Konkrétnejšie zaujímajú zlodejov batérie v elektro motorkách a kolobežkách, ktoré sa na čiernom trhu dajú celkom pekne speňažiť.

Tento problém začal trápiť rôzne talianske mestá, no je iba otázkou času, kedy sa to rozšíri aj do ďalších krajín. Elektromobilita je na vzostupe a s pribúdajúcimi e-motorkami, e-bicyklami, e-kolobežkami a pod. sa rodia rôzne nekalé úmysly aj v hlavách zlodejov.

Krádeže rôznych súčiastok z áut a motoriek nie sú ničím novým (napr. kolies, pohonných hmôt, katalyzátorov a pod.), pričom by sa mohlo zdať, že v rámci elektrických dopravných prostriedkov je toho stále menej, čo sa dá ukradnúť a reálne speňažiť. Opak je však pravdou, nakoľko elektrické motorky, bicykle, kolobežky a autá majú jednu veľkú vzácnosť, ktorou je, pochopiteľne, batéria.

e-mobility
e-mobility

Batérie do elektrických dopravných prostriedkov sú veľmi drahé, čo si všimli aj talianski zlodeji. Problémy s krádežami batérií z áut ešte nie sú a ani tak ľahko nebudú, nakoľko sa batérie z EV automobilov nedajú nepozorovane vybrať – jedine zobrať celé auto. Avšak, horšie sú na tom elektrické motorky, bicykle a kolobežky, z ktorých sa dá batéria vybrať celkom rýchlo – ak máte vhodné nástroje a zručnosti.

Krádeže batérií za účelom ich následného predaja nespočívajú iba v „základnom režime“, že zlodej ukradne a predá, nakoľko väčšina batérií už obsahuje vlastný softvér s kódovaním, čo zásadne obmedzuje ich ďalšie používanie. Prelomenie tohto softvéru nie je úplne jednoduché, takže je zrejmé, že nejde o obyčajnú skupinku zlodejov, ale o dobre organizovanú a vybavenú partiu, ktorá má potrebné znalosti a know-how.

e-mobility
e-mobility

Aktuálne majú s týmto neduhom veľký problém v talianskom Miláne, kde bolo doposiaľ zatknutých 12 ľudí za krádeže batérií z rôznych elektrických skútrov, bicyklov a kolobežiek. Ukradnuté batériové články sa predávajú na čiernom trhu alebo na bazároch s repasovanými a používanými batériami, pričom väčšinu kupujúcich tvoria bežní ľudia, ktorí si myslia, že kupujú legálne držané batérie.

Dvanástim zadržaným zlodejom sa za roky 2020 a 2021 pripisujú krádeže až 700 batérií. Najväčšie škody vznikli spoločnosti City Scoot, ktorá v roku 2020 ohlásila 600 krádeží batérií z kolobežiek, čo políciu postupom času veľmi zaujalo a začalo sa podrobné vyšetrovanie. Celková škoda za krádež 600 batérií bola vyčíslená na 600 000 eur, pričom každá batéria má mať hodnotu 1000 eur (nový kus). Aj tento prípad jasne hovorí, že s ďalším rozširovaním e-mobility bude potrebné prijať aj inovatívne opatrenia na zabezpečenie a ochranu batérií v malých elektrických dopravných prostriedkoch.

e-mobility
e-mobility

Zdroj: Rideapart.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu