Pokročilý výskum automobilky Toyota sa zaoberá zmenami v polohe ľudí počas využívania aktívnych asistenčných systémov.

Základom je systém Toyota THUMS (Total Human Model for Safety), ktorý bol predstavený v roku 1997 a aktuálne je k dispozícii v siedmej generácii. THUMS bol od predstavenia inovovaný tak, aby sa zaoberal predovšetkým zmenami v držaní ľudského tela pri používaní pokročilých asistenčných systémov, ktoré sú v moderných automobiloch bežným prvkom. THUMS je softvér, ktorý umožňuje počítačovú simuláciu a analýzu zranení v dôsledku nárazu vozidla. Na simuláciu scenárov nárazov využíva digitálne modely ľudí.

Toyota Safety THUMS
Toyota Safety THUMS

Toyota uviedla, že keď je napr. človek za volantom naklonený, tak jeho telo reaguje na sedadlá a zádržné systémy zásadne odlišne ako keď sedí opretý a pod. Pri sedení môže aj menšia zmena polohy viesť k výrazne odlišným účinkom v prípade nárazu, čo môže spôsobiť rôzne druhy nechcených zranení. Aktualizácie vo výskume umožňujú systému THUMS zohľadniť tieto zmeny a poskytnúť presnejšie predpovede zranení, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku nárazu. Vďaka tomuto výskumu by mohli byť na základe aktuálnej polohy šoféra nastavené aj bezpečnostné prvky, ktoré v prípade nárazu spôsobia čo najmenšiu ujmu na zdraví.

Najnovšia verzia programu THUMS ponúka presnejšie počítačové simulácie nárazov, ktoré pomáhajú pri vývoji účinnejších bezpečnostných opatrení, a to najmä v súvislosti s tým, že čoraz viac vozidiel je vybavených aktívnymi asistenčnými systémami. Program dokáže predpovedať vplyv nárazu v rôznych polohách na ľudské kosti, orgány a svaly + dokáže simulovať to, ako ľudia menia svoju polohu a ako pracujú svaly pri manévrovaní s vozidlom v núdzovej situácii, resp. keď sa aktivujú bezpečnostné systémy, ako je napr. automatické núdzové brzdenie, núdzové ovládanie riadenia a pod.

Toyota Safety THUMS
Toyota Safety THUMS

„Osobitnú pozornosť treba venovať tomu, aby panva zostala v čase nárazu v sedadle. Je to veľmi dôležité, aby sa predišlo „ponorkovému efektu“, keď sa cestujúci vysunie spod brušného pásu a riskuje poranenie brucha. Dobré uchytenie panvy pomáha obmedziť aj tlak na chrbticu, a tým predchádzať vážnym poraneniam chrbtice, uviedla Sabine Compigne, technická manažérka z oddelenia výskumu a vývoja bezpečnosti spoločnosti Toyota.“

Systém THUMS sa aktívne používa pri vývoji vozidiel Toyota a jeho princípy sa dajú uplatniť aj v iných oblastiach dopravy, ako sú napr. vlaky a letectvo. Skvelé je, že Toyota od roku 2021 poskytuje bezplatný prístup k svojmu know-how s cieľom pomôcť vybudovať spoločnosť s bezpečnejšou mobilitou. To sa cení!

Zdroj: motor1.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu