Využívanie recyklovaných plastov, zbytkov z potravinárskeho priemyslu, redukcia používania klasickej kože, opraviteľné a udržateľnejšie dáždniky, ale aj tzv. druhý život batérií i samotnú výrobu batérií sme mali možnosť vidieť v domovskej továrni automobilky Škoda v rámci programu na – ŠKODA SUSTAINABILITY EVENT 2022.

Škoda Auto
Škoda Auto

Necelé dva dni plné informácií o tom, akým smerom sa táto automobilka vydáva a čo všetko je potrebné zmeniť v nás zanechali veľmi dobré dojmy. Celý workshop bol výborne a prehľadne zorganizovaný, rozdelený do dvoch dní, aby toho nebolo naraz veľa, pričom sme mali možnosť nielen vidieť pripravované novinky a inovácie, ale aj diskutovať s kompetentnými ľuďmi, ktorí za všetkým stoja dennodenne na tom pracujú. To sa nám obzvlášť páčilo, nakoľko to malo dynamiku a informácia podaná z prvej ruky je veľmi hodnotná, obsiahla a celkovo dôveryhodnejšia, najmä ak môžete na danú tému diskutovať.

Na pozvanie slovenského zastúpenia automobilky Škoda sme vyrazili do Mladej Boleslavi (ďalej „MB“) na dvoch krásnych autách, áno, neuveríte, ale boli to škodovky :). V prvý deň sme sa zúčastnili prehľadného workshopu, ktorý bol rozdelený na viacero stanovíšť, pričom na mieste činu nechýbala ani aktuálna pýcha škodovky, prototyp s modelovým označením VISON 7S, ktorý nám i vám z časti prezrádza, akým smerom sa bude uberať dizajn nový áut.

Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Auto

Naše prvé kroky viedli priamo k tomuto konceptu, ktorý sme si dopodrobna prezreli a zisťovali, na čo všetko sa môžeme v budúcnosti tešiť. Okrem čisto elektrického pohonu, ktorý už asi nikoho neprekvapí, je to aj použitie recyklovaných a prírodných materiálov v zásadne väčšom objeme ako je tomu teraz. Koncept VISION 7S vyzerá výborne v každom detaile, no ak sa vám zdá exteriér futuristický, tak vás pozývame nahliadnuť do interiéru, ktorý vám otvorí ústa i oči dokorán. V tomto kokpite sa budete cítiť doslova ako na inej planéte, pričom nie je zbytočne prekombinovaný, ale relatívne čistý a elegantný. Podlaha je od predného radu až za druhý úplne rovná a osadenie sedadiel i stredového tunelu pôsobí akoby sa všetky diely vznášali.

Samozrejmosťou je použite rôznorodých materiálov a umná skladba jednotlivých dielov. Informačno-zábavný systém je prispôsobený tak, aby bol nápomocný, zrozumiteľný a jednoducho ovládateľný počas jazdy, no aj prestoje budú mať svoje čaro. Škoda VISION 7S má špeciálny relaxačný mód, ktorého aktiváciou sa odsunie palubná doska smerom pod kapotu, displej sa pretočí z vertikálnej polohy na horizontálnu a všetky sedadlá sa jemne pootočia ku sebe. Stlačením tohto tlačidla sa auto zmení na malú relaxačnú zónu, čo je zaujímavé riešenie i pohľad na cestovanie, resp. oddychovanie počas zdolávania dlhších trás. Rovnako tak sa nám páči uloženie detskej sedačky, tzv. vajíčka v stredovej konzole, čo umožňuje dobrý prístup k dieťaťu. Sme zvedaví, čo všetko z tohto konceptu sa v budúcnosti pretaví do reality.

  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš

Druhú výživnú zastávku sme mali pri interiérových materiáloch, ktoré sú čoraz viac vyrábané s ohľadom na životné prostredie. Veľkou témou je zníženie používania klasickej kože, ktorá sa nahrádza eko-kožou (alebo jednoducho koženkou), čo niekomu môže dávať zmysel, no klasická koža bude vždy na inej úrovni. Rovnako tak nám dáva zmysel používanie klasickej kože aj z toho dôvodu, že je stále vysoká „produkcia“ hovädzieho dobytku a koža je v podstate druhotný prírodný produkt, ktorý treba nejako rozumne využívať – aj v automobiloch. Od širokej verejnosti však prichádzajú požiadavky na obmedzovanie tejto suroviny, čo Škoda akceptuje a ponúkne aj „vegan“ interiéry bez kože. Rovnako tak sa začala používať aj koža upravovaná prírodnými činidlami, ktoré nahradia chémiu.

Škoda sa spojila so spoločnosťou BADER, ktorá vyrába kožu a iné materiály s ohľadom na udržateľnosť. Jej najnovšia inovácia s označením „B-Green Cascara“ je kožou novej generácie – v preklade je vyrábaná udržateľnejším spôsobom ako súčasné materiály. V praxi ide o kožu a iné materiáli, ktorá sú činené, resp. upravované do požadovanej kvality a štruktúry prírodnými činidlami a produktami.

  • Škoda Auto
  • Škoda Auto

„B-Green je koncept výroby automobilovej kože s maximálnou starostlivosťou o ochranu životného prostredia a sociálnu zodpovednosť. Prísľub B-Green: Vždy používať najnovšiu modernú technológiu na zabezpečenie najudržateľnejšej kože na trhu. To zahŕňa každý aspekt procesu výroby kože – nielen materiál na činenie. Pri tomto procese rastlinného činenia sa používajú len obnoviteľné materiály. Zaujímavou inováciou je použitie škrupín z kávovníkových plodov. Od pestovania, zberu a výroby kávy závisia tisíce rodín, no napriek tomu je záujem len o kávové zrná. Škrupiny sú väčšinou odpadom. Spoločnosť BADER tieto škrupiny využíva a premieňa ich na triesloviny, interne nazývané – Cascara. BADER získava tieto sušené škrupiny od domorodých poľnohospodárov (cooperativa agricola) v Mexiku. Týmto spôsobom im zabezpečuje druhý príjem, keďže poľnohospodári môžu okrem samotných zŕn predávať aj škrupiny.“

Okrem špeciálne upravovanej kože je v pláne využívať čoraz viac materiálov, ktoré sú recyklované alebo prírodné, či už v rámci interiéru alebo exteriéru nadchádzajúcich vozidiel.  Viac informácií vám poskytne grafika nižšie. Je dobré vedieť aj to, že pri činení kože pre modelový rad ENYAQ iV sa používa výťažok z listov olivovníka. Dizajnéri interiérov okrem toho čoraz častejšie využívajú textilné čalúnenie na miestach, kde sa inak používala prevažne koža (napríklad na prístrojovej doske). V závislosti od modelu je koža použitá výhradne na stredovej časti sedadla, na volante a čiastočne na riadiacej páke a na madle ručnej brzdy.

Škoda Auto
Škoda Auto

V rámci tretej zastávky sme sa dozvedeli, čo všetko sa môže používať ako náhrada za klasické plasty a okrem informatívnej zložky to bolo aj veľmi zábavné, čo ceníme. Nuda rozhodne nebola 🙂. Najviac nás zaujalo využívanie prírodných prebytkov na tvorbu interiérových obkladov alebo výplní dverí v spodnej časti. Obklady, resp. ozdobné lišty môžu byť namiesto plastu vyrobené z prebytkov zo spracovania cukrovej repy a trstiny, ktoré sa špeciálne upravia a pomocou niekoľkých činidiel sa z nich vylisuje obklad. Výsledok vyzerá výborne aj bez dodatočnej úpravy, no v praxi môže byť i lakovaný alebo vzorovaný, pričom zákazník nespozná, že ide o takmer čisto prírodný materiál. Rovnako to je aj v prípade výroby spodného obkladu dverí, ktorý môže byť vyrobený z polypropylénu v kombinácii s trávou z rodu Miscanthus (ozdobnica čínska). Toto sa nám veľmi páčilo!

„Vlákna z cukrovej repy sú vedľajším produktom cukrovaru v Dobrovnici, neďaleko sídla spoločnosti ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi. Vlákna z cukrovej repy sa používajú na výrobu plniva pre plastové súčiastky. Inžinieri zo spoločnosti ŠKODA AUTO využívajú aj cukrovarské rezky. Farbia sa špeciálnym postupom a v interiéri vytvárajú dizajnové akcenty. ŠKODA AUTO si na tento proces podala patentovú prihlášku.“

Škoda Auto
Škoda Auto

Nezabúda sa ani na klasickú recykláciu, tak ako ju poznáme. V tomto prípade to môže byť využitie odpadu z lisu, ktorý tvaruje plasty. Malý odpad (tzv. zmetky) sa nevyhodí, ale znovu spracuje a využije napr. na výrobu krytu motora alebo vonkajšieho plastu pod čelným sklom. Škodovka spracúva aj recyklát z PET fliaš, z ktorého sa už roky vyrába základný poťahový koberec i koberec v batožinovom priestore. Dostali sme množstvo zaujímavých informácií, medzi ktoré patrí aj to, že zo starých plastových nárazníkov akýchkoľvek áut sa budú vyrábať nové. Škoda nakúpi už spracovaný recyklát pozostávajúci z nárazníkov, ktorý je očistený od nečistôt, farieb i lakov, z ktorého sa vyrobia nárazníky na nové autá, čím sa veľmi efektívne zbavujeme starých plastov v obrovskom množstve.

Poslednú statickú zastávku prvého dňa sme si dali u externého dodávateľa dáždnikov pre Škodu, konkrétnejšie ide o rakúsku spoločnosť Doppler. Tento výrobca dáždnikov, slnečníkov a vankúšov je dodávateľom dáždnikov pre Škodu už 18 rokov. Čo dá zmeniť na dáždniku, aby bol viac eko? V prvom rade sú to použité materiály, opraviteľnosť i obal, v ktorom sa dodáva.

  • Škoda Auto
  • Škoda Auto

Spoločnosť Doppler predstavila šesť nápadov, ako navrhnúť dáždnik pre Škodu, ktorý nielen chráni pred dažďom, ale je zároveň ekologický. 1. Použitie dáždnikovej látky farbenej technológiou nazývanou „dope-dyed“, ktorá šetrí zdroje ako voda, energia a CO2 + má menší chemický dopad na životné prostredie. 2. Výmena konvenčného polyesterového krytu za udržateľnú rPET tkaninu. 3. Impregnácia dáždnika, úplne bez PFC, ktoré sú škodlivé pre životné prostredie. 4. Nahradenie konvenčného (ABS) plastu bioplastom a biologicky odbúrateľným plastom. 5. Namiesto bežnej plastovej rukoväte je možné použiť drevenú rukoväť s certifikátom FSC. 6. Výmena plastových obalov za biologicky odbúrateľné polybagové vrecká.

Inovatívne dáždniky sme si mohli pozrieť a keby nám nebolo povedané, že ide o špeciálne recyklované materiály, tak by sme to ani nepostrehli. Z pohľadu dizajnu sa toho veľa nemení, no v praxi ide veľký krok vpred.

Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Auto

Prvý deň nabitý informáciami sme postupne ukončovali jazdami na rôznych modeloch značky škoda, ktoré boli k dispozícii v rôznych prevedeniach. Nevynechali sme tak dynamickú jazdu na výbornej Škode ENYAQ Coupé RS iV + sme trošku prevetrali Superb iV a na záver si dali výdatnú večeru.

Druhý deň eventu ŠKODA SUSTAINABILITY 2022 sa niesol v duchu batérií. Najprv sme mali možnosť nahliadnuť priamo do výrobnej haly, kde sa kompletizujú batérie pre rôzne elektromobily a následne sme boli oboznámení s tým, ako je možné využiť batérie z elektromobilu, ktoré už v prvej fáze životnosti doslúžili. To veľmi často zaujíma aj vás, tak sa na to pozrime.

  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš

V krátkosti začneme výrobou, kde sme mohli vidieť jednotlivé linky a ľudí, ktorí sa starajú o to, aby na konečnej pozícii odišla z pásu 100% vyrobená batéria, ktorá sa následne implementuje do samotného elektromobilu. Od mája 2022 vyrába ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi batériové systémy pre vozidlá postavené na platforme MEB koncernu Volkswagen. Kapacita viac ako 250 000 jednotiek ročne sa má do konca roku 2023 zvýšiť na 380 000 jednotiek. Zaujímavosťou je, že iba malú časť z výroby zastáva ľudská pracovná sila, ak sa nemýlime, tak je to 30%, ostatá výroba je plne automatizovaná, vrátane dopravných systémov jednotlivých dielov. Dodajme, že montáž modelov ENYAQ iV prebieha hneď na susednej výrobnej linke. Okrem modelového radu ENYAQ iV sa batérie používajú aj v iných koncernových vozidlách (Volkswagen, Audi a SEAT). Výrobou tejto kľúčovej súčiastky sa závodu v MB podarilo dosiahnuť dôležitý míľnik v transformácii spoločnosti smerom k elektromobilite.

Posuňme sa k tej zaujímavejšej časti, ktorou je „druhý životný cyklus“ pre batérie z elektromobilov. Čo so starými batériami z elektromobilov? Jednoducho sa použijú tam, kde to dáva zmysel – v stacionárnych úložiskách energie, ktoré môžu byť využívané firmami, ale aj domácnosťami. Týmto spôsobom viete byť čiastočne nezávislí na dodávateľoch el. energie – stačí mať solárny systém a úložisko s batériami, ktoré môžu pochádzať aj z auta. Tento systém druhotného využitia je známy už dlhšie a je dobré, že automobilky prichádzajú s vlastnými riešeniami, ktoré vedia reálne implementovať do praxe.

  • Škoda Auto
  • Škoda Auto
  • Škoda Auto
  • Škoda Auto

„Batérie z plne elektrického modelového radu ENYAQ iV a z vozidiel SUPERB iV, OCTAVIA iV alebo OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom prechádzajú po využití vo vozidle do druhého životného cyklu. V stacionárnych úložiskách energie dodávajú predajcom ŠKODA udržateľne vyrobenú elektrinu, ktorú možno okrem iného využiť pre nabíjacie stanice, osvetlenie alebo klimatizáciu v showroome a v servise.“

Kapacita stacionárneho úložiska je až 300 kWh, čo umožňuje napájať aj rýchlo nabíjacie stanice s výkonom až 150 kW. Systémy okrem toho ukladajú prebytočnú, tzv. zelenú elektrinu, ktorú vyrába napríklad fotovoltaický systém predajcu. Táto elektrina je potom dostupná kedykoľvek bez ohľadu na počasie alebo aktuálne vyťaženie miestnej elektrickej siete. Stacionárne zásobníky energie sú individuálne škálovateľné a použité batérie možno v prípade potreby vymeniť v niekoľkých jednoduchých krokoch. V nasledujúcich rokoch bude vytvorených viac ako 4 000 týchto udržateľných skladovacích jednotiek elektrickej energie.

  • Škoda AutoZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Auto
  • Škoda Auto
  • Škoda Auto
  • Škoda Auto

Životnosť batérií sa týmto krokom predlžuje až na 15 rokov. Skúsenosti získané v rámci pilotného projektu v Prahe ukázali, že kapacita batérií v stacionárnych úložiskách klesá len o približne dve percentá ročne. Životnosť batérií sa tak predĺži až na 15 rokov a výrazne sa tým zmierni uhlíková stopa. Po skončení druhého životného cyklu v úložiskách sa batérie odovzdávajú do riadeného recyklačného procesu. Získané suroviny sa následne používajú na výrobu nových batérií.

Komplexné inovácie a plány automobilky Škoda v rámci udržateľnosti nájdete v podrobnej tlačovej správe – TU.

Za pozvanie na workshop ďakujeme spoločnosti: Škoda Slovensko

Prečítajte si aj:

Nechajte nám správu