidlo zmeny rýchlostí je umiestnené dosť nešťastne. 2-litrový diesel má sily a výkonu viac než dosť a ani po plnom naložení auta nie je cítiť výrazný deficit pružnosti. Tá je veľmi slušná a to v relatívne širokom spektre otáčok. Predbiehanie na okresných cestách je pohodové, ale s dlhšou dráhou treba stále počítať. Na diaľnici je Tourneo Custom ako doma. Páči sa mi, že automat netlačí otáčky motora nasilu do nízkych hodnôt, ale jeho reakcie by mohli byť aj rýchlejšie. Samozrejme, dá sa na to zvyknúť, ale počas rýchlych manévrov mi to z času na čas spôsobovalo „vrásky“. Inak je táto kombinácia príjemná a automat vás oslobodí od neustáleho šliapania na tri pedále :).

Musím však dodať, že s predošlou generáciou, ktorá mala 6-stupňovú manuálnu prevodovku, som najazdil viac a nemal som extra výhrady, práve naopak. Dráhy sú presné a kulisa slušne tuhá, čo otvára podvedomú otázku – potrebujem doplácať za automat? To ale nechám na vás! Kombinácia nafta + automat + veľká karoséria má dopad na výslednú spotrebu, ktorá nie je zlá, ale treba počítať s 9 litrami počas záťaže a rýchlejšej jazdy. Ak budete jazdiť výhradne predpisovo, tak sa dostanete aj výrazne pod 8 litrov. Testovaný model bol takmer nový, s minimom najazdených kilometrov, takže výsledná spotreba ešte určite spadne – minimálne o niekoľko desatín litra. Predošlá verzia­: najvýkonnejší diesel + 6-stupňový manuál = spotreba okolo 7 litrov. Veľa však záleží od zaťaženia.

Komfort jazdy zabezpečuje slušne spracovaný podvozok – viacprvková predná náprava, ktorej sekunduje tuhá zadná náprava (možnosť príplatku za vzduchové odpruženie zadnej nápravy). Jazda s Fordom Tourneo Custom je príjemná, ale ak je zadná časť prázdna/odľahčená, tak na hrboľoch občas zaznamenáte jemné odskočenie. Taký dodávkový pocit, ale nestáva sa to príliš často. Z pohľadu filtrovania nerovností je podvozok na dobrej úrovni, ale určite budete cítiť, po akých cestách jazdíte. V poriadku je to aj z pohľadu odhlučnenia kabíny od podvozku a motora. Testovaný model mal obuté 17“ disky s pneumatikami 235/55/R17 XL, ktoré majú dostatok hmoty, ktorá pomáha podvozku s filtrovaním a prejazdom cez väčšie nerovnosti.

Technológie

Základným pilierom technológií alebo skôr multimédií je systém Ford Sync 3, ktorý už dobre poznáme. Bez zveličovania, je naozaj veľmi dobrý! Ovláda sa pomocou 8“ dotykového LCD displeja, ktorému sekunduje malý digitálny prístrojový panel medzi dvoma analógovými budíkmi pred šoférom. Tieto dva displeje sa spolu veľmi „nerozprávajú“, ale to nevadí. Na malom displeji sa pomocou multifunkčného volantu nastavujú asistenčné systémy a všetky prvky podstatné pre jazdu. Z asistenčných systémov je prítomné čítanie dopravných značiek, automatické prepínanie svetiel, štart/stop systém, tempomat, sledovanie diania pred vozidlom, núdzové brzdenie, automatické volanie na núdzovú linku v prípade nehody a parkovacie PDC senzory (vpredu + vzadu).

Absenciu má parkovacia kamera, ktorú by som tu určite chcel. Taktiež by som prial aj bezkľúčové otváranie + štartovanie. Snáď sa dočkáme v ďalšej generácii. Adaptívny tempomat mi nechýbal, ale ak by tu bol, tak je to iba plusom. Moderný systém sledovania mŕtvych uhlov nie je prítomný, ale má za seba náhradu. Tourneo Custom má veľké a zdvojené spätné zrkadlá, pričom malá spodná časť nahrádza túto technológiu – vykrýva mŕtvy uhol. Spätné zrkadlá treba sledovať, vždy! Pochvalu si zaslúži už spomenutý multifunkčný kožený volant, ktorý má množstvo ovládacích prvkov, je nastaviteľný a vyhovujúci je aj jeho sklon.

Z multimédií nechýbalo vôbec nič, takto si predstavujem modernú dodávku alebo prerastený VAN? JFord Sync 3 ponúka okrem hlasového ovládania v českom jazyku aj podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, pričom nechýba ani natívna navigácia, ktorá funguje celkom dobre. Oceňujem aj možnosť vytvoreniaWi-Fi hot-spotu a detailné nastavenia všetkých funkcií, vrátane audia, ktoré je síce bez konkrétneho označenia, ale hrá dobre. Reproduktory majú k dispozícii aj zadní pasažieri (rovnako ako výduchy ventilácie). Spomenúť treba aj funkciu „sluha“, ktorá deaktivuje všetky multimédiá a obmedzí možnosť nastavenia väčšiny systémov. Tento režim využijete v prípade, ak napr. vaše auto požičiavate cudzej osobe alebo ho ide niekto preparkovať a pod. Chválim aj veľké množstvo nabíjacích USB-A portov a 12V zásuviek, ktoré sú nutnosťou!

Hodnotenie TOUCHIT

Ford Tourneo Custom mám rád a ak sa preňho rozhodnete, budete ho mať radi aj vy! Ponúka zaujímavý dizajn, dobré jazdné vlastnosti a veľkú dávku praktických riešení, vrátane variability vnútorného priestoru. Aj napriek rôznym uvedeným nedostatkom si stále myslím, že tento model je dobrou voľbou, ktorá vás tak ľahko neomrzí. Dodať treba, že je to aj podstatne lacnejšia alternatíva oproti (nemeckej) konkurencii v danej triede. Ak sa zmení pár detailov, najmä spôsob uchytenia zadných sediel, tak to bude perfektné auto. Myslíte si, že tento model nie je možné využívať ako „daily car“? Je to možné, mám to vyskúšané! Zdá sa byť nadrozmerný, ale stále je dostatočne obratný a vojdete s ním aj do väčšiny podzemných garáží (nebude to príjemný pocit, ale strechu nechytíte). Ak si ho zaobstaráte, tak Tourneo Custom vám bude dobrým pomocníkom – v rodine i v biznise. Treba vyskúšať, za to nič nedáte.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: www.fordstore.sk

Cena testovaného modelu: od 42 324 Eur

Prečítajte si aj:

Ford Focus ST Line 1.5 EcoBoost: Z dobrého sa stalo výborné (má konkurencia z Čiech problém?)

Nechajte nám správu