SEAT nás stále viac a viac utvrdzuje v tom, že vie, ako zapôsobiť na zákazníkov. A nie len na nich, ale aj na nás, mňa. Po benzínovej Alhambre (recenziu nájdete > TU) sa mi dostal do rúk SEAT Leon ST FR s už raritným, ale stále výborným benzínovým motorom a zaujímavým prvkom technologickej výbavy – digitálnym prístrojovým panelom.

SEAT Leon tretej generácie nie je žiadnou neznámou, na trhu je už 6 rokov a za tento čas prešiel rôznymi jemnými zmenami, ale jeho podstata a základ zostal zachovaný. Testovaný model je vo verzii ST (kombi) FR, ktorá mu dodáva šmrnc a v kombinácii s prenikavou oranžovou metalízou vyzerá výborne! Celok dotvára kontrastne lakovaná strecha, spätné zrkadlá a 18“ disky s optimálnym rozmerom pneumatík (225/40/18).

Výzor a postoj je však jedna vec, ale funkčnosť a praktické využitie tá druhá, podstatnejšia. Dizajn v tomto prípade popisovať nebudem, nemá to veľmi význam, tento model vidieť na cestách úplne bežne, a tak si viete spraviť záver aj sami. Jednu vetičku si však neodpustím, mám veľmi rád ostré línie, nielen tohoto modelu, ktoré pôsobia energicky, agresívne, ale zároveň aj elegantne (Ako ibiza? Recenziu nájdete > TU).

V kombinácii s nadčasovým dizajnom LED svetlometov ide o kombináciu, ktorá neomrzí. LED svetlomety majú krásny dizajn a efektný svetelný podpis, nad ktorým sa vždy rozplývam. Tie predné majú výbornú svietivosť, ale dosah bol trošku slabší, nakoľko svietili na môj vkus nízko. Po nastavení výšky v servise by to mohlo byť v poriadku.

Rovno sa môžeme presunúť do interiéru, ktorý je vzdušný a ponúka dostatok priestoru pre viacčlennú posádku. Spracovanie je výborné, ale použité materiály sa za posledné roky nezmenili – to by si pýtalo upgrade. Taktiež dizajn a rozloženie jednotlivých prvkov interiéru je identické už niekoľko rokov. Osobne mi to však veľmi neprekáža, nie je tu nič rušivé ani nepraktické, práve naopak. Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné a vyhovujú aj takmer 2 metrovým a rozmernejším osobám! Nechýba im jemné bočné vedenie a kožený dekor, inak sú látkové.

Očiam lahodí aj kontrastné prešívanie červenou niťou, ktoré nájdete aj na koženom multifunkčnom volante. Po dlhšej ceste som vystupoval z auta bez známok lámania sa a pasažieri vzadu sa tiež nesťažovali. Z pohľadu komfortu nemám výhrady. To platí aj pre rozloženie ovládacích prvkov a orientáciu palubnej dosky na šoféra, všetko je na dohľad a dosah. Koncernové autá sú v tomto smere výhodou.

Do druhého radu sa s ľahkosťou zmestí autosedačka (vajíčko), podsedák + jeden pasažier. Keďže mám deti, tak túto disciplínu absolvujem celkom často a rád :). Nechýbajú ani ISO Fix úchyty, lakťová opierka, výduch ventilácie a dva USB-A porty na nabíjanie zariadení. Praktická zostava! Spokojní zostanete aj po otvorení batožinového priestoru, ktorý má objem 587 l. Po sklopení zadných operadiel (delenie 60:40) je to okolo 1400 litrov. Rovinu síce nevytvoríte, ale objemné predmety naložíte bezproblémov. Väčší kočík + batožina alebo nákup sa sem zmestí s ľahkosťou.

Novinkou v Leone je digitálny prístrojový panel (+ 358 Eur), ktorý ho robí modernejším. V ponuke sú 4 režimy zobrazenia, ktoré sa dajú prispôsobovať podľa potrieb. Každý režim vám môže zobrazovať iné informácie o stave vozidla alebo asistenčných systémoch. Celé ovládanie ako aj nastavenie je intuitívne a vykonáva sa tlačidlami na volante. Výhodou je zobrazenie navigácie na celej ploche prístrojového panelu. Na oboch displejoch ju súčasne nezobrazíte, no chýbať vám to asi nebude. Prístrojový panel sekunduje 8“ dotykovému centrálnemu displeju, ktorý ponúka podrobné nastavenia a informácie o vozidle.

Vo výbave nechýba ambientné podsvietenie (8 farieb s nastavením intenzity), 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, ako aj dobre fungujúca navigácia s aktuálnymi mapami. V ponuke sú aj režimy vozidla, ktoré z časti prispôsobujú jeho charakteristiku. Citeľné zmeny to ale nie sú, nakoľko nie je prítomný adaptívny podvozok ani automatická prevodovka. Reakcie na akcelerátor sú však v režime sport lepšie.

Ponuka asistenčných systémov je priemerná, ale to nič nemení na fakte, že všetko čo tu je, zaručuje pohodlie a bezpečnosť celej posádke. Spomenúť musím dobre fungujúci adaptívny tempomat, monitorovanie okolia pred vozidlom s aktívnym brzdením, optický parkovací systém s PDC senzormi v okolí celého auta, ale aj rozpoznávanie únavy vodiča a signalizáciu nezapnutého bezpečnostného pásu pre zadné sedadlá.

Konektivita (SEAT Easy Connect) má obsiahle zastúpenie, ktorej základom je Bluetooth, dva USB-A porty vpredu (nabíjanie + komunikácia so systémom) a dva USB-A porty vzadu na nabíjanie rôznych zariadení. Taktiež tu nájdete CD mechaniku, dva sloty pre SD kartu, 3,5 mm audio vstup a dve 12V zásuvky (vpredu + batožinový priestor).

Sú však aj systémy a funkcie, ktoré v testovanom aute chýbali. Absenciu má bezkľúčový prístup a štartovanie (štandard vo výbave Excellence), bezdrôtové QI nabíjanie zariadení, ako aj Full Link, teda podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Systém ich síce podporuje, ale v tejto výbave neboli aplikácie aktivované. Za príplatok to však pôjde a určite to odporúčam, nakoľko obe aplikácie ponúkajú zaujímavé a obsiahle možnosti. Za príplatok môžete mať aj ostatné uvedené funkcie a systémy.

Aby sme sa pohli z miesta, tak prejdime k pohonnej jednotke. Testovaný model poháňa 1.8 litrový benzínový 4-valec (TSI) s výkonom 132 kW (180 hp) a max. krútiacim momentom 250 Nm. Motor pracuje v súčinnosti so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkon motora je dostatočný na to, aby bol Leon ST pružný v akejkoľvek situácii. Aktívne zaberá v širokom spektre otáčok, čo je pri viac zaťaženom aute veľmi dôležité. Pretekár to nie je, ale ak dostanete chuť, tak vám dokáže uvoľniť značnú časť endorfínov, a to je na nezaplatenie :).

„Tento motor je už minulosťou, nahradil ho 2.0 TSI s výkonom 190 koní. V ponuke však nájdete ja 1.5 TSI, ako aj niekoľko naftových motorov.“

K pozitívnemu zážitku a hodnoteniu prispieva aj neutrálne nastavený podvozok. Ten výborne filtruje nerovnosti, čo oceníte v každodennej prevádzke, ale ak ho pošlete pod plynom do zákruty, tak to dokáže veľmi pekne ustáť a hrdo z nej vyjsť. Krásne drží stopu, a to sa cení! Leon stojí na dobre známej koncernovej platforme MQB. A čo spotreba? Tá vás určite zaujíma a zaujímala aj mňa.

Keďže ide o podarené rodinné kombi, tak by spotreba nemusela veľmi nabúrať ani rodinný rozpočet. V každodennej mestskej premávke v kombinácii s okresnými cestami a diaľnicou som mal priemer na úrovni 7,9 l/100km. Jazdy to neboli letargické, ale skôr dynamické. Keď vybehnete mimo mesta, tak spotreba klesne pod 7 l/100km. Tieto čísla sú na daný model, motor, využitie a proporcie prijateľné.

Hodnotenie TOUCHIT

Nadčasový dizajn, praktická výbava, výkonný motor a výborné jazdné vlastnosti, to je SEAT Leon ST FR. Počas testu som s ním prešiel niekoľko stoviek kilometrov a po každej jazde som bol spokojný. V danej kategórii ma potešil fakt, že mi nič podstatné nekazilo dobrý dojem. Samozrejme, má aj nedostatky (každý si nájde tie svoje), ale pozitíva prevažovali, z čoho som mal úprimnú radosť. A teda, ak ohŕňate nos nad konkurenciou z Čiech, určite ochutnajte matadora z Martorella.

Základná technická špecifikácia – SEAT Leon ST – FR 1.8 TSI

  • Motor: 1798 cm3 / 4-valec / Prepĺňaný turbom
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 132 kW (180 ps) – 5100 až 6200 rpm / 250 Nm – 1250 až 5000 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka 4548 mm / šírka – 1816 mm / výška – 1439 mm / rázvor – 2631 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1355 kg
  • Objem batožinového priestoru: 587 / 1400+ litrov
  • Objem nádrže: 50 litrov
  • rýchlosť: 226 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 7,8 sekundy

Podrobnú špecifikáciu vozidla nájdete na webewww.seat.sk

Vozidlo do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko (Porsche Slovakia)

Cena automobilu: verzia ST (kombi) FR od 19 530 Eur

Fotogaléria – SEAT Leon ST – FR

Prečítajte si aj:

SEAT Alhambra 1.4 TSI: Jedno z najlepších rodinných áut s mini motorom. Predsudky preč, pozrime sa na ňu inak (fotogaléria)

Značky:

Nechajte nám správu