Konkrétnejšie sa hlasovalo za návrh zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Aktuálne sme už iba malý krok od toho, aby sa tento nezmyselný zákaz pretavil do reality.

V júli 2021 bol v rámci európskej komisie zverejnený oficiálny plán, ktorý sa týkal, okrem iného, aj návrhu zákazu predaja áut so spaľovacími motormi. V tom čase bola táto zelená stratégia ostro diskutovaná, pričom niektoré z najväčších ekonomík v EU neboli s týmto plánom veľmi spokojné. Aktuálne sa táto téma opäť oživila a zákonodarcovia v europarlamente odhlasovali oficiálny návrh na podporu tohto zákazu od roku 2035.

Motor
Motor

Zatiaľ nie je vyhotovená finálna podoba tohto zákona, nakoľko sa to ešte musí dôkladne prebrať so všetkými členskými štátmi – malo by sa tak stať ešte v tomto roku. Nie je však žiadnym tajomstvom, že plánom viacerých automobiliek je od roku 2035 znížiť emisie CO2 vozových parkov o 100%, čo hrá tomuto zákonu do karát. V preklade to znamená reálnu možnosť zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi, no ojazdené autá sa budú môcť používať a rovnako tak sa aj predávať. Otázne je, či to nebude veľmi drahé s ohľadom na všemožné vymyslené poplatky, cenu palív atď.

Dobrou správou je, že zatiaľ ide iba o schválený návrh, nie o reálnu podobu zákona. Na to, aby sa táto hlúposť pretavila do reality je potrebné dosiahnuť dohodu medzi všetkými krajinami európskej únie, čo bude veľmi náročnou úlohou a ja tak trošku dúfam, že sa to nepodarí. Už pár rokov je elektromobilita extrémne preceňovaná, pričom má jednoznačne svoje výhody a miesto na trhu, ale nemala by to byť jediná, resp. hlavná alternatíva/náhrada.

hydrogen engine
Vodíková alternatíva

Napríklad také Nemecko je proti úplnému zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi a navrhlo výnimku pre autá poháňané syntetickými palivami. Podobne sa vyjadril aj taliansky minister pre ekológiu a transformáciu, ktorý povedal, že „budúcnosť automobilov nemôže byť iba elektrická“. Podobného názoru je aj ADAC, najväčšie motoristické združenie v EU, ktoré vo svojom vyhlásení uviedlo, že „ambiciózne ciele v oblasti ochrany klímy nemožno dosiahnuť iba elektromobilitou, na ktorú sa tak tlačí“.

Na druhej strane tu máme europoslancov ako napr. Michael Bloss, ktorý povedal, že: „Tento návrh je bodom zlomu. Každý, kto sa stále spolieha na spaľovací motor, škodí priemyslu, klíme a porušuje európske právo“. Ak je tam prevažná väčšina takýchto fanatikov, tak máme celkom problém.

Dodajme ešte, že približne štvrtina emisií CO2 v európskej únii pochádza zo sektora dopravy, pričom iba 12% týchto emisií pochádza z osobných automobilov. Nové spaľovacie motory sú však vysoko efektívne, a tak by sa radšej mohlo riešiť najprv to, ako dostať staré autá čo najskôr z obehu a nahradiť ich novšími, možno aj nejakými dotáciami. Tlačiť na jednu stranu nie je úplne správne. Ešte je dobré vedieť, že podľa novej dohody by od roku 2030 mali byť ročné emisie nových áut o 55% nižšie ako v roku 2021.

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu