Ak vám niekto povie, že máte na svojom prémiovom BMW „na hovno lak“, tak v tomto bude kúsok pravdy.

BMW totiž vyvinulo udržateľný lak z organických materiálov, ktorý sa už testuje na niektorých modeloch v zahraničí. BMW sa zaviazalo znižovať uhlíkovú stopu, pričom neustále pracuje na nových inováciách. Nové matné farby vyrobené z výkalov sú zaujímavým krokom, ako doslova využiť odpad. Netreba však panikáriť, medzi výkalmi a farbou na vašom luxusnom BMW bude dlhá cesta, resp. proces, ktorý to vyladí do pôsobivého výsledku.

BMW PaintZdroj: caranddriver.com
BMW Paint

Takýto biologický odpad je zdrojom organických a obnoviteľných verzií ťažkej nafty a metánu, teda zlúčenín, ktoré sa zvyčajne používajú aj pri produkcii farieb. Po chemickom spracovaní výkalov a oddelení hrubej špiny je možné vyrobiť takmer identickú zlúčeniu, ktorá sa inak získava v drvivej väčšine z ropy. V praxi to znamená využívanie prírodných zdrojov namiesto fosílnych palív – dodávateľ farieb pre BMW, spoločnosť BASF uviedla, že emisie CO2 sú pri tomto inovatívnom výrobnom procese až o 40% nižšie.

Vývoj farieb z organických materiálov nie je úplne jednoduchý a vyžaduje veľa času, avšak v tomto prípade to neplatí, nakoľko výťažok z výkalov/odpadu je takmer identický so zlúčeninami, ktoré sa inak získavajú z ropy, takže ide o relatívne známy proces, akurát zdroj je iný.

BMW PaintZdroj: caranddriver.com
BMW Paint

Výrobné závody spoločnosti BMW v Nemecku a Južnej Afrike už prešli na takto vyrobený lak, čo v praxi znamená, že niektoré časti nových vozidiel budú striekané inovatívnymi farbami, ktoré sa vyrobili z výkalov.

Téma udržateľnosti aktuálne rezonuje úplne všade, na základe čoho sa aj na výrobu rôznych častí automobilov začal využívať odpad, čo je určite zaujímavé a zmysluplné riešenie. Za zmienku stojí recyklácia rybárskych sietí, z ktorých sa vyrábajú poťahové koberce aj do Mercedesov triedy S alebo BMW iX. Ford využíva odpad z oceánu na výrobu káblových svoriek pre model Bronco Sport. Volvo, ale aj mnohé iné automobilky využívajú PET recyklát na výrobu rôznych doplnkov a pod. Rovnako tak sa dokážu využiť aj kávové škrupiny a odpad z praženia kávy, ktorý sa vo Forde používa na výrobu špeciálneho materiálu pre svetlomety. Tento „bioplast“ je o 20% ľahší a pri výrobe sa spotrebuje o 25% nemej energie.

Cestou udržateľnosti sa už dlhodobo uberá aj Škoda, ktorá nám nedávno predstavila rôzne zaujímavé novinky a inovácie priamo vo fabrike Mladá Boleslav – viac informácií nájdete v reportáži:

Zdroj: caranddriver.com

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu