Príchod automobilky do metropoly východu rozvíri pomyselné vody vo viacerých oblastiach.

Očakávané zmeny v druhom najväčšom slovenskom meste v súvislosti s príchodom automobilky Volvo do priemyselného parku Valaliky boli jednou z tém, ktorej sa venovali diskutujúci v rámci nedávnej konferencie Región budúcnosti – budúcnosť regiónu. Konala sa v košickej Kunsthalle pri príležitosti 15. výročia založenia združenia Košice IT Valley.

Stanislav Kmeť (druhý sprava) počas diskusieZdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Stanislav Kmeť (druhý sprava) počas diskusie

Školstvo

Oblasť vzdelávania a prípravy nových zamestnancov bude určite jednou z tých, ktorú príchod Volva ovplyvní. Potvrdil to aj rektor Technickej univerzity Košice (TUKE) Stanislav Kmeť, ktorý mal podľa vlastných slov práve deň pred konferenciou dôležité rokovanie s Volvom.

Bavili sme sa, ako zmodifikovať niektoré veci, aby sme prispôsobili naše študijné programy potrebám jednotlivých spoločností, v tomto prípade konkrétne Volva,“ načrtol Kmeť počas panelovej diskusie s názvom Zručnosti budúcnosti.

Ako neskôr konkretizoval pre TOUCHIT.SK, Volvo už začína veľmi úzko spolupracovať s Fakultou elektrotechniky a informatiky, so Strojníckou fakultou, ale aj Fakultou výrobných technológií TUKE, ktorá sídli v Prešove.

Oni sa už bavia o tom, čo bude hlavnou požiadavkou tejto spoločnosti v rámci portfólia jednotlivých fakúlt. Vďaka tomu vedia modifikovať svoje študijné programy tak, aby skrátili adaptačný proces po nástupe našich absolventov do tejto firmy,“ ozrejmil rektor.

Zároveň nevylúčil ani vznik úplne nových odborov. „To zatiaľ neviem, všetko prinesie doba. Verím však, že naša spolupráca bude úspešná, keďže doterajšie rozhovory boli veľmi konštruktívne,“ zdôraznil Kmeť.

Ladislav Lörinc (vľavo) počas diskusieZdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Ladislav Lörinc (vľavo) počas diskusie

Bytová otázka

Mimoriadne dôležitým bude dostupné bývanie. Vo výrobnom závode Volva má pracovať niekoľko tisíc ľudí a je nereálne predpokladať, že všetci budú Košičania či obyvatelia regiónu. Budú preto potrebné nové byty.

„Dostupné bývanie je problém,“ priznal v diskusii nazvanej Východné Slovensko ako dobré miesto pre život starosta mestskej časti Sídlisko KVP a podpredseda Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Lörinc.

Na niektorých projektoch podľa jeho slov okrem developerov pracuje aj mesto Košice, ale je v omeškaní voči tomu, čo by si vyžadovala súčasná situácia a najmä príchod Volva. „Na vlastných projektoch pracuje aj KSK. Plus z úrovne vlády jedna koaličná strana má vlastné projekty, ktoré forsíruje,“ naznačil Lörinc, narážajúc sa nedávno avizovanú výstavbu nájomných bytov, ktorú presadzuje hnutie Sme rodina.

Pri výstavbe bytov je ale potrebný dobrý územný plán, lenže ten súčasný košický má 40 rokov a obsahuje viac ako 40 zmien.Ak kreslíte mesto podľa 40 rokov starého územného plánu, tak je to obrovský problém,“ zdôraznil podpredseda KSK s tým, že obyvatelia potom neraz vnímajú situáciu tak, že sa stavia na miestach, kde to nevyžadujú a naopak, brownfieldy sa nedarí zužitkovať tak, ako napríklad v severských krajinách.

Nový územný plán však bude schválený najskôr o dva až tri roky, keďže len nedávno si ho mesto po neúspechu s externou firmou začalo pripravovať samo. Dovtedy je situáciu podľa Lörinca možné riešiť zmenami územného plánu. Spomenul tiež, že samospráva v súčasnosti realizuje rokovania s developermi, ktorí stavajú vlastné projekty, ale v rámci toho sú ochotní uvoľniť niektoré bytové jednotky na sociálne nájomné bývanie pre nízkopríjmové skupiny.

Lörinc po diskusii poskytol krátky rozhovor nášmu portálu, v ktorom pripomenul, že mesto Košice malo v desaťročiach pred výstavbou Východoslovenských železiarní 50 000 až 70 000 obyvateľov.

„Zmenilo to celé Košice, stali sme sa oceliarskym centrom. Výrazne nám pribudol počet obyvateľov, rozšírili sa služby aj sídliská. Podobný pre našu generáciu bude príchod Volva, ktoré už teraz avizuje, že ráta s 5000 kmeňovými zamestnancami, ale už teraz vieme, že obsadí aj ďalšie priemyselné parky v okolí, kde budú dodávateľské firmy,“ načrtol podpredseda KSK.

Ako pokračoval, mesto sa preto musí pripraviť na nové dopravné napojenia a dopravnú obslužnosť, či už ako integrovanú dopravu v regióne, alebo mestskú hromadnú dopravu priamo v Košiciach. „Potrebujeme vybudovať nájomné byty pre zamestnancov a zabezpečiť aj fungujúce mesto, vrátane vyžitia vo voľnom čase,“ podotkol Lörinc, podľa ktorého sa len takto podarí do Košíc pritiahnuť kvalitných manažérov a pracovníkov vo výskume a vývoji.

Marcel Gibóda (druhý sprava) počas diskusieZdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Marcel Gibóda (druhý sprava) počas diskusie

Doprava

„Prišlo by Volvo do Košíc, ak by Maďari nevybudovali svoju časť diaľnice z Miškovca až po hranicu a neboli by sme aspoň takto napojení na európsku diaľničnú sieť?“ opýtal sa počas diskusie Výzvy a príležitosti regiónu Marcel Gibóda, námestník primátora Košíc.

Zároveň podčiarkol, že z hľadiska dopravy aj iných oblastí mesto Košice a celý kraj nebolo a nie je pripravené na príchod takej investície a ani sa na ňu nepripravovali. „Pracujeme teraz horúčkovito na tom, aby sme boli pripravení a naplnili plán a prísľuby, ktoré sme ako mesto a kraj s podporou vlády dali,“ doplnil námestník.

Práve doprava je veľkým problémom nielen Košíc, ale veľkej časti východného a stredného Slovenska. Okrem spomínanej diaľnice do Maďarska nemá metropola východu neprerušené napojenie na diaľničnú sieť. Na severe je síce diaľnica takmer hotová, ale potrvá ešte roky, kým budú dokončené posledné úseky na severnom Slovensku.

Hlavný južný ťah, ktorý je z hľadiska vzdialenosti do hlavného mesta oveľa výhodnejší, nebude zrejme dobudovaný ani v horizonte desiatok rokov. V tomto roku a v roku 2024 síce majú byť odovzdané dva úseky v Lučeneckom okrese, ale to je všetko, s pokračovaním rýchlostnej cesty smerom na Rimavskú Sobotu a Rožňavu sa neráta ani v polovičnom profile. To je obrovská škoda nielen pre Gemer, ale celé juhovýchodné Slovensko.

Výhodou pre Košice je ale letisko ako ďalšia možnosť spojenia so svetom. Je pravdepodobné, že príchod Volva bude na prospech aj jeho rozvoju a vďaka automobilke pribudnú nové linky.

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu