Elektromobily sú nekonečnou témou, majú množstvo prívržencov, no ešte viac odporcov. Aká je ale realita, sú tie elektromobily skutočne ekologické alebo je to iba nafúknutá bublina?

Takmer vždy, keď sa spomenú elektromobily a ich šetrnejší dopad na životné prostredie, tak sa množstvo oponentov okamžite stavia do ofenzívy a argumentuje, že sa treba pozerať aj na to, koľko emisií sa tvorí počas procesu výroby batérií, ako aj počas procesu výroby elektrickej energie, ktorú tieto autá spotrebúvajú. To je pravda!

elektromobilita

Taktiež zvyknú títo ľudia dodať, že a čo s tými batériami, ktorým raz dôjde životnosť. Hotovo, na toto zatiaľ nie je odpoveď! Nie, žartujeme, odpoveď existuje, no zároveň treba zdôrazniť, že aj napriek tomu existuje stále množstvo veľmi dôležitých otáznikov, ktoré sa budú postupne objasňovať. Nižšie uvedené prieskumy a výskumy sú uvedené v reálnych číslach, nejde o žiadnu hypotézu, ale realitu.

Nebudeme to príliš nenaťahovať, tak iba v skratke – spoločnosť ICCT (International Council on Clean Transportation) robila výskum, v ktorom sa zamerala na „celoživotné“ emisie priemerného európskeho automobilu, ktoré spaľuje fosílne palivo, pričom ten istý test vykonala táto spoločnosť aj na elektromobile. Ako vzorky slúžili dve vozidlá z roku 2017 – Peugeot 208 (najnižšie namerané emisie s danom roku) a Nissan Leaf. Výsledná správa hovorí o tom, že sa zameriavali aj na kompletnú produkciu, výrobu a transport paliva/elektriny.

„Nie každému to je po chuti, ale elektromobily sú skutočne šetrnejšie k životnému prostrediu.“

Aký je výsledok testu? Priemerný elektrický automobil vyprodukuje počas prvých 150 tisíc kilometrov o 50% menej emisií, ako bežné spaľovacie vozidlo. Toto číslo môže byť o niečo horšie v krajinách, ktoré vyrábajú elektrinu prevažne spaľovaním a pod., no aj napriek tomu je to stále menej emisií, ako vyprodukuje za ten istý čas automobil so spaľovacím agregátom.

Vyššie emisné náklady na výrobu elektrického automobilu, najmä jeho batérie, sa podľa výskumu vykompenzujú už po dvojročnom jazdení. Ani v krajinách s relatívne vysoko emisnou elektrinou (napr. Nemecko) tento čas nepresiahne tri roky.

„Často sa stretávame s nepodarenou hypotézou budúcnosti, že ako sa bude riešiť nabíjanie, keď bude na cestách väčšina elektromobilov (nebude) a všetky budú chcieť naraz nabíjať. To je rovnaká hlúposť, ako keby sme povedali, že dnes budú chcieť všetky autá súčasne tankovať. Je to nereálne – ako tankovanie, tak aj nabíjanie je priebežné. Apropo, s pribúdajúcimi e-autami pribúdajú aj nabíjacie stanice.“

Nezisková organizácia ICCT predpokladá, že s rastúcim dopytom po elektromobiloch bude rásť aj trh s recykláciou batérií, čo je bežný jav. Aktuálnym príkladom môže byť Belgická spoločnosť Umicore, ktorá v súčasnosti dokáže recyklovať približne 7000 ton batérií ročne – a to nie je málo. Ešte je dobré vedieť aj to, že použité batérie (nie len) z elektromobilov sa ešte dlhé roky používajú aj ako zbernice energie pri rôznych projektoch, najmä vo firmách s fotovoltaickým systémom alebo v domácnostiach, ktoré prešli na tzv. ostrovný alebo hybridný systém fotovoltaiky.

Apple park

Apple Park

Ak si náhodou myslíte, že o dva alebo päť rokov budú na cestách prevládať elektromobily, tak sa s veľkou pravdepodobnosťou mýlite. Elektromobily budú ešte dlhé roky iba malým percentom oproti konvenčným automobilom so spaľovacím motorom. V aktuálnom stave by to bolo z dlhodobého hľadiska neudržateľné, a preto sme sami zvedaví, ako sa to bude vyvíjať a či sa výrobcovia nezačnú viac orientovať na vodík, prípadne iné alternatívy.

Elektromobily majú bez pochýb význam, a to najmä vo väčších mestách, nakoľko neznečisťujú už bez tak dosť znečistené ovzdušie. Vždy ale majme na pamäti, že každá minca má dve strany 🙂

Prečítajte si aj:

Diaľnice zadarmo, nabíjanie elektromobilov zadarmo! Sen alebo realita?

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu