Exkluzívne sme navštívili výskumný areál spoločnosti Bosch v nemeckom meste Renningen a otvorene povedané, zmenili sme náš názor na túto firmu.

Bosch nevyrába iba chladničky, práčky, kotle alebo u nás veľmi dobre známe vŕtačky. Počas našej návštevy sme sa venovali iným témam. Batériám, elektromobilom, automatickému parkovaniu a technológiám, ktoré môžu v blízkej budúcnosti zmeniť svet.

Je veľmi pravdepodobné, že s produktmi značky Bosch sa stretávate každý deň a ani si to neuvedomujete. Spoločnosť patrí medzi lídrov vo výrobe senzorov a komponenty tejto značky nájdete v troch zo štyroch smartfónov. A taktiež aj v automobiloch. Bosch očakáva, že predaj radarových senzorov a videosenzorov narastie tento rok o 60 %, resp. až o 80 %. Vedúce postavenie spoločnosti v tomto segmente vyvoláva otázky ohľadom prípadnej spolupráce so spoločnosťou Apple pri vývoji autonómneho auta. Hoci nám Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva Boschu, pri diskusii nedal priamu odpoveď, naznačil, že autonómne funkcie dnes vyvíja viacero IT firiem a je logické, že chcú spolupracovať s najlepším dodávateľom senzorov na svete.

Bosch sa však okrem výroby senzorov venuje aj vývoju rôznych aplikácií, ktoré využívajú schopnosti týchto komponentov. V Renningene sme videli koncept automobilu budúcnosti a reálnu ukážku technológie automatického parkovania a bezpečnostného systému, ktorého úlohou je zabrániť nárazom z nepozornosti alebo nevšímavosti pri parkovaní.

V Renningene majú na 12. poschodí špeciálnu miestnosť s názvom Platform 12. Slúži ako liaheň na nové nápady a každý zamestnanec tu môže časť svojej pracovnej doby venovať vývoju vlastných projektov

V Renningene majú na 12. poschodí špeciálnu miestnosť s názvom Platform 12. Slúži ako liaheň na nové nápady a každý zamestnanec tu môže časť svojej pracovnej doby venovať vývoju vlastných projektov

Parkovanie hrou

Práve parkovanie je činnosť, ktorú je možné použitím moderných technológií zjednodušiť. Bosch vyvíja niekoľko projektov, okrem už spomenutého automatického parkovania je to napr. systém „prepojeného parkovania“. Jeho koncept spočíva v tom, že senzory v pravidelných intervaloch zisťujú dostupnosť parkovacích miest a tieto údaje posielajú do cloudu a následne pripojeným vodičom. V praxi to znamená, že odpadne nutnosť bezducho jazdiť z jednej ulice do druhej v snahe nájsť voľné miesto. Bosch pri vývoji tohto projektu vychádzal z prieskumu, ktorý tvrdí, že 64 % Nemcov je nespokojných s parkovaním v mestách a 87 % vodičov by ocenilo riešenie, uľahčujúce hľadanie parkovacieho miesta. V Nemecku totiž hľadanie dostupného miesta na parkovanie bežne trvá 10 minút a vodič pri jeho hľadaní prejde priemerne 4,5 km. Myslíme si, že väčšina Slovákov sa dokáže s Nemcami stotožniť.

Bosch vyvíja systém, ktorý vodičov upozorní na dostupnosť parkovacích miest v okolí

Bosch vyvíja systém, ktorý vodičov upozorní na dostupnosť parkovacích miest v okolí

Technológia aktívnej komunikácie medzi parkoviskom a vodičmi už reálne existuje. Bosch aktuálne rokuje o jej nasadení a ešte počas tohto roka by mala fungovať. Je zrejmé, že pilotné projekty budú nasadené v Nemecku. Či a kedy sa rozšíri do ostatných európskych krajín, je otázne. Spoločnosť však už teraz vyvíja ďalšiu pokročilú technológiu, ktorá má koncept hľadania voľných parkovacích miest výrazne rozšíriť. Takzvané komunitné parkovanie kombinuje senzory na parkoviskách so senzormi v autách. V tomto prípade sa môže každé vozidlo so senzormi podieľať na generovaní informácií o dostupnosti parkovacích miest v reálnom čase. Funguje to jednoducho. Idete po meste, prejdete okolo parkoviska, kde sú voľné miesta, senzory ich rozpoznajú a túto informáciu odošlú do cloudu. Technológia má byť nasadená do reálnej prevádzky už budúci rok.

Prepojené parkovanie je iba polovicou vízie, ktorú má Bosch. Druhá časť sa zameriava na zjednodušenie samotného parkovania. Koncept je taký, že vozidlá budú parkovať autonómne aj bez vodiča. Ten však bude na celý proces dohliadať prostredníctvom mobilnej aplikácie. Podržaním virtuálneho tlačidla prikáže autu, aby zaparkovalo, resp. vyparkovalo. Kedykoľvek môže tlačidlo v aplikácii pustiť a takým spôsobom proces automatického parkovania prerušiť.

Technológia s názvom Home zone park assist má v reálnej prevádzke fungovať od roku 2019. Podľa spoločnosti Bosch ide o prvý krok k plne autonómnym vozidlám.

Treba však dodať, že Home zone park assist má svoje výhody aj nevýhody. Výhodou je, že vozidlo zvládne aj náročnejšie manévre a dokáže samostatne zatáčať. To mnohé konkurenčné technológie nevedia. Napr. systém spoločnosti BMW dokáže zatiaľ jazdiť iba rovno. Na druhej strane, technológiu od Boschu je potrebné naučiť celý proces parkovania. To znamená, že si určíte začiatočný bod, aktivujete režim zaznamenávania trasy a auto zaparkujete. Technológia si túto jazdu zapamätá a v budúcnosti dokáže vozidlo zaparkovať autonómne – za predpokladu, že funkciu aktivujete v tom istom bode. V tomto prípade už budete stáť mimo vozidla s telefónom v ruke a pomocou mobilnej aplikácie skontrolujete samotný proces parkovania. Riešenie je teda optimálne do domácností, nemusíte neustále manuálne parkovať auto do garáže. Avšak pri občasnej návšteve obchodného centra vám nepomôže. Aspoň zatiaľ. Bosch očakáva, že plne autonómne parkovanie bude existovať najskôr o 5 rokov, dovtedy si musíme vystačiť s čiastočnou asistenciou. Na vývoji technológií automatizovaného parkovania pracuje aktuálne v spoločnosti Bosch až 2500 inžinierov, o 500 viac ako pred rokom.

Mimochodom, z prezentácie technológie Home zone park assist sme pre vás pripravili video. Stačí navštíviť náš web touchit.sk alebo naskenovať priložený QR kód.

Auto budúcnosti à la Bosch

Bosch má vo svojom portfóliu aj ďalšie technológie. Pomôcka pri parkovaní, ktorá automaticky zastaví vozidlo, pokiaľ hrozí riziko kolízie a vodič tomu neprispôsobí riadenie vozidla, už funguje aj v ostrej prevádzke. V tomto prípade sa používajú ultrazvukové senzory, ktoré neustále monitorujú okolie automobilu. Štyri senzory sú umiestnené v prednej časti vozidla (2 na každej strane), zvyšné 4 nájdete v zadnej časti.

Pozrite si futuristický interiér auta budúcnosti. Dominujú dotykové displeje

Pozrite si futuristický interiér auta budúcnosti. Dominujú dotykové displeje

Bosch má víziu, ktorá kombinuje viaceré z už spomenutých riešení v koncepte vozidla budúcnosti. Jeho dizajn je futuristický a základom interiéru, resp. palubnej dosky sú dotykové displeje. Tie slúžia na ovládanie vozidla a na prístup k informáciám. Auto budúcnosti nenaštartujete otočením kľúčika v zapaľovaní, ale jednoduchým priložením palca na dotykový displej. Ten vás identifikuje, automaticky naštartuje vozidlo a na informačnej obrazovke zobrazí trasu s navigáciou, ktorú ste si počas raňajok vyhľadali na tablete v kuchyni. Automobil, resp. elektromobil budúcnosti využíva do veľkej miery autonómne technológie. Podľa Boschu bude mať v roku 2025 približne 15 % nových vozidiel elektrický pohon, spoločnosť preto investuje 400 miliónov eur ročne do elektromobility. Okrem plne automatizovaného parkovania umožňuje aktivovať automatické riadenie aj na diaľnici. Vodič sa vďaka tomu môže venovať iným činnostiam. Napr. sa v prípade potreby na diaľku pripojí k svojmu inteligentnému domu a môže prijímať obraz z kamery pri dverách. Takýmto spôsobom sa porozpráva s kuriérom, ktorý práve priniesol zásielku a odomkne mu bránu, aby mohol balíček doručiť. To všetko z auta, niekoľko kilometrov od domu. Prepojenie vozidiel s inteligentnými domami je ďalším z trendov, ktoré budú v budúcnosti rezonovať.

Bosch vylepšuje aj batérie

Bosch vylepšuje batérie v novom výskumnom areáli v Renningene, ktorý sme navštívili

Bosch vylepšuje batérie v novom výskumnom areáli v Renningene, ktorý sme navštívili

Nové, vylepšené lítium-iónové batérie majú umožniť dlhší dojazd bez dobíjania a budú lacnejšie ako súčasné batérie. Batérie Bosch by mali byť v roku 2020 schopné ukladať dvakrát viac energie, mať hmotnosť len 190 kg a čas nabíjania len 15 minút. Teoretické riešenie znie jednoducho: „Čím viac iónov lítia v batérii máte, tým viac elektrónov – a tým viac energie – môžete v rovnakom priestore uložiť,“ hovorí Dr. Thorsten Ochs, vedúci výskumu a vývoja technológie batérií. Vedci však potrebujú zlepšiť články na atómovej a molekulárnej úrovni. Jedným z hlavných kľúčov k dosiahnutiu tohto cieľa, je zníženie podielu grafitu v anóde alebo jeho úplne odstránenie. Použitím lítia namiesto grafitu by bolo možné uložiť až trikrát viac energie v rovnakom priestore. Bosch taktiež kúpil spoločnosť Seeo Inc., startup so sídlom v Silicon Valley a získal tak praktické znalosti v oblasti výroby inovatívnych solid-state batérií. Tieto batérie majú ešte jednu rozhodujúcu výhodu: môžu pracovať bez tekutého elektrolytu. Takýto elektrolyt sa nachádza v bežných lítium-iónových batériách, kde za určitých okolností môže predstavovať bezpečnostné riziko. Pokiaľ Bosch dokáže batérie vylepšiť, budú z toho profitovať nielen šoféri, ale aj všetky ostatné zariadenia, ktoré túto technológiu využívajú, vrátane smartfónov, tabletov a notebookov.

Haptický displej a chladnička s kamerou

Počas našej návštevy výskumného areálu v Renningene sme sa venovali prevažne technológiám automatického parkovania a elektromobilite. Pozreli sme si však aj ďalšie inovácie a produkty. Domáce spotrebiče nemohli chýbať a najviac nás zaujala inteligentná chladnička so zabudovanou kamerou. Tá pri každom otvorení chladničky odfotí jej obsah. Funkciu využijete pri nakupovaní, keď si chcete skontrolovať, čo treba ešte kúpiť. Cez internet si pozriete aktuálny obsah vašej chladničky.

Chladnička Bosch má vo výbave aj kameru

Chladnička Bosch má vo výbave aj kameru

Haptický dotykový displej sa odlišuje spätnou väzbou. Keď sa totiž dotýkate štandardného displeja, cítite dokonale rovný povrch. V prípade haptickej obrazovky však cítite štruktúru povrchu a rovnako aj stlačenie virtuálneho tlačidla. Spätná väzba je zrovnateľná so stláčaním fyzických tlačidiel. Bosch chce tieto displeje presadiť v automobilovom priemysle a verí, že vodičom uľahčia ovládanie aj bez nutnosti sledovať displej.

Elektromobily vs. automobily z hľadiska emisií

Dr. Rolf Bulander má v spoločnosti Bosch na starosti mobilitu. Rozprávali sme sa s ním o tom, koľko emisií dnes elektromobily reálne generujú. Áno, nabíjanie a spotreba elektriny emisie nevytvára, avšak jej výroba a taktiež aj výroba batérií na životné prostredie vplývajú. Podľa Bulandera je elektromobil ekologickejší ako automobil až po prejdení 50 tisíc km a aj to za predpokladu, že sú batérie a elektrina vyrábané ekologicky.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 4/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania. 

Značky:

Nechajte nám správu