Nová Ibiza vyzerá výborne a vo verzii FR aj dravo, čo takto malému autu prospieva, resp. dodáva na sebavedomí a zaujímavom postoji. Za Ibizu FR sa rozhodne hanbiť nebudete, práve naopak, hrdo sa postavíte na križovatku a keď padne zelená, tak to odpálite. Benzínová, turbom dopovaná, „jednapäťka“ vám to umožní, s ľahkosťou!

Dizajn je to, čo ju robí neprehliadnuteľnou. Z tohoto pohľadu ide o jedno z najkrajších malých áut, ktoré môžete na našich cestách vidieť (treba brať do úvahy cenovú kategóriu). Ibiza je dostupná v štyroch výbavách – Reference, Style, Xcellence a nami testovaná FR. Prvé tri stupne výbavy mne osobne nerežú, ale FR je iná káva. Ibiza má už v základe ostré tvary, ktoré dopĺňajú prvky tejto výbavy, ako napr. objemné koncovky výfukov, ktoré sú síce iba imitáciou, ale na prvý pohľad to nezbadáte. Výfuk dve koncovky síce má, ale schované a vedľa seba. Detailné prelisi, na ktorých sa efektne láme svetlo, ostré hrany, ktoré dopĺňa LED svietenie v rovnako hranatom štýle, no proste krása. Predný nárazník je spracovaný tak, aby auto pôsobilo dravo, čo sa dizajnérom jednoznačne podarilo. Označenie FR v prednej maske nebije do očí, iba ju elegantne dopĺňa.

Výrazná oranžová farba dodáva Ibize na nevšednosti

Zadná časť nie je o nič ochudobnená a pôsobí rovnako „fresh“ ako predok. Nechýba decentné predĺženie strechy, skryté otváranie kufrových dverí v znaku, označenie modelu, výbavy a už spomínané koncovky. Ako vpredu, tak aj vzadu sa rozplývam nad LED svetlami s hranatým vzorom. SEAT nemá z pohľadu grafiky denných LED svetiel v danej kategórii konkurenciu. Takto ma vyzerať „fresh auto pre fresh ľudí“. No ale, ako by to vyzeralo bez poriadnych kolies? V tomto prípade boli obuté 17“ disky so vzorom, ktorý celok dokonale doplnil. Väčšie netreba, vyzerá to dobre a stále je to použiteľná kombinácia aj na naše „top“ cesty.

Ibiza FR je jedno z mála malých áut, ktoré na mňa urobili takýto dobrý dojem a zanechali pozitívne spomienky. Taktiež treba dodať, že Full LED svetlomety nie sú v tejto kategórii vozidiel úplným štandardom. Okrem pútavého dizajnu majú predné LED svetlomety výbornú svietivosť a dosah, čo počas nočného návratu z párty (bez alkoholu) určite oceníte. Celá svetelná technika sa spolieha na LED technológiu, okrem kombinovaných hmloviek (+ odbočovacie svetlá) a zadných smerových svetiel.

Po nahliadnutí dovnútra sa nič nemení, dobrá práca! Slušne vyhotovený interiér vás privíta sedadlami, ktoré sú kombináciou kože a alcantary s červeným prešívaním. Toto prešívanie nájdete takmer všade, patrí k výbave FR. Sedadlá nielen dobre vyzerajú, ale sú aj pohodlné, s jemným bočným vedením, čo som ocenil počas dlhších výletov, ktoré som s Ibizou absolvoval. Pravda je, že na Ibize som nebol, ale kilometrov som spravil dosť :). Majú dobrý rozsah nastavenia a polohu som si našiel aj ja (výška 2 metre), čo ma potešilo. Ak by boli o niečo širšie, nenahneval by som sa, ale som v malom aute, tak mlčím. Multifunkčný volant (nastaviteľný v dvoch smeroch) je tiež potiahnutý kožou. Na môj vkus má užší veniec, ale drží sa celkom dobre. Na výzore mu dodáva skosenie spodnej časti a logo FR. Z interiéru som sa tešil, a to aj napriek tomu, že je tu veľa plôch z tvrdého plastu. Neprekážali mi.

Oku lahodiacim prvkom je mohutná okrasná lišta lemujúca palubovku, ktorá nemá plastový povrch, ale je potiahnutá koženkou a červeným prešívaním. Plastové okrasné lišty (klavírny lak) sú iba na výplniach dverí. Stredový tunel ponúka menšie odkladacie priestory na drobnosti a dva držiaky na nápoje. Nechýba ani malá lakťová opierka s pozdĺžnym nastavením. Spredu sa presuňme dozadu, kde sa osobne zdržiavam minimálne, ale rodinka a spolucestujúci sa nesťažovali. Z pohľadu životného priestoru to nie je žiadna výhra, ale stredné postavy sa sem posadia relatívne v pohode. Nová Ibiza medzigeneračne narástla, čo je na vnútornom priestore cítiť.

Samozrejmosťou sú aj ISO fix kotviace body na krajných pozíciách, ale chýba stredová opierka, výduch ventilácie a tiež 12V zásuvka na nabíjanie zariadení. To je škoda, lebo Ibiza je síce malá, ale 4-členná rodinka s menšími deťmi sa sem naprace, a to vrátane kočíka, ktorý sa zmestí do batožinového priestoru aj s niekoľkými taškami, batohmi a pod. Základná kapacita batožinového priestoru je – 355 l (nárast o 63 l oproti predošlej generácii). Ak sklopíte zadné operadlá, delené v pomere 60:40, tak nezískate úplne rovnú plochu, ale slušnú kapacitu – 1165 l. To nie je zlé. Osobne si však myslím, že Ibiza sa hodí skôr mladým ľudom, ktorí chcú zaujímavé auto so sviežim dizajnom a dobrými jazdnými vlastnosťami.

Motor, prevodovka a podvozok

V tomto bode sa dostávam k nadpisu. Ibizu FR poháňa 1.5 litrový, turbom dopovaný, 4-valec s výkonom 110 kW (150 ps) a max. krútiacim momentom 250 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Automat s týmto motorom k dispozícii nie je, to musíte siahnuť po 3-valci (1.0 TSI / 85kW / 7DSG). Manuál však nie je žiadnou vadou, práve naopak. Radenie je presné, rýchlosti dobre odstupňované a celkový dojem z tejto kombinácie je príjemný. To sa však nedá povedať o systéme start&stop, ktorý funguje divne. Elektronika príliš skoro reaguje na situácie, kedy chcete ísť iba krokom. Motor občas vypne, ihneď naštartuje a vy vyzeráte (vyzeral som) ako neoznačená autoškola. Vypnúť, vyriešené! Inak nemám žiadne námietky, okrem toho je dobre vyhotovená aj radiaca páka, ktorá je guľatá, čo je ideálny tvar.

Nový SEAT Ibiza je prvým automobilom z koncernu VW, ktorý je postavený na novej modulárnej platforme MQB A0, ktorá je určená pre malé automobily s motorom uloženým vpredu – naprieč.

Prejdem však k motoru, ktorý je výbušný, ale raketa to nie je. V preklade, páčia sa mi jeho rýchle reakcie a výbušný štart. Vo vyšších rýchlostiach to už nie je tak cítiť, ale napr. v meste a na kľukatých cestičkách je s Ibizou zábava. Z križovatiek vystrelí elegantne, začo vďačí aj manuálnej prevodovke, ktorá nemá „hluché“ miesta ako automat. Benzínová 1.5 (TSI) je voľbou, ktorá vás neomrzí. Má kultivovaný chod, dostatok výkonu v širokom spektre otáčok, je zábavná a v neposlednom rade poteší slušnou spotrebou. Tá sa počas skutočne aktívneho testu pohybovala od 6,3 po 7,1 l/100km. To je fajn výsledok. Keď som Ibizu prevetral ako sa patrí, tak to stúplo nad 8 litrov. Prial by som však väčšiu palivovú nádrž, 40 litrov je málo!

Tento motor je štandardne kombinovaný so systémom odpájania 2-valcov, čoho účelom je znížiť spotrebu. Odpájanie funguje na princípe otvárania/zatvárania sacích a výfukových ventilov. Verte, odpájanie nespozorujete, systém to robí iba v situáciách, kedy idete plynulou jazdou, nízkou rýchlosťou (v meste) alebo počas jazdy z kopca. Ak by ma na to neupozorňoval systém na displeji, tak by som si to ani neuvedomil. Spomenúť musím aj dobré odhlučnenie motora a celkovo kabíny, do ktorej sa neprenášajú žiadne pazvuky. Motor je tichučký a výraznejšie ho počuť až pri vysokých otáčkach. Dobrá práca!

Prítomný je aj systém SEAT Drive Profile, ktorý ponúka 4 režimy vozidla – Eco, Normal, Sport a Individual. Všetky čiastočne menia charakter vozidla – reakcie motora, riadenie, správanie adaptívneho tempomatu a nastavenie klimatizácie.

A keďže je Ibiza zábavná, tak som sa jej pozrel aj na podvozok, resp. jeho správanie. Verzia FR má o 15 mm nižší podvozok, tuhšie nastavené tlmiče, silnejšie stabilizátory a tuhšiu zadnú nápravu. A to je cítiť. S Ibizou sa jazdí veľmi dobre, a to nie len pri bežnom presúvaní sa z bodu A do bodu B, ale aj pri aktívnom využívaní jej potenciálu. Ideálne po cestách, ktoré sú prešpikované zákrutami. Podvozok drží auto stabilne a náklony sú minimálne. Pochvalu si zaslúži aj presné riadenie, ktoré dojem z dobrej jazdy dotvára.

Filtrovanie nerovností zvláda tento podvozok bravúrne a výrazný buchot započujete iba zriedka. Tomuto pocitu pomohli aj 17“ disky, ktoré sú v tomto prípade ideálnou voľbou. 18“ disky vyzerajú na Ibize výborne, ale jazdný komfort sa tým citeľne zníži. S takouto konfiguráciou sa dá jazdiť športovo, ale pri bežných presunoch zostáva dostatočne komfortná.

Asistenčné systémy a komfortná/technologická výbava

 Predposledná kapitola sa nesie v duchu technológií a asistentov, ktorí Ibize nechýbajú, ale je ich tu pomenej. Začnem multimédiami, ktorých základom je dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený prístrojový panel pred vodičom. Ten sa nachádza medzi dvomi analógovými budíkmi a zobrazuje všetky podstatné informácie o vozidle. Celý systém je koncernová klasika, mierne upravená podľa SEATU. To má svoje výhody – je jednoduchý, intuitívny a dobre sa v ňom orientuje.

K multimédiám neodmysliteľne patrí Bluetooth konektivita, USB-A port, AUX vstup a slot pre SD kartu. Vďaka tomu môžete napr. počúvať hudbu z preferovaného zdroja. Audio systém je v tomto prípade „no-name“, ale hrá slušne a nemám k nemu extra výhrady. Rád by som si ale vypočul aj audio od spoločnosti Beats. Objednať si ho viete aj do Ibizy. Hneď v prvý deň mi padla do oka absencia integrovanej navigácie, ktorú rád skúšam, no po kliknutí na položku Full Link mi odľahlo. Navigácia tu síce nie je, ale podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto áno, čo je výhodnejšie.

Väčšina SEATOV funkciu Full Link podporuje natívne, akurát až po zakúpení licenčného kľúča bude odblokovaná a reálne použiteľná. Tým pádom máte možnosť využívať navigačné aplikácie z vášho smartfónu, ako napr. Google mapy, Apple Mapy, Waze a čochvíľa aj Sygic. Samozrejme, dostupných je aj omnoho viac dobre použiteľných funkcií. Z komfortnej výbavy je nevyhnutnosťou automatická klimatizácia, v tomto prípade 2-zónová, vyhrievanie predných sedadiel, 12V zásuvka, ukazovateľ tlaku v pneumatikách a deaktivácia airbagu spolujazdca. Chýbal mi však komfortný prístup a bezkľúčové štartovanie, čo považujem za bežnú, ničím výnimočnú funkciu. V tejto konfigurácii dostane iba klasický kľúč s diaľkovým ovládaním.

Asistenčných systémov je menej, ale fungujú precízne. Bezpečnostným základom je radarové monitorovanie okolia pred vozidlom s aktívnym brzdením (Front Assist), ktoré funguje precízne. Niekedy až príliš! Viackrát sa mi stalo, že na autá predo mnou reagoval tento systém veľmi skoro a aktivoval núdzové brzdenie. Išiel som rýchlejšie, blížil som sa rýchlejšie, ale stále v rámci normy a bezpečne. V zásade to však nevadí, radšej skôr ako vôbec. Tento systém dopĺňa adaptívny tempomat, sledovanie pozornosti vodiča a parkovací asistent s PDC senzormi v zadnej časti vozidla. Ak vás auto vyzve, aby ste si dali pauzu, neodmietnite, dobrá káva neuškodí :).

Hodnotenie TOUCHIT

Presne taká, ako Ibiza. Energická, svieža a vždy odhodlaná na ďalšie dobrodružstvo. Vydarený dizajn, LED svetlomety so svojským a jedinečným svetelným podpisom, dobre nastavený podvozok, skvelý benzínový motor a do toho príjemná spotreba. Treba dodávať viac? Myslím, že z recenzie je poznať, že kúpou Ibizy neurobíte krok vedľa. Samozrejme, iba za predpokladu, že hľadáte malé auto s „pozitívnym nábojom“. Ak vás viac láka „offroad“ alebo lúky a háje, zaujímavým riešením môže byť SEAT Arona (recenzia > TU), čo je v podstate nafúknutejšia a vyššia Ibiza. Ale s benzínovým 4-valcom!

Servis a financovanie SEAT

Za spomenutie stojí aj možnosť financovania (SEAT Premium Gratis) s 0% úrokom a servis do 100 000 km alebo 4 rokov grátis (vrátane servisných prác, náplní, filtrov a pod.) Alebo je v ponuke 6 ročná záruka (alebo 150 000 km) s garanciou SEAT (záruka +  garancia mobility = bezplatné náhradné vozidlo v rámci EÚ)

Základná technická špecifikácia – SEAT IBIZA FR 1,5 TSI EVO

  • Motor: 1498 cm3 / 4-valec / Prepĺňaný turbom
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 110 kW (150 ps) – 5000 až 6000 rpm / 250 Nm – 1500 až 3500 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka 4059 mm / šírka – 1780 mm / výška – 1444 mm / rázvor – 2564 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1184 kg
  • Objem batožinového priestoru: 355 / 1165 litrov
  • Objem nádrže: 40 litrov
  • rýchlosť: 215 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 7,9 sekundy

Fotogaléria SEAT IBIZA

 Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Porsche Bratislava

Základná cena SEAT IBIZA FR: 13 910 Eur

Prečítajte si aj:

Seat Arona 1.0 TSI Excellence – malá, ale vrtká mestská myška

Značky:

Nechajte nám správu