V minulých častiach RETRO blogu sme spomínali na to, aké boli začiatky telefonovania ako takého, a taktiež na to, aké boli začiatky mobilných telefónov a čo všetko sa zmenilo.

Dnes by som rád v histórii pokračoval, ale v inom štýle a s inými „zariadeniami“. Podstata je však jasná, musia byť staré a zaujímavé, myslím, že toto splníme na 100%. Ako ste už isto spozorovali, na našom webe, a tiež v magazíne, nájdete pomerne často zaujímavé testy a recenzie moderných, technológiami prepchatých automobilov, ktoré k nášmu technologickému zameraniu nepochybne patria. Dnes by som vám rád ukázal (v rámci možností) takú éru automobilov, ktoré o moderných IT technológiách a rozmanitých výbavách ani nechyrovali, samozrejme postupne sa dostaneme aj do modernejších automobilov, ktoré majú aj rádio 🙂 .

A vy už isto viete, že týždeň ubehol ako voda a RETRO blog tu máme znova. Ako by to však bolo, ak by ste sa nedozvedeli nejakú plodnú informáciu. Vedeli ste, že v roku 1901 bol vyrobený prvý automobil v režime pásovej výroby? Pásová výroba znamenala delenie práce medzi viacerých robotníkov, ktorí boli zameraní na jednotlivé časti vozidla. Tým vozidlom bol – Oldsmobile Curved Dasch a predával sa za 700 až 1000 amerických dolárov. Kiež by aj dnes stáli nové vozidlá „z pásu“ toľko.

Dosť bolo textu, dnes to bude hlavne o fotografiách, tak verím, že si to užijete. Fotografie boli zhotovené pri príležitosti návštevy Národného technického múzea v Prahe. Vy máte teraz jedinečnú možnosť (čiastočne) nahliadnuť do týchto priestorov skrz náš web. Avšak, ak máte cestu do Prahy a veeeľkú chvíľku času, návštevu tohoto múzea odporúčame.

Začneme sprudka, prehľadom z vrchu, resp. aj toho, čo niekedy lietalo 

Pokračujeme motorovým vozidlo Jawa 750

Laurin & Klement nie je len označenie najvyššej výbavy vo vozidlách Škoda. Toto je skutočné a veľmi zaujímavé vozidlo Laurin & Klement. Ktovie ako by to dopadlo, keby pokračovali vo výrobe.

Aj tieto stroje mali kolesá, avšak mierne odlišné. Alebo aj väčšie? Posúdte sami

Zo zákulisia RETRO moto športu: Zľava – Mercedes Benz W154 (rok 1938/1939) / Bugatti 51 (rok 1931) / Wikov 7-28 Sport (rok 1929/1931) / NW 12 HP „Rennzweier“ (rok 1900)

Neprehliadnuteľný a neskutočne krásny Mercedes Benz 770 (osem valec – zdvihový objem 7655 cm3 – výkon 169.2 kW –  23O konských síl). To musel byť krásny šepot kvetín 🙂 .

Tatra 87 (rok 1947), ktorá prešla Afriku a južnú Ameriku

Old Mix nr.1

Old mix nr.2

Old mix nr.3

Pokračujeme špecialitou – Tatra 80 (rok 1935). V priebehu 30. rokov bolo týchto automobilov v Koprivnici (CZ) vyrobených len 26 kusov a všetky boli individuálne karosované, podľa požiadaviek zákazníka. V tomto múzeu je výnimočný, resp. najvzácnejší model s karosériou Landaulet. Toto vozidlo bolo v lete roku 1935 dodané pre potreby prvého Československého prezidenta – Tomáša Guarriqa Masaryka. Tatra 80 má kvapalinou chladený, štvordobý, vidlicový dvanásťvalec s obsahom 5990 cm3 – výkon však iba 88,3 kW – 120 konských síl.

Pokračujeme v prezidenstkých automobiloch. Áno, aj keď sa to nezdá, tento Renault 21 TSE (rok 1989) oficiálne používal prvý nekomunistický prezident Československa – Václav Havel. Odmietol používať „tanky“ v podobe vládnych ZIL-ov a prvým (asi aj posledným) prezidentským vozidlom sa stal rodinný sedan Renault 21 TSE – automobil strednej triedy (uspokojili by sa naši Vládny Predstavitelia napr. s automobilom Škoda Octavia? 🙂 ). Toto vozidlo bolo darom od Portugalského prezidenta – Mária Soaresa. Automobil poháňal štvorvalec (OHC) s obsahom 1723 cm3 – výkon dosahoval 66kW – 90 konských síl.

Ďalšia „krásavica“ – Tatra 700 (rok 1997). Ak by Tatra pokračovala vo výrobe automobilov, asi by som si jeden kúpil. Avšak, neviem si celkom predstaviť, ako by sa táto automobilka vysporiadala s dnešnou „módov“ v podobe downsizingu. Posledný automobil značky Tatra bol vyrobený v septembri roku 1999.  Vystavený kus je ôsmym automobilom (od konca výrobnej rady) a bol v decembri roku 1997 kúpený úradom vlády Českej republiky. V rokoch 1998 až 2002 ho používal ministerský predseda Miloš Zeman. Tatra 700 disponuje vidlicovým osemvalcom (2xOHC), umiestneným pozdĺžne nad zadnou nápravou. Motor má objem 3495 cm3 a výkon 147 kW – 201 konských síl.

Nová doba, host vyhazuje vrchního„, nie, nie – to je len „citát“ z filmu K… hoši gutentág. Ale pomerne novou dobou by sa to dalo nazvať, veď týchto krásavíc jazdí po našich cestách ešte pomerne dosť. „Veď je to česká klasika“. Na fotografiách vidíte Škodu SuperB, ktorú v rokoch 2003 až 2005 používal prezident Českej republiky – Václav Klaus. Do múzea tento automobil darovala samotná spoločnosť Škoda auto, a.s. A aký motor sa ukrýva pod kapotou? Samozrejme, len to najlepšie – 2.8 V6 30V. Čiže, pre „nenadšencov“ automobilov to preložím: 2.8 – objem motora 2771 cm3 / V6 – šestvalcový motor s usporiadaním do V / 30V – 30 ventil. Tento motor dosahoval max. výkon 142 kW – 192 konských síl.

Je to tu, sme na konci, verím, že zaujímavého (oneskoreného) dielu – Zaspomínajte si s TOUCHIT, ktorý bol najmä o fotografiách a opäť o niečom novom. O tom to predsa je, odlíšiť sa treba. Ďakujeme Vám za pozornosť a tešíme sa na Vás opäť o týždeň. Budeme radi, ak nám zanecháte spätnú väzbu, či sa vám aj takéto časti RETRO blogu páčia.

Ak ste niektorú časť nášho RETRO blogu vynechali, všetky nájdete pod rovnomenným pomenovaním >>> Zaspomínajte si s TOUCHIT <<<

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu