Nie je to tak dávno, čo spoločnosť Uber na Slovensku dočasne pozastavila svoju aplikáciu na využitie zdieľanej dopravy. Urobila tak na základe súdneho rozhodnutia Slovenského súdu, ktorý žiada Uber o ukončenie jej prevádzky. Stalo sa tak 27. marca 2018 a odvtedy, ak sa chcete odviezť s cudzím šoférom, ostáva len možnosť objednať si odvoz cez konkurenčnú aplikáciu Taxify, ktorej sa rozhodnutie súdu netýka, alebo využiť klasický taxík.

Osobne považujem systém, akým celosvetovo funguje Uber za budúcnosť (nielen) dopravy. Nie je však doriešená legislatíva či už v európskom alebo slovenskom meradle. To, čo sa stalo na konci marca je teda skôr dôsledok toho, že technológia zase raz výrazne predbehla právo. Slovenská legislatíva v súčasnej dobe zatiaľ nepozná pojem zdieľanej ekonomiky ani zdieľaných jázd, a preto súd rozhodol tak, ako rozhodol. Urobil tak na základe žaloby združenia taxikárov, ktorí chceli, aby sa na Uber vzťahovali rovnaké regulácie ako nich.

Ako teda vlastne funguje Uber?

Táto spoločnosť v podstate poskytuje platformu na fungovanie systému, zabezpečuje tok financií a zabezpečuje to, aby v systéme viac fungovali vodiči, ktorí majú dobré hodnotenia od zákazníkov. Nevlastní vozidlá a vodiči nie sú s firmou Uber v zamestnaneckom vzťahu. Uber funguje ako sprostredkovateľ celého tohto postupu. Je pritom pravdepodobné, že na takéto odvezenie si prirodzene vyberiete človeka, ktorého iní hodnotili dobre. Určite nie toho, na koho sú ponosy. Tomu sa vyhnete. Takto funguje čistiaci proces, ktorý je založený na spätnej väzbe od zákazníkov.

Uberizácia priemyslu

Uber je z technologického hľadiska brilantná myšlienka, ktorá využíva prostriedky tretích strán a automatizuje ich efektívnejšie využívanie. Problém je v tom, že regulácia digitálnych trhov je nielen na Slovensku momentálne v plienkach. Z hľadiska koncového používateľa je veľkou výhodou to, že Uber funguje vo viacerých štátoch a keď ste v zahraničí, veľmi ľahko sa dostanete z jedného miesta na druhé.

Tomáš Peťovský, šéf slovenského Uberu

Nepotrebujete zadávať adresu vodičovi v cudzom jazyku a jednoduchý je aj systém platby. Netreba lokálnu menu a nemusíte sa obávať, že vám vodič nevezme kreditnú kartu. Jednoducho nasadnete a potom v cieli vysadnete. Stačí vám vlastne len pozdrav, ideálny je úsmev. Určite sa tiež dostanete k potvrdeniu o vašej platbe a to v zrozumiteľnom jazyku. To sa pokojne dá dať do účtovnícvtva, ak to potrebujete.

Uber chceme späť

Aj na Slovensku sa objavili hlasy ľudí, že chcú Uber naspäť. Ja ho chcem tiež, veď to bola dobrá a pohodlná cesta ako sa dostať (v Bratislave) z jedného miesta na druhé. Ale rozumiem aj taxikárom, že je to pre nich konkurencia, ktorá je jednoducho lacnejšia. Aj ich hlas treba vypočuť.

Rovnako však existuje názor, že Uber si objednávali aj ľudia, ktorí nikdy predtým taxíkom nejazdili a vďaka Uberu prišli na to, aké je to pohodlné. A je celkom možné, že vyskúšajú aj taxík. Skupina ľudí, ktorí sa radi niekým odvezú do cieľa svojej jazdy tak rastie. Ale len mierne.

Kto na tom stratil najviac?

Asi najhoršie po prechodnom pozastavení aplikácie sú na tom tí vodiči Uberu, ktorí si takto radi flexibilne privyrobili. Uber som používal často a rád som sa s vodičmi počas jazdy aj porozprával. Sú to bežní ľudia, ktorí si privyrobili vtedy, keď na to mali čas a chuť. V bežnom povolaní sú to úradníci, robotníci, mal som aj IT špecialistu a krajčíra. Títo ľudia pracovali toľko, koľko sami chceli a cítili sa celkom slobodní. Do Bratislavy prichádzali vodiči pracovať s platformou Uber aj z okolitých miest, aby si takto privyrobili. To v súčasnosti nie je možné.

Ako z tohto von?

Dobre, tak čo navrhujem? Určite je na zákonodarcoch, aby sa čím skôr dostal do našej legislatívy pojem zdieľaná ekonomika a aby sa umožnilo u nás podnikanie aj firmám, ktoré už dnes plne žijú v digitálnej ekonomike. Nie je to len Uber, ale napr. pri ubytovaní je to Airbnb. Sú to firmy, ktoré jednoducho využívajú to, že pomocou technológií dokážu vytvoriť efektívnu platformu na ľahko dostupné zdieľanie prostriedkov.

Z dlhodobého hľadiska sa tomu trendu nedá zabrániť. Dočasné pozastavenie aplikácie je síce istým víťazstvom taxikárov, ale nie je dlhodobo udržateľné.

Moderná legislatíva na Slovensku a v celej EU by mala vychádzať zo širokej dohody zúčastnených, aj keď je jasné, že všetkým stranám sa vyhovieť určite nedá. Petra Pellegriniho sme sa na Uber pýtali v dobe, keď bol ešte podpredseda vlády pre investície a informatizáciu a vtedy bol za riešenie digitálnej ekonomiky. Uvidíme, ako to bude ďalej.

Viac o tom, ako je vnímaný Uber technologickými spoločnosťami

VIDEO TOUCHIT: Slovensko má na to, aby využívalo technologické možnosti digitálnej doby

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu