Azúrovo modrý Ford, s ktorým sme strávili veľmi výživný a relatívne dobrodružný týždeň je jedným z prvých výsledkov spolupráce medzi Volkswagenom a Fordom.

Aký bol test? No predsa skvelý a poskytol veľmi veľa informácií o tomto aute, ktoré je predurčené na aktívny život, či už s rodinou alebo v rámci pracovných povinností. Týždeň s touto novinkou som mal pomerne dobre rozplánovaný, pričom prvé dva dni testu som sa „motal“ po Bratislave a okolí, kde som overil jeho využite v mestskej džungli a následne sme zahájili krátku dobrodružnú výpravu do Chorvátska mimo hlavnej sezóny, čo znamená viac pokoja na cestách, ale aj v rôznych destináciách. Plán sme mali veľmi jasný – navštíviť rôzne zaujímavé miesta, ktoré nie sú pre našinca až tak známe, no jednoznačne sa ich oplatí vidieť. Okrem toho sme veľa jazdili aj po nespevnených cestách, čo celému tripu dodalo kus atraktivity. Pozrieme sa však najprv na auto ako také, aby ste mali predstavu, s čím sme cestovali.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

V praxi ide o aktuálny Volkswagen Caddy, ktorý zmenil kabát a zopár prvkov, čo mu jednoznačne prospelo. V kožuchu od Fordu vyzerá jednoducho lepšie, rovnako tak má veľmi zaujímavú výbavu a prívetivejšiu cenovku. Tento model ocenia hlavne ľudia, ktorí hľadajú praktické auto pre rodinu, pričom ho kedykoľvek môžu zapojiť do práce a nebude to žiadny problém. Nový Ford Grand Tourneo Connect sa nezľakne žiadnej činnosti, pričom sa tvári veľmi civilne. MPV kategória postupne zaniká, čo je síce škoda, no je dobré, že zostali na trhu aspoň tieto malé multifunkčné dodávky, ktoré zastanú takmer každú úlohu.

Tento model je dostupný v 5 alebo 7 miestnej verzii, pričom zadné sedadlá je možné okrem sklopenia a nastavenia operadiel aj úplne vybrať von, čím získate obrovský priestor na prevoz tovaru alebo sťahovanie väčších predmetov. Testovaný model mal 7 sedadiel, pričom tretí rad využijú aj dospelí ľudia – nie je to sedenie vhodné na diaľkové trasy, ale nejaký čas sa dá vydržať aj v treťom rade. Deti tu nemajú absolútne žiadny problém. Aj v tejto konfigurácii je batožinový priestor dostatočne veľký, čo je výhoda. Cením, že sa myslelo na každého cestujúceho, čo v preklade znamená, že je dostupných viacero odkladacích priestorov na nápoje a iné veci + nabíjacie USB-C konektory rozmiestnené po celom aute.

  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš

Chválim aj precízne vyhotovený systém rozvodu vzduchu po celom aute s viacerými výduchmi v strope a ovládaním samostatnej zóny klimatizácie pre cestujúcich vzadu. V takto veľkom aute to jednoducho chcete, aj s ohľadom na to, že zadné okná sú iba výklopné – bez možnosti klasického sťahovania okien. Deťom sa síce viac pozdáva klasické sťahovanie, ale na prívod aspoň trošky vzduchu zvonka postačí aj toto.

Testovaciu 7-miestu verziu som pred odchodom na trip odľahčil o dve sedadlá, teda tretí rad, ktorý by nám bol zbytočný. V päť miestnej konfigurácii získate obrovský batožinový priestor, ktorý som nedokázal zaplniť. Na výjazdy tohto typu so sebou ťahám strašne veľa vecí, no ten kufor ich pohltil ako čierna diera. Nabalili sme sa štyria a stále zostalo min. 50%  priestoru voľného (počítam až po strop). Za nedoriešenú vec považujem zadné plato, ktoré má seriózny význam iba v sedem miestnej konfigurácii a so samostatne otvárateľným zadným oknom. V praxi sme využívali 5 sedadiel a okno sa neotváralo, takže plato skôr zavadzalo ako pomáhalo. Ak chcete batožinu skryť pred pohľadmi zvonku, treba ju jednoducho zakryť plachtou alebo dekou.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Spravujete kameňolom? Ford Grand Tourneo Connect vám bude verne slúžiť!

Druhú zásadnú výhradu mám k druhému radu sedadiel – sedačky sú síce jednoducho výklopné, majú polohovateľné operadlá a ľahko sa vyberajú, no nie sú posúvateľné, čo v praxi znamená, že v tak obrovskom aute je relatívne málo miesta pre kolená v druhom rade, teda minimálne za mnou, nakoľko mám výšku 2 metre. Ak by boli posúvateľné, mohol by sa zredukovať obrovský kufor a pridať miesto pre cestujúcich vzadu.

Rovnako tak by mohli byť sedadlá samostatné, čo je v praxi iba jedno (pravé), ktoré dopĺňa dvojmiestna lavica. Sedadlá sa dajú považovať za pohodlné, no s tromi samostatnými sa lepšie konfiguruje priestor podľa aktuálnych potrieb.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Potrebná výbava na cestách, ktorá je v mnohých situáciách nápomocná a nevyhnutná – Ford Grand Tourneo Connect

Na cestách sme nielen ocenili, ale aj prakticky využívali nastaviteľné a celkom pevné stolíky integrované na zadnej strane operadiel prvého radu. Počas cesty som tam položil notebook, uchytil padákovou šnúrou aby nespadol a zabavil deti rozprávkou. Stačí trošku špekulovať a viete si dotvoriť priestor podľa potrieb.

V takto praktickom aute by som ocenil integrovaný menič na 230V, ktorý v našej konfigurácii nebol, no veľmi jednoducho som ho nahradil skvelým záložným zdrojom GoalZero Yeti 200X, ktorý má okrem meniča napätia aj viacero USB-A a USB-C portov + 12V auto zásuvku. Skvelá vec pre cestovateľov, ktorí chcú byť čo najviac sebestační. Ak máte aj solárny panel, tak v podstate máte čistú energiu pre vaše zariadenia kdekoľvek sa nachádzate, stačí vám trošku slnka. Tento problém som teda vyriešil a notebook + iné zariadenia nabíjal vždy a kedykoľvek to bolo potrebné.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

Týmto vás pozývam za volant, ktorým som krútil dlhé hodiny a na sedačke si odsedel niekoľko dní, počas ktorých sme prešli viac ako 2200 kilometrov.

Z pohľadu posedu nemám zásadné výhrady, nakoľko už počas prvej cesty som si našiel dobrú polohu za volantom, ktorá mi vyhovovala po celý čas testu. Menší problém som mal iba s výhľadom cez „A“ stĺpik, ktorý je síce delený, no i tak je výhľad týmto smerom mierne obmedzený. Sťažovať sa však nemôžem na dizajn/vypracovanie palubnej dosky a súvisiacich prvkov, ktoré pochádzajú z inej kuchyne, no to je jedno. Multifunkčný kožený volant je výborný, dobre sadne do rúk a dokonca je aj vyhrievaný, čo v zimných mesiacoch určite oceníte, rovnako ako vyhrievané čelné okno a predné sedadlá.

Prevedenie je typicky koncernové, takže žiadne zázraky netreba čakať, čo však nevadí – ja som ocenil praktické pracovisko, z ktorého mám jednoduchý prístup ku všetkému čo počas šoférovania potrebujem. Ak milujete množstvo odkladacích priestorov ako ja, tak tu sa môžete vyžiť. Okrem lakťovej opierky s úložným priestorom, ktorý pokračuje celým stredovým tunelom, je veľký otvorený odkladací priestor aj nad prístrojovým panelom a rovnako tak aj nad hlavou, ako to býva v dospelých dodávkach. Tak sa mi to páči! ….lebo rád hľadám, kde som čo odložil :).

  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
  • Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš

Keďže ide o prevzatý model v rámci spolupráce, tak je aj elektronický ovládač prevodovky na tradičnom mieste a s tradičným koncernovým dizajnom. Nemám s tým však problém, pracuje sa s ním dobre. Avšak, v rámci originálnych Ford vozidiel som naučený na iný multimediálno-informačný systém, ktorý je v tomto prípade iba jemne liznutý Fordom, pričom gro je stále VW.

V praxi to znamená ovládanie celého systému i klimatizácie cez displej alebo dotykové tlačidlá pod ním, na čo sa síce dá zvyknúť, no samostatné fyzické prvky by mi „voňali“ viac. Čiastočne to zachraňujú tlačidlá rýchleho prístupu nižšie pod displejom, ktoré vás nasmerujú do požadovanej funkcie, či už to bude nastavenie klímy, asistenčných systémov alebo parkovacieho asistenta.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

V rámci aktívnej bezpečnosti sú prítomné najdôležitejšie prvky, ako napr. sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie pozornosti šoféra, sledovanie okolia za vozidlom počas cúvania, adaptívny tempomat s možnosťou vypnutia adaptívnej funkcie a parkovací asistent (PDC senzory + zadná kamera). Tieto prvky bdejú nad vami hlavne vtedy, keď toho máte dosť a z časti dokážu zabrániť kolízii alebo zásadne zmierniť jej následky.

Počas našej dlhej cesty som občas využil aj natívnu navigáciu, no predovšetkým som sa spoliehal na Google Mapy, Mapy CZ a Apple Mapy, ktoré som bezdrôtovo zrkadlil na centrálny displej prostredníctvom Apple CarPlay. Bezdrôtové pripojenie fungovalo veľmi spoľahlivo. Ak chcete mať auto pod dohľadom vždy a všade, tak oceníte funkciu Ford Pass, teda možnosť kontrolovať určité prvky vozidla a jeho polohu cez telefón.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

V rámci palubnej dosky cením aj pozíciu ovládania svetiel – tlačidlá sú hore, takmer v zornom poli a ľahko si tak skontrolujem, aký mód mám aktívny a či svietia/nesvietia hmlové svetlomety. Opomenúť nesmiem ani osvetlenie kabíny, ktoré má nielen intuitívne ovládanie, ale hlavne sú LED svetlá rozmiestnené po celej kabíne, pričom kufor je osvetlený z piatych dverí, čo je maximálne praktické, nakoľko si svetlo nezatienite batožinou. Toto chcem v každom aute!

Trošku emocionálne a plný poznatkov som začal od interiéru tejto novinky, no rád by som sa venoval aj exteriéru a predovšetkým jazdným vlastnostiam. Z pohľadu dizajnu sa mi subjektívne páči Grand Tourneo Connect viac ako VW Caddy, no jednoznačne by som bral nemej pútavú farbu. Azúrovo modrá je síce pekná, no až príliš svetlá a púta pozornosť, čo nie je vždy žiadaným prvkom, minimálne na mojich cestách nie. Testovaný kus bol vo výbave Active, ktorá je rozpoznateľná nie len nápismi na poťahoch sedadiel, ale aj ochranou lemov blatníkov, špecifickým prevedením predného i zadného nárazníka a diskami kolies.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect / Neporiadok v kufri na ceste domov prehliadnite 🙂

Skvelou správou je aj to, že tento model si môžete konečne zaobstarať s pohonom všetkých kolies (iba so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou), čo doposiaľ Ford neponúkal. Hurá na dobrodružstvá mimo spevnených ciest! Tie som pochodil i tak, pričom oceňujem prekvapivo dobrú trakciu aj v rámci modelu s pohonom predných kolies. Predné LED svetlomety sú s výnimkou označenia Ford rovnaké a nemal som s nimi najmenší problém, a to som jazdil veľa aj v noci.

Svietivosť stretávacích i diaľkových svetlometov je výborná, no ocenil by som možnosť nastavenia výšky svetiel – miestami sa mi zdalo, že trošku osvetľujem autá predo mnou. Áno, aj automatické prepínanie diaľkové/tlmené je prítomné.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

A motor? Klasická koncernová deväťdesiatka! V preklade bol pod prednou kapotou 2-litrový naftový motor s výkonom 90 kW (122 koní) a max. krútiacim momentom 320 Nm. Motor je dopovaný jedným turbom a spriahnutý so sedem stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Počas výjazdu som spozoroval niekoľko dôležitých vecí.

Sprvoti som sa obával, či mi bude daný výkon stačiť, no na cestách som sa upokojil a zistil, že je to vlastne v poriadku, nakoľko nejde o žiadneho pretekára, ale auto na pohodové cestovanie. Na okresných cestách sa dá s kľudom predbiehať, no treba počítať s dostatočným rozhľadom dopredu. Viac výkonu mi chýbalo iba na jadranskej magistrále, ktorá je kľukatá a miesta na predbiehanie je menej. Ak by bolo auto moje, možno by som časom premýšľal o rozumnom navýšení výkonu.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

Z pohľadu komfortu jazdy a podvozku nemám v rámci danej kategórie veľa výhrad, no okamžite som spozoroval, že toto nie je podvozok od Fordu. Tento model je trošku plavnejší a keď nie je auto naložené, tak zadná náprava na seba rada upozorňuje a občas sa správa trošku ako väčšia dodávka (hlučnejšie a miestami poskočí). Po naložení batožiny sa tieto javy zásadne zmiernili, a taktiež sme si na seba viac zvykli, no s originálnym podvozkom od Fordu by som bol asi spokojnejší, rovnako ako v prípade staršieho modelu Ford Tourneo Custom.

Ďalší postreh sa týka nábehu krútiaceho momentu v relatívne vysokých otáčkach na naftový motor, takže ak chcete ísť svižne, treba ísť aj vysoko nad 3000 rpm. Prevodovka je klasika a kto pozná aktuálnu verziu DSG, tak vie o čom je reč. Prevodovka sa postupne a čiastočne učí vášmu štýlu jazdy, takže časom si budete rozumieť takmer na 100%, resp. pochopíte jej správanie v rôznych situáciách. Jazdné režimy nie sú prítomné, a tak som pracoval s tým čo bolo, no výsledok ma obzvlášť potešil.

Ford Grand Tourneo ConnectZdroj: Miroslav Illéš
Ford Grand Tourneo Connect

Áno, reč je o spotrebe, ktorá bola v rámci rôznych ciest, prevažne okresných, 5,8l/100km, čo považujem za skvelé číslo. Na záver nočnej cesty smerom domov som zrýchlil tempo po rakúskej diaľnici a spotreba stúpla na 6l/100km. Maximálna spokojnosť, najmä s ohľadom na náročnosť trasy s prevažne kopcovitým terénom. Je dobré vedieť, že tento model sa s iným naftovým motorom v aktuálnom čase ani nedodáva. Okrem nafty je dostupný jeden benzínový motor – 1.5 EcoBlue (84kW/220Nm).

Mám rád praktické autá, ktoré majú štýl a Ford Grand Tourneo Connect sa počas nepriemerne aktívneho týždňa predviedol vo veľmi dobrom svetle. Ak hľadáte auto pre rodinu, ktoré z časti nahradí aj malú dodávku na prevoz tovaru alebo športového vybavenia na rôzne aktivity, tak toto môže byť tá správna cesta. Osobne preferujem viac túto variantu ako originál od VW, takže dobrá práca, Ford!

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Cena testovaného modelu vrátane príplatkovej výbavy: 42 492 eur (kompletný cenník modelu Grand Tourneo Connect nájdete – TU)

Prečítajte si aj:

Nechajte nám správu