Nebojte sa, ste tu správne, ale aj to Berlingo je tu správne. Neveríte? Tak čítajte ďalej a verte, že aj pracovná verzia Berlinga dokáže zaujať. A okrem toho je to úžitkové auto roku 2019, čo napovedá, že ide o podarený model.

Môžem to iba potvrdiť, lebo – najazdil som s ním množstvo kilometrov. Ukazoval som ho a pýtal som sa na názor ľudí z firiem, ktoré takéto autá reálne využívajú. Sám som ho využil na prevoz rôznych predmetov. A taktiež som pred rokmi s takýmito autami jazdil a žil s nimi deň čo deň, pričom som sa stretol s pozitívami, ale aj negatívami, inak to ani nejde. Poďme sa teda pozrieť na to, čo nové úžitkové Berlingo ponúka a ako jazdí.

Väčšinou sa na začiatku recenzií zapodievam dizajnom, ktorý je síce subjektívny, ale pocity vyjadriť treba. Dizajn má vplyv na rôzne (podstatné) súčasti a praktickosť vozidla. V tomto prípade ide o skutočne špecifickú vec, nakoľko pracovné auto sa vám nemusí úplne páčiť, má byť hlavne praktické. Za seba môžem povedať, že nové Berlingo sa podarilo, či už v civilnej alebo v tejto pracovnej verzii. S jeho dizajnom nemám žiadny problém, vyzerá dobre a potvrdili mi to aj iní ľudia.

Testovaná verzia má klasickú bielu farbu, ktorá neurazí, ale v iných farbách bude pôsobiť ešte lepšie. Taktiež ide o najkratšiu (M), čiže najkompaktnejšiu verziu, ktorá ale ponúkne dostatok miesta pre pasažierov aj náklad. K dispozícii je aj predĺžená XL verzia. Svetelná technika je klasická, paraboly s halogénovými žiarovkami (vzadu bežné žiarovky), no so svietivosťou som nemal žiadny problém. Práve naopak, svietivosť aj dosah bol veľmi príjemný. Prítomné sú aj hmlové svetlomety a jednoduché denné svietenie.

Teraz sa môžeme vrhnúť na možnosti, riešenia a kabínu. Najprv sa posadíme do kabíny, ktorá ponúka slušný priestor, a to aj pre 2 metrovú osobu za volantom, čo bolo príjemným prekvapením. Polohu za volantom som si našiel veľmi rýchlo, pričom som nebol nijak obmedzovaný. V minulosti som veľa jazdil s pracovným Transporterom (Volkswagen), kde toľko miesta nebolo. Šoférove sedadlo má základné nastavenia, vrátane výšky a v kombinácii s nastaviteľným volantom (v oboch smeroch) ide o príjemnú súhru, vďaka ktorej si nájdete fajn pozíciu. Volant je plastový, ale tvarovo vyhovujúci – dobre sa drží. Testovaný model mal príplatkové dvojmiestne sedadlo spolujazdca (Extenso).

To je dostatočne široké pre dve dospelé osoby, ale o úplnom pohodlí sa hovoriť nedá. Pre jedného spolujazdca to je výborné. Sedenie je jedna vec a možnosti druhá, bol som prekvapený! Stred – možnosť sklopiť operadlo, čím sa vytvorí písací stolík alebo miesto pre notebook s otočnou platňou. Ak zdvihnete sedadlo, tak pod ním nájdete úložný priestor na rôzne menšie aj väčšie predmety. Kraj – možnosť jednoducho zdvihnúť celé sedadlo až k operadlu a vytvoriť tak dostatočný priestor pre veľké predmety, ktoré chcete alebo potrebujete mať v kabíne. Vrchná konfigurácia umožňuje sklopiť kompletné sedadlo až k podlahe, následne sa dá zložiť plech, ktorý oddeľuje nákladný priestor od kabíny a prepravovať tak predmety dlhé viac ako 3 metre (napr. rebrík na montáže a pod.) Veľmi praktické riešenia, ktoré ocení bežný používateľ, ako aj firma, ktorá využíva toto auto na pravidelnú prepravu, montáže, servis a pod.

Kabína je ako celok zameraná na praktické riešenia, čoho dôkazom je množstvo odkladacích miest a priečinkov, či už krytých alebo otvorených. Páči sa mi polička nad hlavou po celej dĺžke, čo je praktické, ako aj „korytnačka“ pred šoférom (tu chýba aretácia, ktorá by sa hodila), a taktiež odkladací priestor pod šoférovým sedadlom. Celkovo ide o 113 litrov odkladacích priestorov. Nechýbajú ani držiaky na nápoje a v základnej výbave nájdete aj popolník. Ako celok na mňa kabína zapôsobila, dobrá práca!

Aby som iba nechválil, tak pridám aj niekoľko subjektívnych nedostatkov – 12V zásuvka síce je, ale nízko, čo je nepraktické (v strede pri nohách), a taktiež by mohla byť v kabíne ešte jedna navyše. Výplne dverí ponúkajú veľké, ale divne riešené priečinky. Spätné zrkadlá sú dostatočne veľké, ale nezvyčajne spracované – Výhľad je dobrý, ale na takúto plochu by mohol byť aj skvelý. Pridám aj základný panel multimédií, ktorý pôsobí veľmi surovo.“

Podstatou tohoto auta je ložná plocha. Začnem dverami. V pravom boku sú posuvné dvere s optimalizovaným rozmerom (675 x 1072 mm). Vzadu sú 2-krídlové dvere (delenie v pomere 60:40) s otváraním v uhle 180°, čo je vhodné na nakladacie rampy a pod. Testovaná verzia „M“ s príplatkovými a konfigurovateľnými sedadlami ponúka objem ložnej plochy – 3,3 m3, pričom ak otvoríte priestor do kabíny, tak získate 3,8 m3 (3 metre dĺžka až do kabíny). V praxi to znamená, že do tejto verzie sa zmestia 2 euro palety. Šírka medzi blatníkmi je na to optimalizovaná – podlaha je plastová. Nechýbajú ani oká na uchytenie nákladu (6 ks + sa dá priplatiť rozšírenie). Užitočná nosnosť je 650 kg, no v iných verziách to môže byť až 1000 kg. Ak si priplatíte, môžete mať v kabíne indikátor preťaženia, čo môže byť veľmi užitočná vec, ktorá vám ušetrí peniaze.

Motor, prevodovka a podvozok

Testovaný model poháňa najvýkonnejší naftový motor (1,5 BlueHDI) s výkonom 96 kW (130 ps) a max. krútiacim momentom 300 Nm. Tento motor spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (možnosť 8-stupňového automatu). K tejto kombinácii som nemal žiadne výhrady, motor pracuje ukážkovo a prevodovka detto. Prevodové stupne sú dobre optimalizované – ani krátke, ani dlhé. Tak akurát na zaťaženie, ako aj lietanie po diaľniciach. Berlingo je veľmi aktívne, prázdne aj pod záťažou. Taktiež sa tieto motory vyznačujú dobrou životnosťou. Pozornosť si pýta aj príjemná spotreba, ktorá sa v priemere pohybovala okolo 5,6 l/100 km. Diaľničné rýchlosti a viac než bežné naháňanie zvýšilo spotrebu na 6 až 6,2 l/100 km. Stále výborný údaj.

Z príplatkovej výbavy sme mali k dispozícii balík – zlé cesty, ktorý ponúka viacero prvkov. Základom je zvýšená svetlá výška o 30 mm, ochranný kryt pod motorom, širšie kolesá (690 mm) s pneumatikami Mud&Snow a systém Grip Control s asistentom zjazdu z kopca (Hill Assist Descent). Grip Control mení pohyblivosť, resp. trakciu predných kolies podľa daného terénu. Skúšal som režim sneh v menších závejoch a bolo to fajn, ale reálne to môže (trošku) pomôcť až v náročnejších podmienkach, inak veľký rozdiel nebadať. Z pohľadu komfortu jazdy ide o dobre spracovaný podvozok, ktorý pekne filtruje nerovnosti, ale ľahší zadok občas cítiť odskočením. Je to však „dodávka“, takže je to v poriadku. Hlučnosť v kabíne je primeraná, nič, čo by vyrušovalo. Auto malo oceľové disky s poriadnym obutím, s ktorým sa nemusíte báť takmer žiadneho povrchu (215/65/R16/C). Výška pneumatiky tiež zaručuje určité tlmenie a komfort. Ešte dodám, že pod ložnou plochou je plnohodnotné rezervné koleso.

Technológie, komfort a asistenčné systémy

Áno, aj pracovná verzia Berlinga disponuje prvkami technológií a asistenčnými systémami. Ak si priplatíte, tak vám ponúkne množstvo zaujímavých technológií, ktoré by ste tu pravdepodobne nečakali. V našom prípade to bol dobre použiteľný stred. Začnem 1-zónovou manuálnou klimatizáciou, elektrickým ovládaním okien, vyhrievaným sedadlom vodiča a rozdeleným uzamykaním (kabína/ložná plocha), čo je praktický doplnok. Ďalej je tu elektronická parkovacia brzda, airbag spolujazdca s možnosťou vypnutia, sledovanie pozornosti vodiča a asistent rozjazdu/zjazdu do/z kopca. Ocenil som aj tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

Prekvapil ma predný a zadný parkovací asistent doplnený o parkovaciu kameru s navádzacími čiarami a výborným rozlíšením. Obraz z kamery sa zobrazuje na 5“ displeji, ktorý je na mieste vnútorného spätného zrkadla. Praktické riešenie. Z multimédií je prítomný základný panel, ktorý ponúka Bluetooth konektivitu (prekvapivo rýchla komunikácia) a nechýba ani jeden USB-A port a 3,5 mm audio konektor (ovládanie multimédií pod volantom). O audio „zážitok“ sa starajú 4 reproduktory. Praktickým doplnkom (za príplatok) je aj 220V zásuvka priamo v kabíne (menič – 120 W/50 Hz).

Hodnotenie TOUCHIT

Nezvyčajný, ale o to intenzívnejší test pracovného Berlinga dopadol nad očakávania. Ide o výborne riešené auto, ktoré ponúka praktické prvky, nezvyčajné konfigurácie a veľmi dobré jazdné vlastnosti. To všetko je podčiarknuté dobrým motorom, ktorý splnil očakávania. Má výkon, kultivovaný chod a slušnú spotrebu. Nové Berlingo Furgon je úžitkové vozidlo roku 2019 a ja nemôžem nesúhlasiť. Citroën má v tomto segmente dlhoročné skúsenosti a tradíciu, čo sa odzrkadluje na každom novom modely a riešeniach, ktoré tieto autá ponúkajú.

Základná technická špecifikácia: Citroën Berlingo Furgon (CLUB)

  • Motor: 1499 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 96 kW (130 ps) – 3750 rpm / 300 Nm – 1750 rpm
  • Poháňaná náprava: pohon prednej nápravy + grip kontrol
  • Rozmery: dĺžka – 4403 mm / šírka – 2107 mm / výška – 1849  mm / rázvor – 2785  mm / svetlá výška – 146 mm (+ 30 mm zvýšená verzia) / polomer otáčania – 11,3 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1586 kg
  • Objem nákladného priestoru: 3,3 m3 (možné zväčšenie na 3,8 m3)
  • Maximálna (užitočná) nosnosť: 650 Kg
  • Objem nádrže: 50 litrov + 17 litrov AdBlue
  • Maximálna rýchlosť: 185 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,1 sekundy

Podrobnú špecifikáciu a možnosti doplnkovej výbavy nájdete – TU

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Citroën Slovensko

Cena testovaného modelu: od 17 388 Eur

Prečítajte si aj:

SEAT Alhambra 1.4 TSI: Jedno z najlepších rodinných áut s mini motorom. Predsudky preč, pozrime sa na ňu inak (fotogaléria)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu